"Ons troostboek" van ds. Moerkerken

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Zelfs dan pas 'inzoverre' etc.

Ach, cynisch is het woord niet. Meer moedeloos. Als je nou in het geloof het vertrouwen (HC 7) en het nut (HC 23) nuanceert als 'welwezen', wat zou een kerkmens dan nog moeten? Wie niets heeft, heeft het en wie het heeft, heeft het niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Ik stel voor dat we hier alleen over discussieren als we de bundel in de kast hebben staan en er uit gelezen hebben. Een auteur niet-beargumenteert afz..... kan iedereen.
Das waar maar dat gebeurt hier ook niet. Trouwens, we hebben eerder een ellenlange discussie gevoerd met ene A, over een boekvan 1100 bladzijden, die het ook nooit gelezen heeft. Laat ons nu even....
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Pim
Ik stel voor dat we hier alleen over discussieren als we de bundel in de kast hebben staan en er uit gelezen hebben. Een auteur niet-beargumenteert afz..... kan iedereen.
Das waar maar dat gebeurt hier ook niet. Trouwens, we hebben eerder een ellenlange discussie gevoerd met ene A, over een boekvan 1100 bladzijden, die het ook nooit gelezen heeft. Laat ons nu even....
Dat was net zo fout, inhoudsloos en onzinnig.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Poeh, ik ben onder de indruk van de inhoudelijkheid van de boekbespreking tot nu toe. We kunnen op zich wel wat vragen stellen:

Waarom is het nodig om een boek te hebben ter verklaring van de catechismus ter verklaring van de Schrift?

Waarom worden er telkens nieuwe verklaringen uitgegeven?

Wat voegt Moerkerken toe? Heeft hij waardevolle zaken gezegd?

Heeft Moerkerken fouten gemaakt?


Hiermee moeten we het kunnen doen.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Waarom worden er telkens nieuwe verklaringen uitgegeven?
Deze vraag is simpel te beantwoorden: vanwege de grote hoeveelheid vacante gemeenten in de GG. Die hebben leespreken nodig en dan ook, vanwege de wekelijkse HC preek, HC prekenboeken.

Vandaar dat deze boeken in behoefte voorzien.

Wanneer er geen predikanten tekort zou zijn in de GG, hadden deze boeken nauwelijks bestaanrecht. De één zijn predikantentekort is de ander zijn brood....
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ze kunnen toch ook oude verklaringen hertalen? Scheelt weer werkdruk voor de predikanten die het toch al zo druk hebben.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Ze kunnen toch ook oude verklaringen hertalen? Scheelt weer werkdruk voor de predikanten die het toch al zo druk hebben.
Die preken zijn vaak uitgeschreven preken van de band. Dat wordt allemaal door gewillige vrijwilligers gedaan. De ds. hoeft ze alleen nog maar door te lezen.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Volgens mij zijn er hier veel met een vooroordeel. "O, is het van Moerkerken, dan niet!". Omdat er hier zovelen tegen Moerkerken zijn, begin ik steeds meer interesse te krijgen in Moerkerken's preken. Ik geloof dat ze dan juist goed zijn, omdat velen het niet zint.

Ik heb trouwens nog nooit wat gelezen van Moerkerken hoor. Dus ik ken hem helemaal niet.

Matthijs
Ow, dan zou je ook eens vd Zwaag moeten proberen....
Zijn boek heb ik. Een hoop korte citaten. Uit z'n verband gerukte citaten.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Zijn boek heb ik. Een hoop korte citaten. Uit z'n verband gerukte citaten.
Heb je de aanbeveling in dat boek gemist de geciteerde bronnen zelf te onderzoeken?
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door wim
Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Zijn boek heb ik. Een hoop korte citaten. Uit z'n verband gerukte citaten.
Heb je de aanbeveling in dat boek gemist de geciteerde bronnen zelf te onderzoeken?
Hoeveel procent van de lezers zullen dat doen denk je?

Niet iedereen heeft een bibliotheek thuis.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door wim
Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Zijn boek heb ik. Een hoop korte citaten. Uit z'n verband gerukte citaten.
Heb je de aanbeveling in dat boek gemist de geciteerde bronnen zelf te onderzoeken?
Hoeveel procent van de lezers zullen dat doen denk je?

Niet iedereen heeft een bibliotheek thuis.
Hoe weet je dan dat de citaten uit hun verband zijn gerukt? :pu
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door wim
Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Zijn boek heb ik. Een hoop korte citaten. Uit z'n verband gerukte citaten.
Heb je de aanbeveling in dat boek gemist de geciteerde bronnen zelf te onderzoeken?
Hoeveel procent van de lezers zullen dat doen denk je?

Niet iedereen heeft een bibliotheek thuis.
Een aantal bronnen kun je best raadplegen. Kun je meteen zien waar en hoe de citaten uit hun verband zijn gerukt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Maar één ding kon VD Zwaag zich precies niet veroorloven: citaten uit hun verband rukken. Dat heeft hij dus ook niet gedaan. Dat is in het onderwerp wat hij behandeld ook niet mogelijk. Als hij aantoont dat een bepaalde predikant een ruim (ruimer dan de GG zou willen) aanbod preekt, moet hij dan zeggen: 'maar gelukkig is deze predikant erg evenwichtig. Ergens anders zegt hij precies het tegenovergestelde.'

De bronnen 'die je best kunt raadplegen' die wim bedoeld zijn waarschijnlijk uit de Saambinder?

We moeten terug naar de topic.

Persoonlijk vind ik het allemaal erg onoverzichtelijk, al die catechismusverklaringen. Volgens mij is het nooit de bedoeling van de opstellers geweest dat er zoveel over gezegd zou worden. Het beoogde een boekje voor catecheten en catechumenen te zijn. ZO is het ook opgesteld. De catecheet stelt een vraag, de leerling antwoord. En niet andersom, zoals ds Moerkerken wél zei. Hij zegt dat een doorgeleid kind van God verantwoording doet van zijn/haar geloof.

Zouden al die uitgaven niet tegenwerken wat in de Psalm staat: ik wacht op Gods inspraak ? Voor je het weet is het de inspraak van een predikant.

Ik vraag me ook af of het zo goed is, al die HC-preken. De verrassing die het gepredikte woord kan opleveren, is er vaak helemaal niet. Het Woord zegt van Zichzelf dat het oude en nieuwe schatten voortbrengt. Van de HC kun je dat lang niet altijd zeggen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Admin
Mensen inmiddels zijn we alweer van de topic af..

Graag alleen een inhoudelijke discussie over deze verklaring !!!

Admin
Ik wilde wel dat admins hier altijd zo alert op waren.
Plaats reactie