Waarde van het O.T. (wetten) in deze tijd!

kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Waarde van het O.T. (wetten) in deze tijd!

Bericht door kridje »

Hebben de wetten van het O.T. nu ook nog voor ons waarde?
Zo ja, in welke vorm dan?

Zo nee, dan zijn we toch remonstrans? Dan schatten we de gehele of gedeeltes van het O.T. onder het N.T.

Wat is jullie kijk hierop?

P.S. misschien is het goed voor je mening om artikel 25 van de NGB te lezen. Misschien verander hierdoor wel je mening:,:%

[Veranderd op 29/3/02 door kridje]
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik zou zeggen... Lees de Galaten brief maar eens heel goed.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Met deze vraag bedoel in de ceremoniele en burgelijke wetten.
Christina

Bericht door Christina »

Eigenlijk zijn alle wetten voor Israel, naast dat ze een symbolische betekenis hadden, ook heel nuttig voor de gezondheid van de mens. Denk maar eens aan het handen wassen voor het eten, b.v. Onderzoek wijst ook uit dat vrouwen van besnede mannen minder baarmoederhals kanker krijgen. Het dragen van 2 soorten textiel wekt statische elektrisiteit op. Er was een beperking op het eten van vet. Een rustdag per week is onontbeerlijk voor de gezondheid. Enz.
Zo is het helemaal niet gek om die wetten toch weer te gaan houden, helemaal niet vanuit een oogpunt van: Doe dat en gij zult (geestelijk) leven, maar gewoon omdat God als Schepper het beste weet wat goed is voor Zijn schepselen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Het is niet goed om weer naar de ceremoniele wetten terug te gaan. Daar verstaan we onder: alles wat naar Christus wijst. Offerdienst (Lev. 1-9, 17), reinigingsrituelen en regels omtrent het rein blijven (Lev. 11-15), hoogtijdagen (Lev. 16, 23).

VRAGEN:
Maar hoe zit het, beste forummers, met Leviticus 18? Waarom zou dat een uitzondering zijn? En bij Leviticus 19 loopt het allemaal door elkaar, welke verzen gelden daar wel?
Hoe zit het met de doodstraf, wanneer mag deze toegepast worden? Waarom nemen we het alleen over als het om bloedvergieten gaat?
Ik ga ervan uit dat de misdaden uit Hfd. 20 nog steeds gelden als misdaden.

Tot zover de vragen. Wie kan antwoord geven of verwijzen naar een boek over deze kwestie?
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Refojongere,

Ik hoop nog een keer een reactie te geven op je vragen. Misschien geeft artikel 25 van de NGB je meer duidelijkheid over hoe we al de wetten moeten zien.

Kort samengevat is artikel 25 in drie onderdelen te verdelen, namelijk:
1.Ceremoniële en burgerlijke wetten gelden voor ons niet meer zoals voor Israël (i.t.t. de Roomse kerk met bijvoorbeel het priesterambt);
2.Het wezen (de kern) van deze wetten blijft in Christus van kracht (Tegen de Remonstranten die het O.T. wilde afschrijven);
3.We gebruiken het O.T. als bevestiging van het Evangelie en als regel voor het leven.
Basishouding: het hele O.T. serieus nemen.
P.Paape

Bericht door P.Paape »

:) Ha Kridje, waar heb ik dat ook al weer eerder gehoord? :) Ik moet er nog steeds op reageren, geloof ik...

Groet, Peet
Kena

Bericht door Kena »

[Veranderd op 20/5/02 door Kena]
Kena

Bericht door Kena »

[Veranderd op 20/5/02 door Kena]
Kena

Bericht door Kena »

[font=Georgia]Ik zeg altijd maar dat de 10 geboden nog steeds geleden, dus ook gebod nr. 4!!! Helaas doen daar maar een handje vol christenen aan dit gebod. Ik werk er hard aan.

De rest van de 613 mitwot (wetten/geboden) zijn voor christenen niet te doen, en zelfs de Joden kunnen niet aan alles houden (ivm het gemis van de Tempel). [/font] :in
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Maar veel 'overige' geboden zijn naar mijn idee de uitwerking van de 10 geboden. Denk hierbij maar aan 'gij zult niet echtbreken' in de 'overige' wetten wordt dit gebod uitgewerkt en ook in de HC.

Kunnen wij mensen even strak de lijn aangeven wat we wel moeten proberen te 'houden' en wat niet? Er zijn heel duidelijk 'overige' geboden die nu niet meer gelden omdat ze volledig te niet gedaan zijn, bijvoorbeeld de tempeldienst. Van andere 'overige' geboden kan dat niet worden gezegd. N.a.v. de NGB kunnen we zeggen dat we als beginstadium heel het O.T. serieus moeten nemen. Als er niet duidelijk is aangegeven (in het N.T.) dat iets is vervallen, dan moeten we voorzichtig zijn om het toch af te schrijven.
Lise

Bericht door Lise »

Ik heb even in Leren en Leven opgezocht wat daar stond:
God heeft door Mozes Zijn Wet gegeven om Zijn uitverkoren volk Israel te onderscheiden van de heidenvolken. De Wet maakte het de Israelieten onmogelijk met de heidenen samen te leven. De Wet diende om de Israelieten op te voeden tot de komst van Christus, om in Hem te ontvangen wat de Wet belooft. door Christus komst wordt de Wet overbodig. Want het einde van de Wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk die gelooft (Rom 10:4) De wet van Mozes heeft geheel aan zijn doel voldaan, want wat de Wet belooft, is er nu, en wel in het Evangelie. Met de komst van Christus wordt daarom tegelijk het onderscheid tussen de Joden en de heidenen opgeheven. Want het gaat er nu voor de Joden en voor de heidenen niet meer om of zij via de Wet tot Christus komen, maar of zij geloven in Christus, Die de Wet vervult heeft. Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de Wet in bewaring gesteld en zij besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden. Zo dan, de Wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder de tuchtmeester.(Galaten 3:23-25)

Dit is een stukje van de geloofsleer bij Hand 15: 1-11 daar wordt verklaard dat de cremoniële (en burgelijke) Wet van Mozes is afgeschaft. Maar de 10 geboden blijft echter voor elk mens zijn functie als kenbron van onze zonde en ellende behouden, tot aan het einde van deze wereld.
Kena

Bericht door Kena »

[font=Georgia]Hoi Lise,

Waar jij het over hebt is genade (lees heel Romeinen 10) en staat nergens over geen verschil tussen de heiden in Yeshua en de Jood als natie. Ik verwijs je graag naar Jeremia 31 helemaal. M.n. vanaf vers 23 tot het eind.

Je moet oppassen dat je niet valt in de vervangingstheorie. Dat is onbijbels en on-Paulus ;) (Rom. 9-11 helemaal)

Overigens, geen aanval naar jou toe, hoor :in
[/font]
Kena

Bericht door Kena »

Origineel geplaatst door kridje
Maar veel 'overige' geboden zijn naar mijn idee de uitwerking van de 10 geboden. Denk hierbij maar aan 'gij zult niet echtbreken' in de 'overige' wetten wordt dit gebod uitgewerkt en ook in de HC.

Kunnen wij mensen even strak de lijn aangeven wat we wel moeten proberen te 'houden' en wat niet? Er zijn heel duidelijk 'overige' geboden die nu niet meer gelden omdat ze volledig te niet gedaan zijn, bijvoorbeeld de tempeldienst. Van andere 'overige' geboden kan dat niet worden gezegd. N.a.v. de NGB kunnen we zeggen dat we als beginstadium heel het O.T. serieus moeten nemen. Als er niet duidelijk is aangegeven (in het N.T.) dat iets is vervallen, dan moeten we voorzichtig zijn om het toch af te schrijven.
[font=Georgia]Helemaal mee eens!!![/font]
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Lise,
heb je artikel 25 al gelezen van de NGB? De kern van elke wet blijft nog steeds gelden. Al deze kernen maken een gebod van de 10 geboden.

Ik zal een voorbeeld aanhalen. In Deuterononium 22 wordt gesproken over dat we geen kleren mogen dragen van gemengde stoffen. Kijk eens op de label van je rok/broek of jas of..... Welke stoffen zitten erin? Alles of haast alles in gemengd. Hoe leggen we de woorden van vers 11 dan uit?
Puur op de kleding kunnen we het niet toepassen, maar de kern kunnen we wel op andere dingen toepassen. Zo wordt er bijvoorbeeld op Genetische manipulatie vanuit dit vers/gebod antwoord gegeven. De kern van dit vers/gebod maakt dus duidelijk dat we niet met genen van dieren/mensen mogen gaan klooien en samvoegen zodat er iets anders wordt ontdekt.

Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is.
Plaats reactie