Paus haalt uit naar “totalitaire machten”

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door memento
Ik vind het nog steeds schrijnend dat de RK-kerk nog steeds tegenstander is van het gebruik van condooms. Heel veel mensen worden dagelijks besmet met het HIV-virus omdat uit gezag van de RK-kerk er een verbod is op het gebruik condooms. Wie is er nu Roomser dan de Paus?
Nee, terecht dat de kerk daar tegenstander van is. Wat nodig is, is niet het toestaan van condooms, maar een verbod op vrije sex...
Nee, dat is te zwart/wit, waarom beval Mozes een scheidbrief te geven....?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Sabra

Bericht door Sabra »

Waarmee je meteen mensen helpt straffeloos te zondigen... Iets wat volgens jou niet erg is, want je helpt er ellende mee voorkomen
Dus jij vindt dat op zonde direct een straf moet volgen? Ik had al eerder opgemerkt dat jij een houding hebt van net goed dat ze het krijgen, moeten ze maar niet....
Preken dat meer sexuele partners zondig is, en tegelijkertijd condooms uitdelen. Hoe hypocriet kan je zijn.
Waarom is dit nu hypocriet? Aan de ene kant wil je de mensen een bijbels kader geven met betrekking tot sexualiteit, aan de andere kant wil je mensen niet het risico laten lopen zich of andere te besmetten. Ik vind jullie opstelling nogal harteloos.
Je komt in een arme wijk, en ziet allemaal mensen honger lijden. Ze hebben geen geld. De oplossing van Sabra:
1. Geef ze een breekijzer, dan kunnen ze inbreken, hebben ze iig eten
2. Ga ze het evangelie verkondigen
Dit slaat helemaal nergens op. En dat absoluut afbreuk aan hetgeen ik voorsta. Ik zou met betrekking tot dit voorstel zeggen: geef de mensen brood of geld.

Daarnaast helpt evangeliseren weinig tegen het ontbreken van geld, wat een slecht voorbeeld dus.
Mensen helpen met zondigen is het meest liefdeloze wat een christen zn naaste kan aandoen!
Tuurlijk help je mensen helemaal niet met zondigen. Volgens mij snap jij het hele probleem/oplossing niet.

Aan de ene kant breng je de mensen de bijbelse boodschap, ook over sexualiteit. Je hoopt dat de mensen dit oppikken maar tegelijkertijd geef je hen een bescherming zodat ze niet langer de besmetting verspreiden of besmet raken. Dat heeft niets te maken met het aanzetten tot zondigen.

Of deze mensen nu wel of geen condooms hebben, ze hebben toch wel sexueel contact. Dan is het beter dat ze dat op een veilige manier doen. Maar blijkbaar zie je dat niet in. Erg jammer.
Sabra

Bericht door Sabra »

In welk afrikaans land, weet ik zo gauw niet meer, maar heb er eens een documanraire over gezien en ook over gelezen, dat het echt werkt.

beter als in buurlanden waar deze werkwijze niet wordt toegepast ( en dus alleen condooms uitgedeeld worden)
Ten eerste heb ik het nergens over enkel het uitdelen van condooms. Ten tweede kan ik niets met documentaires die ooit gezien zouden zijn. Dat is een argument dat totaal niet ter zake doet. Ik zie ook wel eens wat.

Daarnaast zijn er in Afrika veel medicijnmannen die zeggen dat sex met een maagd je van het virus afhelpt. Daarom zijn in Zuid-Afrika duizenden onschuldige meisjes met HIV besmet geraakt. Moet je toch eens wat andere bronnen raadplegen.
Adorote

Bericht door Adorote »

Als men het hier goed uit komt is men het ineens eens met de Romana, beetje vreemde opstelling.


Maar de opstelling van de Katholiciteit OK RK OR is altijd van uit een Bijbelse Apostolische.
Sabra

Bericht door Sabra »

Resumerend, ik vind dat de RK-kerk een dergelijke macht heeft en die macht ook misbruitk op een dusdanige manier dat duizenden levens worden bedreigd. Dat vind ik het totalitaire aan de macht van de RK-kerk.

P.S. Gelukkig zijn er wel plaatselijke priesters en pastoors die wel om de bevolking denken en zowel morele als praktische hulp verlenen.
RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Ben ik het helemal mee eens en denk dat julie je hierin ook kunnen vinden
Paus haalt uit naar “totalitaire machten” in nieuw controversieel boek
“Herinnering en identiteit” verschenen

Geplaatst op 23/2 '05 om 8:58u
Door Egmond Evers (Bron: ANP)


VATICAANSTAD (ANP) - In zijn woensdag verschenen autobiografische meditiatie “Memoria e Identita” trekt paus Johannes Paulus II fel van leer tegen "totalitaire" machten - en hun invloed op zijn geloof - die onder het mom van democratie vrije seks, abortus en geboortebeperking aan de wereld opdringen.

Een passage waarin de paus abortus lijkt te vergelijken met de holocaust, zorgde eerder al voor ophef. Na de teloorgang van de totalitaire nazistische en communistische regimes gaat "de wettige vernietiging van ongeboren mensen" desondanks door, schrijft de paus in Herinnering en identiteit, de neerslag van gesprekken in Castel Gandolfo met zowel geestelijken en leken –filosofen en theologen – over de ideologische conflicten van de twintigste eeuw.

Dezelfde democratie die Hitler en zijn moordmachine aan de macht bracht, wordt volgens de 84-jarige kerkleider ook misbruikt om abortuswetten uit te vaardigen. "Parlementen die zulke wetten maken, moeten zich ervan bewust zijn dat ze hun macht misbruiken en openlijk in conflict zijn met Gods wet."

"Anti-evangelisering" en "manipulatie van het leven" zijn de termen die hij gebruikt voor de machten die abortus, euthanasie en geboortenbeperking propageren. "Dit programma werkt met enorme financiële middelen, niet alleen in individuele landen maar ook op wereldschaal."

Een samenleving zonder God is voor de paus, die in zijn geboorteland Polen de goddeloze regimes van de nazi´s en de communisten aan den lijve heeft ervaren, de ergste nachtmerrie. "Leven alsof God niet bestaat, betekent buiten de coördinaten van goed en kwaad leven."

Het boek eindigt met de eerste gepubliceerde commentaren ooit van de paus over de aanslag op zijn leven in 1981. De controversiële toon en vorm van dit boek toont volgens recensenten aan dat het hier niet zozeer een academische thesis betreft, als eerder een vriendelijk gesprek. “In elk hoofdstuk wordt, als het ware, gepoogd antwoord te geven op de vragen die wij met ons meedragen, in ons hoofd en in ons hart”, aldus een recensent.
Deze keer moet ik mij van harte aansluiten met wat de paus zegt mbt tot de “totalitaire machten”

mvrgr.

RvP
Sabra

Bericht door Sabra »

Los gezien van het feit dat de paus een van de laatste totalitaire machten op aarde vertegenwoordigt, vind ik het absolute onzin om abortus te vergelijken met de holocaust.

Dat doet zowel de ongeboren kinderen als de Joden onrecht aan.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Er is nooit een grotere totalitaire macht geweest als Rome zelf. Het is wel een gotspe om dan anderen te gaan beschuldigen.
RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door Sabra
Los gezien van het feit dat de paus een van de laatste totalitaire machten op aarde vertegenwoordigt, vind ik het absolute onzin om abortus te vergelijken met de holocaust.

Dat doet zowel de ongeboren kinderen als de Joden onrecht aan.
Beste Sabra,

De overeenkomst is:

Het is beiden moord plegen.

Uitzondering is er alleen met abortus nl. als de vrouw psychish/lichamelijk (leven) in gevaar is. Verkrachting hoort daar ook bij.

De vergelijking is niet zomaar als onzin af te doen. Artsen in concentratiekampen deden allerlei proefabortussen bij zwangere (joodse) vrouwen. Enige verschil is dat deze niet wilde, nu wordt het je aangeraden!!!

Zij het dat het ene erger is dan het andere, Bij beiden wordt m.u.v. een moord gepleegd, die vaak nog vergoeilijkt wordt ook!

mvrgr.

RvP
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Sorry, RvP,
de holocaust was iets totaal anders dan de abortuspraktijken van tegenwoordig, hoe ellendig die ook zijn. Als je iets weet van wat de Duitsers deden in de tweede wereldoorlog zou je die vergelijking niet vol kunnen houden. De holocaust was van een ongeëvenaarde wreedheid.
Maar het is een beetje mode om alles wat erg is meteen maar te vergelijken met de holocaust.
Be yourself, there are plenty of others.
RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Sorry, RvP,
de holocaust was iets totaal anders dan de abortuspraktijken van tegenwoordig, hoe ellendig die ook zijn. Als je iets weet van wat de Duitsers deden in de tweede wereldoorlog zou je die vergelijking niet vol kunnen houden. De holocaust was van een ongeëvenaarde wreedheid.
Maar het is een beetje mode om alles wat erg is meteen maar te vergelijken met de holocaust.
Beste Marjan,

Ik weet dat. Ik heb nog een bezoek aan Auschwitz gebracht, oa. aan de plek geweest waar Mechele zijn praktijk ten uitvoer bracht.

Het gaat uiteindelijk om macht, als God te zijn. Dat deed men tijdens de Holocaust ook; beslissen over het leven van een ander. Dat is de vergelijking van de paus.

mvrgr.

RvP

[Aangepast op 25/2/05 door RvP]
Sabra

Bericht door Sabra »

Het gaat uiteindelijk om macht, als God te zijn. Dat deed men tijdens de Holocaust ook; beslissen over het leven van een ander. Dat is de vergelijking van de paus.
Die vergelijking loopt dus mank, net als Marjan heeft aangegeven.

Abortus staat in het niet in vergelijking bij de medische experimenten die werden uitgevoerd op de Joden. Helaas is Dr. Joseph Mengele nooit gearresteerd.

Ik ben het met haar eens dat tegenwoordig alles maar wordt vergeleken met de Holocaust. Pim Fortuyn werd ook de dood van Anne Frank in de schoenen geschoven (door Thom de Graaf).

Mensen die zomaar een vergelijking maken met de Holocaust hebben een verwrongen beeld van wat de Holocaust precies heeft ingehouden. Hiermee doe ik absoluut niets af aan het twijfelachtige karakter van abortus, ik ben geen pertinente tegenstander hiervan, maar vergelijk dit a.u.b. niet met de Holocaust.
RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door Sabra
Het gaat uiteindelijk om macht, als God te zijn. Dat deed men tijdens de Holocaust ook; beslissen over het leven van een ander. Dat is de vergelijking van de paus.
Die vergelijking loopt dus mank, net als Marjan heeft aangegeven.

Abortus staat in het niet in vergelijking bij de medische experimenten die werden uitgevoerd op de Joden. Helaas is Dr. Joseph Mengele nooit gearresteerd.

Ik ben het met haar eens dat tegenwoordig alles maar wordt vergeleken met de Holocaust. Pim Fortuyn werd ook de dood van Anne Frank in de schoenen geschoven (door Thom de Graaf).

Mensen die zomaar een vergelijking maken met de Holocaust hebben een verwrongen beeld van wat de Holocaust precies heeft ingehouden. Hiermee doe ik absoluut niets af aan het twijfelachtige karakter van abortus, ik ben geen pertinente tegenstander hiervan, maar vergelijk dit a.u.b. niet met de Holocaust.
Het is beiden moord (bij abortus m.u.v.) of ????

mvrgr.

RvP



[Aangepast op 25/2/05 door RvP]
RvP

Bericht door RvP »

Beste Sabra,
ik ben geen pertinente tegenstander hiervan, maar vergelijk dit a.u.b. niet met de Holocaust. [/
Hoe zie jij abortus dan?

mvrgr.

RvP

[Aangepast op 25/2/05 door RvP]
Sabra

Bericht door Sabra »

Dat ligt aan het stadium van de zwangerschap. Maar laten we hier geen discussie gaan voeren over wanneer of wanneer niet abortus geoorloofd zou zijn.

Wanneer een vrouw kiest voor abortus, dan is dat een vrije keuze. Van dwang is zelden sprake, hooguit sociale dwang. Sociale dwang is wat anders dan vervolging vanwege ras, sexuele geaardheid of fysieke of mentale gesteldheid.

Mensen die in kampen van de Nazi's werden gestopt hadden geen keuze. Joden en anderen zijn in de Tweede Wereldoorlog op een industriële wijze vermoord, velen van hen moesten eerst zware arbeid verrichten of medische experimenten ondergaan. Dit enkel op basis van een raciale, fysieke of sexuele status.

Ik vind dat in geen verhouding staan met een abortus en ik vind de vergelijking smakeloos.
Plaats reactie