Rijkdom!!

kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Rijkdom!!

Bericht door kridje »

Volgens mij is weleens vaker kort over dit onderwerp gesproken. Toch wil ik er over praten met jullie om na te gaan wat jullie ervan vinden.

We lopen veel te klagen over de droevige toestand waarin de kerk zich veelal in bevind. Maar kunnen we niet beter bij onszelf beginnen? Hoe erg zitten wij wel niet vastgekleefd aan het aardse goed; materialisme!

Hoe kijken jullie tegen het uitbreiden van een bedrijf wat voorspoedig draait en waarmee men goed geld verdient. Mogen wij als christenen dan de stap zetten om het bedrijf uit te breiden (buitenland!) zodat we nog meer geld verdienen. Is er voor een christen geen grens?
Er wordt dan geredeneerd van; "over 10 jaar kan het in Nederland financieel slecht gaan, dan kunnen we op het bedrijf in het buitenland terug vallen". Is dit bijbels?

In de vroeg-christelijke kerk draaide het volgens mij niet zo erg om geld. Men leefde toen duidelijk tot eer van God en de naaste!

Wat is jullie mening?
BOELY

Bericht door BOELY »

Misschien kun je dit onderwerp beter materialisme noemen. Vast zitten aan je eigendomen en rijk zijn = 2. Volgens mij is er met flinke rijdom niets mis. Sterker nog volgens mij moet er onderscheid zijn tussen rijk en arm. Dit is altijd al zo geweest in de Bijbel. Maar het is volgens mij niet goed om daaraan vastgekluisterd te zijn.
Jelle

Bericht door Jelle »

Kridje wat is rijkdom.

Ja zoals jij het steld is rijkdom veel geld veel macht uitbreiding van mijn bedrijf en nog meer geld verdienen. Dat is rijkdom waar velen heel veel voorover hebben of zels alles voor over hebben.

Ik zou rijkdom ook van de andere kant willen bezien.
Ik vind het ook rijkdom als ik gezond mag zijn. Ik vind rijkdom dat ik samen met mijn vrouw mag genieten van mijn kinderen maar ook van mijn klein kinderen. Als ik mijn kleine klupje bij elkaar in huis heb dan voel ik mij werkelijk de rijkste man van de wereld. Voor dit gezinnetje van mij zou ik alle geld van de wereld willen missen. En dat is nog alleen maar de kant van het tijdelijke leven.
Maar de grootste rijkdom is als Christus ons heeft willen aannemen en daar bid ik elke avond voor dat Hij die rijkdom ook aan mij en mijn gezinnetje wil geven.
En dan denk ik wel eens: al had ik nu alle geld van de hele wereld, en dan neem k maar eens meneer Freddy Heineken, dan kan ik nog geen minuut aan mijn leven toedoen en aan het eind van mijn leven dan moet ik alle bezit loslaten van alle miljaden die ik bezitten zou kan ik nog geen cent meenemen. En dan wordt al mijn aardse rijkdom verdeeld onder anderen.
Dus rijkdom is voor mij Gelukkig zijn met mijn gezin, kinderen en kleinkinderen en te weten dat we in christus geborgen zijn.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Hallo,

Ik kan ermee instemmen dat het grootste rijkdom is dat we Christus als onze borg en Zaligmaker mogen kennen. Als we dit tot onze deel hebben, dan kunnen we op aarde nog zo arm zijn, maar dan zijn we voor eeuwig rijk. Kijk maar naar de gelijkenis van de rijke man en Lazerus.

Maar deze vragen stel ik omdat ik het van zeer dichtbij meemaak. Ik heb persoonlijk een zeer afhoudende houding tegenover wat ik zeg over "een bedrijf".

Ik wil graag weten wat jullie reactie is op al hetgeen ik in het eerste bericht heb genoemd. Het is erg moeilijk, zeker als blijkt dat je naaste gezinsleden dit doen.
bloob

Bericht door bloob »

Wie zei dat ook al weer:

Armoe of rijkdom, geef mij niet.

Zowel aan armoede als aan rijkdom kleven gevaren. als je arm bent kun je gaan stelen, terwijl je door rijkdom grote kans loopt God te vergeten.

Is rijkdom per definitie verkeerd. Nee, want dan zou ook Job in zijn eerste en tweede rijkdom verkeerd bezig zijn. Terwijl we toch duidleijk lezen dat hij dat in Gods gunst had gekregen.
Het gaat dus niet om de rijkdom op zichzelf, maar het doel dat je daarmee voor ogen hebt. Waarom wil je die rijkdom? Eer? Aanzien? Je bepaalde luxe permiteren?
Of gaat het je misschien erom ook je naaste er wat van te kunnen delen, de uitbreiding van Gods Woord en evangelisatie te steunen?
Met andere woorden: is je doel: eigen gemak, of Gods eer? Vraag je af of het in Gods gunst is.
Adje

Bericht door Adje »

Ha Kridje,

Ik begrijp je vraag! Ik wil stellen dat we in deze overmaterialistische maatschappij volledig af moeten zien van elke drang naar luxe. Okee, je kan het gewoon goed hebben, maar meer hoeft ook niet en is niet nodig. Juist op dit punt kunnen we laten zien dat we christenen zijn, laten we dat dan ook aangrijpen. Juist dingen als een eigen zaak nemen zo ontzettend veel tijd in beslag....
Okee, ik weet dat het makkelijk praten is als (arme) student, maar ik heb me vast voorgenomen, om hier iig niet aan toe te geven.
Christina

Bericht door Christina »

Earn all you can
Save all you can
Give all you can
-John Wesley

Verdien zoveel mogelijk
Spaar zoveel mogelijk
Geef zoveel mogelijk weg
(vrij vertaald)
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Een EERLIJKE en waarlijk VROME zakenman kan er misschien "goed " met zijn gezin van leven maar wordt nooit stinkend rijk!!!

wat vinden jullie van deze stelling??

ik zeg: Het is een waarheid als een koe, en daar heeft Billy alle reden toe!!!!

[Veranderd op 26/3/02 door Billy]
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
secret boy
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 mar 2002, 19:43

Bericht door secret boy »

Origineel geplaatst door Billy
Een EERLIJKE en waarlijk VROME zakenman kan er misschien "goed " met zijn gezin van leven maar wordt nooit stinkend rijk!!!
Ben ik het mee eens. Maar waar moet je dan eigenlijk de grens trekken? Ik bedoel eigenlijk: wat mag je wel met je geld? wat mag niet (meer)? :(
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Billy
Een EERLIJKE en waarlijk VROME zakenman kan er misschien "goed " met zijn gezin van leven maar wordt nooit stinkend rijk!!!

wat vinden jullie van deze stelling??

ik zeg: Het is een waarheid als een koe, en daar heeft Billy alle reden toe!!!!

[Veranderd op 26/3/02 door Billy]
1 Corinthe 1:5 Dat gij in alles rijk zijt geworden in Hem, in alle rede en alle kennis;

Dan is het goed toch?
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

maar ik doelde eerlijk gezet op de aardse rijkdom!

secret Boy:

er is denk ik geen grens aan te wijzen, maar ten eerste zijn er denk ik maar weinigen die van 100 % eerlijk en oprecht zakendoen stinkend rijk zijn of zijn geworden ( salomo en job waren er twee die het in dubbel opzicht- zowel geetselijk als aards- mochten weten wat rijk zijn inhield, howel Job het alles weer moest komen te verliezen)

en als je het dan toch aardse rijkdom bezit zal je er anderen zeker in delen met de leuze: laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet, en dat is ( in onze gezindte ook!) toch weles anders denk ik.

Een auto die meer kost dan 75.000 EURO is ook niet nodig denk ik, om toch maar 's een grens te noemen
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
secret boy
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 mar 2002, 19:43

Bericht door secret boy »

Bedankt voor je reactie Billy
Lecram

Bericht door Lecram »

En als God je nu zegent met een bepaalde hoeveelheid bezittingen en je geeft en je besteedt dat geld naar je bezit, dan is er nix mis met een auto van € 75.000,-
Ik denk bijv. aan Den Hertog van de ijsfabrieken. Die evangeliseert nu in de gevangenis. Ik denk dat hij best nog wat geld op zijn rekening heeft staan. Is dat verkeerd dan?
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

ik denk dat het ook niet goed is om in deze discussie letterlijk namen te gaan zetten van rijke refo's die we allemaal wel kennen.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Billy
ik denk dat het ook niet goed is om in deze discussie letterlijk namen te gaan zetten van rijke refo's die we allemaal wel kennen.
Wanneer iemand een goed voorbeeld is van hoe het kan, zie ik daar geen problemen in. Wanneer je kwaad over iemand spreekt is dat wat anders.
Plaats reactie