Roken en christen-zijn verenigbaar

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Roken en christen-zijn verenigbaar

Bericht door Pim »

Refdag.nl schreef:HANNOVER - De Duitse pinkstervoorganger Reiner Sahm heeft zich gekeerd tegen de onder christenen veel voorkomende gedachte dat roken onverenigbaar is met het christelijk geloof.

Wie zegt: „Een christen rookt niet”, aldus Sahm, moet ook zeggen: „Een christen maakt geen ruzie, … heeft geen problematisch huwelijk, … heeft zichzelf altijd onder controle.”

De pinkstervoorganger, zelf overigens geen roker, maakt zijn opmerkingen in het tijdschrift van de Bond van Vrijkerkelijke Pinkstergemeenten (BFP). In zijn artikel gaat hij na wat de Bijbel ten opzichte van het roken zegt. Zijn conclusie: „Weinig.”

De Bijbel zegt slechts: „Wees een tempel van de Heilige Geest!” aldus Sahm. Hij waarschuwt christelijke gemeenten ervoor om rokers het gevoel te geven dat zij geen „echte christenen” zijn. Hoe zit het dan bijvoorbeeld met al die christenen die dagelijks sloten koffie naar binnen werken, vraagt hij zich af. En natuurlijk, roken is niet goed, „maar is het werkelijk een teken van een onvolkomen geloof als mensen daar niet van afkomen?”
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Goed artikel..... het is niet goed te praten, roken.... maar het is ook geen reden om iemand te veroordelen.... ook voor christenen kan het heel moeilijk zijn van verslavingen af te komen.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Marnix schreef:Goed artikel..... het is niet goed te praten, roken.... maar het is ook geen reden om iemand te veroordelen.... ook voor christenen kan het heel moeilijk zijn van verslavingen af te komen.
Het gaat er niet om of we iemand veroordelen, want als we dat doen, dan zegt Jezus tot ons: kijk eerst naar de balk in uw eigen oog.

Dat betekent wél dat zonde zonde blijft. Zo is roken zonde omdat dit erg slecht is voor ons lichaam, ja het kan de dood tot gevolg hebben. Daar blijft het natuurlijk niet bij. Elke levensstijl die ons leven in gevaar brengt is zonde. Maar evengoed geldt dan de vraag van Jezus aan ons: wie zonder zonde is, die werpe de eerste steen op haar.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Roken en christen-zijn verenigbaar

Bericht door Gian »

Refdag.nl schreef:
Wie zegt: „Een christen rookt niet”, aldus Sahm, moet ook zeggen: „Een christen maakt geen ruzie, … heeft geen problematisch huwelijk, … heeft zichzelf altijd onder controle.”


Lekkere vergelijking zeg.... :?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Roken en christen-zijn verenigbaar

Bericht door Unionist »

Gian schreef:
Refdag.nl schreef:
Wie zegt: „Een christen rookt niet”, aldus Sahm, moet ook zeggen: „Een christen maakt geen ruzie, … heeft geen problematisch huwelijk, … heeft zichzelf altijd onder controle.”


Lekkere vergelijking zeg.... :?


Dan kun je alles goed praten. Waarom zou je dan niet vreemdgaan, om maar eens iets te noemen?
takkie

Bericht door takkie »

Kijk, het gaat er natuurlijk om hoe goed je je best doet om zo heilig mogelijk te leven, (al faal je natuurlijk altijd daarin).
Roken is iets waarvan je weet dat het slecht voor je is, en daarom is het af te keuren bij een christen. Je weet dat het schadelijk voor je lichaam is, evenals overmatig alcoholgebruik b.v en daarom vind ik dat je als christen daar rekening mee moet houden.
Ach tja, ik weet het ook wel, de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak, ach, wordt er dan gezegd, eentje is toch niet erg? ik rook bijna nooit meer, de vorige was al weer twee weken geleden, 1 peukie kan geen kwaad hoor.
k vind het moeilijk hoe je daar mee om moet gaan. Roken is toch iets wat je bewust doet, je steekt bewust die sigaret/sigaar op.
En je bent al heel snel weer slaaf van je eigen behoeften.
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Sommige mensen vergeten om onderscheid te maken tussen de zonden en de zondaren.
Daar zit hem dit hele gedoe ook op vast.

Niemand, hoe bekeerd ook, zal ooit zonder zonden geraken.
Tenminste, niet hier op aarde.
Ze streven er wel naar, maar hoewel ze een nieuwe mens zijn, blijven ze de oude mens ook meedragen. Tot hun laatste snik.

Groet,
Houthakker.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Houthakker schreef:Sommige mensen vergeten om onderscheid te maken tussen de zonden en de zondaren.
Daar zit hem dit hele gedoe ook op vast.

Niemand, hoe bekeerd ook, zal ooit zonder zonden geraken.
Tenminste, niet hier op aarde.
Ze streven er wel naar, maar hoewel ze een nieuwe mens zijn, blijven ze de oude mens ook meedragen. Tot hun laatste snik.

Groet,
Houthakker.
Wat wou je daarmee zeggen? Steek dan maar gerust een peuk op?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Roken en christen-zijn verenigbaar

Bericht door Gian »

Unionist schreef:
Gian schreef:
Refdag.nl schreef:
Wie zegt: „Een christen rookt niet”, aldus Sahm, moet ook zeggen: „Een christen maakt geen ruzie, … heeft geen problematisch huwelijk, … heeft zichzelf altijd onder controle.”


Lekkere vergelijking zeg.... :?


Dan kun je alles goed praten. Waarom zou je dan niet vreemdgaan, om maar eens iets te noemen?


Structureel roken is niet goed. Je bent afhankelijk van de sigaretten.
Toen ik een christen mocht worden rookte ik bijna140 sigaretten per week.
Ben ik toen direct gestopt? Nee, dat kwam pas enkele jaren later.
Gelukkig is het me de 1e keer gelukt, in tegenstelling tot vele andere die er niet vanaf kunnen komen.
Dat heet verslaving.
Ruzie maken met je vrouw is hopelijk geen verslaving voor je, laat staan dat je ervan geniet.
Dus daarom een non-vergelijking.
(En vreemdgaan is volgens mij niet echt ongecontroleerd gedrag.)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

ndonselaar schreef:
Marnix schreef:Goed artikel..... het is niet goed te praten, roken.... maar het is ook geen reden om iemand te veroordelen.... ook voor christenen kan het heel moeilijk zijn van verslavingen af te komen.
Het gaat er niet om of we iemand veroordelen, want als we dat doen, dan zegt Jezus tot ons: kijk eerst naar de balk in uw eigen oog.

Dat betekent wél dat zonde zonde blijft. Zo is roken zonde omdat dit erg slecht is voor ons lichaam, ja het kan de dood tot gevolg hebben. Daar blijft het natuurlijk niet bij. Elke levensstijl die ons leven in gevaar brengt is zonde. Maar evengoed geldt dan de vraag van Jezus aan ons: wie zonder zonde is, die werpe de eerste steen op haar.
Mee eens. Daarom zou ik zeggen: Roep christenen (en niet christenen) op om te stoppen met roken, en veroordeel ze niet als ze wel roken.

Toch?
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Unionist schreef:
Houthakker schreef:Sommige mensen vergeten om onderscheid te maken tussen de zonden en de zondaren.
Daar zit hem dit hele gedoe ook op vast.

Niemand, hoe bekeerd ook, zal ooit zonder zonden geraken.
Tenminste, niet hier op aarde.
Ze streven er wel naar, maar hoewel ze een nieuwe mens zijn, blijven ze de oude mens ook meedragen. Tot hun laatste snik.

Groet,
Houthakker.
Wat wou je daarmee zeggen? Steek dan maar gerust een peuk op?
Nee, helemaal niet.
Maar er is een soort nieuw Evangelie in de mode geraakt, wat eigenlijk puur Wet is.
En als je dan nog rookt, dan ben je geen echte Christen.
Want echte Christenen, die roken niet.
Maar zo simpel ligt dat niet, al rook ik niet.

In dit verband moet ik denken aan bepaalde genezingsdiensten. Je bidt om genezing, maar als je ziek blijft, dan lag dat aan je (on)geloof. Dan zit het niet goed met je geloofsleven. Daarmee ben ik het absoluut niet eens. En dat is vergelijkbaar met dit rokerige gedoe.

Groet,
Houthakker.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Toch geloof ik niet dat we slaaf moeten en kunnen blijven.
Roken is dodelijk. (Ik heb het nu niet over gelegenheidsrokers maar over verslaafde rokers) Als je een normaal verstand hebt, moet je dat niet willen. We kunnen niet twee heren dienen. Ik geloof zeker dat Christus ons verlost van de slavernij der zonde en dus ook van deze dodelijke verslaving. Mij -Gode zij dank- wel.
Bestaan er dan geen rokende christenen? Ja, ik denk het wel, maar altijd strijdend en niet berustend in deze zonde.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Re: Roken en christen-zijn verenigbaar

Bericht door Barryvrouw »

Refdag.nl schreef:Wie zegt: „Een christen rookt niet”, aldus Sahm, moet ook zeggen: „Een christen maakt geen ruzie, … heeft geen problematisch huwelijk, … heeft zichzelf altijd onder controle.”
Waren die laatste drie zaken altijd maar waar, dan zeuren we niet meer over de peukje heer Sahm!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Re: Roken en christen-zijn verenigbaar

Bericht door Miscanthus »

Barryvrouw schreef:
Refdag.nl schreef:Wie zegt: „Een christen rookt niet”, aldus Sahm, moet ook zeggen: „Een christen maakt geen ruzie, … heeft geen problematisch huwelijk, … heeft zichzelf altijd onder controle.”
Waren die laatste drie zaken altijd maar waar, dan zeuren we niet meer over de peukje heer Sahm!
Dat doet hij toch ook niet?
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Re: Roken en christen-zijn verenigbaar

Bericht door Barryvrouw »

Miscanthus schreef:
Barryvrouw schreef:
Refdag.nl schreef:Wie zegt: „Een christen rookt niet”, aldus Sahm, moet ook zeggen: „Een christen maakt geen ruzie, … heeft geen problematisch huwelijk, … heeft zichzelf altijd onder controle.”
Waren die laatste drie zaken altijd maar waar, dan zeuren we niet meer over de peukje heer Sahm!
Dat doet hij toch ook niet?
Zeg ik dat?

Ik doe er nog ff zo'n emoticonnetje bij.... :wink:
Plaats reactie