Jezus leeft in eeuwigheid

Gert10
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:49

Bericht door Gert10 »

Beste mensen, ik ben nu benieuwd naar een reaktie van iemand die het wel eens is het het 'verbouwen' van allerlei liederen. Iedereen is het grondig met elkaar eens en vult elkaar perfect aan maar dit is een discussieforum dus graag het woord aan de voorstanders ........................................................
jacob

Bericht door jacob »

Gert10 schreef:Beste mensen, ik ben nu benieuwd naar een reaktie van iemand die het wel eens is het het 'verbouwen' van allerlei liederen. Iedereen is het grondig met elkaar eens en vult elkaar perfect aan maar dit is een discussieforum dus graag het woord aan de voorstanders ........................................................
nou brand maar los zou ik zeggen :wink:
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Gert10 schreef:Beste mensen, ik ben nu benieuwd naar een reaktie van iemand die het wel eens is het het 'verbouwen' van allerlei liederen. Iedereen is het grondig met elkaar eens en vult elkaar perfect aan maar dit is een discussieforum dus graag het woord aan de voorstanders ........................................................
Nou, in het geval van "Uren, dagen, maanden, jaren" vind ik "vliegen als een schaap door 't veen" toch echt veel aanschouwelijker en aansprekender dan "vliegen als een schaduw heen" :mrgreen:
Gert10
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:49

Bericht door Gert10 »

Sorry ik moet gaan werken. Mogelijk kom ik er later nog op terug. Blijf maar niet op mij wachten want ik blijf benieuwd naar de reaktie van voorstanders ...........................

Fijn trouwens Hendrikus dat je serieus wil meewerken aan een zinvolle discussie.
Laatst gewijzigd door Gert10 op 17 jan 2006, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
jacob

Bericht door jacob »

Gert10 schreef:Sorry ik moet gaan werken. Mogelijk kom ik er later nog op terug. Blijf maar niet op mij wachten want ik blijf benieuwd naar de reaktie van voorstanders ...........................
jij bent er dus ook op tegen?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Opzich ben ik vóór het ver-refoën van liederen. Maar dan als het nodig is. Teksten als 'Jezus houdt van jou en mij' vindt ik te ver gaan. Niet omdat het anti-bijbels is (alhoewel ik daar mn twijfels bij heb), maar omdat ermee gesuggereerd wordt dat dus iedereen zalig wordt.

De reden waarom ik voor ver-refoïng ben, ipv totaal niet zingen van niet-refo liederen, is omdat er in de refo-wereld bar weinig goede muziek wordt geschreven. En dan doel ik met name op de melodie. Maar vaak is ook de tekst weinig-zeggend....
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Noem dan eens wat voorbeelden waarbij het wél mag volgens jou?

Zijn er overigens ook liederen die hypercalvinistisch zijn en die ver-evangeliseerd moeten worden?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

memento schreef:De reden waarom ik voor ver-refoïng ben, ipv totaal niet zingen van niet-refo liederen, is omdat er in de refo-wereld bar weinig goede muziek wordt geschreven. En dan doel ik met name op de melodie. Maar vaak is ook de tekst weinig-zeggend....
Wat verstaat Memento onder goede muziek?

Als er goede teksten zijn, valt daar best wel goede muziek bij te maken. Maar men moet het ook nog willen horen, willen zingen... De meeste mensen horen liever "gezellige" Wegwijs-geluiden (al dan niet met motorgeronk :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

memento schreef:Opzich ben ik vóór het ver-refoën van liederen. Maar dan als het nodig is. Teksten als 'Jezus houdt van jou en mij' vindt ik te ver gaan. Niet omdat het anti-bijbels is (alhoewel ik daar mn twijfels bij heb), maar omdat ermee gesuggereerd wordt dat dus iedereen zalig wordt.

De reden waarom ik voor ver-refoïng ben, ipv totaal niet zingen van niet-refo liederen, is omdat er in de refo-wereld bar weinig goede muziek wordt geschreven. En dan doel ik met name op de melodie. Maar vaak is ook de tekst weinig-zeggend....
`

Volgens mij is dit toch geen goed uitgangspunt. Je gaat een situatie creeëren voor ongelovigen, terwijl we niet het recht hebben ongelovig te zijn.

Want waarom verbouw je de psalmen dan niet?Bij ons in de kerk wordt ook uit volle borst door 1200 man/vrouw meegezongen:

'Zo zullen wij de schapen Uwer weiden,
In eeuwigheid Uw lof, Uw eer verbreiden,
En zingen van geslachten tot geslachten;
Uw trouw, Uw roem, Uw onverwinbre krachten.'

Alsof we allemaal schapen van Zijn kudde zijn......
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Volgens mij doe we allemaal veel te moeilijk.
Een lied geeft per definitie niet alle dogmatische waarheden weer. Zolang niet nadrukkelijk gezongen wordt dat iedereen (standaard) in de hemel zal komen, kan er veel mee door.

Vroegah had iedere refo een harmomium met daarop Worp en Johannes de Heer.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Als ik over verkeerde teksten spreek, bedoel ik niet zozeer Johannes de Heer, maar meer een slag nieuwer. Zoals sommigen van jullie wel weten, ben ik nogal weg van de kinderkoren van Jennifer van de Hoek. Well, wie een btje bekend is met het reportoire van die koren, weet wel wat ik bedoel. Bij sommige liedjes reist bij mij het idee dat we allemaal fijn naar de hemel gaan. En daar heb ik moeite mee...

Ik vind het dus heel wat anders om in de 'ik-vorm' te zingen (zoals in de psalmen ook gebeurt), dan om te zingen 'Jezus houdt van jou en mij'.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Ik vind het dus heel wat anders om in de 'ik-vorm' te zingen (zoals in de psalmen ook gebeurt), dan om te zingen 'Jezus houdt van jou en mij'.
"Ik" en "mij" zijn dezelfde vormen. Dus het gaat je alleen om de "jou"-vorm?
Kan ik me van jou niet voorstellen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:Ik vind het dus heel wat anders om in de 'ik-vorm' te zingen (zoals in de psalmen ook gebeurt), dan om te zingen 'Jezus houdt van jou en mij'.
"Ik" en "mij" zijn dezelfde vormen. Dus het gaat je alleen om de "jou"-vorm?
Kan ik me van jou niet voorstellen.
Het gaat niet om de vorm, maar om de inhoudt. De tekst 'Jezus houdt van jou en mij' komt op mij over als een dogmatische stelling. Het is meer gevoelswaarde, dan dat er duidelijk een scheidslijn te trekken is.

Maar als we de discussie puur zwart-wit gaan voeren, heb ik ook bezwaren tegen de 'wij-vorm' van de psalmen, en vele anderen 'geaccepteerde' liederen. Ik heb een hekel aan het 'wij-gevoel', ik hou meer van hokjes. En als het gaat om de kerk, dan ken ik maar 2 hokjes: bekeerd of niet. Het probleem is dus niet dat de tekst aangepast moet worden, maar dat er mensen in de kerk zitten die niet bekeerd zijn!

Maargoed, omdat we praktisch moeten blijven, en het blijkbaar zo is dat in de ger. gez. het merendeel van de kerkgangers onbekeerd is, zullen sommigen ervoor kiezen om teksten te gaan aanpassen. Maar een echte oplossing is het niet. Het is kiezen uit niets-zeggende teksten (aanpassen), of teksten die niet voor iedereen die het zingt opgaan...
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

memento schreef:Ik vind het dus heel wat anders om in de 'ik-vorm' te zingen (zoals in de psalmen ook gebeurt), dan om te zingen 'Jezus houdt van jou en mij'.
Zolang mensen horen dat God liefde is vinden ze het allemaal prima, maar zodra je zegt dat God ook hen liefheeft, breekt de herrie los....
Hoe was het ook al weer: "de Griek een dwaasheid en de Joden een ergernis" ?

Als God ons liefheeft, kunnen we namelijk niet meer vrijuit gaan. Dan stelt ons dat schuldig als we Zij liefde niet beantwoorden.

Al die aangepaste liedjes houden Gods liefde buiten de deur en zijn een teken aan de wand van ongeloof. Er wordt niet meer "gemijnd." Geloof doet dat juist wèl.
God sluit niemand buiten dan degene die zichzelf buitensluit. (prof Verboom zei dat geloof ik).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Miscanthus,
Plaats reactie