Floor en de trein op zondag

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Floor en de trein op zondag

Bericht door Miscanthus »

Ik kwam vanavond in de boekenkast een boekje tegen wat ik nooit ingekeken had; "Wulfert Floor"door Drs J. Mulder.
Toch wel leuk om te lezen waar hij zijn bronnen vandaan haalde en hoe hij tegen de doop aankeek. Hij heeft zijn laatste kinderen niet laten dopen vanwege de eerste vraag uit het doopsformulier.
Aardiger vond ik deze anecdote:

Floor maakte op zondag geregeld gebruik van de trein. Vrienden uit Zeist hadden het er over dat Floor wel ene doorgeleid christen was, maar....dat hij, als hij zondags ergens ging spreken, gerust van de trein gebruik maakte. De zondagstrain die op de plaat van de brede en de smalle weg, regelrecht de verdoemenis inreed.... Daarover moest Floor toch onderhouden worden........ Toen de vrienden in Driebergen waren en naar Zeist zouden terugwandelen, zei Floor: Broeders, wachten jullie even op mij? Dan loop ik mee naar't spoor, want ik moet vanavond in Veenendaal oefenen. En- het was zondag! Een goede gelegenheid om Floor op zijn dwaling te wijzen. Maar grootvader zag er wel tegen op en stelde het telkens weer uit. Daar had je het station al. Toen begon hij: Broeder Floor, we wilden het toch wel eens met u hebben over dat reizen met de trein op zondag.....
En wat was het antwoord?....
Broeders, 'k zou er graag met jullie over praten, maar dan zou ik m'n trein nog missen! En weg was'tie, 't station in!

Waren de broeders uit Zeist boos? Welnee, ze keken elkaar aan en lachten. Zo'n Floor toch! Zó moest voor het Woord Gods alles dierbaar worden. Ook de trein op zondag
.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik vind vooral de reactie van de broeders aardig.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tja, het is geoorloofd goed te doen op de rustdag, en ergens spreken/preken valt daar zeker onder. Als je dan geen auto hebt.... Ik ga als ik geen autovervoer heb ook wel eens met de trein naar een jeugddienst waar ik medewerker ben.... Het klinkt als "het doel heiligt de middelen" maar dat is denk ik ook zo... als het doel goed is en op God gericht.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2900
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Bericht door FlyingEagle »

zo kun je zien dat iemand heel anders over bepaalde dingen denkt en toch broeders kunnen zijn.

Tegenwoordig veroordelen we elkaar erover...
Breekijzertje

Re: Floor en de trein op zondag

Bericht door Breekijzertje »

Miscanthus schreef:Ik kwam vanavond in de boekenkast een boekje tegen wat ik nooit ingekeken had; "Wulfert Floor"door Drs J. Mulder.
Toch wel leuk om te lezen waar hij zijn bronnen vandaan haalde en hoe hij tegen de doop aankeek. Hij heeft zijn laatste kinderen niet laten dopen vanwege de eerste vraag uit het doopsformulier.
Aardiger vond ik deze anecdote:

Floor maakte op zondag geregeld gebruik van de trein. Vrienden uit Zeist hadden het er over dat Floor wel ene doorgeleid christen was, maar....dat hij, als hij zondags ergens ging spreken, gerust van de trein gebruik maakte. De zondagstrain die op de plaat van de brede en de smalle weg, regelrecht de verdoemenis inreed.... Daarover moest Floor toch onderhouden worden........ Toen de vrienden in Driebergen waren en naar Zeist zouden terugwandelen, zei Floor: Broeders, wachten jullie even op mij? Dan loop ik mee naar't spoor, want ik moet vanavond in Veenendaal oefenen. En- het was zondag! Een goede gelegenheid om Floor op zijn dwaling te wijzen. Maar grootvader zag er wel tegen op en stelde het telkens weer uit. Daar had je het station al. Toen begon hij: Broeder Floor, we wilden het toch wel eens met u hebben over dat reizen met de trein op zondag.....
En wat was het antwoord?....
Broeders, 'k zou er graag met jullie over praten, maar dan zou ik m'n trein nog missen! En weg was'tie, 't station in!

Waren de broeders uit Zeist boos? Welnee, ze keken elkaar aan en lachten. Zo'n Floor toch! Zó moest voor het Woord Gods alles dierbaar worden. Ook de trein op zondag
.
Om in deze W.G. v.d. Hulststijl door te gaan: "Foei....de stoute jongen.....en ze sloegen elkander van pure jolijt op de schouders...."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23934
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dus je zou best bij de NS kunnen werken, ook al is het dan verplicht op zondag te werken?

Je zou het om moeten draaien. De treinen zouden op zondag niet moeten rijden, dus rijd je er ook niet mee.
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Ja..Da's wellicht schrikken voor velen.
Een reformatorische heilige die puiten het paadje loopt door 's zondags de trein te gebruiken.

Wat valt er dan veel te leren van de zeister broeders uit het verhaal!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

refo schreef:Dus je zou best bij de NS kunnen werken, ook al is het dan verplicht op zondag te werken?

Je zou het om moeten draaien. De treinen zouden op zondag niet moeten rijden, dus rijd je er ook niet mee.
Daarom moeten treinen/bussen juist wel rijden op zondag. Voor hen die ervan afhankelijk zijn.

Moet je daarom dan maar bij de NS gaan werken? Lijkt me niet, omdat dat je eigen zondagsrust in gevaar brengt. Net als werken in een electriciteitscentrale.

Toen mijn opa jaren geleden op sterven lag, vlogen mijn ouders op zondag naar Canada. Dan ben je toch blij dat de KLM vliegt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23934
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik snap er niets van. Waarom was er dan die commotie over de zondagsopenstelling van winkels? Als je er anderen mee helpt is dat toch fijn?

Ik geef toe dat het in deze maatschappij lastig is om de zondag helemaal als rustdag te handhaven. Benzine wordt ook in een continue proces gefabriceerd, en brood inmiddels ook wel, denk ik.

Maar persoonlijk zou ik er niet over piekeren om op zondag met trein of vliegtuig te gaan. Net zo min als ik op zondag naar de supermarkt ga of een ijsje koop.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Unionist schreef:Toen mijn opa jaren geleden op sterven lag, vlogen mijn ouders op zondag naar Canada. Dan ben je toch blij dat de KLM vliegt.
Precies.......vaak worden principes dan ff gelaten voor wat ze zijn..................
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Naar de supermarkt kun je ook op zaterdag. Maar ik kan niet op zaterdag naar de kerk als op zondagmorgen niemand mij wil/kan ophalen. Dus dan pak ik de bus.

En als je op zondag gebeld wordt dat er een lief ver familielid op sterven ligt, kun je heel principieel wachten tot maandag, ja. Met het risico te laat te zijn. Daar kun je inderdaad voor kiezen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2900
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Bericht door FlyingEagle »

refo schreef:Ik snap er niets van. Waarom was er dan die commotie over de zondagsopenstelling van winkels? Als je er anderen mee helpt is dat toch fijn?

Ik geef toe dat het in deze maatschappij lastig is om de zondag helemaal als rustdag te handhaven. Benzine wordt ook in een continue proces gefabriceerd, en brood inmiddels ook wel, denk ik.

Maar persoonlijk zou ik er niet over piekeren om op zondag met trein of vliegtuig te gaan. Net zo min als ik op zondag naar de supermarkt ga of een ijsje koop.

Nood breekt wet, maar het moet geen regelmaat worden dat de nood de wet breekt. :)
Helaas rijden er nog steeds treinen op zondag.... maar als het nu echt eens nodig is?? bijvoorbeeld als je familielid op sterven ligt? moeilijk..
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

refo schreef:Net zo min als ik op zondag naar de supermarkt ga of een ijsje koop.
Alleen als we te maken hebben met een hittegolf breekt nood weer wet. Dan mag er een bak Hertog ijs worden gehaald. :mrgreen:
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Helaas rijden er nog steeds treinen op zondag.... maar als het nu echt eens nodig is?? bijvoorbeeld als je familielid op sterven ligt? moeilijk..
In een goed functionerende gemeente staan er dan genoeg mensen tot je dienst die wel even je chauffeur willen spelen...

PS> Voor een vliegtuig gaat dat natuurlijk niet op. Maar daarvan zou ik zeggen: De sabbath is gemaakt voor de mens, niet de mens voor de sabbath...
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2900
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Bericht door FlyingEagle »

memento schreef:
Helaas rijden er nog steeds treinen op zondag.... maar als het nu echt eens nodig is?? bijvoorbeeld als je familielid op sterven ligt? moeilijk..
In een goed functionerende gemeente staan er dan genoeg mensen tot je dienst die wel even je chauffeur willen spelen...


helemaal mee eens
Plaats reactie