Leespreken Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Inwoner schreef: 04 jan 2024, 12:01
DDD schreef: 04 jan 2024, 11:54 Een kerk is geen historische vereniging. In een kerk horen mijns inziens bij voorkeur preken te worden gelezen van hoge kwaliteit. Daarmee valt een deel van de verschenen preken al af. Daarnaast is het fijn als de preek aansprekend is en actueel. Al is dat ook een onderdeel van de kwaliteit.

Natuurlijk kan het goed zijn om eens een preek te lezen van Calvijn of van een oudvader (met een behoorlijke inleiding). Of een preek van ds. G.H. Kersten. Maar dat moet niet de normale gang van zaken zijn, wat mij betreft.
Hoeveel hedendaagse preken ken jij die in jouw ogen(!) van 'hoge kwaliteit' zijn? Noem eens voorbeelden?
Dat wil ik best eens doen. Maar dan wil ik even zorgvuldig bladeren in mijn aantekeningenboekje en dat past niet in mijn vijfminutenpauze.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

Hoopvol schreef: 04 jan 2024, 12:02
Inwoner schreef: 04 jan 2024, 11:51
FlyingEagle schreef: 03 jan 2024, 20:36
Ararat schreef: Welke verhouding vormt een mooie mix voor jou? 1:1:1?

Als wij leesdiensten hadden zou ik voor mezelf en de kinderen een verhouding van 0 : 0 : 1 wensen (wat dan geen mix genoemd mag worden)
Je zou de preek van Winslow eens moeten lezen… dat begrijpt iedereen
Oudvaders zijn niet voor iedereen begrijpelijk, maar waarom ik vooral de opmerking maakte is, omdat hier nog al veel over oudvaders wordt gesproken. Ze zijn goed, het is goud, het waren over het algemeen mensen met een behoorlijke studie en evenwichtig in hun preken. En de preken van vandaag de dag... daar is nog al wat op aan te merken.
Vervolgens wordt er op zondag gekozen voor hedendaagse preken. Dat zou dan beter aansluiten bij de actualiteit en ze zijn begrijpelijker.
Wat actualiteit betreft verbaast het me vaak hoe actueel thema's van 300 jaar geleden nu (nog) zijn en qua begrijpelijkheid is er al veel herschreven.
Veel geprezen, weinig gelezen...
Helemaal mee eens. Dit geef ik ook regelmatig aan bij de kerkenraad. De oudvaders zijn erg actueel en heel evenwichtig.
Tijdloos wel, actueel naar mijn idee niet.
Daarmee wil ik niet afdingen op de waarde van deze preken.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

DDD schreef: 04 jan 2024, 11:54 Een kerk is geen historische vereniging. In een kerk horen mijns inziens bij voorkeur preken te worden gelezen van hoge kwaliteit. Daarmee valt een deel van de verschenen preken al af. Daarnaast is het fijn als de preek aansprekend is en actueel. Al is dat ook een onderdeel van de kwaliteit.

Natuurlijk kan het goed zijn om eens een preek te lezen van Calvijn of van een oudvader (met een behoorlijke inleiding). Of een preek van ds. G.H. Kersten. Maar dat moet niet de normale gang van zaken zijn, wat mij betreft.
Welke eigenschappen -naast die je al noemde- geven een leespreek een hoge kwaliteit?

Overigens verwachtte ik eigenlijk een andere mening: in een kerk horen bij voorkeur geen preken gelezen te worden.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Laat ik eerst iets schrijven over wat een preek van hoge kwaliteit maakt. Ik sluit eerst aan bij twee benaderingen die ik allebei helemaal kan volgen:

https://www.kontekstueel.nl/35-algemene ... ie-v15-695

https://www.gerritveldman.nl/7-kenmerke ... ede-preek/

Daarop aanvullend: een goede preek moet aansluiten bij verschillende denkniveau's van de luisteraars. Het is mijns inziens belangrijk dat de hoofdlijn van de preek en 80 tot 90 procent van de tekst van de preek begrijpelijk is voor mensen met een mbo 2/3 niveau. Daarnaast is het fijn als een preek ook enkele alinea's bevat met verdiepingsstof, voor mensen die wat slimmer zijn, en dan nog twee of drie zinnen voor mensen met een hoge intelligentie, eventueel met een korte verwijzing naar literatuur (dat laatste kan in de weekbrief of op de beamer, als die gebruikt wordt).

Een goede preek past daarnaast in een goede liturgie. De te zingen psalmen of liederen moeten een zelfstandige rol hebben in de gelovige verwerking van hetgeen aan de orde is. Het zijn geen illustraties bij de preek, maar het zijn manieren waarop de gemeente de verkondiging van wet en evangelie verwerkt. Ik vind dat wat onderbelicht bij de internetverwijzingen die ik opnam, terwijl dat voor een evenwichtige eredienst heel belangrijk is.

Je ziet ook dat ouderlingen daar soms wat moeite mee hebben. Dan lezen ze een preek over de hel en dan gaan alle psalmen daar ook over, als een soort illustratie. Maar dat is niet de bedoeling van een kerkdienst. De kerkdienst moet aanzetten tot geloof, en tot eerbiedige verwerking van wat God tegen de gemeente te zeggen heeft.

Dan is er nog de vraag van inwoner naar voorbeelden. Eigenlijk vind ik die vraag meer thuishoren in de preekluisterkring en ik heb daar ook verschillende keren gemeld dat ik een kerkdienst kwalitatief goed vond (al zal het er zo niet staan).

Ik kan van mijn eigen predikant helaas geen voorbeelden noemen, want de preken van onze gemeente zijn om voor mij onduidelijke redenen niet openbaar toegankelijk. Afgezien van de aansluiting bij verschillende denkniveau's en de lengte van de preken vind ik echter dat hij best goed en zorgvuldig preekt, en ik vind -in ieder geval bij de recentere preken- de aansluiting van de liturgie bij de preek ook vaak goed, hoewel vaak meer associatief dan responsief. Maar daar kan ik dus geen linkjes naar opnemen, dus dat maakt een antwoord op de vraag van inwoner lastiger. Ik ben ook wel eens elders te gast, en ik hoor ook wel eens gepubliceerde leespreken. Daar neem ik dan een voorbeeld van.

Ik vond bijvoorbeeld (dan neem ik een voorbeeld uit een gematigde bondsgemeente) de preek van Nieuwjaarsdag 2024 in de Pauluskerk in Gouda goed in elkaar zitten. Misschien niet heel sprankelend gebracht, en iets meer onderscheid aanbrengen tussen de luisteraars vind ik ook waardevol, maar de preek zat goed in elkaar. Daarbij hoort dan ook de liturgie. Die zat ook heel goed in elkaar. Een mooie dienst om eens te bespreken in de preekluisterkring.

https://m.youtube.com/@pauluskerkgouda7087

(Het inleidend orgelspel begint bij 12.40.)

Een leespreek van de laatste tijd die mijns inziens goed in elkaar zat, is deze:

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/25968

Overigens vind ik niet dat alle dominees uitstekende preken moeten houden hoor. Ieder heeft zo zijn eigen talenten. Maar bij leespreken is er mijns inziens niets mis mee om te kiezen voor de beter gelukte exemplaren.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Goede samenvatting DDD.
Ik vind het persoonlijk jammer dat de passie-voor-preken-beweging (je 1e link) inmiddels niet meer actief is, want die biedt een pakkende structuur voor een preek, zeker voor wat kortere preken.

(Wat je typt over ouderlingen die niet passende liederen op zouden geven, klopt trouwens niet helemaal: vaak staan de liturgie al bij de leespreek.)
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat laatste is niet waar ik op doelde. Bij sommige leespreken (zoals van ds. IJsselstein en ds. R.M. McCheyne) zijn er geen liturgie-suggesties weergegeven. En als die er wel zijn, wijken ouderlingen daar natuurlijk ook soms vanaf en meestal is dat een verbetering, maar niet altijd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Ok duidelijk.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Een vraag: weet iemand een leespreek van een GG predikant die gaat over Spreuken 1:23?
Ik heb tot nu toe alleen een boekje van ds. Fraanje gevonden, en daar staat veel moois in, maar eigenlijk niet een heldere verklaring van de tekst binnen één preek.

(De punten worden in de eerste preek genoemd, maar in die preek komt alleen het eerste punt aan de orde, punt twee pas in een volgende preek, evenals het derde punt in weer een volgende preek.)
-
Nuance
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 sep 2023, 10:16

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nuance »

Mannetje schreef: 29 feb 2024, 16:33 Een vraag: weet iemand een leespreek van een GG predikant die gaat over Spreuken 1:23?
Ik heb tot nu toe alleen een boekje van ds. Fraanje gevonden, en daar staat veel moois in, maar eigenlijk niet een heldere verklaring van de tekst binnen één preek.

(De punten worden in de eerste preek genoemd, maar in die preek komt alleen het eerste punt aan de orde, punt twee pas in een volgende preek, evenals het derde punt in weer een volgende preek.)
Een leespreek van ds. IJsselstein:

https://leespreken.nl/geest-uitstorten/
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Dank je!

Ik verzamel graag :) dus als anderen er ook nog weten...
-
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

Mannetje schreef: 29 feb 2024, 16:33 Een vraag: weet iemand een leespreek van een GG predikant die gaat over Spreuken 1:23?
Ik heb tot nu toe alleen een boekje van ds. Fraanje gevonden, en daar staat veel moois in, maar eigenlijk niet een heldere verklaring van de tekst binnen één preek.

(De punten worden in de eerste preek genoemd, maar in die preek komt alleen het eerste punt aan de orde, punt twee pas in een volgende preek, evenals het derde punt in weer een volgende preek.)
Wel een audio opname van ds. C.J. Meeuwse over Spreuken1:20-23: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/11848
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Hoopvol schreef: 29 feb 2024, 17:44
Mannetje schreef: 29 feb 2024, 16:33 Een vraag: weet iemand een leespreek van een GG predikant die gaat over Spreuken 1:23?
Ik heb tot nu toe alleen een boekje van ds. Fraanje gevonden, en daar staat veel moois in, maar eigenlijk niet een heldere verklaring van de tekst binnen één preek.

(De punten worden in de eerste preek genoemd, maar in die preek komt alleen het eerste punt aan de orde, punt twee pas in een volgende preek, evenals het derde punt in weer een volgende preek.)
Wel een audio opname van ds. C.J. Meeuwse over Spreuken1:20-23: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/11848
https://www.hervormdscherpenisse.nl/ere ... 2013-05-20
GGG038
Berichten: 140
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGG038 »

Mannetje schreef: 29 feb 2024, 16:33 Een vraag: weet iemand een leespreek van een GG predikant die gaat over Spreuken 1:23?
Ik heb tot nu toe alleen een boekje van ds. Fraanje gevonden, en daar staat veel moois in, maar eigenlijk niet een heldere verklaring van de tekst binnen één preek.

(De punten worden in de eerste preek genoemd, maar in die preek komt alleen het eerste punt aan de orde, punt twee pas in een volgende preek, evenals het derde punt in weer een volgende preek.)

Spreuken 1 vers 23 van ds. A. Kort, doopdienst uit 2016.
http://www.oggkrimpen.nl/wp-content/upl ... 1-1000.mp3

McCheyne schrijft er in zijn dagboek over:
https://books.google.nl/books?id=Jh7-9x ... 22&f=false

05-06-2016 heeft ds. C.A. van Dieren hierover voorbereiding voor het H. Avondmaal gepreekt. Destijds hier op het forum besproken. Wellicht dat deze preek via de hier bekende opnemers terug te halen is.
SPREUKEN 1:23
Keert u tot Mijn bestraffing; zie, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekendmaken.
Thema en punten:
HET ONDERWIJS VAN DE OPPERSTE WIJSHEID
1. Wie de Opperste Wijsheid is
2. Wat de Opperste Wijsheid leert
3. Wat de Opperste Wijsheid belooft

Verder heb ik daar twee opnames van; ds. G.J. Baan en ds. G.M. de Leeuw. Hoe ik dit bij je krijg weet ik niet. Bij interesse kan ik wel een wetransferlink oid delen?!
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Het gaat mij echt om een leespreek, niet om een opname. Dus als de opnames uitgeschreven zijn, heb ik interesse, anders eigenlijk niet.
-
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Vorige week werd in de middagdienst een preek gelezen over JOHANNES 13, over DE VOETWASSING.
Nu werd vergeten af te lezen van wie deze preek was, en dus is mijn vraag of iemand weet van wie deze preek is.
Het thema was dus De voetwassing.
Drie punten:
Door sommige discipelen toegelaten
Door Petrus geweigerd
Door de Heere Jezus verklaard


Van wie was deze preek? Dat is dus de vraag.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie