Roboliefde

Robothuisdieren voor ouderen zijn een gewenste ontwikkeling

Peiling eindigde op 19 mar 2006, 20:35

Mee eens
1
5%
Mee oneens
19
95%
 
Totaal aantal stemmen: 20

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Roboliefde

Bericht door rekcor »

Roboliefde
Website schreef:Als de vergrijzing in het huidige tempo doorzet, zal in 2025 één op de vier Nederlanders in de zorgsector werken. Daarmee wordt de zorg zo duur, dat we op zoek gaan naar alternatieven voor de verzorging van mens tot mens. Worden onze ouderen straks door robots verzorgd?
Robotdieren, draadloos aangesloten op het internet, kunnen veel zorgtaken overnemen, vooral in de bejaardenzorg. De trouwe mechanische huisdieren kunnen op tijd waarschuwen wanneer iemand zijn medicijnen moet innemen, ze kunnen emails voorlezen en waarschuwen dat de afspraak bij de kapper er aan komt. Intussen is er nog wel tijd voor een geheugenspelletje of gewoon gezellig samen televisie kijken. Maar belangrijker, deze dieren kunnen onze ouderen ook in de gaten houden en in geval van nood hulpdiensten waarschuwen. Futurisme?

Aan de Purdue University in West Lafayette in de Verenigde Staten doen geriater dr. Nancy Edwards en dierenpsycholoog prof. Alan Beck onderzoek naar de acceptatie van robothonden door ouderen. De Toekomst zocht de ouderen en hun digitale speelkameraad op en zag dat de robothond de eenzaamheid onder ouderen tegengaat. Ook de gezondheid van de ouderen blijkt mee te profiteren van de aanwezigheid van de robothond.

Philips steekt intussen veel geld in het I-Cat-project, een elektronische kat. De universiteit van Amsterdam doet onderzoek naar de interactie tussen de i-Cat en bejaarden. In De Toekomst: hoe mechanische liefde en digitale troost het leven van ouderen gaan veraangenamen
Voor de mensen die niet tegen tv-programma's zijn:
http://www.vpro.nl/programma/detoekomst ... /26435176/

Wat vinden jullie hier nu van?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Gemengde gevoelens:

Enerzijds ben ik er nog niet uit, wat de etische consequenties zijn van AI (Artificial Intelligence), mn wanneer toegepast in de zorg. Dit is een problematiek die niet alleen nieuw is, maar ook enorm ingewikkeld, met name omdat het een hele hoop ongewenste consequenties met zich mee kan brengen.

Aan de andere kant ben ik enorm positief. Het psychische effect van een robot om je heen, is (voor zover daar onderzoek naar gedaan is) in bijna alle gevallen goed voor het 'baasje', het bestrijd met name het gevoel van eenzaamheid. Door de toenemende ontwikkeling op het gebied van AI, kan steeds verdergaande intelligentie en emoties worden ingebouwd in een robot, waardoor het straks niet meer te vergelijken is met een huisdier (hond of kat), maar meer met een mens.

Maar ik ben ook sceptisch. Als programmeur weet ik wat de enorme mogelijkheden van AI zijn. Ik vind het fantastisch om die mogelijkheden toegepast te zien. Echter, een robot kan nooit meer dan 'm geleerd is. Een robot doet namelijk niets anders dan 'patroon-herkenning', wat inhoudt dat de robot iets waarneemt, dat analyseerd, en op basis daarvan actie onderneemt. Als het gaat om de bewaking van iemands gezondheid, vraag ik me af in hoeverre alle onvoorziene situaties gevangen kunnen worden in een patroon, waarop de robot op een passende manier kan reageren.

------------
Etisch, en politiek gezien ben ik tegen de inzet van robot voor verzorging van ouderen. Niet zozeer omdat ik robots niet bekwaam genoeg vindt, of het etisch onverantwoord vind om mensen door robots te laten verzorgen. Maar ik vindt het onverantwoord als de maatschappij hier haar taak laat liggen, door steeds verder voerende bezuinigingen in de zorg, waardoor dit ideeen serieus genomen worden. Kortom, snijden in de management van de zorg, alle instellingen verplichte kwaliteitsnormen opleggen (die een minimum aan personeel per verzorgingsgroep verplichten). Zorg hoort gedaan te worden door mensen, niet door robots.

-------------
Een andere, wel interessante ontwikkeling vind ik de mogelijkheid om dmv AI een blind iemand zijn zicht weer terug te geven. Of iemand met een (gedeeltelijke) verlamming dmv AI weer (een deel van) zijn lichamelijke vermogens teruggeven. Ik denk dat dat de gebieden zijn waar geinvesteerd moet worden, niet in een robot die menselijke zorg en aandacht vervangt.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Past precies in onze individualistische samenleving waar het oog voor onze (oudere) naaste meer en meer komt te vervallen..
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

In gevallen waar niet ieder moment iemand op een oudere kan passen, is zo'n beestje een uitkomst denk ik.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Ik weet niet of jullie de aflevering die erbij hoort gezien hebben, maar die ouderen zijn dus echt blij met dat robotje. Ze zien het echt als huisdier.

Ergens is het natuurlijk schrijnend dat we zulke technische hulpmiddelen nodig zouden hebben. Aan de andere kant: onze bevolkinspiramide staat nu eenmaal een beetje op z'n kop. Er zijn gewoon te weinig jonge mensen die en geld moeten verdienen en voor de ouderen moeten zorgen.

We kunnen wel makkelijk roepen: er moet meer geld naar de zorg, maar wie gaat dat betalen? En: wie gaat er werken? Memento is programmeur en zelf heb ik nou ook niet direct zin om in een bejaardentehuis te werken. Jullie?

We kunnen toch niet al onze 'resources' op de zorg gooien, als er straks weet-ik-niet-hoeveel ouderen bijkomen? Dan gaat Nederland B.V. binnen de kortste keren failliet.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

We kunnen wel makkelijk roepen: er moet meer geld naar de zorg, maar wie gaat dat betalen? En: wie gaat er werken? Memento is programmeur en zelf heb ik nou ook niet direct zin om in een bejaardentehuis te werken. Jullie?
1. In veel zorginstellingen bestaan onnodig veel management-lagen. Deze kosten veel geld, en leveren weinig op. Dus veranderen in een efficient management wat minder mensen/geld kost, of kleinere instellingen waarbij een klein management volstaat. Geld in een zorginstelling moet maximaal gebruikt worden voor personeel/hulpmiddelen tbv de clienten.

2. De (extra) kosten die de overheid moet doen, moeten we voor lief nemen. In mijn oogpunt heeft een (christelijke) natie de plicht om haar ouderen fatsoenlijke zorg te geven. Kosten wat het kost. Wel kan een vermogens-afhankelijke bijdrage worden ingesteld (iemand met veel geld op de bank kan zn verzorging best (voor een gedeelte) zelf betalen).

3. Het gebrek aan personeel valt altijd op te lossen dmv (a)marktwerking, i.e. hogere lonen. Daarbij (en met grote voorkeur dan (nog) hogere lonen) valt te denken aan een (b)reclame-campagne, (c)stimuleren van her-intredende vrouwen om voor de zorg te kiezen, (d)het (waar nodig) aanbrengen van extra functielagen die het mogelijk maken voor niet-gediplomeerden om toch werkzaamheden te verrichten die mogelijk en nuttig zijn, (e)het stimuleren van vrijwilligerswerk in de zorg, (f)het verplicht stellen van verzorgende elementen bij de opleiding SPW voor studenten die werkzaam willen in de ouderenzorg, (g)het instellen van een (afkoopbare) sociale dienstplicht (bv elke burger tot 45 jaar is verplicht 1 dag per week in de zorg te werken).
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

rekcor schreef: En: wie gaat er werken? Memento is programmeur en zelf heb ik nou ook niet direct zin om in een bejaardentehuis te werken. Jullie?
ow wat ontzettend jammer. Ik hoor dat jullie niet weten waar je het over hebt. Weet je hoe ontzettend veel je er voor terug krijgt? Geloof me....nog meer dan die robotkat :P

Maar on-topic,
Ik heb gemengde gevoelens bij deze uitvinding.
Aan de ene kant: mantelzorgers geven meer echte liefde dan zo' n robot.

Aan de andere kant: als je na gaat hoeveel mantelzorgers er al overbelast zijn voor het zorgen voor een moeder.... dan is dit een uitkomst.
Ik vind er niet echt iets mens onterends aan.

Er is nog een voordeel:
Door zo'n poesje, kan iemand bijv. nog wat langer zelfstandig wonen. Mensen die vergeetachtig worden, vergeten nu hun afspraak niet en hun medicijnen niet. Wat ik me afvraag: als zij van de kapper naar huis moeten, kunnen zij hun huis dan terug vinden (onderschat dit veel voorkomende probleem niet) of kun je die poes zo programmeren dat die de weg terug weet.

Als dit doorgaat, pleit ik er wel voor dat er toch minimaal 1x per dag iemand bij diegene gaat kijken. Ten eerste: hoe groot is de kans op slijtage na verloop van tijd? en is zo'n robot feilbaar?

Ik vind het een beetje dubbel. Hoe zou je het zelf vinden om i.p.v. menselijk contact, een robotpoes te hebben? Dan ga ik toch voor de optie menselijk.


Mag ik hierbij meteen een oproep deponeren?
Als je nog vrije tijd over hebt en je zou evt. wat vrijwiligerswerk willen doen.....ga eens bellen met een zorginstelling!!!
Ik onderschat het beroep van niemand en ook jullie vrije tijd niet, maar zelf werk ik in de verpleging en ik zou zo graag mijn bewoners wat meer aandacht willen geven dan alleen verpleegtechnische vaardigheden toepassen. Doordat vrijwilligers zich soms zo inzetten en onmisbaar maken, kan ik mijn bewoners soms die aandacht geven die een MENS verdiend!!! (of neem mijn taak over en ga zelf eens een bakje koffie doen bij die eenzame mevrouw zonder kinderen. Zij zit van 's morgens half 8 tot 's avonds half 9 (m.u.v. de maaltijden) in dezelfde houding voor het raam. Te wachten.... ja waarop??

OP een klein beetje aandacht.......
(is dat te vervangen door een robotpoesje?????)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Ik voel met je mee, maar ik kan voor mezelf niet echt helder krijgen wat hier nu precies mis mee is. Die oudjes zijn er gelukkig mee, wat zouden wij dan nog zeuren? Sommige mensen praten ook op dezelfde manier met hun poes/goudvis/kanarie. Is dat even verkeerd, of ligt het toch anders (en waarom)?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

a. Je legt de verantwoordelijkheid bij de overheid. Waarom? Ik zou de familie primair verantwoordelijk stellen.

b. Deze elektronische huisdieren zijn toch een mooie vorm van 'ouderen fatsoenlijk zorg (..) geven'? Kijk eens hoe gelukkig ze zijn!
a. Ik geloof in een zorgstaat, waar iedereen recht heeft op goede zorg. Waarbij dus de financiele mogelijkheden van de zorgvrager of diens familie, niet meetellen. Want moeten anders de mensen met weinig geld maar niet verzorgd worden?

b. Fatsoenlijke zorg houdt m.i. ook menselijke aandacht in. Ik zie robots dus meer als een aanvulling op de zorg, dan een vervanging ervan.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Het is een pover surrogaat, maar beter dan helemaal niets. Het typeert dat het triest gesteld is met onze postmoderne samenleving, maar dat is geen reden om "oneens" te stemmen in de poll.

Toch hoop ik dat ze betere alternatieven aangeboden krijgen door familie, mensen uit de omgeving, gemeenteleden etc.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

een robotje wat het grast maait, de vloer zuigt etc. zou best wel makkelijk zijn :mrgreen:
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Marnix schreef:Het is een pover surrogaat, maar beter dan helemaal niets. Het typeert dat het triest gesteld is met onze postmoderne samenleving, maar dat is geen reden om "oneens" te stemmen in de poll.
zou t niet bevorderend werken, zo'n robot??
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Marnix schreef:Het typeert dat het triest gesteld is met onze postmoderne samenleving
Volgens mij heeft het ook gewoon met de bevolkingspiramide te maken. Die zou / \ moeten zijn, maar is ( ) of misschien wel \ /.

Ergo: er zijn gewoon te weinig jongeren die de ouderen aandacht kunnen geven. Eigenlijk is dat de schuld van die ouderen zelf (zeker in het geval van de babyboomers): de hebben te weinig kinderen geno... gekregen.
Memento schreef:a. Ik geloof in een zorgstaat, waar iedereen recht heeft op goede zorg. Waarbij dus de financiele mogelijkheden van de zorgvrager of diens familie, niet meetellen. Want moeten anders de mensen met weinig geld maar niet verzorgd worden?
Mee eens, maar ik schuil deze robotjes niet onder de zorg waar jij het over hebt. Ouderverzorgers in bejaardenhuizen zijn er m.i. primair voor de lichamelijke noden (medicijnen, wassen, aankleden etc.)

De psychische noden (gezelligheid, aanspraak, gezelschap etc.) zijn in mijn visie de verantwoordelijkheid van de familie. Daar kun je het verplegend personeel niet voor aansprakelijk stellen, aangezien we hiermee op het domein van de vriendschap en liefde zitten. Die zijn niet afkoopbaar.
Ar-Jan schreef:zou t niet bevorderend werken, zo'n robot??
Hoebedoellu? Bevorderend voor wat?
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

rekcor schreef:
Ar-Jan schreef:zou t niet bevorderend werken, zo'n robot??
Hoebedoellu? Bevorderend voor wat?
Nou.. Marnix zag het als een product van de post-moderne samenleving: Het oog voor de medemens verminderd..
Het zou dus kunnen functioneren als "alternatief", maar het zou het proces(van individualisering) ook kunnen versterken!! Dat men er dus voor kiest om een robot bij opoe in huis te plaatsten ipv zelf af en toe hulp te bieden..
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Daar hoef je blijkbaar niet oud voor te zijn. Britten die zich zorgen maken over de gevoelens van hun auto :shock:
Nu.nl schreef:Bijna de helft van de Britse automobilisten voert geregeld een gesprekje met de auto. Ze geven een schouderklopje tijdens de rit en na afloop volgt er vaak een complimentje. Dat blijkt maandag uit een onderzoek onder 2000 automobilisten. Ongeveer 40 procent vindt dat zijn auto wel degelijk een karakter heeft en zelfs in staat is zich beroerd te voelen. Eén op de vijf Britten maakt zich zorgen over de gevoelens van zijn voertuig. De onderzoekers ontdekten ook dat vooral vrouwen hun auto een koosnaampje geven.
Afbeelding
Plaats reactie