Oudvaders lezen

Leonius

Bericht door Leonius »

Kaw schreef:
Leonius schreef:Oudvaders kregen zowel natuurkunde als filosofie (Brakel raadt dit laatste sterk aan!) als theologie en dat allemaal op universitair niveau.
Lang niet alle oudvaders zijn hoog opgeleide mensen. Een hoop bekende puriteinen waren eenvoudige onopgeleide mensen.
Goed, ik zie 'oudvaders' vooral tot en met Van de Groe. Maar ook de puriteiten mag ik heel erg graag. Hoewel misschien niet allemaal even goed opgeleid. Ik wil daar ook niet te overdreven over doen, maar ik denk wel dat een universitaire basis altijd ten goede komt aan de prediking.

[quoteen je moet toch wel aan de rechtse rechterkant zijn om niet-universitaire dominees aan te treffen.[/quote]
Ik ben lid van de GerGem en ken maar weinig predikanten die een universitaire studie hebben gedaan, en die het wel hebben gedaan daarvan heb ik het idee dat ze die kennis maar zo snel mogelijk weer hebben vergeten.....
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

en je moet toch wel aan de rechtse rechterkant zijn om niet-universitaire dominees aan te treffen.
Ik ben lid van de GerGem en ken maar weinig predikanten die een universitaire studie hebben gedaan, en die het wel hebben gedaan daarvan heb ik het idee dat ze die kennis maar zo snel mogelijk weer hebben vergeten.....
Dat noem ik ook de rechtse van de rechterkant eigenlijk...
Aan de linkerkant van de rechtse kant...

Overigens zei een dominee eens over de werking van de Heilige Geest het volgende: Natuurlijk is het werk van de Heilige Geest niet tegen te werken, maar toch kun je de Heilige Geest wel wederstaan, want dat staat ook in de bijbel. Ook hierin heb je twee kanten. Net als onze verantwoordelijkheid bij de bekering, zijn we ook verantwoordelijk voor onze houding tegenover Gods Woord. Indien we slapen (letterlijk of figuurlijk) hoeven we niet te verwachten dat we de Heilige Geest zullen opmerken. We zitten als het ware met een paraplu in de kerk. Indien we opletten of we iets kunnen bespeuren van de Heilige Geest, dan zal God veel werkzamer zijn in je leven. (Niet dat ik daar iemand hier op het forum daarvan beschuldig, want ik denk dat we juist de opletters hier hebben zitten, maar het is wel een zaak om eens te overdenken.)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oudvaders kregen zowel natuurkunde als filosofie (Brakel raadt dit laatste sterk aan!) als theologie en dat allemaal op universitair niveau.
In die tijd kon dat allemaal nog. De kennisgebieden waren toen veel minder uitgestrekt dan nu.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
Oudvaders kregen zowel natuurkunde als filosofie (Brakel raadt dit laatste sterk aan!) als theologie en dat allemaal op universitair niveau.
In die tijd kon dat allemaal nog. De kennisgebieden waren toen veel minder uitgestrekt dan nu.
Onzin, filosofie is (in mijn ogen) een onmisbaar vak voor een predikant. Je leert er logisch en consequent denken, en je leert ook je eigen mening toetsen op juistheid.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Toch heeft Afgewezen wel een punt. De vakgebieden zijn veel omvangrijker geworden.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Citaat van ds. W. van Vlastuin schreef:Op deze wijze wil ik het lezen van geschriften uit de Reformatie, de Nadere Reformatie en het Puritanisme van harte aanbevelen:

1. Er is vanaf het paradijs tot de dag van vandaag slechts een geloof.
Want er is slechts een Heilige Geest en een Christus. Culturen veranderen, maar het wezen van de mens en het wezen van Gods werk overstijgen alle culturen. De drieduizend jaar oude psalmen zijn vandaag nog even actueel als toen. Allerlei gezangen zijn gekomen en verdwenen, maar de psalmen zijn gebleven. Geschriften waarin de diepten van de ziel worden vertolkt, zijn altijd actueel.

2. Geestelijk leven kan niet zonder gemeenschap der heiligen.
Het is in de gemeenschap der heiligen dat wij de veelkleurige wijsheid van God gaan verstaan. Gemeenschap der heiligen is vooral historisch van karakter. Luther en Calvijn, Rutherford en Bunyan, Edwards en Whitefield, Spurgeon en Gadsby hebben ieder hun eigen licht ontvangen in de Schrift. Het is tot onze grote geestelijke schade als wij deze opgegraven putten vol modder en vuil laten lopen en daar geen gebruik van maken.

3. Daar komt nog iets bij.
De geschriften van de godgeleerden hebben een geestelijke diepte die in onze oppervlakkige tijd sporadisch is. Onze vaderen hebben iets gezien van de diepten van God, de diepte van het bederf in het menselijk hart en de diepte van het lijden van Christus. In onze oppervlakkige tijd hebben we meer dan alles deze diepgang nodig. Tot eer van God en tot profijt van onze ziel.

4. De kerkgeschiedenis kan ons ook leren dat er niets nieuws is onder de zon.
Vandaag wordt er geklaagd over de ingezonkenheid van het geestelijke leven, het verval van de kerk en de geringe aantallen van bekeringen. De verbondenheid met ons voorgeslacht laat zien dat het licht van het evangelie altijd heeft geschenen in de duisternis. Het bewaart ons voor al te grote moedeloosheid. Het geeft weerbaarheid tegenover oude misvattingen en dwalingen.

5. De gemeenschap der heiligen laat ons ook zien dat onze verlegenheid Gods gelegenheid is.
Gods grote daden van reformatie en reveil in het verleden zijn een bemoediging voor het heden. God laat het licht schijnen uit de duisternis. Er hoeft geen licht te zijn, opdat Hij het licht make. Moge onze geestelijke armoede in vergelijking met rijkere geestelijke tijden onze gebeden aan de troon van Gods genade doen toenemen: Zij liepen als een stroom hen aan. Opdat Hij zo vandaag de hemelen zou scheuren met de milde regen van Zijn Heilige Geest.

Kortom, neem en lees!

W. van Vlastuin vdm
Hier afkomstig. Spreekt voor zich denk ik.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Wat bedoel je daarmee?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:Wat bedoel je daarmee?
caprice schreef:Spreekt voor zich denk ik.
kennelijk niet :wink:
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Hendrikus schreef:
Mister schreef:Wat bedoel je daarmee?
caprice schreef:Spreekt voor zich denk ik.
kennelijk niet :wink:
Het is een aanbeveling om de geschriften van de Reformatie, de Nadere Reformatie en het Puritanisme te lezen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

caprice schreef:
Hendrikus schreef:
Mister schreef:Wat bedoel je daarmee?
caprice schreef:Spreekt voor zich denk ik.
kennelijk niet :wink:
Het is een aanbeveling om de geschriften van de Reformatie, de Nadere Reformatie en het Puritanisme te lezen.
Fijn! Ik verdacht je namelijk van cynisch gebruik :oops:
En dat was niet zo netjes van me blijkbaar...
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Mister schreef:Fijn! Ik verdacht je namelijk van cynisch gebruik :oops:
En dat was niet zo netjes van me blijkbaar...
Nee hoor, dit is serieus gemeend. Ik sta achter de inhoud, anders had ik het niet geplaatst.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

De geschriften van de godgeleerden hebben een geestelijke diepte die in onze oppervlakkige tijd sporadisch is.
Ben ik het absoluut niet mee eens. Tenminste, dat geldt wel voor Calvijn en zo, maar ik vind de nadere reformatoren vaak dor en droog en beschouwend. Ik vind hun preken echt geen 'geestelijker' inhoud hebben dan een goeie preek van tegenwoordig.
Adorote

Bericht door Adorote »

Men moet niet alleen lezen van wat nadere reformatie want dan is men sektarisch bezig , men moet alles lezen wat des kerks is , te beginnen bij de woestijnvaders ,heiligenlevens en het werk van de grote reformatoren, en van de hedendaagse heiligen die nog onders ons zijn zonder kerkmuren .Maar bovenal het meest gelezen boek na de Heilige Schrift /// De Navolging van Christus/// van Thomas van Kempen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Adorote schreef:Men moet niet alleen lezen van wat nadere reformatie want dan is men sektarisch bezig , men moet alles lezen wat des kerks is , te beginnen bij de woestijnvaders ,heiligenlevens en het werk van de grote reformatoren, en van de hedendaagse heiligen die nog onders ons zijn zonder kerkmuren .Maar bovenal het meest gelezen boek na de Heilige Schrift /// De Navolging van Christus/// van Thomas van Kempen.
Hmmm, daar vind ik nu echt helemaal niets aan.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Adorote schreef:Men moet niet alleen lezen van wat nadere reformatie want dan is men sektarisch bezig , men moet alles lezen wat des kerks is , te beginnen bij de woestijnvaders ,heiligenlevens en het werk van de grote reformatoren, en van de hedendaagse heiligen die nog onders ons zijn zonder kerkmuren .Maar bovenal het meest gelezen boek na de Heilige Schrift /// De Navolging van Christus/// van Thomas van Kempen.
Wel Adorote, dit keer ben ik het met je eens. Na de Schrift acht ik 'de navolging van Christus' en de 'Wijsheid van Jezus Sirach' (apocrief bijbelboek) als beste leesvoer voor een christen.

Het mooie van 'de navolging van Christus', is dat het (ondanks de dwalingen die men tegenkomt), heel kernachtig wijst naar de essentie van het geloof. Je zou het zelfs bevindelijk kunnen noemen. Een aanrader voor iedereen die zichzelf wil onderzoeken, of hij in het geloof is of niet.
Plaats reactie