Belijdenis doen....

RvP

Belijdenis doen....

Bericht door RvP »

Hallo allemaal,

Zijn er onder ons mensen die ook belijdenis doen?

Hoe kijken jullie persoonlijk, en de gemeente waartoe jullie behoren aan.

Eenieder die belijdenis hoopt te doen, of dat al gedaan heeft wil ik Gods zegen toewensen.

mvrgr.

RvP
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

ik zal een poging wagen:

Belijdenis doen is toegang tot het avondmaal vragen. Het hoort in de trits "doop-belijdenis-avondmaal". Volgens mij is dit ook de visie van Calvijn.
Belijdenis doen betekent een keuze maken in je leven: "...maar aangaande mij en mijn huis, wij zullen de Heere dienen." Niet in eigen kracht, maar vertrouwend op Gods beloften en Zijn verbond dat Hij niet trouweloos zal schenden. Dus de zaligheid niet in jezelf zoeken, maar in Jezus Christus de Heere. Je doet belijdenis van je geloof. En dat ook weer niet in eigen kracht of vertrouwend op eigen geloof, maar biddend en verwachtend: "ik geloof Heere, kom mijn ongeloof te hulp."

[Aangepast op 15/3/05 door Miscanthus]
duizendknoop

Bericht door duizendknoop »

Is het niet zo dat je belijdenis doet van het geloof en niet van mijn geloof?

Het gaat in de geloofsbelijdenis over het voorwerp van het geloof. Daarvoor is kennis ook zo belangrijk en daarmee onderwijs.

Maar op welke manier spreek je die belijdenis uit? Meen je het werkelijk of huichel je? Kun je het geloof belijden zonder persoonlijk geloof?

Zie de moorman. Hij zegt niet: Ik geloof in de Heere Jezus, maar: Ik geloof dat... Maar we mogen weten dat het een hartelijke belijdenis was. Hij meent wat hij zegt.

De hele Bijbel koppelt belijdenis doen aan een persoonlijk geloof: Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden en met uw hart zult geloven dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden

Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij.

enz.
Gebruikersavatar
Raike
Berichten: 167
Lid geworden op: 15 mar 2002, 20:58
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Raike »

Oorspronkelijk gepost door duizendknoop
Is het niet zo dat je belijdenis doet van het geloof en niet van mijn geloof?

Het gaat in de geloofsbelijdenis over het voorwerp van het geloof. Daarvoor is kennis ook zo belangrijk en daarmee onderwijs.

Maar op welke manier spreek je die belijdenis uit? Meen je het werkelijk of huichel je? Kun je het geloof belijden zonder persoonlijk geloof?

Zie de moorman. Hij zegt niet: Ik geloof in de Heere Jezus, maar: Ik geloof dat... Maar we mogen weten dat het een hartelijke belijdenis was. Hij meent wat hij zegt.

De hele Bijbel koppelt belijdenis doen aan een persoonlijk geloof: Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden en met uw hart zult geloven dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden

Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij.

enz.
Belijdenis doen van het geloof of mijn geloof? Volgens mij is dat een oneigenlijke tegenstelling. Wanneer je gelooft wat in de Bijbel staat en je gelooft dat niet voor jezelf, dan besef je niet wat je gelooft. En geloof je het dan wel?
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Ik hoop met pinksteren ook belijdenis te doen. Ik vind het best moeilijk. Je kan wel makkelijk zeggen: je doet toch belijdenis van "de leer". Maar zo makkelijk is het niet.
Ik weet niet welke vragen jullie krijgen, dat is dacht ik per kerkverband verschillend, maar als ik die van ons leest kan ik dat toch niet "zomaar" doen. Aan de ene kant heb je wel de plicht ja, om je bij de kerk te voegen en je verantwoordelijkheden te nemen. Maar je belooft ook dat je altijd in de leer standvastig zal blijven en in haar leven en sterven (vraag 2 bij ons). En ook vraag 3 vind ik best moeilijk. Die dingen kun je niet zomaar.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Het belangrijkste wat je zegt met belijdenis doen is: Dat God de Heer van je leven is en dat je Hem met vallen en opstaan wilt volgen!

Onze dominee toen ik belijdeniscathegisatie volgde sprak op een avond: Als je gedoopt wordt als kind, steekt God naar je een hand uit (Hij begint Zijn verbond met jou) met de Belijdenis accepteer je die hand (kies je er voor om voor Hem te leven) en ga je met Hem verder! Ik denk Ping, dat dit de basis is waarom je belijdenis doet... trouw zijn aan een kerk is ten tweede en ook iets anders voor mijn gevoel! Het is geen 'sollicitatiegesprek' waarbij je 'aangenomen' wordt, maar het is iets wat jij in het openbaar belooft aan God (Openbare belijdenis van het geloof)!

[Aangepast op 17/3/05 door Daphne]
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door pingpongbal
Ik hoop met pinksteren ook belijdenis te doen. Ik vind het best moeilijk. Je kan wel makkelijk zeggen: je doet toch belijdenis van "de leer". Maar zo makkelijk is het niet.
Ik weet niet welke vragen jullie krijgen, dat is dacht ik per kerkverband verschillend, maar als ik die van ons leest kan ik dat toch niet "zomaar" doen. Aan de ene kant heb je wel de plicht ja, om je bij de kerk te voegen en je verantwoordelijkheden te nemen. Maar je belooft ook dat je altijd in de leer standvastig zal blijven en in haar leven en sterven (vraag 2 bij ons). En ook vraag 3 vind ik best moeilijk. Die dingen kun je niet zomaar.
Leer en de Heer kan je niet scheiden van elkaar.
Als je belooft standvastig te blijven in de leer, dan kan dat niet als je ontkent dat je gelooft in de Heere Jezus. Hij is het grote Voorwerp van de leer. En de vergeving der zonden is ook onderdeel van de leer.
Belijdenis doen en niet aan het Heilig Avondmaal deelnemen is Christus verloochenen en je hebt een valse belijdenis gedaan.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door LecramBelijdenis doen en niet aan het Heilig Avondmaal deelnemen is Christus verloochenen en je hebt een valse belijdenis gedaan.
Nounou dat vind ik nogal hard
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Belijdenis doen en niet aan het Heilig Avondmaal deelnemen is Christus verloochenen en je hebt een valse belijdenis gedaan.

je belooft standvastig te blijven in de leer,

En de vergeving der zonden is ook onderdeel van de leer.
Vind jij dat je pas belijdenis kan doen als je voor 100% gelooft dat jouw zonden vergeven zijn? Ik weet wel dat het oorsprokelijk een toegang vragen tot het Heilig Avondmaal was. Maar mag je dan geen belijdenis doen als je wel graag bij de kerk wilt blijven en naar de bijbel wilt leven, maar soms nog zoveel twijfels hebt...
ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen! Zit nu al een kwartier over dit stukje te denken maar ik hoop dat je het een beetje begrijpt. 'k Ben nu een beetje moe, misschien ben ik morgen helderder :sleep:
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Ik hoop ook belijdenis te doen maandag over een week (2e paasdag).

Gelukkig heeft onze dominee niet gezegd dat je een false belijdenis doet, als je niet deelneemt aan het Heilig Avondmaal. Wel heeft hij gezegd dat we kerkrechtelijk aan mogen gaan, maar dat je een Goddelijk recht nodig hebt.

In het begin heb ik er veel moeite gehad, omdat ik het naar mijn idee ook niet kan van mijn persoonlijk geloof, maar het is belijdenis van het historieel geloof!!.

Wel moet je bidden en mag je bidden of het een persoonlijk geloof mag worden.

[Aangepast op 17/3/05 door vlinder]
duizendknoop

Bericht door duizendknoop »

Maar op welke manier spreek je die belijdenis uit? Meen je het werkelijk of huichel je? Kun je het geloof belijden zonder persoonlijk geloof?

Zie de moorman. Hij zegt niet: Ik geloof in de Heere Jezus, maar: Ik geloof dat... Maar we mogen weten dat het een hartelijke belijdenis was. Hij meent wat hij zegt.

De hele Bijbel koppelt belijdenis doen aan een persoonlijk geloof: Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden en met uw hart zult geloven dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden

Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij.

enz. [/quote]

Hoe kun je beijdenis doen van het geloof zonder geloof?! Waar leert de schrift dit?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door vlinder
Ik hoop ook belijdenis te doen maandag over een week (2e paasdag).
In het begin heb ik er veel moeite gehad, omdat ik het naar mijn idee ook niet kan van mijn persoonlijk geloof, maar het is belijdenis van het historieel geloof!!.
Als we lezenvan de Moorman, belijdt hij dan ook niet het historieel geloof?
Wordt het historieel geloof niet voor zaligmakend gehouden?
Lees; Hnd 8:37 En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.

en in 1Jo 4:15 Zo wie beleden zal hebben, dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God.

Er bestaat geen niet-zaligmakend historieel geloof. Luther zegt ergens; we kunnen niet geloven dat Jezus gekomen is om zondaren zalig te maken, maar niet voor mij.

Dat onderscheid tussen al die vormen van geloven is niet erg verhelderend en geeft alle ruimte voor ongeloof. Er is geen geloof dan het zaligmakend geloof. Of niet?
:pu
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Ja, ik vind dit ook heel moeilijk. Heeft bij mij ook veel vragen opgeroepen die er nog zijn, maar toch ben ik vast van mening dat het belijdenis is van het historieel geloof. Het is ook de leer die alhier geleerd wordt. Het is niet zo dat het onze woonplaats als enige goede kerk is, maar gewoon de leer van de gereformeerde gemeenten, waarbij ik nadrukkelijk zeg, dat ik zeker geloof dat er meer kerkverbanden zijn, waar de waarheid wordt gebracht.

Toch zit ik wel eens te denken.... Waarom zijn er bij ons ong. 1000 leden die belijdenis hebben afgelegd, en gaan en nog geen 50 aan het Heilig Avondmaal. Moet ik ook hand in eigen boezem steken weet ik, maar wat ik me dan afvraag: waarom zijn die dan wel allemaal toegelaten op de belijdenis????
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Met belijdenis doen, belijdt ik dat ik de Bijbelse boodschap voor waar houdt. Dat Jezus de Zoon van God is. Maar het geloof dat Diezelfde Jezus ook MIJN Zaligmaker is dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.....

De leer en Bijbelse boodschap vanuit mijn kerkverband wil ik aanhangen en proberen dat leer en leven met elkaar in overeenstemming zijn. En daar wil ik ook op aangesproken worden, als dit niet met elkaar in overeenstemming is.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door vlinder
Ja, ik vind dit ook heel moeilijk. Heeft bij mij ook veel vragen opgeroepen die er nog zijn, maar toch ben ik vast van mening dat het belijdenis is van het historieel geloof. Het is ook de leer die alhier geleerd wordt. Het is niet zo dat het onze woonplaats als enige goede kerk is, maar gewoon de leer van de gereformeerde gemeenten, waarbij ik nadrukkelijk zeg, dat ik zeker geloof dat er meer kerkverbanden zijn, waar de waarheid wordt gebracht.

Toch zit ik wel eens te denken.... Waarom zijn er bij ons ong. 1000 leden die belijdenis hebben afgelegd, en gaan en nog geen 50 aan het Heilig Avondmaal. Moet ik ook hand in eigen boezem steken weet ik, maar wat ik me dan afvraag: waarom zijn die dan wel allemaal toegelaten op de belijdenis????
Je kunt je beter afvragen: Waarom ben je niet van plan om aan het avondmaal te gaan? De Heere wil je verder onderwijzen. Je leert niet alles op 1 dag!
De Heere Jezus wil je verder onderwijzen, en je geloof versterken en doen groeien door middel van het avondmaal. De discipelen snapten ook bar weinig en toch heeft5 onze Heere jezus zeer begeerd dit avondmaal met hen te houden. Niet met jou?
Plaats reactie