barmhartig

gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

barmhartig

Bericht door gravo »

En ik maar peinzen en tobben over die aloude vragen. God is rechtvaardig. God is barmhartig. Hoe zijn ze met elkaar te rijmen. Steeds betrap ik mezelf er weer op, dat ik voor het een of voor het ander kies. En steeds zie ik mezelf dan weer wegglijden in die onvermijdelijke rechtvaardige veroordeling of ... ik put weer moed uit die ondoorgrondelijke barmhartigheid. Maar het blijft knagen. Heft het een het ander toch niet op?

Voor al die tobbers, waaronder dus ikzelf, heb ik de volgende stelling in stelling gebracht.

(Ik moet er wel even wat bij zeggen. Ik neem daarbij in overweging, dat we niet alleen over rechtvaardigheid en barmhartigheid van God hebben te spreken. We moeten onze gedachten allereerst laten bepalen door de bijbelse boodschap van Jezus Christus, de Zoon van God, Die een cruciale (!) rol speelt in Gods rechtvaardigheid en barmhartigheid.)

Tegen de achtergrond van Deze Jezus noem ik dan mijn stelling:

Wij zijn nooit barmhartiger dan God;
we zijn altijd onbarmhartiger dan God.

Het is een nadenkertje, maar ik hoop dat iedereen er wat aan heeft op momenten, dat we in de knoop komen met bovenstaande vragen, met moeilijke geloofsvragen van toeëigening, verkiezing of geloof. Of wanneer we twijfelen aan Gods bedoeling met ons leven.

gravo
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23960
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ihet paradijs is afgesproken 'ten dage als gij daarvan eet, zult gij de dood sterven'.

Het is dus leven of sterven.

Waarom is dat sterven dan ook een leven geworden? Dat maakt het nogal onbarmhartig. Waar in de Bijbel geeft God aan dat de straf zwaarder zal zijn dan 'sterven'.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door refo
Ihet paradijs is afgesproken 'ten dage als gij daarvan eet, zult gij de dood sterven'.

Het is dus leven of sterven.

Waarom is dat sterven dan ook een leven geworden? Dat maakt het nogal onbarmhartig. Waar in de Bijbel geeft God aan dat de straf zwaarder zal zijn dan 'sterven'.
Het sterven is geen leven geworden!
Wij zijn allemaal dood in onze zonden en misdaden. Zondaar, dood!
Leven kunnen we ontvangen door het bloed van Christus!

En als je DL leest, het eerste artikel, daar zie je de barmhartigheid getekend:
Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

1-1. Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van den apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19, 23). En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).

En dan krijg je artikel 2:

Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem geloof, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door gravo
Wij zijn nooit barmhartiger dan God;
Eens. In God is deze eigenschap volmaakt.
Oorspronkelijk gepost door gravo
we zijn altijd onbarmhartiger dan God.
Impliceer je hiermee dat God ook onbarmhartig is / kan zijn? Zo ja, dan ben ik het er niet mee eens. Hooguit kun je zeggen dat Gods handelen voor ons soms onbarmhartig lijkt, omdat wij Hem niet begrijpen.
Anders uiteraard wel, dan vloeit het logisch voort uit het eerste.

Het is sowieso een beetje een lastig begrip. Zie jij het als een glijdende schaal van onbarmhartig via min of meer (on)barmhartig naar barmhartig?
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Oorspronkelijk gepost door refo
Ihet paradijs is afgesproken 'ten dage als gij daarvan eet, zult gij de dood sterven'.

Het is dus leven of sterven.

Waarom is dat sterven dan ook een leven geworden? Dat maakt het nogal onbarmhartig. Waar in de Bijbel geeft God aan dat de straf zwaarder zal zijn dan 'sterven'.
In de Kanttekeningen staat bij 'den dood sterven' dat dit in het Hebreeuws betekent: 'stervende sterven'. Hier moeten we drieërlei dood verstaan: de tijdelijke, de geestelijke en de eeuwige dood. Dus het sterven begint in dit leven al (ons leven is een gestadige dood).

De zin: 'waarom is dat sterven dan een leven geworden?' klopt dus m.i. niet of ik moet het verkeerd begrepen hebben.
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Oorspronkelijk gepost door gravo
Wij zijn nooit barmhartiger dan God;
Eens. In God is deze eigenschap volmaakt.
Oorspronkelijk gepost door gravo
we zijn altijd onbarmhartiger dan God.
Impliceer je hiermee dat God ook onbarmhartig is / kan zijn? Zo ja, dan ben ik het er niet mee eens. Hooguit kun je zeggen dat Gods handelen voor ons soms onbarmhartig lijkt, omdat wij Hem niet begrijpen.
Anders uiteraard wel, dan vloeit het logisch voort uit het eerste.

Het is sowieso een beetje een lastig begrip. Zie jij het als een glijdende schaal van onbarmhartig via min of meer (on)barmhartig naar barmhartig?
Goeie vraag! Nee, ik kan in God geen onbarmhartigheid aannemen. Zijn rechtvaardigheid is ook geen onbarmhartigheid.
Wat ik er mee wil zeggen is, dat we in ons oordeel altijd te kort schieten, juist op het punt van de barmhartigheid. Zelfs als wij menen, dat we nog behoorlijk barmhartig zijn, zal het altijd zo zijn, dat we nog een stuk onbarmhartiger reageren, dan God.

Denk ook aan de tekst: 'de barmhartigheden van de goddelozen zijn wreed'.

Zie het topic maar als een meditatie over de grondeloze barmhartigheid van God.
Wanneer we de diepte ervan tot ons door laten dringen, zouden we niemand meer opgeven, vermoed ik. En zouden we ten allen tijde hoop houden voor een ieder, die we spreken of kennen...op grond van Gods barmhartigheid.

gravo
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23960
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Kijk, als dood dood zou zijn, is het wel te rijmen met barmhartigheid. Nu die dood een eeuwige kwelling is, althans voor ongelovigen, is er een probleem. Barmhartig is dat niet.

De catechismus maakt er een aftreksom van: God is wel barmharig, maar hij is ook rechtvaardig. Natuurlijk is Hij rechtvaardig, maar in Zijn rechtvaardigheid is Hij barmhartig, of in Zijn barmhartigheid rechtvaardig. Dat is een betere weergave van God.

Kanttekeningen zijn wel aardig. Maar stervende sterven betekent, voorzover ik thuis ben in Hebreews: heel erg sterven. Om daar dan de drievoudige dood uit te halen. Het was ook helemaal niet waar. Adam en Eva zijn de tijdelijke dood gestorven, maar niet de geestelijke en eeuwige, uiteindelijk. Gedoeld werd op de lichamelijke dood, dat kan niet anders.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door refo
Ihet paradijs is afgesproken 'ten dage als gij daarvan eet, zult gij de dood sterven'.

Het is dus leven of sterven.

Waarom is dat sterven dan ook een leven geworden? Dat maakt het nogal onbarmhartig. Waar in de Bijbel geeft God aan dat de straf zwaarder zal zijn dan 'sterven'.
Ook in dit geval zou ik zeggen: lees eens 'n gereformeerde dogmatiek.
En lees in elk geval eens Matth. 25:46.
Zolang wij niet beseffen wat 'zonde tegen God' is, durven wij God nog voor de rechterstoel van ons verstand en van onze meningen te dagen.

[Aangepast op 4/6/05 door Afgewezen]
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Oorspronkelijk gepost door refo
Kijk, als dood dood zou zijn, is het wel te rijmen met barmhartigheid. Nu die dood een eeuwige kwelling is, althans voor ongelovigen, is er een probleem. Barmhartig is dat niet.

De catechismus maakt er een aftreksom van: God is wel barmharig, maar hij is ook rechtvaardig. Natuurlijk is Hij rechtvaardig, maar in Zijn rechtvaardigheid is Hij barmhartig, of in Zijn barmhartigheid rechtvaardig. Dat is een betere weergave van God.

Kanttekeningen zijn wel aardig. Maar stervende sterven betekent, voorzover ik thuis ben in Hebreews: heel erg sterven. Om daar dan de drievoudige dood uit te halen. Het was ook helemaal niet waar. Adam en Eva zijn de tijdelijke dood gestorven, maar niet de geestelijke en eeuwige, uiteindelijk. Gedoeld werd op de lichamelijke dood, dat kan niet anders.
Hierin ben ik het niet met je eens.
De catechismus maakt er geen aftreksom van. Er staat: 'God is wel barmhartig, maar Hij is ook rechtvaardig'. Dat is geen kwestie van aftrekken! God is barmhartig - voor 100%. Maar daarnaast is God ook rechtvaardig - ook voor 100%. Deze twee eigenschappen van God moet je naast elkaar zetten, dus God is én barmhartig én rechtvaardig.
Nee, dit begrijp ik ook niet, maar dit is geen kwestie van begrijpen. In het paradijs zijn we vrijwillig van God afgevallen en de straf die Hij daarop gezet heeft, eist Hij rechtvaardig van ons allemaal. Maar wat een wonder heeft Hij Zelf uitgedacht! Zijn Zoon is gekomen, Hij heeft de straf gedragen voor Zijn volk. Hebben zij dat verdiend? Nee. God is barmhartig en Zijn toorn is in Christus geblust.

Ik denk dat 'stervende sterven' in dit verband niet betekent: 'heel erg sterven', maar sterven zonder dat hier een einde aan komt.

Verder is de raad van Afgewezen hier ook zeker op zijn plaats: lees een gereformeerde dogmatiek.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door gravo

Wij zijn nooit barmhartiger dan God;
we zijn altijd onbarmhartiger dan God.
Wij kunnen onszelf nooit met God vergelijken, dus.......!
God is volmaakt in al Zijn eigenschappen en zijn geneigd tot alle kwaad.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Bij nader inzien: 'heel erg sterven' of 'sterven zonder dat er een einde aan komt' sluit elkaar niet uit, maar vult elkaar juist aan.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door AfgewezenZolang wij niet beseffen wat 'zonde tegen God' is, durven wij God nog voor de rechterstoel van ons verstand en van onze meningen te dagen.

[Aangepast op 4/6/05 door Afgewezen]
Wat is dit voor vreemde zin? praat je hier voor jezelf?
Voor anderen?
of is dit de Schrift in eigen woorden?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door AfgewezenZolang wij niet beseffen wat 'zonde tegen God' is, durven wij God nog voor de rechterstoel van ons verstand en van onze meningen te dagen.

[Aangepast op 4/6/05 door Afgewezen]
Wat is dit voor vreemde zin? praat je hier voor jezelf?
Voor anderen?
of is dit de Schrift in eigen woorden?
Wat is hier mis aan? Maar nu je het zegt, lees eens Rom. 9:20. "Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengene, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?"
Of Dan. 9, bijv. vs. 8-9: "O Heere, bij ons is de beschaamdheid der aangezichten, ... omdat wij tegen U gezondigd hebben."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23960
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

God is wel barmhartig, maar hij is ook rechtvaardig.

Dat 'maar' is een afdingen.

De eeuwige straf is de dood. Die tekst uit Math kan heel gemakkelijk met 'eeuwige straf' vertaald worden. Zie de kanttekeningen.

Ik beweer niet dat iedereen in de hemel komt. Ik vraag me alleen af waar de hel als plaats van altijddurende pijniging van mensen vandaan komt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door refo
God is wel barmhartig, maar hij is ook rechtvaardig.

Dat 'maar' is een afdingen.

De eeuwige straf is de dood. Die tekst uit Math kan heel gemakkelijk met 'eeuwige straf' vertaald worden. Zie de kanttekeningen.

Ik beweer niet dat iedereen in de hemel komt. Ik vraag me alleen af waar de hel als plaats van altijddurende pijniging van mensen vandaan komt.
"Ik lijd smarten in deze vlam", zegt de rijke man tegen Abraham. Maar dat kun je zelf ook weten. Dus vind ik je vraagstelling op zijn minst wat merkwaardig.

[Aangepast op 4/6/05 door Afgewezen]
Plaats reactie