(Christelijk) Cabaret

Refojongere

(Christelijk) Cabaret

Bericht door Refojongere »

Een leven als Christen en naar cabaretvoorstellingen gaan, kan dat wel? Ik noem maar namen als Youp van 't Hek, Freek de Jonge, Toon Hermans, Lebbis en Jansen.
En als het nou christelijk cabaret is zoals "Voorwaar" (zie http://www.voorwaar.com)?
Waarom wel/niet?
Graag je mening!
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Een kind van God heeft denk ik geen behoefte hieraan....

Ik denk dat je het woord christelijk wel weg kan halen, ook worden er geen laster woorden gesproken....

We zijn hier op aarde toch niet voor onze eigen eer....
madelief

Bericht door madelief »

Geen behoefte aan.............???
Ik denk dat een christen best plezier mag hebben in het leven. Zolang er Gods naam niet mee gelasterd word. En ook bij christenen is er verschil van smaak ( wij zin toch ook maar gewone mens net als ieder ander!!)
De een hou er niet van en de ander wel.
Het is net als de Bioscoop als er een goede film draait dan kun jer er best heen. En als er geen goede film draait niet. Bij cabaret is het net zo; word er Gods naam mee gelasterd dan kun je er beter niet heen gaan. En anders wel. :$
de orthodoxer

Bericht door de orthodoxer »

Origineel geplaatst door madelief
Geen behoefte aan.............???
Ik denk dat een christen best plezier mag hebben in het leven. Zolang er Gods naam niet mee gelasterd word. En ook bij christenen is er verschil van smaak ( wij zin toch ook maar gewone mens net als ieder ander!!)
De een hou er niet van en de ander wel.
Het is net als de Bioscoop als er een goede film draait dan kun jer er best heen. En als er geen goede film draait niet. Bij cabaret is het net zo; word er Gods naam mee gelasterd dan kun je er beter niet heen gaan. En anders wel. :$
Tuurlijk, je mag er best heen, Film, kermis, disco en weet ik niet wat!!!! Gods kinderen mogen gerust!!!

MAAR, ze hebben er geen behoefte meer aan!!
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Hebben jullie dat stukje nog gelezen in de Om Sions Wil van afgelopen vrijdag onder rubriek voor de zaterdagavond...
Ging het ook nog over cabaret... Mooi stuk....
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

ff vragen aan cor oftie het online kan zetten
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
madelief

Bericht door madelief »

En wat is er nu weer mis met film. Dat kun je best kijken als je tot geloof bent gekomen. Kijk de disco houd ik niet van maar een film op zn tijd wel. Het punt is dat mijn hele leven al op een film lijkt, maar dan kan het nog wel eens leuk zijn een andere versie te zien.:,
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Hebben jullie dat stukje nog gelezen in de Om Sions Wil van afgelopen vrijdag onder rubriek voor de zaterdagavond...
Ging het ook nog over cabaret... Mooi stuk...."

N.a.v. dat artikel heb ik het topic opgestart. Nadrukkelijk wil ik hebben dat het niet vertroebelt naar: film, tv, bios, disco, kroeg.
Maar puur: Cabaret? Waarom gaat of kan een Christen daar niet heen?
Ds. De Knegt had hier geen argumenten voor gegeven, tot mijn spijt. Misschien dat ik hier dan argumenten kan lezen en overdenken en zo kan afwegen.
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

O was het stuk van Ds. Knecht...
Bij mij stond er geen naam onder...
madelief

Bericht door madelief »

Hihihi omdat er geen argumenten voor zijn. En zeer zeker ook geen bijbelteksten.
Het kan zolang de naam van God niet word gelasterd.
En bij sommige weet je dat van te voren en kun je beter niet gaan.
Dat is mijn enige argument.

( Is er al een topic over de kroeg enz. dan......?):,:,:,:,:,:,:,:
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"O was het stuk van Ds. Knecht...
Bij mij stond er geen naam onder..."

Het is wel zeer aannemelijk aangezien alle zaterdagavondstukjes door ds. G. de Pater en ds. G.S.A. de Knegt geschreven zijn (zie de website).
Maargoed, dit OFF TOPIC.
madelief

Bericht door madelief »

En waarom word er niet op mijn stukje gereageerd..............???
Die Madelief laten we maar gewoon ......


:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Zelf heb ik niet zo'n moeite met het idee achter cabaret. Al moet ik zeggen dat veel grappen ofwel schunnig zijn ofwel toch iemand belachelijk maken. Daar houd ik op zich niet zo van.

Voorwaar vind ik zelf wel grappig, en ze zijn ook wel redelijk goed in spiegeltje voorhouden (ze hebben de nar vervangen). Al gaan ze in andere dingen wel eens op het randje, waar ze mijn inziens beter vandaan kunnen blijven. Maar ik denk hierbij dat smaken verschillen.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Adryan

Bericht door Adryan »

Allereerst moet mij van het hart dat ik het jammer vind dat er gezegd wordt Maar een christen heeft er geen behoefte aan.
Dit betekent namelijk dat iedereen die er wel naar toe gaat geen christen is. Toch?! Zo mag een discussie toch niet lopen?!

Niet dat ik voorstander ben (ben ik dan overigens wel een christen?;) ) van Caberet.

Ik zit alleen even te bedenken hoe ik het moet verwoorden. Laat ik allereerst beginnen met te zeggen: Alles wat we doen moet zijn ter ere van God. Dat is namelijk een andere benadering dan te zeggen zolang Gods Naam niet wordt gelasterd is het goed. Nee ik denk dat we ons af moeten vragen is het ter eer van God.

Ik moet zelf zeggen niet zo heel veel af te weten van Caberet. MAar als we naar een goed caberet gaan lijkt dat onschuldig. HEt brengt ons echter wel op het punt dat we makkelijk naar een iets minder goed caberet gaan. Of anders gezegd het neemt de drempelvrees weg. Om diezelfde reden ben ik ook tegen het gaan naar de bioscoop. Hoe goed de film ook is, het neemt de drempelvrees weg om naar een iets minder goede film te gaan. Ik hoop dat het duidelijk is.

En is caberet zoals in de Bijbel het Woord verkondigen wordt bedoeld? Verkondigen we trouwens het Woord dor caberet? Zo maar een vraag die bij me opkomt omdat zo iets nog wel eens wordt gezegd. Er worden voorbeelden uit Hosea enz. genoemd. Volgens mij komt dat niet overeen met caberet, maar is het een gelijkenis en volgens mij zit er verschil tussen die twee. Want een gelijkenis is met behulp van een alledaags beeld iets diepers kenbaar maken. Is dat met caberet ook zo? Ik weet het niet, maar jullie vast wel.
Plaats reactie