Op trouwkaart: Weleerwaarde heer, of niet

Een predikant heet op een trouwkaart 'de weleerwaarde heer'

Ja, natuurlijk, dat hoort zo
10
34%
Nee, dat was vroeger, dat doe je nu niet meer toch?
17
59%
Anders, namelijk:
2
7%
 
Totaal aantal stemmen: 29

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Op trouwkaart: Weleerwaarde heer, of niet

Bericht door memento »

Vlinder en ik zijn de tekst voor de trouwkaart aan t samenstellen. We vroegen ons alleen af, horen wij vandaag de dag nog te spreken over een predikant als 'de weleerwaarde heer', of volstaat 'ds.' ook op een trouwkaartje?
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Dat is per mening verschillend, ik zou voor ds. kiezen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Alleen indien je de uitnodigingen voor eventuele gasten met een academische titel ook adresseert aan de weledelgeleerde vrouwe X of de weledelgestrenge heer Y. Geen stiefkinderen maken.

Niet, dus.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Lassie schreef:Dat is per mening verschillend
Da's een goeie! :wink:
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

'Weleerwaarde heer' is zooo 1950

:wink:
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door joepie »

Bij ons stond gewoon : Peter Lameris! En dat is inmiddels al 27 jaar geleden.

Maar dat was dan ook mijn zwager ;-)
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Op trouwkaart: Weleerwaarde heer, of niet

Bericht door mayflower »

memento schreef:Vlinder en ik zijn de tekst voor de trouwkaart aan t samenstellen. We vroegen ons alleen af, horen wij vandaag de dag nog te spreken over een predikant als 'de weleerwaarde heer', of volstaat 'ds.' ook op een trouwkaartje?
Leg me eens uit waarom dat zou moeten ? Waarom zou je zo'n onderscheid moeten maken tussen de dominee en de kerkleden die niet ambtelijk bevestigd zijn. Als ik mijn voorganger op zo'n manier zou benaderen, door hem weleerwaarde of Ds. te noemen zou hij helemaal niet blij mee zijn, en me er zelfs op aanspreken.

Ik heb groot respect voor de dominee's en voorgangers en ik acht ze ook hoog voor de roeping waar ze in staan, maar om hun dominee (plus de naam) of weleerde te noemen gaat me te ver. Ik begrijp om eerlijk te zijn ook niet, waarom een nederige diensknecht en bondslaaf van Christus die door genade alleen groepen is om het Woord te verkondigen zich zo wilt laten noemen ?

Voor de duidelijk ik ben niet opgegroeid ik ben niet opgegroeid binnen de refo cultuur, mischien dat ik het daarom niet goed begrijp.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Ik zou ook voor ds. kiezen. Tenzij je natuurlijk jezelf aankondigt als de weledelgestrenge heer xxx

Vraag het anders voor de zekerheid aan de betreffende predikant: sommige tenen kunnen erg lang uitvallen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik zou ook Ds. er op zetten.

Ds. voorletter punt achternaam... of als hij er geen moeite mee heeft ds. voornaam achternaam.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
takkie

Bericht door takkie »

Toevallig vandaag de proefdruk van onze trouwkaart opgehaald. Wij hebben gewoon Ds. Voorletter. achternaam. Hebben daar trouwens niet echt over gepraat, het ds ging vanzelf eigenlijk. Het ligt er ook aan hoe je de rest van je kaart opstelt. Als je alles in chique taal doet, doopnamen, en de hele mikmak dan zou het geen eens zo gek staan. Maar goed, wij hebben gewoon een simpel kaartje, met de belangrijkste informatie. De mensen kijken er 1 keer naar, nog een keer om te kijken wanneer het nu precies is en daarna gaat tie huppa het oud papier in, zonde van je geld, (onze mening).
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Echt chique is natuurlijk pas de trouwkaart waarin het bruidspaar slechts een passieve rol vervult, zo van de heer K. de Jager en mevrouw H. de Jager-het Haasje geven met vreugde kennis van het voornemen van hun zoon Wilhelm Corstiaan Pieter de Jager om op DV vrijdag 13 april in het huwelijk te treden met mevrouw Geertrude de Kock.

En aan de andere kant van de kaart: De heer W. de Kock en mevrouw T. de Kock-Pollepel geven met vreugde kennis van het voornemen van hun dochter Geertrude de Kock om op DV vrijdag 12 april in het huwelijk te treden met de heer Wilhelm Corstiaan Pieter de Jager.

enzoveurts :roll:
Dathenum

Bericht door Dathenum »

van hun zoon Wilhelm Corstiaan Pieter de Jager om op DV vrijdag 13 april in het huwelijk te treden met mevrouw Geertrude de Kock.
In het huwelijk te treden met mevrouw Geertrude de Kock???? Ik hoop dat je mejufrouw bedoelt, anders zullen er waarschijnlijk wettige bezwaren worden ingedient :wink:
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Dathenum schreef:
van hun zoon Wilhelm Corstiaan Pieter de Jager om op DV vrijdag 13 april in het huwelijk te treden met mevrouw Geertrude de Kock.
In het huwelijk te treden met mevrouw Geertrude de Kock???? Ik hoop dat je mejufrouw bedoelt, anders zullen er waarschijnlijk wettige bezwaren worden ingediend :wink:
Goedzo, alvast één fout gevonden. Ik heb er nog een ingestopt, even zien wie er wakker is :lol:

Ik heb er ook een verbeterd, Dathenum :wink:
Gebruikersavatar
Eva
Berichten: 110
Lid geworden op: 01 okt 2005, 22:25

Bericht door Eva »

Hendrikus schreef:
Dathenum schreef:
van hun zoon Wilhelm Corstiaan Pieter de Jager om op DV vrijdag 13 april in het huwelijk te treden met mevrouw Geertrude de Kock.
In het huwelijk te treden met mevrouw Geertrude de Kock???? Ik hoop dat je mejufrouw bedoelt, anders zullen er waarschijnlijk wettige bezwaren worden ingediend :wink:
Goedzo, alvast één fout gevonden. Ik heb er nog een ingestopt, even zien wie er wakker is :lol:

Ik heb er ook een verbeterd, Dathenum :wink:
tZou op zich wel fijn zijn als ze op dezelfde dag trouwen ;)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

mejuffrouws zijn er niet meer...
Plaats reactie