ZOmaar een stukje voor de Marnix-en onder ons

Elmousse

ZOmaar een stukje voor de Marnix-en onder ons

Bericht door Elmousse »

Uit: Max Lucado
" Het voorrecht
Gods uitnodiging voor jou


Ik kan me herinneren hoe ik als zevenjarige een weekje naar mijn grootouders ging.
Papa en mama kochten een kaartje, gaven me wat zakgeld mee, zetten me op de bus en vertelden me dat ik niet met vreemde mensen mocht praten of uit de bus stappen voordat ik oma door het raam zag. Ze vertelden me heel duidelijk dat mijn bestemming Ralls was, in Taxas.

God heeft voor jou hetzelfde gedaan. Hij heeft je op reis gestuurd. Hij heeft een bestemming voor je leven (en je mag wel blij zijn dat het niet het Texaanse Ralls is).

'We zijn door God niet bestemd om veroordeeld te worden, maar om deel te krijgen aan de redding dankzij onze Heer Jezus Christus'(1 Thessalonicenzen 5:9, GNB).

Volgens de Bijbel is Gods bestemming voor je leven dat je verlost wordt. Jouw geplande plaats van bestemming is in de hemel. God heeft precies hetzelfde gedaan als mijn ouders. Hij heeft je reis betaald. Hij heeft je toegerust voor de reis. God houdt zoveel van je dat Hij wil dat je voor altijd bij Hem zult zijn.

Maar de keus is aan jou. Zelfs al staat God aan de deur met een betaald plaatsbewijs en zakgeld voor onderweg…. kiezen velen ervoor een andere richting in te slaan dan Hij bedoelt. Dat is het probleem.


Ons probleem: zonde
(We zitten in de verkeerde bus)

Toen mijn ouders me het kaartje gaven en me vertelden in welke bus ik moest stappen, geloofde ik hen en deed wat ze zeiden. Ik vertrouwde hen. Ik wist dat ze van me hielden, en ik wist dat ze meer wisten dan ik…. dus stapte ik in.

Christen worden is instappen met Christus. Jezus staat bij de deur van de bus en zegt: 'Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij' (Johannes 14:6). Helaas neemt niet iedereen zijn uitnodiging aan. Ik deed dat de eerste keer dat Hij me uitnodigde ook niet. Ik heb een tijdje in de verkeerde bus gezeten.

Er zijn allerlei bussen, die stuk voor stuk beloven je naar het geluk te brengen. Je hebt de bussen van plezier, van bezit, van macht, van hartstocht.
Ik zag een bus met 'feest' er op, en ging aan boord. Hij zat vol lachende, joelende mensen; het leek wel één grote, constante fuif. Het duurde best wel een tijdje voor ik ontdekte dat ze zo'n herrie moesten maken om alle pijn van binnen weg te stoppen. Het woord voor in de verkeerde bus stappen is zonde. Zonde is als we zeggen: ik ga mijn eigen weg in plaats van Gods weg. Waar het bij zonde om draait, is je ik: ik doe wat ik wil, en het kan me niet schelen wat God zegt. Alleen God kan onze behoeften vervullen. Zonde is de daad van overal naar toe gaan behalve naar God, voor wat alleen God kan geven. Ben ik de enige die een tijd in de verkeerde bus gezeten heeft? Nee. Sommige bussen zijn gewelddadiger dan andere. Sommige routes zijn langer dan andere, maar: 'Wij allen dwaalden als schapen, wij wendden ons ieder naar zijn eigen weg' (Jesaja 53:6).

'Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet' (1 Johannes 1:8). 'Er gaat niemand vrijuit. De hele wereld moet schuld bekennen voor God' (Romeinen 3:19. Het Boek).

Op de verkeerde bus stappen is een grove fout. Zonde verbreekt onze relatie met God. We waren bestemd om samen met Hem te reizen. Maar als wij in een andere bus, in de verkeerde richting zitten, voelen we ons ver van God af. Daarom lijkt het leven soms ook zo waardeloos. We komen niet op onze bestemming.

Zonde verbreekt niet alleen onze relatie met God, maar belemmert ook onze verhouding met anderen. Kun je je voorstellen dat je met een bus vol mensen een lange reis onderneemt naar de verkeerde plaats? Op den duur wordt iedereen chagrijnig. Niemand heeft het naar zijn zin. Het is een ellendige reis.

We proberen de problemen in de hand te krijgen met therapie, ontspanning of medicijnen. Maar niets helpt. In de Bijbel staat: 'Soms schijnt een weg iemand recht, maar het einde daarvan voert naar de dood' (spreuken 16:25).

Je ziet het, het uiteindelijke resultaat van zonde is dood…. geestelijke dood. 'Het loon dat de zonde geeft,' schrijft Paulus, 'is de dood….'(Romeinen 6:23). Als je je leven doorbrengt in de verkeerde bus, op weg in de verkeerde richting, kom je uit op de verkeerde plaats. Je komt uit in de hel. Niet omdat God je in de hel wil hebben. Zijn plan voor jou is de hemel. Jouw bestemming is de hemel. Hij zal alles doen om je in de hemel te krijgen, met één uitzondering. Er is één ding wat Hij niet zal doen. Hij zal je niet dwingen. De beslissing is aan jou. Maar al het andere heeft Hij wel gedaan. Laat me uitleggen wat ik bedoel.


De oplossing: genade
(Ga naar de goede bus)


Als het probleem zonde is en iedereen heeft gezondigd, wat kun je dan beginnen? Nou, je kunt naar de kerk gaan, maar daarvan wordt je nog geen christen. Net zoals je door naar een rodeo te gaan geen cowboy wordt, wordt je door naar de kerk te gaan geen christen.

Je zou heel erg je best kunnen doen om God een plezier te doen. Je zou allerlei goede dingen kunnen doen, van alles en nog wat weggeven…. het enige probleem daarmee is dat je niet weet hoevéél goede dingen je doen moet. Of je zou jezelf kunnen vergelijken met anderen: 'Ik ben misschien slecht, maar ik ben tenminste beter dan Hitler.' Het probleem met vergelijken is dat andere mensen niet de maatstaf zijn; dat is God! Dus wat ga je doen? Als je niet gered wordt door naar de kerk te gaan, goede werken te doen of door jezelf met anderen te vergelijken, hoe wordt je dan gered? Het antwoord is simpel: ga naar de goede bus.

'Want God had de wereld zo lief dat Hij zijn enige Zoon gegeven heeft, opdat iedereen die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft' (Joh.3:16, GNB).

Kijk goed wat God deed: Hij gaf zijn enige Zoon. Dat is de manier waarop Hij met jouw zonde afrekende. Stel het je eens zo voor: jij bent schuldig bevonden aan een misdrijf. Je staat voor de rechter in de rechtszaal en hij veroordeelt je ter dood vanwege dat misdrijf. Zijn oordeel is rechtvaardig. Je bent schuldig en de straf die op jouw misdrijf staat, is de dood. Maar stel nu dat die rechter je vader is. Hij kent de wet; hij weet dat jouw misdrijf de dood vereist. Maar hij kent ook liefde; hij weet dat hij zoveel van je houdt dat hij je niet kan laten sterven. Dus als een geweldige daad van liefde staat hij op, trekt zijn toga uit, gaat naast je staan en zegt: 'Ik zal sterven in jouw plaats.'

Dat is wat God voor jou gedaan heeft. Het loon van de zonde is de dood. De gerechtigheid van de hemel eist de dood vanwege jouw zonde. Maar de liefde van de hemel kan het niet aanzien jou te zien sterven. Dus dit is wat God deed. Hij stond op en trok zijn hemelse kleed uit. Hij kwam naar de aarde om ons te vertellen dat Hij voor ons zou sterven. Hij zou onze Verlosser zijn. Dat werd Hij ook.

'Door Christus herstelde God zijn relatie met de wereld; Hij rekende de mensen hun zonden niet meer toe, maar wiste ze uit…. Want God nam Christus, die geen zonde gedaan had, en belastte Hem met onze zonden. In ruil daarvoor rekent God de rechtvaardigheid van Christus aan ons toe' (2 Corinthiérs 5:19,21, Het Boek).

De reactie: vertrouwen

(In de goede bus stappen)

Wat wil God dat je doet? Hij wilt dat je instapt in zijn bus. Hoe werkt dat? Drie simpele stappen: erkennen, instemmen, aanvaarden.

1. Erken dat God niet de eerste plaats in jouw leven heeft gehad en vraag Hem je zonden te vergeven.

'Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid' (1Johannes 1:9).

2. Stem er mee in dat Jezus stierf om voor jouw zonden te betalen en dat Hij opstond uit de dood en nu leeft.

'Als u met uw mond belijdt: Jezus is de Heer, en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, wordt u gered' (Romeinen 10:9, GNB).

'De behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mens gegeven, waardoor wij behouden moeten worden' (Handelingen 4:12).

3. Aanvaard Gods gratis aanbod van verlossing. Probeer het niet te verdienen.

'Door Zijn genade bent u gered; doordat u in Hem ging geloven. Dat is niet uw eigen verdienste, maar een geschenk van God. Niemand zal zich er op kunnen beroemen het zelf gepresteerd te hebben' (Efeziërs 2:8,9, Het Boek).

'Allen die Hem wel aanvaard hebben, heeft Hij het recht gegeven kinderen van God te worden. Door geloof in Zijn naam worden zij opnieuw geboren, natuurlijk niet als mens, maar geestelijk uit God' (Johannes 1:12,13, Het Boek).

Jezus zegt: 'Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij Hem binnenkomen….' (Openbaring 3: 20).

Met mijn hele hart smeek ik je Gods bestemming voor je leven te aanvaarden. Ik smeek je in te stappen bij Christus. Volgens de Bijbel is er 'bij niemand anders redding te vinden; Hij is de Enige, door wie de mensen gered kunnen worden' (Handelingen 4:12, Het Boek).

Zou je Hem willen toestaan jou te redden? Dit is de allerbelangrijkste beslissing die je ooit zult nemen. Waarom geef je niet hier en nu je hart aan Hem? Erken je nood. Stem in met Zijn werk. Aanvaardt zijn geschenk. Ga in gebed naar God toe en vertel Hem: 'Ik ben een zondaar die genade nodig heeft. Ik geloof dat Jezus voor mij aan het kruis gestorven is. Ik aanvaard uw aanbod van redding'. Het is een eenvoudig gebed, met een eeuwig resultaat. "
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Wow, ik heb gewoon hier mijn naam in een topic staan :D

Ik vraag me trouwens even af waarom je voor deze topic-titel hebt gekozen. Je verhaal geldt voor iedereen op het forum hier, en bovendien, wat jij hier vertelt komt heel erg overeen met wat ik ook geloof.

Die goede bus, zoals jij hem beschrijft, reed niet meer.... want wij zaten daar in maar zijn er uit gestapt en in de verkeerde bus gaan zitten. Gevolg: Onze eindbestemming was om verloren te gaan, voor altijd zonder God te zijn... want die bus reed bij God vandaan en waar we ook zouden uitstappen, we zouden nooit bij Hem terecht zijn gekomen.

Het is pure genade, zonder dat we er ook maar iets aan kunnen verdienen, dat God besloot om zelf in actie te komen en mensen te redden. Dankzij Jezus Christus kunnen we weer naar Hem toe. Het feit dat die bus rijdt is iets wat puur aan Hem te danken is. Zelfs de kosten voor die reis zijn betaald. Wij hoeven alleen maar uit die bus te stappen en in die andere bus te stappen... door is geen strippenkaart of zo voor nodig, want als we instappen zit Jezus achter het stuur en zegt: Ga maar zitten, ik heb al betaald. (om het beeld een beetje door te trekken, niet oneerbiedig bedoeld, integendeel)

En het is zelfs zo dat we zelfs, als we in de verkeerde bus zitten, worden opgeroepen om over te stappen... Te horen krijgen van die andere bus.

Het woord "zonde" betekent trouwens vanuit de grondtekst zoiets als "je doel missen". Ik vind dat we treffend. God heeft een doel met ons, een eindbestemming met mensen, namelijk dat we bij Hem zijn... als we dan bij Hem vandaan gaan missen we dat doel dat Hij met ons heeft.

Ik zou nog wel graag een uitleg willen waarom mijn naam in de topictitel staat. Ik zou de laatste zijn om te beweren dat we zelf iets van onze redding kunnen verdienen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ik zou nog wel graag een uitleg willen waarom mijn naam in de topictitel staat. Ik zou de laatste zijn om te beweren dat we zelf iets van onze redding kunnen verdienen.
De vraag is niet of we onze redding kunnen verdienen, de vraag of we zelf iets aan onze redding kunnen doen.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Wat een misselijkmakende etiketten-plakkerij zeg..
:(
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik zou nog wel graag een uitleg willen waarom mijn naam in de topictitel staat. Ik zou de laatste zijn om te beweren dat we zelf iets van onze redding kunnen verdienen.
De vraag is niet of we onze redding kunnen verdienen, de vraag of we zelf iets aan onze redding kunnen doen.
We kunnen niets aan onze redding doen, (Dat heeft christus gedaan)maar we kunnen onze redding wel aanvaarden of afwijzen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Afwijzen kunnen we die redding wel uit onszelf, maar kunnen we ze ook aanvaarden uit onszelf?
Dit is geen woordenspelletje, maar dit is de zaak waar het om gaat!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Afwijzen kunnen we die redding wel uit onszelf, maar kunnen we ze ook aanvaarden uit onszelf?
Dit is geen woordenspelletje, maar dit is de zaak waar het om gaat!
Weet je wat God nou zegt tegen mensen die het zelf niet kunnen? God zegt; Naakt tot mij en ik zal tot U naken... (naderen). Ik zet mijn treden in Uw spoor.
Jezus zei: strek uw hand uit. Zodra de priesters een stap zetten, wer er een pad door de Jordaan. Zo gaat dat.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Afwijzen kunnen we die redding wel uit onszelf, maar kunnen we ze ook aanvaarden uit onszelf?
Dit is geen woordenspelletje, maar dit is de zaak waar het om gaat!
Weet je wat God nou zegt tegen mensen die het zelf niet kunnen? God zegt; Naakt tot mij en ik zal tot U naken... (naderen). Ik zet mijn treden in Uw spoor.
Jezus zei: strek uw hand uit. Zodra de priesters een stap zetten, wer er een pad door de Jordaan. Zo gaat dat.
En dan zal God Zelf dat geloof moeten werken, wil Zijn effectief zijn.
En natuurlijk heb je gelijk. Zo treedt God de mens tegemoet.
Maar de andere kant is er ook. De mens doet niet wat God van hem vraagt. God zal er zelf aan te pas moeten komen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Als de mens het kan afwijzen, kan hij het ook aannemen, als de Geest inderdaad in zo iemand werkt. Je kan het of aannemen en afwijzen, of je kan het beiden niet. Zoals ik al eerder aangaf kunnen wij de Heilige Geest ook bedroeven, en ook tegenwerken. God moet ons eerst trekken, in ons werken door Zijn Geest.... maar dat doet Hij op het moment dat je van het evangelie hoort, want dat als dat gebeurt is de Geest aan het werk, dat komt niet vanzelf. Maar je kan het geloof wel aannemen of afwijzen... je kan voor God kiezen of tegen Hem, goede keuzes maken of verkeerde keuzes.

Ik snap niet dat je kan zeggen dat we dit niet kunnen, omdat het zo overduidelijk is opgetekend. Of is het allemaal maar schijnvertoon, al die oproepen tot bekering van God, van de Zoon, van de apostelen.

Laat een willekeurig iemand de bijbel lezen en vraag hoe het zit. Hij zal zeggen dat mensen keuzeverantwoordelijkheid hebben gekregen en die alleen kunnen maken door het offer van Jezus en het werk van de Geest, maar vervolgens dus wel voor of tegen kunnen kiezen. Maar jij lijkt het niet te willen zien.... of je ziet het niet omdat je de bijbel met oogkleppen (waar je mee bent opgevoed) leest.

Het staat er overduidelijk... maar je wil het niet zien of zo.... ik vind dat ook lastig praten.... Hoe moet ik nou duidelijk maken wat de bijbel zo duidelijk zegt....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

" Ik snap niet dat je kan zeggen dat we dit niet kunnen, omdat het zo overduidelijk is opgetekend. Of is het allemaal maar schijnvertoon, al die oproepen tot bekering van God, van de Zoon, van de apostelen. "

Zowel deze discussie als die onder de aanbod topic volg ik op afstand.

Bovenstaande quote geeft precies aan waar het om gaat. Het is jammer dat dit citaat van Marnix aangehaald moet worden.

Nee, het is geen schijnvertoon van God; al die oproepen en nodigingen tot bekering en tot geloof, het is God ernst!

De Dordtse Leerregels zeggen dat het God aangenaam is dat de geroepenen, die ernstig en waarachtig geroepen worden, tot Hem komen en geloven.

Wat ik zo jammer vind is dat mensen uit de oproep en het bevel tot geloof menen te kunnen concluderen dat een mens dus (!) zelf kan geloven.

Waarom zou Gods oproep tot bekering en geloof inhouden dat de natuurlijke mens geloven kan ?

Mag God niet eisen van de mens, wat de mens nog wel kon toen God hem goed geschapen had ?

Gods eis en bevel is rechtvaardig; Hij heeft ons goed geschapen. Dat wij niet meer willen en kunnen geloven doet niets af van de rechtmatigheid van Gods eis.

Ik geloof persoonlijk dat iemand die dit nooit van harte toestemt, ook de ware betekenis van het eeuwig Evangelie niet op de juiste waarde kan schatten.

De doodstaat van de mens en de noodzaak van Gods genadewerk in de schenking van het geloof; zijn een van de meest centrale Bijbelse gegevens en maken mede deel uit van het hart van het christelijk geloof.

Met een discussie hierover begeven we ons overigens mijns inziens wel ongeveer over de streep van de grondslag van het forum.

Groeten,
Bourdon

Bericht door Bourdon »

Ik denk dat ik me ook onder de Marnix-en mag scharen...wat het ook inhoud. (zoiets kun je ook gewoon vrijgemaakt noemen...als ik denk wat jij denkt.)

Ik ben het er helemaal mee eens dat God je geloof geeft. Maar om maar weer eens op hetzelfde terug te komen: God geeft aan ons ook de keuze: voor of tegen Hem. Zoals in het Paradijs. Daar konden we voor of tegen Hem kiezen.
Zoals Ouweneel zegt: Wanneer iemand in staat is in een bepaalde mate voor het goede te kiezen...dan kan hij in diezelfde mate ook voor het slechte kiezen. (Dit komt overeen met wat Marnix zegt)
Dus we kunnen inderdaad iets aan onze redding doen. Het enige is Ja zeggen tegen God!!!

Maar nu hebben we al 2 topics waar we daarover discussieren....het bij een laten is iets overzichtelijker......
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

" Zoals in het Paradijs. Daar konden we voor of tegen Hem kiezen. "

Precies; maar het is wel een feit dat we daar TEGEN Hem gekozen hebben.

En dat die keuze niet zonder gevolgen gebleven is tov jouw, mijn en ons aller toestand leert de Bijbel ons duidelijk.

Wij zijn dood in de zonden en misdaden, zo eerlijk zegt de Bijbel het.

Moeten we kiezen ? Ja zeker, God roept er ons op elke bladzijde van de Bijbel toe op! Maar tegelijk vind je op elke bladzijde geschreven dat niemand tot Hem kan komen, TENZIJ de Vader hem trekke.

En als ik als verloren mensenkind, die tegen God gezondigd heb en totaal verloren lig; als ik dan door het geloof Jezus mag leren kennen als Zaligmaker; dan wil ik niets, totaal niets over mezelf en over mijn keuze meer zeggen. Mijn keuze is Adams keuze en daarmee alleen maar schuld voor God. Maar dan is Hij alle eer waardig, die verloren zondaren wilde oprapen, uit hun zelfgekozen ellende en verlorenheid en hen tot Christus wilde brengen, onbegrijpelijk wonder.

En waarom ? Echt niet omdat wij beter deden en evenmin omdat wij beter kozen. Waarom dan wel ?

Het was vrije gunst die eeuwig Hem bewoog. Loutere genade. Nooit te begrijpen, alleen eeuwig te bewonderen en nooit uit te wonderen.

Toen Whitefield een verschil had met Wesley over de vrije wil van de mens, heeft hij tegen Wesley een bijzonder mooie en zelfs nog broederlijke slotopmerking gemaakt:

Nu roem je wel in je vrije wilskeuze voor Jezus, maar ik ben er zeker van dat allen die in de Hemel komen straks allemaal het zullen meezingen: Het was door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Je vergeet even dat we dankzij Gods verlossende werk, dankzij Jezus Christus en de Heilige Geest, weer voor Hem kunnen kiezen.

Daarvoor is inderdaad hulp van boven nodig, maar dan krijgen we vervolgens wel de mogelijkheid om te kiezen terug.Dat God ons eerst moet trekken betekent juist dat we die keuzemogelijkheid weer krijgen.

Daarom kan de bijbel ook op zoveel plaatsen mensen oproepen tot bekering. Er wordt niet naar God geroepen: Bekeer ze. Nee, het wordt tot de mensen gezegd: Bekeer u. Daarin kregen mensen een keuze. Niet iedereen gaf gehoor aan die oproep...

Ik wil een zijspoortje inslaan. Waarom gaf God de mens in het paradijs die keuzevrijheid en schiep Hij de mens niet als mensen die alleen maar goed zouden kunnen doen? Ik heb altijd geleerd: Omdat God geen robots wil, maar mensen die van Hem houden, niet omdat ze niet anders kunnen, maar juist terwijl ze wel anders kunnen. Daarom kreeg de mens die keuze in het paradijs. Als dat nu, nadat Jezus op aarde is geweest, anders zou zijn zou God niet bereikt hebben wat Hij met ons wilde bereiken. En heeft Hij in feite een nederlaag gekregen omdat Hij niet kreeg wat Hij wil: Mensen die van Hem houden... dan zou Hij toch robots als kinderen hebben, dat wat Hij niet wilde.

Nogmaals, de bijbel legt nergens de nadruk op de uitverkiezing. Er staat ook nergens: Bekeer u, als je bent uitverkozen kun je dat en anders niet. De bijbel roept mensen gewoon op om te gaan geloven. En wie dat doen worden behouden.

Als het dogma "uitverkiezing" zo belangrijk zou zijn als dat het hier gebracht wordt (op een hele andere manier dan de bijbel het brengt), waarom komt dit bij die bekeringsoproepen dan nergens terug?

Ik hoop dat Jezus snel terugkomt.... dan zijn we gelijk ook van die eeuwige nederlandse uitverkiezingsdiscussies af :)

Zie het topic Aanbod voor meer over mijn visie. Ik ga het hier niet meer over uitverkiezing hebben, dat doe ik in het andere topic wel. Wel hoop ik dat Elmousse nog even reageren wil op mijn vraag :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

"De mannen van Nineve zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jonas is hier!"

"Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt.
Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u.
Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon."

"Werpt van u weg al uw overtredingen, waardoor gij overtreden hebt, en maakt u een nieuw hart en een nieuwen geest; want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels?
Want Ik heb geen lust aan den dood des stervenden, spreekt de Heere HEERE; daarom bekeert u en leeft."

Ik ben goed gereformeerd dat ik zeg dat ik zonder Gods kracht me niet kan bekeren, maar waar staat in de bijbel dat bekeren uberhaubt niet kan?
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door Marnix
Je vergeet even dat we dankzij Gods verlossende werk, dankzij Jezus Christus en de Heilige Geest, weer voor Hem kunnen kiezen.
Behoort de keuzemogelijkheid volgens jou tot de algemene genade?
Zijn we *allen* in staat om te kiezen dankzij het *verlossende* werk van Jezus Christus?
Plaats reactie