Verschillen tussen GG en GGiN

HersteldHervormd
Berichten: 6170
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door HersteldHervormd »

Wat zijn eigenlijk concreet de verschillen, theologische gezien, tussen de GG en GGiN?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Guy »

Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
KDD
Berichten: 1546
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door KDD »

HersteldHervormd schreef:Wat zijn eigenlijk concreet de verschillen, theologische gezien, tussen de GG en GGiN?
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 7ab7a6adb2
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23883
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door refo »

Herman schreef:
DDD schreef:Ik blijf er vooralsnog bij dat de invloed van Brakel (en breder de Nadere Reformatie) binnen de Gereformeerde Gemeenten maar klein is.
Digibron geeft 1808 hits op Brakel en Saambinder, tegen bijvoorbeeld een kleine 500 in de Wekker en een kleine 200 in Bewaar het Pand. De laatste heeft natuurlijk een andere frequentie van verschijnen, maar je kunt uit de relatie tussen de aantallen de invloed moeilijk kleineren.
Verdere analyse is wel interessant:
1919 tot 1945 --> 3 keer per jaar
1946 tot 1972 --> 7 keer per jaar
1973 tot 2006 --> 38 keer per jaar
2007 tot 2021 --> 16 keer per jaar

Edit: we moeten de plaats Brakel wel elimineren, maar hoe doen we dat?
Ik denk dat er dan weinig overblijft de laatste jaren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17453
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door huisman »

refo schreef:
Herman schreef:
DDD schreef:Ik blijf er vooralsnog bij dat de invloed van Brakel (en breder de Nadere Reformatie) binnen de Gereformeerde Gemeenten maar klein is.
Digibron geeft 1808 hits op Brakel en Saambinder, tegen bijvoorbeeld een kleine 500 in de Wekker en een kleine 200 in Bewaar het Pand. De laatste heeft natuurlijk een andere frequentie van verschijnen, maar je kunt uit de relatie tussen de aantallen de invloed moeilijk kleineren.
Verdere analyse is wel interessant:
1919 tot 1945 --> 3 keer per jaar
1946 tot 1972 --> 7 keer per jaar
1973 tot 2006 --> 38 keer per jaar
2007 tot 2021 --> 16 keer per jaar

Edit: we moeten de plaats Brakel wel elimineren, maar hoe doen we dat?
Ik denk dat er dan weinig overblijft de laatste jaren.
.....en gaat het elke keer om de persoon W á Brakel of ook om zijn vader of zelfs de GG in de plaats Brakel?

Oeps dat schreef jij al .

Ik zocht op Brakel+Redelijke +Godsdienst in SB en Daniël en kreeg dacht ik 375 hits.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23883
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door refo »

ik denk dat DDD wel gelijk heeft. Brakel (vader of zoon) worden niet veel aangehaald.
Het zijn ook nogal eens boekbesprekingen (veel geprezen, weinig gelezen).
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Erik1960 »

Wat zijn eigenlijk concreet de overeenkomsten, theologische gezien, tussen de GG en GGiN?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
DDD
Berichten: 28864
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door DDD »

Volgens mij is mijn punt heel evident. Maar goed. Ik heb geen tijd om dat allemaal te gaan bewijzen, dus iedereen die het niet wil geloven, die gelooft het gewoon niet;-)

Los daarvan: voor iemand die in Digibron gaat zoeken, dan moet je ook rond 1980 een scheiding maken.
-DIA-
Berichten: 32785
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door -DIA- »

KDD schreef:
HersteldHervormd schreef:Wat zijn eigenlijk concreet de verschillen, theologische gezien, tussen de GG en GGiN?
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 7ab7a6adb2
Deze lezing is zover ik het kan bezien naar waarheid.
Enkele opmerkingen daarbij: Waar alle predikanten die niet meegingen, dus het gehele kerkverband van de Geref. Gemeenten is het wellicht te veralgemeniserend.
Er was en er is een deel in onze gemeenten die hier dezelfde gedachten heeft als de 'uitgetreden broeders'. We merken op dat ook ds. H. Ligtenberg, wat hier nog niet wordt genoemd, in 1956 zich ook bij de 'uitgetreden broeders' voegde, en voorts da er onder de 'binnenblijvende broeders' er ook waren die het met de 'uitgetredenen' eens waren, doch dit in stilte hebben beweend. Voorts zij opgemerkt dat er later door dr. Golverdingen wel een en ander aan het licht is gekomen, hoewel ik zijn boek zelf niet heb kunnen lezen.

Een citaat uit het geschrift: De mens, in de nood der tijden onrustig geworden, wil vertroosting en leiding. Hij wil niet meer tegenover de afsnijdende prediking geplaatst worden. Deze onweerstaanbare behoefte gevoelend, en zelf door de onrust der tijden bewogen, tracht men deze mens te vangen door de nodigingen van het Evangelie, maar men wordt zelf ook gevangen.
Ik denk dat hier de kern van de zaak ook naar voren komt. Mag ik verder wijzen op de nauwe geestelijke banden hier ter plaatse van de beide Gereformeerde Gemeenten, ds. W.C. Lamain (voor de scheuring weliswaar, maar ook daarna wel bekend), ds. M. Blok, ds. J. van Haaren. Bij deze broeders was er een innerlijke en geestelijke eenheid, een verbondenheid die een kerkmuur niet teniet kon doen. We spreken dan over de onderlinge verbondenheid met ds. D.L. Aangeenbrug.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
KDD
Berichten: 1546
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door KDD »

Erik1960 schreef:Wat zijn eigenlijk concreet de overeenkomsten, theologische gezien, tussen de GG en GGiN?
Waar ze niet in verschillen daarover zijn ze het eens.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17453
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door huisman »

DDD schreef:Volgens mij is mijn punt heel evident. Maar goed. Ik heb geen tijd om dat allemaal te gaan bewijzen, dus iedereen die het niet wil geloven, die gelooft het gewoon niet;-)

Los daarvan: voor iemand die in Digibron gaat zoeken, dan moet je ook rond 1980 een scheiding maken.

Je hebt nog steeds geen splintertje bewijs gegeven voor jouw stelling dat Brakel meer invloed heeft gehad in de GKv dan in de GG.

Het gaat mij helemaal niet om die stelling. Vind ik zelfs uiterst oninteressant. Het gaat mij erom dat jij zeer regelmatig dingen beweerd die uit jouw fantasierijk brein ontspruiten. Daar is niets mis mee maar maar zet deze fantasieën niet neer als feiten.

Ik kan met hetzelfde gemak beweren dat verreweg de meeste GG predikanten voor vrouw in het ambt zijn en daarna wegduiken en zeggen dat mijn punt evident is maar dat ik geen tijd heb om het te bewijzen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Ik kan met hetzelfde gemak beweren dat verreweg de meeste GG predikanten voor vrouw in het ambt zijn en daarna wegduiken en zeggen dat mijn punt evident is maar dat ik geen tijd heb om het te bewijzen.
Ik denk ook niet dat dat klopt, hooguit een enkeling.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17453
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Ik kan met hetzelfde gemak beweren dat verreweg de meeste GG predikanten voor vrouw in het ambt zijn en daarna wegduiken en zeggen dat mijn punt evident is maar dat ik geen tijd heb om het te bewijzen.
Ik denk ook niet dat dat klopt, hooguit een enkeling.
Och ja nu gaan we dit krijgen. Wat een vermoeiend forum toch ::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Ik kan met hetzelfde gemak beweren dat verreweg de meeste GG predikanten voor vrouw in het ambt zijn en daarna wegduiken en zeggen dat mijn punt evident is maar dat ik geen tijd heb om het te bewijzen.
Ik denk ook niet dat dat klopt, hooguit een enkeling.
Och ja nu gaan we dit krijgen. Wat een vermoeiend forum toch ::bye
Je gaat toch niet wegduiken?
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1431
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Marck »

Ik kan alleen voor mijzelf spreken dat ik vader en zoon Brakel, evenals andere oudvaders niet in GKV/NGK omgeving heb ontmoet of ontdekt maar pas later met veel warmte en genegenheid in mijn reformatorische omgeving, inclusief de broeders en zusters van de GG.
Maar dat dat vroeger daar meer zou zijn geweest zou goed kunnen. Er is ook nu zo veel leesmateriaal dat het niet allemaal bij te houden is voor de gemiddelde kerkgangers.

Maar nogmaals terug to the main subject
Plaats reactie