K van der Zwaag

Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

Tja Jongere, ik ben blij dat ik het verkeerd gezien/gezegd heb, want ik maakte mij al ernstig zorgen. Niet nodig dus. Maar misschien komt mijn verkeerde kijk op de GG [in het algemeen] wel door het feit dat ik altijd in de 'verkeerde' gemeenten gekerkt heb..
Leonius

Bericht door Leonius »

Jongere schreef:Misschien is mijn beeld positiever omdat ik altijd in 'goede' gemeenten gekerkt heb.. en anders wil ik natuurlijk niet uitsluiten dat situaites zoals Eppie die tekent niet kunnen voorkomen.
Werd dit wederzijds begrip maar meer gevonden.... Er is zovaak zoveel onderling onbegrip.
Overigens is het helemaal niet slecht om een diaken kandidaat te maken voor ouderling - als ouderling kan ervaring in een kerkenraad bijv. ook handig zijn.
Ik ben er vanwege twee redenen min of meer op tegen:
a.: het bevestigt het beeld van 'promoveren' van een lagere naar een hogere trede in de kerkelijke hierarchie, hoe onterecht misschien ook,
b.: het gevaar van inteelt is dan wel erg groot.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Leonius schreef:
Overigens is het helemaal niet slecht om een diaken kandidaat te maken voor ouderling - als ouderling kan ervaring in een kerkenraad bijv. ook handig zijn.
Ik ben er vanwege twee redenen min of meer op tegen:
a.: het bevestigt het beeld van 'promoveren' van een lagere naar een hogere trede in de kerkelijke hierarchie, hoe onterecht misschien ook,
b.: het gevaar van inteelt is dan wel erg groot.
Misschien had ik 'slecht' in mijn post beter kunnen vervangen door 'onbegrijpelijk'.
Vooral wat punt a betreft ben ik het wel met je eens, op deze manier werk je het wel zelf in de hand. Wat ik wil aangeven is dat ervaring geen kwaad kan voor een ouderling en dat daarom diakenen voor de hand kunnen liggen. Maar het beste is om voor deze ervaring een andere manier te vinden. Ik vind het wisselen van ambt (diaken -> ouderling) ook niet echt een gedachte die ik terug kan vinden in het begin van de kerk (zoals beschreven in Handelingen e.d.). Bovendien heb ik zelf nog nooit gehoord van mensen die van ouderling diaken werden. Dus op deze manier werk je wel hiërarchie in de hand.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Leonius schreef:a.: het bevestigt het beeld van 'promoveren' van een lagere naar een hogere trede in de kerkelijke hierarchie, hoe onterecht misschien ook,
Weet je dat ik heel lang gedacht heb dat 't zo hoorde? Ik wist niet beter - want ik maakte nooit anders mee. Je begint als diaken, en later promoveer je tot ouderling. Dat was de route - en anders ging 't nooit.
Leonius schreef:b.: het gevaar van inteelt is dan wel erg groot.
In bepaalde gemeenten heerst dat nog heel sterk: bepaalde familes "leveren" kerkenraadsleden. Hoor je niet bij die groep, dan zul je ook niet gauw in aanmerking komen voor een ambt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:
Leonius schreef:a.: het bevestigt het beeld van 'promoveren' van een lagere naar een hogere trede in de kerkelijke hierarchie, hoe onterecht misschien ook,
Weet je dat ik heel lang gedacht heb dat 't zo hoorde? Ik wist niet beter - want ik maakte nooit anders mee. Je begint als diaken, en later promoveer je tot ouderling. Dat was de route - en anders ging 't nooit.
Leonius schreef:b.: het gevaar van inteelt is dan wel erg groot.
In bepaalde gemeenten heerst dat nog heel sterk: bepaalde familes "leveren" kerkenraadsleden. Hoor je niet bij die groep, dan zul je ook niet gauw in aanmerking komen voor een ambt.
Jullie zijn niet vies van het maken van karikaturen he?! Waar genade valt, valt ze vrij, al is het wel zo dat de Heere in de lijn van de geslachten werkt.
Leonius

Bericht door Leonius »

Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Leonius schreef:a.: het bevestigt het beeld van 'promoveren' van een lagere naar een hogere trede in de kerkelijke hierarchie, hoe onterecht misschien ook,
Weet je dat ik heel lang gedacht heb dat 't zo hoorde? Ik wist niet beter - want ik maakte nooit anders mee. Je begint als diaken, en later promoveer je tot ouderling. Dat was de route - en anders ging 't nooit.
Leonius schreef:b.: het gevaar van inteelt is dan wel erg groot.
In bepaalde gemeenten heerst dat nog heel sterk: bepaalde familes "leveren" kerkenraadsleden. Hoor je niet bij die groep, dan zul je ook niet gauw in aanmerking komen voor een ambt.
Jullie zijn niet vies van het maken van karikaturen he?! Waar genade valt, valt ze vrij, al is het wel zo dat de Heere in de lijn van de geslachten werkt.
Het is geen karikatuur, maar een feitelijke constatering Erasmiaan. Zo werkt het in mijn gemeente al jaren. De vraag is alleen of je dit een gezonde situatie vindt of niet. Wij vinden van niet, jij vindt van wel. Prima toch? Maar ga alsjeblieft niet schelden!! Ten slotte: jij suggereert dat deze ambtsdragers ook genade kennen. Welnu, ik kan daar niet over oordelen. Maar wat ik wel constateer - in mijn gemeente althans - is dat je voor het ambt van diaken niet eens meer uiterlijk hoeft laat te blijken genade te kennen, door aan het H.Avondmaal deel te nemen. Op die manier krijg je toch een verwrongen beeld van wat de ambten inhouden?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Erasmiaan schreef:Jullie zijn niet vies van het maken van karikaturen he?! Waar genade valt, valt ze vrij, al is het wel zo dat de Heere in de lijn van de geslachten werkt.
Nou zeg: als ik beschrijf wat de gangbare praktijk was in de gemeente waarin ik opgroeide, hoe kun je dat dan een karikatuur noemen? Toon aan dat ik een karikatuur heb geschetst, dan neem ik m’n woorden graag terug. Zo niet: neem je verdachtmaking terug, alsjeblieft.
seri
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 jul 2002, 06:12

Bericht door seri »

Jongere schreef:
Leonius schreef:
Bovendien heb ik zelf nog nooit gehoord van mensen die van ouderling diaken werden. Dus op deze manier werk je wel hiërarchie in de hand.
Dit zal niet zo vaak voorkomen, zeker niet in de GG. Maar bij mijn vader (hervormd) is dit dus wel gebeurd. Termijn (toen nog 12 jaar) was afgelopen, moest dus aftreden als ouderling. Daarna diaken geworden!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

seri schreef:Dit zal niet zo vaak voorkomen, zeker niet in de GG. Maar bij mijn vader (hervormd) is dit dus wel gebeurd. Termijn (toen nog 12 jaar) was afgelopen, moest dus aftreden als ouderling. Daarna diaken geworden!
In de GG zijn benoemingen niet voor een termijn. In de praktijk wordt 't doorgaans levenslang. Dan zul je dus ook die overgang ouderling -> diaken niet meemaken.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Hetzelfde geldt voor predikanten. Volgens mij zijn de meeste potentiële dominees (kandidaten/studenten/lerend-ouderlingen zeg maar) al ouderling voordat ze dominee worden. Ik vraag me wel eens af of dat zo hoort. Hoe zit dat ook al weer met die bijbeltekst dat de één tot opziener, de ander tot herder en leraar gesteld wordt? Weet zosnel niet waar dat staat, maar in dit verband wel relevant denk ik.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Het is wel een karikatuur! Als het bij jullie zo is, dan hoeft het elders toch nog niet zo te zijn!!! Jullie beschrijven het als een algemene onderdeel van de GerGem. Dat bestrijdt ik.

En dan gaat het mij om deze zinsnede: Bepaalde families leveren kerkenraadsleden.

Dat er een bepaalde hierarchie onstaan is tussen ouderlingen en diakenen wil ik niet ontkennen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Erasmiaan schreef:Het is wel een karikatuur! Als het bij jullie zo is, dan hoeft het elders toch nog niet zo te zijn!!! Jullie beschrijven het als een algemene onderdeel van de GerGem. Dat bestrijdt ik.
Goed lezen, vriend. Ik schreef: "In bepaalde gemeenten heerst dat nog heel sterk: bepaalde familes "leveren" kerkenraadsleden".
Geen spoor van suggestie dat dat "een algemene [?] onderdeel van de GerGem" zou zijn.
Leonius

Bericht door Leonius »

Erasmiaan schreef:Het is wel een karikatuur! Als het bij jullie zo is, dan hoeft het elders toch nog niet zo te zijn!!! Jullie beschrijven het als een algemene onderdeel van de GerGem. Dat bestrijdt ik.
Jij maakt een karikatuur van onze woorden. Moet je niet doen. Goed lezen wat we zeggen.

Jongere schreef namelijk: Misschien is mijn beeld positiever omdat ik altijd in 'goede' gemeenten gekerkt heb.. en anders wil ik natuurlijk niet uitsluiten dat situaites zoals Eppie die tekent niet kunnen voorkomen.

Daarop antwoordde ik: Werd dit wederzijds begrip maar meer gevonden.... Er is zovaak zoveel onderling onbegrip.
Dat dit zo is bevestig je maar weer met je reactie….

Verder schreef ik: “Zo werkt het in mijn gemeente al jaren.”

Dus wie generaliseert hier wie/wat?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Leonius schreef:
Erasmiaan schreef:Het is wel een karikatuur! Als het bij jullie zo is, dan hoeft het elders toch nog niet zo te zijn!!! Jullie beschrijven het als een algemene onderdeel van de GerGem. Dat bestrijdt ik.
Jij maakt een karikatuur van onze woorden. Moet je niet doen. Goed lezen wat we zeggen.

Jongere schreef namelijk: Misschien is mijn beeld positiever omdat ik altijd in 'goede' gemeenten gekerkt heb.. en anders wil ik natuurlijk niet uitsluiten dat situaites zoals Eppie die tekent niet kunnen voorkomen.

Daarop antwoordde ik: Werd dit wederzijds begrip maar meer gevonden.... Er is zovaak zoveel onderling onbegrip.
Dat dit zo is bevestig je maar weer met je reactie….

Verder schreef ik: “Zo werkt het in mijn gemeente al jaren.”

Dus wie generaliseert hier wie/wat?
Beste Leonius; ik reageer niet op jou, maar op Hendrikus. Over goed lezen gesproken... Ik heb ook gezegd dat ik het er niet mee eens ben. Van mij hoeft dat ook niet; allemaal familie in de kerkenraadsbank, zie mijn opmerking: "waar genade valt, valt ze vrij, máár God werkt wel in de lijn van de geslachten."

@ Hendrikus: in alles proef ik in dit topic het idee dat het over de GerGem in het geheel gaat. Kijk maar naar Eppie zijn post en naar Jongere zijn post. Het gaat over de GerGem in het algemeen. En ook Jongere geeft al aan, dat je dat niet in het algemeen door kan trekken.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Opvallend hoe vaak de GG het moet 'ontgelden' op dit forum.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gesloten