Bijbelse reflectie op sport hard nodig

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9259
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bijbelse reflectie op sport hard nodig

Bericht door parsifal »

http://www.refdag.nl/artikel/1262486/Bi ... nodig.html

Vandaag in het RD. Ik vond het wel een interessant stuk, als aanleiding tot verdere bezinning. Er is al eerder het een en ander gezegd over meer Christelijke sporters. Over Eric Liddell is de geweldige film "Chariots of Fire" gemaakt.

Ook vind ik het mooi om te lezen hoe vooral in de schaatswereld Christenen gebruik maken van het podium dat ze hebben. Catriona LeMay, die overal waar mogelijk getuigde. Cindy Klassen die bekend staat als het bescheiden meisje (met vijf wereldrecords) dat nooit vloekt, die bidt voor de wedstrijden en die blij is met anderen als ze winnen. Waarom wordt er niet verder over gedacht hoe met dit podium om te gaan?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Volgens mij is sport als beroep in reformatorische kringen gewoon "not done" en is er sowieso vergeleken met veel andere stromingen weinig aandacht voor sport, het wordt vaak toch als zinloze tijdsverspilling gezien, tenminste, dat beeld heb ik in een aantal jaren forummen een beetje gekregen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Bisschop Ryle ziet geen kwaad in sport, als het je leven maar niet beheerst en Jezus Koning blijft.
Goed voor de bloedsomloop...... :wink:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Precies... als je lichaam een tempel van de Heilige Geest is is een beetje bewegen ook wel goed... je lichaam gezond, in vorm, in conditie houden is dan toch helemaal niet verkeerd, integendeel?.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
MBE

Bericht door MBE »

En als de zondag dan om de hoek komt kijken?
Guppy

Bericht door Guppy »

Marnix schreef:Precies... als je lichaam een tempel van de Heilige Geest is is een beetje bewegen ook wel goed... je lichaam gezond, in vorm, in conditie houden is dan toch helemaal niet verkeerd, integendeel?.
Maar dat kan ik niet onder sport plaatsen.
In de hier beschreven vorm (een beetje bewegen enz) is het gewoon ontspanning. En daar is niets tegen in te brengen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Guppy schreef:
Marnix schreef:Precies... als je lichaam een tempel van de Heilige Geest is is een beetje bewegen ook wel goed... je lichaam gezond, in vorm, in conditie houden is dan toch helemaal niet verkeerd, integendeel?.
Maar dat kan ik niet onder sport plaatsen.
In de hier beschreven vorm (een beetje bewegen enz) is het gewoon ontspanning. En daar is niets tegen in te brengen.
Sport IS ontspanning. Ik doelde met een beetje bewegen gewoon op een paar uur per week sporten. Ontspanning door inspanning dus... Maar ook dat schijnt een beetje een taboe te zijn... de meeste sporten hebben door de week trainen en wedstrijden dus in hoeverre speelt de zondag dan een rol MBE?

Volgens mij is sport, ook de recreatieve vorm ervan, in veel bevindelijke kringen niet iets dat veel aandacht krijgt :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

MBE schreef:En als de zondag dan om de hoek komt kijken?
dat blijft gewoon de dag zoals je die had voordat je ging sporten.....
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

MBE schreef:En als de zondag dan om de hoek komt kijken?
IN onze cultuur is de zondag meer de OT'ische Sabbath, andere culturen denken daar wat genuanceerder over. Wij kunnen anderen niet op onze culturen afrekenen. Aan de andere kant, hoeveel refo's die keurig in de kerk zitten denken al niet vast na over de verrichtten werkzaamheden in de komende week, hoeveel reformatorische christen [incluis mezelf] gaan niet naar eigen inzicht om met de zondag? Verbeter de wereld begin met je eigen groepering. Wat ik een kwalijker zaak vindt is dat de topsport hedentendage dermate veel van het lichaam vraagt dat je niets anders kunt dan roofbouw op je eigen lichaam plegen al of niet met stimulerende middelen en daar was Paulus niet positief over. In hoeverre kun je daar in mee gaan?
Laatst gewijzigd door Eppie op 01 jun 2006, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23883
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Waar is Paulus daar niet positief over? Volgens mij zegt hij er niets over.

Hij neemt wel de hardloper als voorbeeld. Alles ontzeggen om de prijs.
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

refo schreef:Waar is Paulus daar niet positief over? Volgens mij zegt hij er niets over.

Hij neemt wel de hardloper als voorbeeld. Alles ontzeggen om de prijs.
Oke aangepast. Was idd iets te inlegkunderig bezig. :roll:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Miscanthus schreef:
MBE schreef:En als de zondag dan om de hoek komt kijken?
dat blijft gewoon de dag zoals je die had voordat je ging sporten.....
Ligt eraan welke sport ;) Ik ga zondagavond wel eens een balletje slaan... ontspannen op de rustdag is niet verboden, integendeel. :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Marnix schreef:
Miscanthus schreef:
MBE schreef:En als de zondag dan om de hoek komt kijken?
dat blijft gewoon de dag zoals je die had voordat je ging sporten.....
Ligt eraan welke sport ;) Ik ga zondagavond wel eens een balletje slaan... ontspannen op de rustdag is niet verboden, integendeel. :)
Voor zommige mensen maakt het gevoelsmatig nog uit of je dat in je eigen tuin doet of op de openbare weg of in een tennispark.
Ben benieuwd of mensen dat herkennen en wat de achterliggende gedachten / vooronderstellingen zijn.....
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Marnix schreef:
Miscanthus schreef:
MBE schreef:En als de zondag dan om de hoek komt kijken?
dat blijft gewoon de dag zoals je die had voordat je ging sporten.....
Ligt eraan welke sport ;) Ik ga zondagavond wel eens een balletje slaan... ontspannen op de rustdag is niet verboden, integendeel. :)
Wat maakt de zondag voor jouw eigenlijk nog afzonderlijk van de rest?
Is de dienst des Heeren een lust of een last? Is het sleur, zondag kerk en klaar, verder tv kijken en sporten.. of ben je blij een vrije dag te hebben waarop je met God en Gods woord bezig zijn kan en mag?

Wat versta jij dan onder een balletje slaan, lekker ontspannend, rustig(?) squashen of tennisen, daarna een kopje thee drinken in de kantine onder het genot van het Rijssens mannenkoor?

Gedenk den sabbatdag dat gij dien heiligt, en als je dan zegt, het is de sabbat niet, en de wet is vervuld dan kunnen we de rest ook schrappen met hetzelfde argument. Of er de 9 geboden van maken. Of is zaterdag jouw 'rust'dag?

Ontspannen in de vorm van rusten is iets anders dan ontspannen in de zin van 'iets anders doen dan doordeweeks'

Vr. groet.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Gaan we nou die discussie in ieder topic herhalen? Het ging hier over sport op zich, niet over de zondag. Dat sport vaak op zondag bedreven wordt, is waar, maar dat moet in de bezinning de discussie over nut en waarde van sport niet gaan overheersen. De meeste mensen in mijn straat gaan op zondag op vakantie, maar dat weerhoudt mij er niet van om op maandag te gaan. Zo hoef ik ook het schoppen tegen een bal bij een zaterdagclub niet te laten vanwege de zondagclub die een veld verderop heeft.

Laten we ons nou beperken tot het onderwerp of sport zinnig is of niet en de vraag naar de zondagsbesteding in een aprt "Wat betekent het vierde gebod (voor jou)"-topic voeren.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie