Wat is er mis aan kermis?

mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: De kermis (Ds. Bouthoorn, Groot-Ammers)

Bericht door mayflower »

Matthijs schreef:Nadat (aan het eind van de vorige eeuw) de vrijzinnige predikant van Groot-Ammers was gestorven, kwam ds. Bouthoorn als rechtzinnig prediker. Hij bracht spoedig allerlei veranderingen aan. Vooral de jaarlijks terugkerende kermis was hem een doorn in het oog. Die moest afgeschaft worden. Maar de burgemeester en de gemeenteraad waren het niet met hem eens: de kermis moest gehandhaafd worden.
Het liet ds. Bouthoorn niet los en hij bracht zijn nood bij de Heere. Die gaf hem te geloven dat op Groot-Ammers geen kermis meer gehouden zou worden. Maar zelfs zijn kerkeraadsleden konden hem niet geloven. Wel werd het gerucht spoedig door heel het dorp verspreid: ds. Bouthoorn zegt dat er geen kermis meer zal komen...
Vol spanning wachtte men af tot de tijd van de jaarlijkse kermis kwam. En ja hoor, net als alle voorgaande jaren meerden de kermisgasten op zaterdag met hun scheepjes voor de wal... En net als alle voorgaande jaren brachten ze hun kraampjes en andere spullen naar het kerkplein om op maandagmorgen de kermis te houden...

De volgende dag (zondag) moest ds. Bouthoorn zich een weg banen tussen de kermiskramen door om het kerkgebouw te kunnen bereiken. Eén van zijn kerkeraadsleden vroeg toen: `Gelooft u nu nog, dominee, dat er morgen geen kermis zal worden gehouden?' `De HEERE heeft het mij beloofd en wat Hij belooft, zal Hij waar maken ook!', was het korte en besliste antwoord van ds. Bouthoorn. Wat gebeurde er? Nog op dezelfde zondag ging de boodschap door het dorp, dat in één van de huisjes in de onmiddellijke nabijheid van het kerkgebouw (en dus ook van het kermisterrein) roodvonk - een besmettelijke en voor die tijd zeer gevaarlijke ziekte - was uitgebroken! En nog voor de avondkerkdienst een aanvang nam, waren de kermiskramen van het kerkplein verwijderd en waren de kermisgasten met hun scheepjes de haven reeds uit.
Vanaf deze dag behoorde de kermis te Groot-Ammers tot het verleden! Ook de gemeenteraad moest beamen: de HEERE heeft gesproken!
Een vraag hierover; wat is nu zo zondig aan de kermis ? Wat is er zondig aan als ik bijv. mijn dochterje van bijna 2, laat touwtje trekken ? Ik ben benieuwd naar reacties!
lokje

Re: De kermis (Ds. Bouthoorn, Groot-Ammers)

Bericht door lokje »

mayflower schreef: Een vraag hierover; wat is nu zo zondig aan de kermis ? Wat is er zondig aan als ik bijv. mijn dochterje van bijna 2, laat touwtje trekken ? Ik ben benieuwd naar reacties!
Wat er mis is aan een kermis? Zelf voel ik me niet aangetrokken door een kermis, hoewel diverse onderdelen er van ook in een pretparkt terug komen, waar men dan weer minder moeite mee heeft.
Het grootste bezwaar tegen kermis was/is dat het op zondag was (de enige vrijedag) en dat men zich op die dag volledig liet gaan. De resultaten kan je wel raden: vechtpartijen, openbare dronkenschap e.d. en dat op de dag waarop de chr. gemeente bijeenkomt om te herdenken waarom ze ontstaan is. Overigens heb ik ook nog een verhaal over een aanvaring die (de gemeenteleden van) ds. van Boven eind 19e eeuw had met een toneelgezelschap, maar dan moet ik even zoeken. Hier ging het niet zo zeer om het toneel, alswel dat men een stuk op wilde voeren wat 'De kerstnacht' getiteld was.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: De kermis (Ds. Bouthoorn, Groot-Ammers)

Bericht door mayflower »

lokje schreef:
mayflower schreef: Een vraag hierover; wat is nu zo zondig aan de kermis ? Wat is er zondig aan als ik bijv. mijn dochterje van bijna 2, laat touwtje trekken ? Ik ben benieuwd naar reacties!
Wat er mis is aan een kermis? Zelf voel ik me niet aangetrokken door een kermis, hoewel diverse onderdelen er van ook in een pretparkt terug komen, waar men dan weer minder moeite mee heeft.
Het grootste bezwaar tegen kermis was/is dat het op zondag was (de enige vrijedag) en dat men zich op die dag volledig liet gaan. De resultaten kan je wel raden: vechtpartijen, openbare dronkenschap e.d. en dat op de dag waarop de chr. gemeente bijeenkomt om te herdenken waarom ze ontstaan is. Overigens heb ik ook nog een verhaal over een aanvaring die (de gemeenteleden van) ds. van Boven eind 19e eeuw had met een toneelgezelschap, maar dan moet ik even zoeken. Hier ging het niet zo zeer om het toneel, alswel dat men een stuk op wilde voeren wat 'De kerstnacht' getiteld was.
Ik voel me net als jou ook niet aangetrokken tot een kermis, ik vind het maar een druk en een onzinng gebeuren, maar het ging er mij om als iemand een kermis bezoek (niet op een zondag) wat er zondig aan is ? Maar je hebt het al uitgelegt, bedankt.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Kermis, tsja zat keer geweest maar ik hoef niet zo nodig meer.
Naast al wat geschreven is over dronkenschap, vechtpartijen enz. een waargebeurd kermisrelaas:
Natuurlijk zijn de botsautootjes en draaimolen leuk maar de weg naar de naastgelegen fruitautomaten is wel erg makkelijk ach en waarom zou je je laatste Euro niet daar ingooien, kan immers toch geen kwaad.....Oh laat ik dat briefje van 20 nog maar even wisselen. Pff wat is het warm hier, snel maar blikje bier gekocht.
Intussen geef je je dreinende kinderen een veel te grote mond dat ze moeten ophouden met zeuren om meer geld, je hebt immers al zat uitgegeven!! Tsjonge bijna dat nephorloge gewonnen, weet je wat even kijken, ooh ja ik had ook nog een briefje van 50 in m'n portefeuille. Nog snel maar een nieuw blikje bier een uitval tegen vrouw en kinderen, lopen jullie nog maar een rondje extra, hier heb je nog een tientje. Oh nu is al het geld alweer op, maar hoera ik heb het nephorloge gewonnen. Snel naar huis rijden, maar 2 biertjes op, moet kunnen toch? Oei rijdt daar geen politie, rustig aan dan maar.....
Thuisgekomen viel het nephorloge op de grond en spatte in onderdelen uiteen, rijp voor de vuilnisbak!
Kermis = leegheid; leegheid is (vul zelf maar in...)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

moderne gelovige schreef:Kermis, tsja zat keer geweest maar ik hoef niet zo nodig meer.
Naast al wat geschreven is over dronkenschap, vechtpartijen enz. een waargebeurd kermisrelaas:
Natuurlijk zijn de botsautootjes en draaimolen leuk maar de weg naar de naastgelegen fruitautomaten is wel erg makkelijk ach en waarom zou je je laatste Euro niet daar ingooien, kan immers toch geen kwaad.....Oh laat ik dat briefje van 20 nog maar even wisselen. Pff wat is het warm hier, snel maar blikje bier gekocht.
Intussen geef je je dreinende kinderen een veel te grote mond dat ze moeten ophouden met zeuren om meer geld, je hebt immers al zat uitgegeven!! Tsjonge bijna dat nephorloge gewonnen, weet je wat even kijken, ooh ja ik had ook nog een briefje van 50 in m'n portefeuille. Nog snel maar een nieuw blikje bier een uitval tegen vrouw en kinderen, lopen jullie nog maar een rondje extra, hier heb je nog een tientje. Oh nu is al het geld alweer op, maar hoera ik heb het nephorloge gewonnen. Snel naar huis rijden, maar 2 biertjes op, moet kunnen toch? Oei rijdt daar geen politie, rustig aan dan maar.....
Thuisgekomen viel het nephorloge op de grond en spatte in onderdelen uiteen, rijp voor de vuilnisbak!
Kermis = leegheid; leegheid is (vul zelf maar in...)
Hehe, wat dronkenschap en vechtpartijen betreft valt de kermis reuze mee. Hoeveel je er uitgeeft is je eigen verantwoordelijkheid. Ik ben ook niet zo'n kermisfan, maar ik wil ook wel een waargebeurd kermisrelaas houden hoor:

Heej, leuk, kermis... zullen we eventjes? Botsauto's zijn wel leuk... de octopus ook. In die rare grabbelbakken doen we niks... biertje jongens? Juist... dat dacht ik... nog 1? Prima. Okeej, dat was leuk... zullen we dan nu maar naar het poolcafe gaan?! Een hoop plezier voor een paar euro. Mooi toch?! :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Ik wilde het verhaal en deze discussie gescheiden houden.
Vandaar de splitsing.

Matthijs
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Matthijs, de discussie helemaal scheiden: dat kan niet...... juist om te laten zien wat kermis met een mens doet.
Mede gezien het feit dat er forumleden zijn die denken: ach, wat er is nou mis mee?
Je weet wie ik ben, waar ik voor sta. Maar Is het verkeerd er op te wijzen wat je op een kermis overkomt.
kermis is armoede. Jij weet dat, ik ben er uit ondervinding achtergekomen. Degenen die nog twijfelen denken er door jouw plaatsing van de topics en mijn daadwerkelijke ondervinding over na!! Mocht dit zo zijn dan heeft het in ieder geval een gunstig effect. Enne, ik ben er bepaald niet trots op...integendeel!!
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Ik zie de kermis als een moderne speeltuin waarvoor je moet betalen, niks fundamenteels mis mee dus.

Alleen de muziek, die is wat hard :shock:
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

rekcor schreef:Ik zie de kermis als een moderne speeltuin waarvoor je moet betalen, niks fundamenteels mis mee dus.

Alleen de muziek, die is wat hard :shock:
niks fundamenteels mis mee dus??
Helaas heb ik uit mijn jeugd wel andere ervaringen!!
Veel dronken mensen en na een week kermis hadden veel
mensen vaak geen geld meer om de melkboer te betalen dus moest
mijn vader soms weken op zijn geld wachten omdat ze het op de
kermis der ijdelheid haden verbrast en zich haden uitgeleefd!!
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Oude-Waarheid schreef:Veel dronken mensen en na een week kermis hadden veel mensen vaak geen geld meer om de melkboer te betalen dus moest mijn vader soms weken op zijn geld wachten omdat ze het op de kermis der ijdelheid haden verbrast en zich haden uitgeleefd!!
Eenzelfde redenering zou je ook kunnen houden voor een winkelstraat (of: een refobeurs, al zal de dronkenschap daar wel meevallen).

Kijk, als ik naar een kermis zou gaan, zou ik niet dronken worden, zou ik mijn geld niet verbrassen, zou ik wel plezier hebben maar me niet uitleven.

Zondigheid zit niet in dingen, maar in mensen. Om een extreem voorbeeld te geven: als iemand een kop koffie in een bordeel gaat drinken, is dat geen zonde. Wel begeeft die iemand zich op (heel) glad eis, waardoor het niet de beste plek is om aan je cafeine te komen.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

rekcor schreef:
Oude-Waarheid schreef:Veel dronken mensen en na een week kermis hadden veel mensen vaak geen geld meer om de melkboer te betalen dus moest mijn vader soms weken op zijn geld wachten omdat ze het op de kermis der ijdelheid haden verbrast en zich haden uitgeleefd!!
Eenzelfde redenering zou je ook kunnen houden voor een winkelstraat (of: een refobeurs, al zal de dronkenschap daar wel meevallen).

Kijk, als ik naar een kermis zou gaan, zou ik niet dronken worden, zou ik mijn geld niet verbrassen, zou ik wel plezier hebben maar me niet uitleven.

Zondigheid zit niet in dingen, maar in mensen. Om een extreem voorbeeld te geven: als iemand een kop koffie in een bordeel gaat drinken, is dat geen zonde. Wel begeeft die iemand zich op (heel) glad eis, waardoor het niet de beste plek is om aan je cafeine te komen.
PS
Zou een winkelstraat en rofobeurs niet graag willen vergelijken
met een ker(k)mis!! :D
En waarom zouden we de verzoeking op zoeken op de kermis!!
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Oude-Waarheid schreef:En waarom zouden we de verzoeking op zoeken op de kermis!!
Mijn punt is nu juist dat de kermis mij geen verzoekingen biedt. Andere mensen worden misschien wel verzocht tot de zonde (laten die dan ook vooral wegbliijven).

Je kunt niet zo maar zeggen: het instituut kermis] is altijd fout. Dat is veel te simpel en kort door de bocht.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

rekcor schreef:
Oude-Waarheid schreef:En waarom zouden we de verzoeking op zoeken op de kermis!!
Mijn punt is nu juist dat de kermis mij geen verzoekingen biedt. Andere mensen worden misschien wel verzocht tot de zonde (laten die dan ook vooral wegbliijven).

Je kunt niet zo maar zeggen: het instituut kermis] is altijd fout. Dat is veel te simpel en kort door de bocht.
Weten we eigenlijk wel waar de kermis vandaan komt?

Waar komt het woord kermis vandaan?
Kermis is een verbastering van kerk-mis. Een kerkmis was een kerkelijke viering waarbij de inzegening van de nieuwe kerk of de patroonsdag van de beschermheilige van het kerkgebouw werd gevierd. Deze kerkmis werd elk jaar herhaald en trok veel publiek.

Kerk
Doordat de kerk-mis veel publiek trok, was het voor kooplieden ook aantrekkelijk kermissen te bezoeken. Het van oorsprong kerkelijke feest kreeg zo een meer wereldlijk karakter. De herdenkingen van de kerkwijding hadden in de late Middeleeuwen een belangrijke plaats op de jaarkalender. Het was ook een verplichte feestdag.

De kerkmis was een algemeen verbreid feest getuige ook de spreekwoorden uit die tijd zoals: 'Ten is ghien dorpken soo cleyn, het wordt des jaers eenmael kerckwyinge daer in'.

Meer informatie:
P. de Boer, 'Van markt tot reizend pretpark', in: Alledaagse Dingen, nieuwsblad voor volkscultuur, jaargang 1, nr. 1 (1994)

P. Nissen, 'Van kerkmis tot kermis: de kerkelijk-rituele oorsprong van een profaan volksvermaak', in: J. Jacobs (red.), Kennis, kunstjes en kunnen. Kermis: de wondere wereld van glans en glitter (Amsterdam 2002)
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Oude Waarheid, en dus...?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De kermis is een werelds sootje. Uitzonderingen daargelaten.

Maar net als sport is de kermis tegenwoordig een populair afgeefonderwerp. Ik had een keertje vrijkaartjes voor Six Flags, notabene een pretpark zonder dronken mensen en harde muziek, maar mijn vriendin durfde gewoonweg er niet heen te gaan.
:shock:
Plaats reactie