Hoe om te gaan met collega's die veel vloeken e.d.

P.Paape

Bericht door P.Paape »

Geachte medeforummers,

Ik zou met u wel eens van gedachten willen wisselen over vloeken.
Een mens is snel geneigd in een opwelling van alles eruit te kramen waarvan hij achteraf vaak spijt kan hebben. Ook een christen distantiërt zich (is mijn ervaring met deze lieden ;) ) daar niet van. Wel vloekt een christen (hoop ik) anders dan een niet-christen. Welke krachttermen gebruikt u zoal wanneer u bijvoorbeeld net een trein/bus/tram/metro/… mist; wanneer de computer niet doet wat u wilt; wanneer u … (vult u zelf maar in)?

In mijn omgeving hoor ik uitdrukkingen als “snotsieâ€
Lecram

Bericht door Lecram »

CHIPS wil ook wel eens werken, lijkt op s h i t, maar dan netter......

[Veranderd op 27/3/02 door Lecram]
Mirror

Bericht door Mirror »

Misschien ter aanvulling, we hebben al een keer vrij uitgebreid over vloeken gediscussieerd. Zie hiervoor: http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=23
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Daarom lijkt het me verstandig als we daar dan ook verder gaan....En dit onderwerp als gesloten beschouwen...
Voor de heer P. Paape gaan we hier verder met het topic over 'Vloeken/Godslastering. Voor het laatst is daarop gereageerd op 31/12/2001


[Veranderd op 27/3/02 door Refojongere]
syl

Bericht door syl »

:-

[Veranderd op 15/4/02 door syl]
Jelle

Bericht door Jelle »

Hier voor Syl de post over vloeken,Ze kan hier verder op reageren.
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Graag zou ik het een en ander kwijt willen over vloeken in mijn omgeving en hoe ik hier mee om ga. Maar ik begrijp niet helemaal of we nu hier verder gaan of ergens anders???
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Het lijkt me goed dat je hier reageert, Pingpongbal. Ik vind het ook een probleem, hoewel er niet zoveel echt wordt gevloekt, maar wel wordt God's Naam vaak ijdel gebruikt. Als ik iemand goed ken, dan zeg ik er wel wat van; maar wat als er veel nieuwe mensen zijn en je bent in vergadering of zo?
Moeilijk om dan te zeggen: 'bidden dat doe je in de kerk' of zoiets.
Alfredt

Bericht door Alfredt »

Origineel geplaatst door Gerrie
Moeilijk om dan te zeggen: 'bidden dat doe je in de kerk' of zoiets.
Zeg dat ook alsjeblieft niet, dat geeft te veel voeding aan het gevoel dat in deze geseculariseerde samenleving heerst dat het geloof alleen in de privesfeer hoort.

Wat je wel kunt doen is vragen of ze er mee willen stoppen omdat het je irriteert, of het gooien op goed fatsoen. Meestal blijken mensen voor die twee argumenten wel vatbaar. Het is inderdaad minder evangeliserend maar daar was je op dat moment toch al niet mee bezig :)
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Sinds september zit ik op een openbare school en er wordt daar erg veel gevloekt. Ook valt de Naam van God of Jezus soms zomaar, ook als er niet eens iets vervelend gebeurt. Ik schrok er van. In het begin durfde ik er niet veel van te zeggen maar ik voelde me schuldig dat ik niks zei. Ik bad iedere dag of ze nu eens niet zo zouden vloeken maar het leek wel of het niets hielp.

Ik probeerde te laten merken dat ik het erg vond. Soms zei ik: "Zo hallo..." als iemand vloekte. Of ik zei "Vind je dat normaal?!"

Steeds meer uit mijn klas merken het gelukkig dat ik het erg vind. Ik heb er een paar goede gesprekken over gehad. Positieve reacties, zoals: "Ik zal er op letten" en "Meestal gaat het vanzelf maar ik zal het proberen niet te doen", ook negatieve reacties, zoals: "Ja maar ik geloof toch niet in God" en "Nou dat ben ik gewend hoor, ik kan het toch niet afleren".

Ik kwam op het idee om stickers van de Bond tegen het Vloeken in m'n agenda te plakken. Onze agenda's gaan vaak de klas door, we schrijven vaak hele verhalen in elkaars agenda. Ik kreeg leuke reacties op de stickers! Ze vonden ze erg grappig en een paar klasgenoten wilden er ook wel een paar. Dan werden ze er aan herinnerd.

Maar anderen gaan gewoon door met vloeken, en ook de leraren soms. Heeft iemand nog ervaringen of ideeën hoe ik hier mee om kan gaan???

[Veranderd op 17/5/02 door pingpongbal]
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door pingpongbal
Sinds september zit ik op een openbare school en er wordt daar erg veel gevloekt. Ook valt de Naam van God of Jezus soms zomaar, ook als er niet eens iets vervelend gebeurt. Ik schrok er van. In het begin durfde ik er niet veel van te zeggen maar ik voelde me schuldig dat ik niks zei. Ik bad iedere dag of ze nu eens niet zo zouden vloeken maar het leek wel of het niets hielp.

Ik probeerde te laten merken dat ik het erg vond. Soms zei ik: "Zo hallo..." als iemand vloekte. Of ik zei "Vind je dat normaal?!"

Steeds meer uit mijn klas merken het gelukkig dat ik het erg vind. Ik heb er een paar goede gesprekken over gehad. Positieve reacties, zoals: "Ik zal er op letten" en "Meestal gaat het vanzelf maar ik zal het proberen niet te doen", ook negatieve reacties, zoals: "Ja maar ik geloof toch niet in God" en "Nou dat ben ik gewend hoor, ik kan het toch niet afleren".

Ik kwam op het idee om stickers van de Bond tegen het Vloeken in m'n agenda te plakken. Onze agenda's gaan vaak de klas door, we schrijven vaak hele verhalen in elkaars agenda. Ik kreeg leuke reacties op de stickers! Ze vonden ze erg grappig en een paar klasgenoten wilden er ook wel een paar. Dan werden ze er aan herinnerd.

Maar anderen gaan gewoon door met vloeken, en ook de leraren soms. Heeft iemand nog ervaringen of ideeën hoe ik hier mee om kan gaan???

[Veranderd op 17/5/02 door pingpongbal]
Pingpongpal,

De eerstvolgende die vloekt gewoon met je pingpongbatje vol op de rechterwang meppen, dan keert hij/zij je vanzelf de linkerwang toe en dan jij weer een snoeiharde smash erop. Dan brul je: "Is het nu eens afgelopen met je ijdele gebruik van de naam van m'n Vader!!!!, had je nog wat??? klets! klets! klets!".
Nee hoor, geintje! :D The Critical Brother vindt dat jij het heel tactvol doet!!! Jaag ze maar niet tegen je in het harnas, daar bereik je niks mee. Ook hierin: naastenliefde.


The Critical Brother (wel van vloekers, niet van balletjes!)
Plaats reactie