Doop en geloof

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Doop en geloof

Bericht door Afgewezen »

Het onderstaande is uit een andere topic geknipt.
Wanneer je gedoopt bent en je gelooft (ook al is dit een kinderlijk geloof) dan mag je er toch op vertrouwen dat God je Vader is en dat je Zijn kind bent? Of heb ik dat nu helemaal verkeerd?
Ik denk dat de degene van wie deze quote afkomstig inderdaad 'helemaal verkeerd' is (wat opvatting betreft). Ook al ben je gedoopt, je bent van nature een kind des toorns en je moet dan ook opnieuw geboren worden. Ervan uitgaan dat dit wel bij de doop gebeurd zal zijn, is hoogst gevaarlijk...
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Het onderstaande is uit een andere topic geknipt.
Wanneer je gedoopt bent en je gelooft (ook al is dit een kinderlijk geloof) dan mag je er toch op vertrouwen dat God je Vader is en dat je Zijn kind bent? Of heb ik dat nu helemaal verkeerd?
Ik denk dat de degene van wie deze quote afkomstig inderdaad 'helemaal verkeerd' is (wat opvatting betreft). Ook al ben je gedoopt, je bent van nature een kind des toorns en je moet dan ook opnieuw geboren worden. Ervan uitgaan dat dit wel bij de doop gebeurd zal zijn, is hoogst gevaarlijk...
Kunnen wij zo vanaf dit forum weten wat voor geloof degene heeft?
Een kinderlijk geloof is het meest oprechte geloof. Ik verlang daar iedere dag naar. Dat grenzeloze vertrouwen in papa.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Ariene
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Het onderstaande is uit een andere topic geknipt.
Wanneer je gedoopt bent en je gelooft (ook al is dit een kinderlijk geloof) dan mag je er toch op vertrouwen dat God je Vader is en dat je Zijn kind bent? Of heb ik dat nu helemaal verkeerd?
Ik denk dat de degene van wie deze quote afkomstig inderdaad 'helemaal verkeerd' is (wat opvatting betreft). Ook al ben je gedoopt, je bent van nature een kind des toorns en je moet dan ook opnieuw geboren worden. Ervan uitgaan dat dit wel bij de doop gebeurd zal zijn, is hoogst gevaarlijk...
Kunnen wij zo vanaf dit forum weten wat voor geloof degene heeft?
Een kinderlijk geloof is het meest oprechte geloof. Ik verlang daar iedere dag naar. Dat grenzeloze vertrouwen in papa.
Nee. Maar de manier waarop de vraag gesteld wordt, suggereert een bepaalde geloofsopvatting, die ik ten zeerste bestrijd.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Ariene
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Het onderstaande is uit een andere topic geknipt.
Wanneer je gedoopt bent en je gelooft (ook al is dit een kinderlijk geloof) dan mag je er toch op vertrouwen dat God je Vader is en dat je Zijn kind bent? Of heb ik dat nu helemaal verkeerd?
Ik denk dat de degene van wie deze quote afkomstig inderdaad 'helemaal verkeerd' is (wat opvatting betreft). Ook al ben je gedoopt, je bent van nature een kind des toorns en je moet dan ook opnieuw geboren worden. Ervan uitgaan dat dit wel bij de doop gebeurd zal zijn, is hoogst gevaarlijk...
Kunnen wij zo vanaf dit forum weten wat voor geloof degene heeft?
Een kinderlijk geloof is het meest oprechte geloof. Ik verlang daar iedere dag naar. Dat grenzeloze vertrouwen in papa.
Nee. Maar de manier waarop de vraag gesteld wordt, suggereert een bepaalde geloofsopvatting, die ik ten zeerste bestrijd.
Ik ben wat huiverig voor de botte bijl, je weet nooit wat je kapot maakt.
Mischien kan je uitleggen wat er volgens jouw nog meer moet zijn voor je zeker mag weten een kind van God te zijn.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Misschien kan de oorspronkelijke poster (Bourdon) beter eerst uitleggen wat hij/zij bedoelt met dat 'kinderlijke' geloof.
Het kán zijn dat ik het verkeerd heb opgevat.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Wanneer je gedoopt bent en je gelooft (ook al is dit een kinderlijk geloof) dan mag je er toch op vertrouwen dat God je Vader is en dat je Zijn kind bent? Of heb ik dat nu helemaal verkeerd?
Jezus sprak er dit van:

Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

Omdat jij dit aangehaald hebt zonder de context van Bourdon Afgewezen, mag jij uitleggen waarom je met deze posting een probleem hebt.

Het gaat jouw, gezien de topic, om 'doop en geloof'.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Bourdon
Oorspronkelijk gepost door memento
dank U Vader, voor Uw zorgen
dank dat ik Uw kind mag zijn;
Leer mij naar uw stem te luist'ren,
Ook al ben ik nog maar klein.
Zijn alle kinderen opeens bekeerd?
Wanneer je gedoopt bent en je gelooft (ook al is dit een kinderlijk geloof) dan mag je er toch op vertrouwen dat God je Vader is en dat je Zijn kind bent? Of heb ik dat nu helemaal verkeerd?
Ja. Maar dit misschien stof voor een nieuwe topic.
Dit was de context (komt uit: Voor vanavond een gebed).
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Ben het eens met de postings van 'Afgewezen'. Ik krijg soms ook het idee dat velen denken dat de Doop zalig maakt. We kunnen echter allen in het Rijk van God komen als we van nieuws geboren worden. Dat staat in datzelfde Doopformulier.
Bourdon

Bericht door Bourdon »

Ik zal ff uitleggen wat ik bedoel. Ik geloof niet dat je door de doop ineens behouden bent. Je moet er wel op antwoorden in geloof. De doop is een belofte van God dat je Zijn kind mag zijn. Hij wil je Vader zijn en zal voor je zorgen. Dat betekent niet dat het allemaal wel goed zit. Je moet dit geloven en aanvaarden. Als kind heb je een kinderlijk geloof. Maar je GELOOFT en omdat je gedoopt bent én je gelooft, ben je behouden.
En de bekering is geen moment in je leven, maar een proces. Elke dag opnieuw. Wanneer je eerst een bekering moet hebben gehad is het toch geen genade meer?

Ik zeg ook niet dat je als je gedoopt bent, de rest van je leven op je kont kan gaan zitten. Je moet wat met die belofte en Gods genade gaan doen!!
Zo staat het in ons doopsformulier: Omdat elk verbond twee delen heeft, namelijk een belofte en een eis, worden wij door god in de doop ook geroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid. Dit betekent dat wij deze enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest, aanhangen, vertrouwen en liefhebben met heel onze ziel, met heel ons verstand en met al onze krachten. Het betekent ook dat wij met de wereld breken, onze oude natuur doden en godvrezend leven. En wanneer wij soms uit zwakheid in zonden vallen, moeten wij aan Gods genade niet wanhopen en al evenmin in de zonden blijven liggen. Want de doop is een zegel en een volkomen betrouwbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond met God hebben. (ik denk dat dit wel duidelijk is)

Maar goed.....mijn afwijkende standpunt komt waarschijnlijk doordat ik niet bij de Ger. Gemeenten o.i.d. zit.

Maar wat voor functie heeft de doop dan als het niet betekent dat je kind van God bent? En kinderen die sterven terwijl ze nog niet weten wat geloven inhoud, terwijl ze wel vertrouwen dat 'Vader in de hemel' voor hen zorgt????
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Het blijft een moeilijk punt.
Als je zou stellen dat de kinderen met een kinderlijk geloof ook wedergeboren zouden zijn, houdt dat in dat dit tot in volwassenheid doorgaat. Want God komt niet op zijn besluit terug.
Toch zijn er volwassenen genoeg die vroeger een kinderlijk geloof hadden en nu nog niet wedergeboren zijn.
Hoe verklaren we dit dan?

Mijn gevoel zegt dat er een grens ligt bij de zin "Als zij tot hun verstand gekomen zijn"
Je merkt ook dat kinderen na ong. 9 jaar dat kinderlijk vertrouwen kwijt gaan raken, de wereld aantrekkelijker gaan vinden en God niet stoer meer vinden.

En bekering betekent gewoon omkering.
Opeens wordt je leven(ook al was je kerkelijk meelevend) 180 graden omgedraaid. Je leven krijgt perspectief.

Dit kan wel een moment zijn in je leven, zeker als je op volwassen leeftijd tot bekering komt. Maar het blijft daarna een strijd, in dat opzicht is het een levenslang durend proces.

Wel vind ik ook dat wij meer ons vast mogen klemmen aan de doop. Ik heb het achteraf als een groot wonder gezien dat God mij in een kerkelijk gezin heeft geboren doen worden en bij het doopvont heeft gezegd mijn Vader te willen zijn.
Daar kan ik nu op terugkomen. Dat is toch ook al uitverkiezing?
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Even in reactie op Bourdon.
Ik vind dat uit jouw antwoord blijkt dat je zélf zoveel moet doen. Je moet antwoorden, je moet geloven. Maar dat geloof moet je krijgen. Dat is nu genade. Dat krijg je, wordt aan je gegéven.
Verder ben ik het met de posting van Ariene eens. Alleen dat laatste stukje vind ik moeilijk: of het uitverkiezing is dat je geboren bent in een gezin waar de Bijbel is. Ik weet eigenlijk niet of dat uitverkiezing is.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Ik bedoel ook niet dat het de uitverkiezing is, maar ik zie het wel als een uitverkiezing.
God was vrij geweest om mij in een heel ander gezin te plaatsen, maar Hij wilde mij juist op die plek hebben.
Daar wordt ik stil van...
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Ariene
Ik bedoel ook niet dat het de uitverkiezing is, maar ik zie het wel als een uitverkiezing.
God was vrij geweest om mij in een heel ander gezin te plaatsen, maar Hij wilde mij juist op die plek hebben.
Daar wordt ik stil van...
Calvijn noemde het daarom de eerste verkiezing
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
ahuibers

Bericht door ahuibers »

Wij worden in de kerk gedoopt met water. We moeten nog met de Heilige Geest en met vuur gedoopt worden.

Dat is een verschil.
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door Ariene
Ik bedoel ook niet dat het de uitverkiezing is, maar ik zie het wel als een uitverkiezing.
God was vrij geweest om mij in een heel ander gezin te plaatsen, maar Hij wilde mij juist op die plek hebben.
Daar wordt ik stil van...
Oké, als je het zo stelt, vind ik dat je helemaal gelijk hebt. Zo ervaar ik het ook.
Plaats reactie