Paus JPII weer in ziekenhuis

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Lambertus is de RK Adrianus. Die is ook zo gek op een kerkelijke weg.

Maarre.. wat moet ik hier mee?
Indien je je gedachte , je meningen nog schriftelijk kan vastleggen en de curie hiermee accoord gaat zie ik geen reden om te zeggen dat iemand niet in staat is om.....
In werkelijkheid is de curie het hoogste orgaan?

Ik weet niet hoe het zit met de ziekte van Parkinson, maar kun je dan altijd je mening nog schriftelijk vastleggen of is dan hulp nodig?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door RvP
Wordt er nu al gekeken naar een nieuwe paus of doet men dat niet uit een soort van respect ofzo?

mvrgr.

RvP
Als er een nieuwe paus nodig is worden alle kardinalen opgesloten. Ze mogen er pas uit als ze een nieuwe hebben benoemd.

De volgende paus is zwart, denk ik.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Geruchten en speculaties omtrent een nwe Paus zijn al jaren bezig

Maar de media is er drukker mee bezig dan het college van kardinalen die de nwe Paus kiezen

Het heeft ook geen zin hierover te speculeren want Kardinalen ouder dan 80 mogen niet meer stemmen en voor de rest vind ik het raar om al iemand te gaan "screenen" als opvolger vande Paus terwijl hij nog leeft

Een paar jaar geleden was er bijvoorbeeld die afschuwelijke weddenschap op het net wanneer JPII zou overlijden en al je het zou winne dan kreeg je een reis naar Rome

Nou kom ik ieder jaar in Rome en kost me veel geld maar ik zou een dergelijke weddenschap niet willen winnen ik ga nog liever naar de bank voor een lening

Maar ja de Paus is een hot item en wereldberoemd en bekend menig popgroep zou de intresse willen hebben die deze man krijgt
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Refo

Dat ik gek ben mag je denken hoor :,

En de Curie is niet het hoogste orgaan binnen het Vaticaan De Paus kan zaken tegenhouden en of doorgang laten vinden
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Refo
Als de volgende Paus een kleurling zou zijn dan zou dat alleen maar bevestigen dat de RK inderdaad een wereldkerk is toch?

Uit bronnen weet ik dat die kans klein is evenals dat de volgende Paus een "jonkie" zal zijn zoals Karol Woytilla was tijdens zijn benoeming

Groter is de kans dat het weer een Italiaan wordt want besef dat de huidige Paus de eerste sinds 500 jaar een niet Italiaanse Paus is de vorige niet Italiaanse POaus was trouwens een Nederlander
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Dit was trouwens

Adrianus VI
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Inderdaad nemen protestanten de paus niet erg serieus. Kan wel zijn dat het een belangrijke persoon is, maar als je zegt dat je de plaatsvervanger van Christus bent dan moet je wel erg ver heen wezen. Nergens heeft Christus een vervanger aangewezen. Sterker nog. Hij zegt: het is nuttig dat Ik wegga, dan kan Ik de Trooster sturen. Die zal u leren. Een paus is volstrekt overbodig en onschriftuurlijk.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Refo
Als de volgende Paus een kleurling zou zijn dan zou dat alleen maar bevestigen dat de RK inderdaad een wereldkerk is toch?

Uit bronnen weet ik dat die kans klein is evenals dat de volgende Paus een "jonkie" zal zijn zoals Karol Woytilla was tijdens zijn benoeming

Groter is de kans dat het weer een Italiaan wordt want besef dat de huidige Paus de eerste sinds 500 jaar een niet Italiaanse Paus is de vorige niet Italiaanse POaus was trouwens een Nederlander
Hebben de Italianen dan de meerderheid?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Inderdaad Refo de protestanten nemen de Paus niet zo serieus en vwb de opvolger van Christus is dit ook een moeilijk punt daar de Apostolische opvolging niet zo bekend is bij julie en bij zeker niet

Echter maakt dit niet uit en ga ik er (tenzij je wilt ) niet verder op in Maar bedenk wel een ding dat deze man een Christen is die net als jij en ik in hetzelfde geloven en vertrouwen nu is hij ziek en dat is erg genoeg

En jusit het verschil tussen jou en mij maakt de discussie leuk en leerzaam toch ?? :)
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Refo

De Italianen hebben van oudsher de meerderheid echter wil dat niet zeggen dat de Paus een Italiaan moet en zal zijn

De reden daarvan is een lang verhaal en bespaar ik je maar zie dit linkje eens
http://www.nieuwsbronnen.com/katholieke/pausmakers/
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Mijn vader had een boek waarin min of meer verhalend uit de doeken werd gedaan hoe de nieuwe paus werd gekozen. Ik geloof dat dat toen om JP 2 ging, maar misschien ook om de paus daarvoor. Het hele verhaal van het opsluiten van de kardinalen, alle voorzorgsmaatregelen, het gelobby, de gedachte aan een tussenpaus.
Heel interessant boek, ik weet helaas de naam niet meer. Ik heb het twee keer gelezen. Het zal alleen wel meest verzonnen zijn, want ik denk niet dat veel kardinalen uit de school zullen klappen hoe dat nou echt gaat, zo'n pausverkiezing.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Inderdaad Refo de protestanten nemen de Paus niet zo serieus en vwb de opvolger van Christus is dit ook een moeilijk punt daar de Apostolische opvolging niet zo bekend is bij julie en bij zeker niet

Echter maakt dit niet uit en ga ik er (tenzij je wilt ) niet verder op in Maar bedenk wel een ding dat deze man een Christen is die net als jij en ik in hetzelfde geloven en vertrouwen nu is hij ziek en dat is erg genoeg

En jusit het verschil tussen jou en mij maakt de discussie leuk en leerzaam toch ?? :)
Apostolische opvolging? Jaja. Eerst een paar honderd jaar geen paus en dan opeens: o ja, die opvolging zijn we vergeten. Even regelen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Hoi Refo

Kun jij mij even de periode van die paar honderd jaar geen Paus even vertellen

Ik weet wel zo uit me hoofd dat het langste conclaaf 3 a 4 jaar heeft geduurd maar een paar honderd jaar is nieuw voor me
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Rens
Voorzover ik weet is er altijd een vorm van opvolging van Petrus geweest. De naam "Paus" zal niet direct vanaf het eerste moment gebruikt zijn, maar de opvolging is zeker vanaf het eerste moment na Petrus van kracht geweest!

On-topic: de Paus is ziek, ik denk dat God het zo langzamerhand genoeg vindt voor Johannes Paulus II.

Gelet op de leeftijd, en de risico's die griep op die leeftijd met zich meebrengt, mag je, menselijkerwijs gesproken, nu toch wel eens verwachten dat de Paus "bij Petrus zal gaan aanschuiven" [om het meer eerbiedig te zeggen: dat de Paus nu toch wel binnenkort zal komen te overlijden]

Het einde van het aardse leven van een markante persoonlijkheid komt nu toch echt wel binnen handbereik. Een markant kerkvorst ook, die zich met zijn hele ziel en zaligheid heeft ingezet voor God en Zijn kerk, al is die kerk niet de onze..........qua naam en institutie dan.
Zo jij hebt je hart wel gelucht over Paus Johannes II, maar we weten hoe je er over denkt en ik kan je niet helemaal ongelijk geven!:% Ik heb wel een beetje medelijden als ik hem zie tobben!
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Plaats reactie