RK: $1000,- voor bewijs dat aarde rond zon draait

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

RK: $1000,- voor bewijs dat aarde rond zon draait

Bericht door memento »

De 'Catholic Apolegetics International' looft $1000,- uit voor degene die kan bewijzen dat de aarde rond de zon draait. De reden dat de wedstrijd is uitgeschreven is:

As we know, modern man has continually used the Copernican model and its variant forms (Galileo, Kepler, et al) in an effort to weaken both the authority of Scripture and the authority of the Church to hold them accountable for the way they live their lives. If I've heard it once, I've heard it a thousand times: "We don't have to take the Bible literally because, as we all know, the sun doesn't go around the earth, but Scripture says it does. So why should I trust the Bible?"

Link: http://www.catholicintl.com/epologetics ... llenge.htm
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Waar staat in de Bijbel dat de zon rond de aarde draait?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

refo schreef:Waar staat in de Bijbel dat de zon rond de aarde draait?
Ik citeer van de website:

But the fact is that Geocentrism permeates Scripture. Here are some of the more salient passages (Sirach 43:2-5; 43:9-10; 46:4; Psalm 19:5-7; 104:5; 104:19; 119:90; Ecclesiastes 1:5; 2 Kings 20:9-11; 2 Chronicles 32:24; Isaiah 38:7-8; Joshua 10:12-14; Judges 5:31; Job 9:7; Habakkuk 3:11; (1 Esdras 4:12); James 1:12). I could list many more, but I think these will suffice.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Sorry. Duidend bugs vind ik niet genoeg.
Daar doe ik het echt niet voor...................
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tis een puur filosofische kwestie. Als ik rij op de snelweg, dan maak ik de wereld aan het rollen en daarbij ook de rest van het universum, want ik sta stil. Alles draait om mij heen.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Breekijzertje schreef:Sorry. Duidend bugs vind ik niet genoeg.
Daar doe ik het echt niet voor...................
Duizend bugs, ik moet er niet aan denken...

Duizend bucks, mwa, die zijn best welkom!

bugs = torren, kevers
bucks = dollars

:mrgreen:
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Kaw schreef:Tis een puur filosofische kwestie. Als ik rij op de snelweg, dan maak ik de wereld aan het rollen en daarbij ook de rest van het universum, want ik sta stil. Alles draait om mij heen.
Inderdaad: knappe jongen, die bewijst dat de aarde om de zon draait. In principe is het altijd mogelijk om gewoon een transformatie van je stelsel te maken waarbij de aarde stilstaat.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Precies.... Bijna iedereen is het er wel over eens, maar het daadwerkelijk bewijzen is practisch onmogelijk als mensen het gewoon niet willen geloven.

Maar ja, dat de bijbel Gods onfeilbare Woord is wil niet zeggen dat alles wat er in staat wetenschappelijk 100% juist is. Profeten, apostelen etc. zijn ook gewoon uitgegaan van de wetenschappelijke ideeen van die tijd. NIet zo raar, als iemand opeens had beweerd dat de aarde om de zon draait had iedereen raar opgekeken... dat zou pas honderden jaren later ontdekt worden. Zo wordt bijvoorbeeld in Openbaring maar ook in andere bijbelboeken gesproken over de hoeken/uithoeken van de aarde, de einden der aarde etc. Tja, dat kwam omdat velen toen nog dachten dat de aarde plat was....
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Het heliocentrische wereldbeeld is trouwens best al oud. Aristarchus van Samos opperde al deze theorie, die nu algemeen aanvaard is:
Aristarchus van Samos (Grieks: Aristarchos;ca. 310 v. Chr. - 230 v. Chr.) was een Grieks astronoom, een leerling van Stratoon van Lampsacus. Volgens Archimedes deed hij onderzoek naar de heliocentrische theorie van de bewegingen van de hemellichamen.

Volgens hem was de zon het centrum van het heelal; beweegt de Aarde in één jaar om de zon en in één dag om haar eigen as; het beeld van de sterrenhemel is onbeweeglijk. Ook meende hij dat de maan geen licht uitzond, maar slechts het zonlicht reflecteerde.Het is echter niet zeker of hij het Heliocentrisme als hypothese of als bewezen voorschoof zoals Seleucus van Seleucia had gedaan.

Om deze redenen werd Aristarchus door invloedrijke personen beschuldigd van goddeloosheid. In een klein werkje probeerde hij te bewijzen dat de afstand van zon tot de Aarde het 18- en 20-voud is dan dat van de maan tot de Aarde. Ook probeerde hij in datzelfde boekje te bewijzen dat dezelfde betrekking bestaat tussen hun diameters en dat de verhouding van de diameters van zon en Aarde tussen 19/3 en 43/6 in ligt.
Bron: Wikipedia.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

elbert schreef:Het heliocentrische wereldbeeld is trouwens best al oud. Aristarchus van Samos opperde al deze theorie, die nu algemeen aanvaard is:
Aristarchus van Samos (Grieks: Aristarchos;ca. 310 v. Chr. - 230 v. Chr.) was een Grieks astronoom, een leerling van Stratoon van Lampsacus. Volgens Archimedes deed hij onderzoek naar de heliocentrische theorie van de bewegingen van de hemellichamen.

Volgens hem was de zon het centrum van het heelal; beweegt de Aarde in één jaar om de zon en in één dag om haar eigen as; het beeld van de sterrenhemel is onbeweeglijk. Ook meende hij dat de maan geen licht uitzond, maar slechts het zonlicht reflecteerde.Het is echter niet zeker of hij het Heliocentrisme als hypothese of als bewezen voorschoof zoals Seleucus van Seleucia had gedaan.

Om deze redenen werd Aristarchus door invloedrijke personen beschuldigd van goddeloosheid. In een klein werkje probeerde hij te bewijzen dat de afstand van zon tot de Aarde het 18- en 20-voud is dan dat van de maan tot de Aarde. Ook probeerde hij in datzelfde boekje te bewijzen dat dezelfde betrekking bestaat tussen hun diameters en dat de verhouding van de diameters van zon en Aarde tussen 19/3 en 43/6 in ligt.
Bron: Wikipedia.
En al in de 16e eeuw vaarden Magaelhaan rond de wereld van west naar oost. Nogal moeilijk als de aarde niet rond zou zijn.
Atze
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

elbert schreef:Het heliocentrische wereldbeeld is trouwens best al oud. Aristarchus van Samos opperde al deze theorie, die nu algemeen aanvaard is:
Aristarchus van Samos (Grieks: Aristarchos;ca. 310 v. Chr. - 230 v. Chr.) was een Grieks astronoom, een leerling van Stratoon van Lampsacus. Volgens Archimedes deed hij onderzoek naar de heliocentrische theorie van de bewegingen van de hemellichamen.

Volgens hem was de zon het centrum van het heelal; beweegt de Aarde in één jaar om de zon en in één dag om haar eigen as; het beeld van de sterrenhemel is onbeweeglijk. Ook meende hij dat de maan geen licht uitzond, maar slechts het zonlicht reflecteerde.Het is echter niet zeker of hij het Heliocentrisme als hypothese of als bewezen voorschoof zoals Seleucus van Seleucia had gedaan.

Om deze redenen werd Aristarchus door invloedrijke personen beschuldigd van goddeloosheid. In een klein werkje probeerde hij te bewijzen dat de afstand van zon tot de Aarde het 18- en 20-voud is dan dat van de maan tot de Aarde. Ook probeerde hij in datzelfde boekje te bewijzen dat dezelfde betrekking bestaat tussen hun diameters en dat de verhouding van de diameters van zon en Aarde tussen 19/3 en 43/6 in ligt.
Bron: Wikipedia.
Ik weet het, ik had het ook gelezen... maar het duurde daarna nog heel lang voor dit een algemeen beeld werd... en voordat er sluitend bewijs was. De mensen ( op een paar wetenschappers hier en daar na) dachten na die tijd nog heel lang dat de aarde plat was.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Het schijnt zelfs mogelijk te zijn, om een 'holle aarde'-model aan te hangen, waarbij dat wat wij als buitenkant van de aardbol zien, de binnenkant is. Erg onwaarschijnlijk, maar het schijnt moeilijk of zelfs niet weerlegbaar te zijn (voor details, zie Byl, God en de kosmos).

Het is trouwens naar mijn idee duidelijk, dat de Schrift waarnemingstaal gebruikt.
GGN

interessant om te lezen

Bericht door GGN »

[url=http://www.theologienet.nl/documenten/W ... ELROND.pdf]Westerbeke--Het Ruime Hemelrond[/url]
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re:

Bericht door Gian »

Vincent schreef:Het schijnt zelfs mogelijk te zijn, om een 'holle aarde'-model aan te hangen, waarbij dat wat wij als buitenkant van de aardbol zien, de binnenkant is. Erg onwaarschijnlijk, maar het schijnt moeilijk of zelfs niet weerlegbaar te zijn (voor details, zie Byl, God en de kosmos).

Het is trouwens naar mijn idee duidelijk, dat de Schrift waarnemingstaal gebruikt.
Dat weet ik zo net nog niet.
Als je alleen van de Schrift uitgaat kom je uit op een holle bol. Daar zijn veel bewijzen voor.
Onze waarneming is dus in strijd met de Schrift zou je kunnen stellen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: RK: $1000,- voor bewijs dat aarde rond zon draait

Bericht door caprice »

Wat een onzin. De zon draait gewoon om de aarde.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie