Pasen anno 2004

Plaats reactie
moderne gelovige

Pasen anno 2004

Bericht door moderne gelovige »

Zat wat te mijmeren over Goede Vrijdag en Pasen.... wat betekent het voor me.
Begon eigenlijk eerst bij "het dagelijks wereldse leven".
Helaas moest ik constateren dat een dag als Goede Vrijdag tegenwoordig een dag is om massaal in de file te gaan staan, met of zonder sleurhut... of naar tuincentra.
Voetbalwedstrijden (Goudengidsdivisie) worden "gewoon" gespeeld. (was vroeger 2e paasdag!)
Niks geen andere programmas op de radio en tv. ja weggestopt de Johannespassion en misschien op een klassieke zender.. (EO waar zitten jullie op zo'n dag?)
Mensen die amper of niet stilstaan bij de betekenis van deze dag!
Goed ook de hand in eigen boezem: moet
zelf vanavond ook werken...
Een dag als geen andere?
Natuurlijk moet je elke dag bezig zijn met het feit dat Jezus voor jou en mij gestorven is maar toch maakten deze overpeinzingen me heel triest.
Dit land is echt post-christelijk...
Of zie ik het allemaal wat al te somber in?
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Las van Dr. Tukker over zijn voorbereidingen op Goede vrijdag. Hij sprak het volgende uit: "een mens is een rusteloos wezen, die van alles najaagt, behalve het goede"
Bij hetzelfde stukje zat een toepasselijk e rijm van Guido Gazelle:

Minder stilte in uw wezen,
minder stilte die bezielt,
zij die eigen stilte vrezen,
hebben nooit hun hart gelezen,
hebben nooit voor God geknield.


Als je dan een gigantisch paasei van je baas krijgt aan het eind van de vrijdagmiddag-paasbrunch, heb je wel een heel dubbel gevoel.

[Aangepast op 9/4/04 door gerrit de 2e]
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
De mensen wensen elkaar "prettige paasdagen"

Mijn hart huilde!
Veel mensen zien pasen als een feest van eieren en jonge lammetjes.
Jezus is zo'n personage van de kerk, en tegenwoordig een film.

Vraag maar eens op straat, aan willekeurige mensen, wat pasen is. Dat zullen ze niet weten.

Triest
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Geen eieren en hazen, maar wat dan wel?
Well, we gaan toch niet moeilijk doen over eieren en hazen? Een goeie hap chocola is altijd lekker!

Misschien ben ik wat radicaal met mn ideeën dat feestdagen onzin zijn. Maar is het feit dat men op feestdagen zo weinig meer stilstaat bij de daadwerkelijke inhoud van zo'n dag niet te wijten aan het feit dat wij eigelijk nooit echt stilstaan bij de heilsfeiten. Zouden we niet elke dag moeten denken aan Christus die in de wereld kwam om te lijden voor onze zonden? Leefden we maar vanuit die waarheid, elke dag.

Het is zo makkelijk te klagen over een goddeloze wereld. Maar moeten we niet de hand in eigen boezem steken? Als mensen niet meer weten wat pasen betekend, komt dat dan niet omdat wij het ze niet verteld hebben? Als mensen Jezus moeten leren kennen als vloeknaam en vanuit een film, moet dan niet de schaamte ons aangezicht bedekken?

[Aangepast op 10/4/04 door memento]
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ja, chocola is inderdaad lekker,
maar hoe vertellen we mensen wat pasen is? En hoe vertellen we het onze kinderen? Doen we ook wat?
Is symboliek nog nuttig? Of dient het nergens toe? Wat doe jij met pasen? Eieren eten en op familiebezoek? Hoe ziet je ongelovige buurman dat jij pasen begrijpt? En je ongelovige buurkinderen?
Ik denk dat deze problemen op een veel hoger niveau spelen dan alleen pasen. Het probleem is niet hoe ik mn kind vertel over pasen, maar hoe ik met ze praat over God. En de vraag is niet hoe je ongelovige buurman ziet dat je pasen begrijpt, maar het gaat erom of hij ziet dat je gelovig bent.

Als het goed is straalt ons leven elke dag zoveel uit dat een ongelovige moet zeggen: hij heeft iets wat ik mis. Niet alleen op de feestdagen, maar elke dag. Wat voor zin heeft het als je buurman kan zien dat jij pasen begrijpt, maar hij ziet niets in jouw leven wat hem jalours kan maken?

Kortom, als ik altijd als christen leef, dan hoef je op een feestdag niets anders te doen dan normaal.
Plaats reactie