Refo's en loterij

Stonewall Jackson

Refo's en loterij

Bericht door Stonewall Jackson »

[font=Comic Sans MS]Refo's doen niet aan loterij... Nee, nee...[/font]

uit het ND van vandaag:

Goudkoorts heerst in kerkdorp Daarle

door onze redacteuren Gerard Beverdam en Maarten Vermeulen

DAARLE - Het Overijsselse kerkdorp Daarle is al dagen in rep en roer over de superprijs van de Nationale Postcode Loterij. Zowel hervormde als gereformeerde meelevende kerkleden zien binnenkort hun bankrekening flink gespekt.

,,Ik verbaas me erover wie allemaal aan de loterij meedoet'', zegt een inwoonster van Daarle, lid van de Gereformeerde Kerk (synodaal).

De cijfers werden vorige week al bekend; echter pas op nieuwjaarsavond werd duidelijk wie de miljoenenprijzen hebben gewonnen. Dat zijn vijf gezinnen. ,,Allemaal lid van de Nederlandse Hervormde Kerk, een zware bondsgemeente'', weet de inwoonster, die aarzelt over de vraag of een christen aan een loterij mag meedoen. ,,Bij ons thuis was het in ieder geval zo dat je dat niet deed. Zelf ben ik er daarom ook nooit aan begonnen. Ja, ik koop natuurlijk wel een lot van de plaatselijke voetbalclub met als hoofdprijs een vleesschotel.''

De Daarlenaren hebben het vooral over het effect dat de geldstroom op hun dorpje zal hebben. Mensen hopen dat de gemoedelijkheid die Daarle kenmerkt, bewaard blijft. ,,De bewoners zien naar elkaar om en gaan trouw naar de kerk. Ik hoop dat de mensen zichzelf blijven en dat er geen scheve gezichten komen.'' Zelf heeft de gereformeerde Daarlese geen spijt van het feit dat ze niet deelneemt. ,,Geen moment. Mijn buurvrouw heeft 27.000 euro gewonnen. Kijk, dat is een leuk bedrag en ze kan het best goed gebruiken. Maar ik heb zelf gezonde kinderen. Je eet er geen boterham meer of minder om als je zo'n prijs wint. Maar ik heb ook mensen gesproken die er ontzettend van baalden dat ze niet meededen.''

De predikant van de Gereformeerde Kerk besteedde in zijn nieuwjaarspreek aandacht aan de goudkoorts, vertelt de inwoonster. ,,Als je God hebt, heb je alles, benadrukte hij. Dan doet het er niet toe of je veel of weinig geld hebt.'' De Daarlese hoopt dat de goudkoorts snel weer afneemt. ,,Het is nu al dagenlang het gesprek van de dag. Alsof er in het leven niets belangrijker is.''

Veel bewoners van het kerkdorp verontschuldigen zich met de mededeling dat ze meedoen voor ,,het goede doel''. ,,Daar heb ik toch wel wat vraagtekens bij. Iedereen moet het zelf weten, maar je kunt natuurlijk ook gewoon geld geven aan een goed doel.''

Toch gunt de Daarlese de absolute hoofdprijs aan de familie Fokke, die in totaal 6,2 miljoen euro won. ,,Dat gevoel wordt door iedereen gedeeld. Het gezin heeft een moeilijke tijd gehad. De man heeft twee jaar geleden een hersenbloeding gehad, waardoor hij zijn werk op z'n eigen bedrijf niet meer kon doen. Op zich is het wel mooi dat zij de prijs hebben gewonnen.'' Ook de andere prijswinnaars zijn volgens de Daarlese ,,nuchtere boerengezinnen''.

Een andere inwoner van Daarle, woonachtig in het buitengebied van het dorp, heeft eveneens niets gewonnen. Dat kon ook niet, want de man - die net als zijn dorpsgenote liever niet met zijn naam in de krant wil - had geen loten. Ook hij zegt daar geen spijt van te hebben. ,,Een principezaak'', vindt hij. Als lid van de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) in een naburig dorp, kan hij zijn geloof niet rijmen met het meedoen aan een loterij. ,,Ik zie mijn werk en de inkomsten daaruit als een zegen van de Heer. Op zo'n loterijprijs rust geen zegen. Als God mij rijk wil maken, dan gebeurt dat toch wel. Daarvoor hoef ik niet mee te doen aan een loterij. Salomo was ook rijk en ontving dat van God.''

De Daarlenaar vindt het niet aannemelijk dat het de wil van God zou kunnen zijn via een loterij rijk te worden. ,,Een loterij veroorzaakt hebzucht. Die begeerte is in strijd met Gods Woord. Maar ik wil niemand beschuldigen. Meedoen is voor ieders eigen verantwoordelijkheid.''

Nu er miljoenen te besteden zijn, maakt de plaatselijke middenstand zich op voor vette orders. ,,Ik hoorde dat de beide autogarages in het dorp hopen dat ze een paar mooie wagens kunnen verkopen'', aldus de anonieme inwoner.

Dat de plotselinge media-aandacht en de enorme geldprijzen iets zullen veranderen in het dorp, verwacht de man niet. ,,Het zal echt wel hetzelfde blijven, alleen zijn er plotseling wat miljonairs. Er is geen sprake van haat, nijd of jaloezie.''

De belangrijkste winnaars in Daarle (gemeente Hellendoorn), zijn de vijf boerengezinnen. Naar hen gaat respectievelijk 1,3 miljoen, 2,4 miljoen, 2,5 miljoen, 1,3 miljoen en 6,2 miljoen euro. Bij de winnende postcode 7688 werden woensdag tijdens een tv-uitzending de twee letters die goed zijn voor de hoofdprijs bekendgemaakt: RH. De winnende straat wordt omgeven door door weilanden. Ook de mensen met alleen de goede cijfers winnen, het totaalbedrag dat in Daarle werd verdeeld was 18,9 miljoen euro.

Woensdag werd bekend dat ook de grote prijs van 10 miljoen euro in de Oudejaarsloterij (van de Staatsloterij) is gevallen in Overijssel. De Staatsloterij behaalde het afgelopen jaar een omzet van 691,3 miljoen euro.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Als die winnaar , (een zus van een collega van mijn vrouw) nu een tiende van die miljoenen aan de kerk zou schenken, zou de kerk dat dan accepteren?????



tukkertje
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Veelzeggend...
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

Nationale postcode loterij steunt veel goede doelen. Wij doen er ook aan mee en alleen voor de goede doelen. De kans dat je werkelijk iets wint is errug klein. We hebben ook maar een paar keer 5 euro gewonnen ofzo. Het is toch niet erg om goede doelen te steunen?
Mirror

Bericht door Mirror »

Origineel geplaatst door WiccanGirl
Nationale postcode loterij steunt veel goede doelen. Wij doen er ook aan mee en alleen voor de goede doelen. De kans dat je werkelijk iets wint is errug klein. We hebben ook maar een paar keer 5 euro gewonnen ofzo. Het is toch niet erg om goede doelen te steunen?
Goede doelen steunen is goed. Ik vind het alleen ongeloofwaardig dat iemand alleen aan een loterij mee doet om een goed doel te steunen. Als je het betreffende bedrag direct naar een goed doel overmaakt, lever je nl veel meer steun en dat alleen aan die doelen waar je volledig achterstaat.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Even voor de duidelijkheid:

De Gereformeerde Kerk maakt totaal geen onderdeel uit van de reformatorische gezindte.

Over de 5 gezinnen uit de 'zware' bondsgemeente...nou dat valt best mee volgens ds. A. Noordegraaf, dat zware:

De gemeente Daarle was typisch een volkskerk, aldus dr. Noordegraaf. Er waren in zijn tijd 800 zielen en misschien één of twee buitenkerkelijke gezinnen. „De betekenis van het verbond en de doop leefde er. Daarop kon je appelleren. In Daarle was men niet verstrikt in sterke richtingsgevoelens. Je kon er rustig ruilen met een rechts-confessionele predikant. Ik paste er. Ik wist en weet me van harte verbonden met de Gereformeerde Bond, maar ik heb me nooit een partijman gevoeld.â€
roseline

Bericht door roseline »

oeioei wat mag nu wel en wat mag nu niet :P
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ja Roseline, wie vraagt er ook in dezen nog: HEERE, wat wilt Gij dat ik doen zal?
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door WiccanGirl
Nationale postcode loterij steunt veel goede doelen. Wij doen er ook aan mee en alleen voor de goede doelen. De kans dat je werkelijk iets wint is errug klein. We hebben ook maar een paar keer 5 euro gewonnen ofzo. Het is toch niet erg om goede doelen te steunen?
Dit is wel wat kortzichtig. Net wat Mirror zegt: geef je gift direct aan een goed doel en 100% is dan aan dat doel besteed. De postcodeloterij moet er anders aan verdienen en de prijzen moeten ook nog uitgekeerd worden.
Daarnaast zijn giften die je direct geeft nog aftrekbaar voor de belasting.
Dus de reden om mee te doen vanwege de goede doelen is een drogreden.
Stonewall Jackson

Bericht door Stonewall Jackson »

Het Leger des Heils heeft onlangs een grote gift van een loterijwinnaar geweigerd. Dat is dapper en principieel. Overigens deed André Rouvoet pas op de tv aardige uitspraken over loterijen voor goede doelen. Dat was bij de Ikon in "Voor je kiezen". Je kunt dat interview zien op de website van de christenunie.
roseline

Bericht door roseline »

Origineel geplaatst door Refojongere
Ja Roseline, wie vraagt er ook in dezen nog: HEERE, wat wilt Gij dat ik doen zal?
Laten we het de Here vragen, ja. Voor mijzelf is het antwoord allang duidelijk.
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

Origineel geplaatst door Mirror
Goede doelen steunen is goed. Ik vind het alleen ongeloofwaardig dat iemand alleen aan een loterij mee doet om een goed doel te steunen. Als je het betreffende bedrag direct naar een goed doel overmaakt, lever je nl veel meer steun en dat alleen aan die doelen waar je volledig achterstaat.
tja dat is natuurlijk wel waar, misschien deep down inside hoop je wel een keer iets te winnen, maar ja ik zie daar ook niks fouts aan...
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

Origineel geplaatst door Lecram

Dit is wel wat kortzichtig. Net wat Mirror zegt: geef je gift direct aan een goed doel en 100% is dan aan dat doel besteed. De postcodeloterij moet er anders aan verdienen en de prijzen moeten ook nog uitgekeerd worden.
Daarnaast zijn giften die je direct geeft nog aftrekbaar voor de belasting.
Dus de reden om mee te doen vanwege de goede doelen is een drogreden.
ja maar ja bij ons thusi is dat een grote reden iig, en echt verwachten dat je iets wint doen we niet, maar wat is er nou echt zo fout aan een loterij winnen?
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Origineel geplaatst door Stonewall Jackson
Het Leger des Heils heeft onlangs een grote gift van een loterijwinnaar geweigerd. Dat is dapper en principieel.
Dapper en principieel? Ik vind het meer laf en dom! Ik kan snappen dat het LdH moeite heeft met het accepteren van zwart of vuil geld, maar daar is in zo'n geval geen sprake van.

Ik zie geen kwaad in het meespelen met een loterij. Het is natuurlijk een slecht smoesje dat je het doet om goede doelen te steunen, want iedereen die meedoet doet mee omdat ze ergens toch de hoop hebben dat ze de hoofdprijs winnen. Het is niet erg dat iemand die droom heeft, toch?
limosa

Bericht door limosa »

Quazzy,

Dapper en principieel? Ik vind het meer laf en dom! Ik kan snappen dat het LdH moeite heeft met het accepteren van zwart of vuil geld, maar daar is in zo'n geval geen sprake van.

In het RD van gisteren stond een artikeltje hierover. Ik quote ff een stukkie:
Meedoen aan de lotto is hetzelfde als gokken, kreeg de 71-jarige financieel adviseur vorige week vrijdag te horen. „En wij preken tegen gokkenâ€
Plaats reactie