Abortus

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Abortus

Bericht door helma »

Henk J schreef:Vond dit wel een column die in de roos schoot: https://www.nd.nl/opinie/columns/119933 ... et-somber-
Ik weet niet of het een goede weergave is van afgelopen maandag, dat weet Helma wel. Maar ik herken wel dat het zo'n fundamenteel thema is waarbij beide partijen vanuit een principe vertrekken zodat je niet tot elkaar kunt komen. Heb dat zelf ook wel ervaren bij discussies met onchristelijke medestudenten.
Wat ons betreft is er geen compromis te sluiten. Dat heeft Maaike ook duidelijk uitgelegd. Dat zou niet consistent zijn.
Het is gewoon een zwart-wit discussie.
En voor de perfecte uitleg hiervan verwijs ik naar het filmpje wat ik eerder al plaatste:


https://www.youtube.com/watch?v=eqOM6KP5G0Y

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Abortus

Bericht door helma »

Ik hoop dat de NPV trouwens de avond gauw online zet. Begrijp ook niet dat het nog niet gebeurd is.
Online
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Abortus

Bericht door Henk J »

helma schreef: 10 nov 2023, 15:54
Henk J schreef:Vond dit wel een column die in de roos schoot: https://www.nd.nl/opinie/columns/119933 ... et-somber-
Ik weet niet of het een goede weergave is van afgelopen maandag, dat weet Helma wel. Maar ik herken wel dat het zo'n fundamenteel thema is waarbij beide partijen vanuit een principe vertrekken zodat je niet tot elkaar kunt komen. Heb dat zelf ook wel ervaren bij discussies met onchristelijke medestudenten.
Wat ons betreft is er geen compromis te sluiten. Dat heeft Maaike ook duidelijk uitgelegd. Dat zou niet consistent zijn.
Het is gewoon een zwart-wit discussie.
En voor de perfecte uitleg hiervan verwijs ik naar het filmpje wat ik eerder al plaatste:
https://www.youtube.com/watch?v=eqOM6KP5G0Y
Op dit principiële punt is inderdaad geen compromis te sluiten. Daarvoor is het leven te kostbaar.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Abortus

Bericht door DDD »

Inwoner schreef: 10 nov 2023, 09:40
Zeeuw schreef: 10 nov 2023, 09:36
Wim Anker schreef: 10 nov 2023, 08:59
Geytenbeekje schreef: 09 nov 2023, 23:39
Ja maar als jij zegt dat zij niet had moeten posten, had je er ook voor kunnen kiezen geen reactie te geven ;)

Nogmaals, dit is een discussieforum. En ervaringen uit het verleden zijn niet bepalend voor de toekomst en ik ben een optimist.

Maar @Zita zend alleen maar.... staat aan de zijlijn vooral te kritiseren maar doet nooit mee. Zelfs door het forum heen is de non verbale afwijzing te voelen: "Hoe durf je zoiets te suggereren".
Haha, onze Wim, die altijd zo heerlijk inhoudelijk post en openstaat voor een goede gedachtewisseling :slurp
pot-ketel?

Als je discussie op een hoger niveau wil tillen, ga je toch niet op de man spelen?
Waarom is dat op de man? Ik dacht: ik stel ook eens een vraag :D
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Abortus

Bericht door DDD »

Henk J schreef: 10 nov 2023, 16:12
helma schreef: 10 nov 2023, 15:54
Henk J schreef:Vond dit wel een column die in de roos schoot: https://www.nd.nl/opinie/columns/119933 ... et-somber-
Ik weet niet of het een goede weergave is van afgelopen maandag, dat weet Helma wel. Maar ik herken wel dat het zo'n fundamenteel thema is waarbij beide partijen vanuit een principe vertrekken zodat je niet tot elkaar kunt komen. Heb dat zelf ook wel ervaren bij discussies met onchristelijke medestudenten.
Wat ons betreft is er geen compromis te sluiten. Dat heeft Maaike ook duidelijk uitgelegd. Dat zou niet consistent zijn.
Het is gewoon een zwart-wit discussie.
En voor de perfecte uitleg hiervan verwijs ik naar het filmpje wat ik eerder al plaatste:
https://www.youtube.com/watch?v=eqOM6KP5G0Y
Op dit principiële punt is inderdaad geen compromis te sluiten. Daarvoor is het leven te kostbaar.
Dat betekent dus dat je bijvoorbeeld niet akkoord kunt gaan met een vaccinatie die één op de miljoen mensen laat overlijden, om daarmee tweeduizend mensen te laten overleven?

Of is dat anders, en waarom?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Abortus

Bericht door Tiberius »

helma schreef: 10 nov 2023, 15:55 Ik hoop dat de NPV trouwens de avond gauw online zet. Begrijp ook niet dat het nog niet gebeurd is.
Staat er nu op volgens mij: https://m.youtube.com/watch?v=u29nVp-ld ... e=youtu.be
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Abortus

Bericht door helma »

Tot ziens allen op de Mars morgen! Loop even langs de infostand.
Eloïse
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2023, 11:18

Re: Abortus

Bericht door Eloïse »

helma schreef: 10 nov 2023, 22:48 Tot ziens allen op de Mars morgen! Loop even langs de infostand.
Goedemiddag,
Ik ben nieuwe hier :)
En sluit graag bij bovenstaande opmerking aan met een oproep.
Laat vandaag merken aan díegene die in jouw omgeving een abortus onderging, dat je aan haar denkt.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Abortus

Bericht door Inwoner »

DDD schreef: 10 nov 2023, 18:58
Inwoner schreef: 10 nov 2023, 09:40
Zeeuw schreef: 10 nov 2023, 09:36
Wim Anker schreef: 10 nov 2023, 08:59

Nogmaals, dit is een discussieforum. En ervaringen uit het verleden zijn niet bepalend voor de toekomst en ik ben een optimist.

Maar @Zita zend alleen maar.... staat aan de zijlijn vooral te kritiseren maar doet nooit mee. Zelfs door het forum heen is de non verbale afwijzing te voelen: "Hoe durf je zoiets te suggereren".
Haha, onze Wim, die altijd zo heerlijk inhoudelijk post en openstaat voor een goede gedachtewisseling :slurp
pot-ketel?

Als je discussie op een hoger niveau wil tillen, ga je toch niet op de man spelen?
Waarom is dat op de man? Ik dacht: ik stel ook eens een vraag :D
Een verwijt, al dan niet ludiek, aan een medeforummer, lijkt me niet op de bal.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Abortus

Bericht door helma »

Een goede dag vandaag in den Haag! Altijd weer indrukwekkend.
Online
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Abortus

Bericht door Henk J »

DDD schreef: 10 nov 2023, 19:00 Dat betekent dus dat je bijvoorbeeld niet akkoord kunt gaan met een vaccinatie die één op de miljoen mensen laat overlijden, om daarmee tweeduizend mensen te laten overleven?

Of is dat anders, en waarom?
Ik denk niet dat je een abortus, wat in veruit de meeste gevallen geen ander leven spaart, kunt vergelijken met de situatie die jij nu schetst.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Abortus

Bericht door DDD »

Het ging juist wél om maatregelen die niet alle abortussen voorkomen, maar wel een deel. En ik begrijp dat jij daar op tegen bent en je gebruikt als algemeen argument daarvoor een algemene uitspraak.

Dan mag ik die gevallen natuurlijk wel vergelijken, anders is een normaal gesprek toch niet mogelijk. Als je bij nader inzien vindt dat je uitspraak te algemeen is, is dat een ander verhaal.
Online
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Abortus

Bericht door Henk J »

Ik ben zeker voor maatregelen die een deel van de abortussen voorkomen maar het doel is alle abortussen voorkomen.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Abortus

Bericht door DDD »

Inwoner schreef: 11 nov 2023, 14:37
DDD schreef: 10 nov 2023, 18:58
Inwoner schreef: 10 nov 2023, 09:40
Zeeuw schreef: 10 nov 2023, 09:36 Haha, onze Wim, die altijd zo heerlijk inhoudelijk post en openstaat voor een goede gedachtewisseling :slurp
pot-ketel?

Als je discussie op een hoger niveau wil tillen, ga je toch niet op de man spelen?
Waarom is dat op de man? Ik dacht: ik stel ook eens een vraag :D
Een verwijt, al dan niet ludiek, aan een medeforummer, lijkt me niet op de bal.
Naast de opties op de bal en op de man zijn er nog veel andere manieren om het doel te missen. Bovendien moet je zo'n gelijkenis niet overvragen.

Op de man spelen is niet hetzelfde als feedback geven op toon en inhoud van de argumentatie van een gespreksdeelnemer. Op de man spelen is het al dan niet terecht suggereren van een geringere betrouwbaarheid van de gesprekspartner met argumenten die in het gesprek inhoudelijk niet ter zake doen maar die afbreuk zouden moeten doen aan diens gezag.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Abortus

Bericht door helma »

Henk J schreef:
DDD schreef: 10 nov 2023, 19:00 Dat betekent dus dat je bijvoorbeeld niet akkoord kunt gaan met een vaccinatie die één op de miljoen mensen laat overlijden, om daarmee tweeduizend mensen te laten overleven?

Of is dat anders, en waarom?
Ik denk niet dat je een abortus, wat in veruit de meeste gevallen geen ander leven spaart, kunt vergelijken met de situatie die jij nu schetst.
Dat is inderdaad anders. De intentie bij vaccinatie is dat je beter wordt. Dat er een enkeling overlijdt (volgens deze claim) is een gevolg maar geen doel. Abortus is het rechtsreeks en actief doden van 1 mens. De dood van het kind is geen onbedoeld en onverhoopt gevolg van een behandeling maar het exacte doel van de behandeling.
Plaats reactie