Rijkdom!!

Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

maar dit topic lokt dan ook min of meer uit om een discussie over (VRCL:$-refo-zakenmensen te krijgen en dat wil graag voorkomen. Dus laten we proberen het algemeen te houden
vr. gr.
billy
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

:cool:
Hallo,

Veel mensen denken dat welvaart een zegen is. Maar zo denk ik absoluut niet.
ik denk dat de welvaart een oordeel is.
Wij hebben en kunnen alles in nederland.
En doordat wij alles hebben en kunnen heeft de mens God niet meer nodig. Denk eens aan de oorlog's jaren. Toen de meeste kerken nog vol mensen zaten.
Nu bedoel ik niet, dat ik graag wil dat wij weer arm worden. Nu heb ik het over ons land. Er zijn vast en zeker gezegende rijke familie's in ons land. Maar zullen die het geld alleen voor zichzelf houden. Ik denk het niet. Wat mij verbaasd dat is dat 2 euro in de winkel weinig is, en in de kerk teveel is om in de collecte te doen.
Helaas hou ik mij hier ook niet aan. Kun je zien wat een afgod geld soms kan wezen.
Dat is toch verschrikkelijk om daar over na te denken. Dit is mijn mening.
Als ik het verkeerd zie dan hoor ik dat graag. e-mail's altijd welkom.
Groeten Matthijs
Mirror

Bericht door Mirror »

In tegenspoed geduldig en in voorspoed dankbaar.

Het bovenstaande gezegde past volgens mij ook goed bij dit onderwerp.

Bij dit onderwerp zijn de volgende twee woorden van groot belang: bezitter en rentmeester. Hier ga ik steeds de fout mee in, ik zie mijzelf teveel als bezitter. Ik bezit geld, ik bezit een auto, ik bezit een PC, .....

Ik leef veel te weinig bij de gedachte dat ik rentmeester in plaats van eigenaar ben.

Als rentmeester is het veel makkelijker om "mededeelzaam" te zijn, ik geef de Heere terug wat ik ontving en mag andere laten delen in Gods gaven. Als bezitter kom je altijd tekort, maar als rentmeester krijg je altijd genoeg. Rentmeester in plaats van bezitter zijn kan ons bewaren voor gierigheid, trots en hoogmoed.

Ik denk dat de Heere Jezus de verzoekingen van Satan in de woestijn kon weerstaan omdat Hij als rentmeester wist dat Zijn Vader alles bezat. Wat hebben wij nog meer nodig?

Bezit en rijkdom zijn in het licht van het Goddelijke- en eeuwige perspectief slechts mist. Het is ongrijpbaar, even zie je het en snel daarna is het verdwenen.

[Veranderd op 16/4/02 door Mirror]
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

niets meer aan toe te voegen mirror.

ik ben het volkomen met je eens
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
annoniem

Bericht door annoniem »

helaas zijn er maar weinig mensen die met hun rijkdom om kunnen gaan.

eenvoud !
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Toch weet ik wel zeker dat vele christenen heel erg in hun geld en goed opgaan!!

Ik heb even het Lukas Evangelie open geslagen en zal de gedeeltes noemen waarbij het over geld en goed gaat.
Lukas 12: 13-21 (Gelijkenis van den rijken dwaas);
Lukas 16: 19-31 (De rijke man en de arme Lazarus);
Lukas 18: 18-30 (De rijke jongeling).

Hierbij dus een paar gedeeltes over rijke mensen. Bij al deze mensen liep het slecht af! Zelf denk ik dat geld en rijkdom 1 van de grootste hindernissen is naar Christus toe. Men heeft veel en moet dan veel opgeven en dat heeft men er niet voor over.

Als we het gedeelte lezen over de rijke jongeling dan geeft Christus in vers 25 heel duidelijk aan hoe een rijk iemand over het algemeen tegenover het Koninkrijk van God staat!! In vers 27 geeft Christus aan dat het wel mogelijk is, maar wel moeilijk!!

Voor mijn gevoel denken we allemaal veelste makkelijk over rijkdom. Waarom werken we? Om geld te verdienen en steeds meer te kunnen doen? Om meer op vakantie te kunnen gaan? Om een groter huis te kopen? Om een nieuwere en mooiere auto te kopen? Enz.
Waar is de ootmoed te vinden die ook op dit punt geld? We hebben het gewoon super in Nederland en nog steeds niet genoeg! Waar moet het op dit punt met de christenheid eindigen?
Gelukkig zijn er op dit punt ook nog duidelijke getuigenissen waardoor we kunnen zien dat deze huiding niet klop. Denk daarbij maar eens aan Den Hertog IJS. Deze naam noem ik alleen om een voorbeeld te geven en niet om reacties waarin bedrijven worden genoemd die het tegenover gestelde zijn!

Geld is ook in de gereformeerde gezindte een grote afgod geworden!!!!!!!!!:sne
George

Bericht door George »

In tegenspoed geduldig en in voorspoed dankbaar.
Van harte mee eens.
De grond van rijkdom ligt in het geloof. Door het geloof ben je een kind van een Almachtige en Oneindig rijke God! Van een God die deze aarde geschapen heeft. Van Hem is al het goud en het zilver en het vee op duizend bergen.
Rijkdom is ook een leven met Christus. Leven dicht bij Hem (of misschien beter: Geloven dat Hij dicht bij ons is) dat is alles. Dat is vertrouwen, rust en gelukkig zijn en dus ook rijkdom. Christus is alles (ook rijkdom) en in allen.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Bij dit onderwerp wordt heel vaak het voorbeeld aangehaald van Abraham die ook heel rijk was. Naar mijn idee helemaal onterecht. Weet je waarom? Abraham werd door God op een andere wijze klein gehouden en wel door het altijd moeten wonen in tenten en te moeten trekken/vluchten.

Bij hebben een vaste woonplaats, dus zal de rijkdom ons veel sneller te pakken hebben!
Plaats reactie