Avondmaal

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Je kunt toch van iemand houden terwijl je zijn mening niet deelt of zelfs afwijst?

Ik heb voor sommige mensen (binnen en buiten mijn gemeente) diep respect, terwijl ik toch van mening verschil over hoofd- en bijzaken. Dat hoeft dan toch samen Avondmaal vieren niet in de weg te staan? Wat je samen deelt, is de Hoofdzaak: het verbonden zijn in Christus.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Zelf denk ik, dat ik niet zou gaan, als ik maanden maar een dienst per zondag bezocht zou hebben.
Niet omdat ik vind dat ik niet zou mogen, maar vanwege het onbegrip en w.s. irritaties die het bij anderen zou oproepen.
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Bericht door Da Capo »

Petrus schreef:Kijk, ik verdedig met nadruk niet de RK-zienswijze, maar het viel me op dat beiden op dit punt volledige tekstovereenkomsten hebben.

Bij beiden wordt gesproken over "dit IS etc....." (SV en Willibrord)

Bij het doorspitten van teksten dienaangaande stuitte ik op deze overeenkomsten, vandaar.

(Voor het geval iemand mij wil plaatsen in de RK-hoek: wij, Maria en ik, maken als meelevend lid deel uit van een volbloed refo-kerk.)
Ik mis bij jou doorspitten de tekst uit 1 Corinthe 10:16 en 17. Daar staat: De drinkbeker der dankzegging, dien wij dankzeggende zegenen, is die niet een gemeenschap des bloeds van Christus? Het brood, dat wij breken, is dat niet een gemeenschap des lichaams van Christus? Want een brood is het, zo zijn wij velen een lichaam, dewijl wij allen eens broods deelachtig zijn.
Dit laat mijns inziens duidelijk zien dat het brood een beeld is en niet letterlijk/fysiek Jezus lichaam.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Het is gewoon een heel moeilijk onderwerp Helma.
Ik zou gewoon aangaan, maar dat moet je psychisch ook wel aan kunnen dan.
Het is niet niks om aan Tafel te zitten met mensen waar jij van houd...maar die jou daar liever niet zien. ( Dat kan soms zo zijn, dat weet je)

Trouwens...zelfs dan kan de Heere je rijk zegenen.
Dat je niet op mensen hoeft te zien maar op Hem alleen.

Zij zagen niemand dan Jezus alleen
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

helma schreef:even voor de duidelijkheid; ik vroeg dit niet voor mezelf....
Even naar boven gehaald.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Unionist schreef:
helma schreef:even voor de duidelijkheid; ik vroeg dit niet voor mezelf....
Even naar boven gehaald.
Ze heeft van schrik haar naam veranderd.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Ik kan het niet rijmen, elders voedsel gaan halen, en vervolgens in de eigen gemeente het Heilig Avondmaal vieren.
Is het voedsel bij die gelegenheid dan wel voedzaam?

Het Heilig Avondmaal is toch ook het oefenen van de gemeenschap der heiligen?
Als dat voor andere diensten niet geldt dan hink je toch op twee (vreemde) gedachten.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Bericht door Wilhelm »

jvdg schreef:Ik kan het niet rijmen, elders voedsel gaan halen, en vervolgens in de eigen gemeente het Heilig Avondmaal vieren.
Is het voedsel bij die gelegenheid dan wel voedzaam?

Het Heilig Avondmaal is toch ook het oefenen van de gemeenschap der heiligen?
Als dat voor andere diensten niet geldt dan hink je toch op twee (vreemde) gedachten.
Juist !, hele duidelijke posting jvdg !
Het is niet te rijmen, de zondagse ere diensten ontvluchten en wel gebruikmaken van de sacramenten, dat kan niet goed zijn.
Ik ben bang dat daar geen zegen op kan rusten.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Vergeet niet dat het avondmaal een opdracht is. In een vreemde Gemeente kan je in onze kringen doorgaans niet zomaar aan.
Wat moet je dan?
Als het tijdelijk van aard is, is het misschien beter om jezelf tijdelijk van het avondmaal te onthouden. Voor lange termijn is deze gang van zaken geen optie.
Kiezen, niet delen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Gian schreef:Vergeet niet dat het avondmaal een opdracht is. In een vreemde Gemeente kan je in onze kringen doorgaans niet zomaar aan.
Wat moet je dan?
Als het tijdelijk van aard is, is het misschien beter om jezelf tijdelijk van het avondmaal te onthouden. Voor lange termijn is deze gang van zaken geen optie.
Kiezen, niet delen.
Denk dat men hier op dit forum liever op 2 gedachten hinkelt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Het is niet alleen leer. Het is ook leven. Omdat Gods kinderen voedsel nodig hebben komen ze naar de kerk. Dat is ook een opdracht.
De leer kan nog zo zuiver zijn, daarmee ben je nog niet gevoed.
Betekend belijdenis des geloofs helemaal niks meer??????????????????
Zeker wel, zolang het maar geen belijdenis van de leer wordt.
Ik zou die vraag overigens netzogoed wel eens aan de kerken willen stellen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Gian schreef:Het is niet alleen leer. Het is ook leven. Omdat Gods kinderen voedsel nodig hebben komen ze naar de kerk. Dat is ook een opdracht.
De leer kan nog zo zuiver zijn, daarmee ben je nog niet gevoed.
Betekend belijdenis des geloofs helemaal niks meer??????????????????
Zeker wel, zolang het maar geen belijdenis van de leer wordt.
Ik zou die vraag overigens netzogoed wel eens aan de kerken willen stellen.
Ik ook, daar ik vrees dat het 'gewoonlijk' niet meer dan een belijdenis van de leer is. En vaak niet eens dat, maar een eindexamen. Dus men is het niet eens met de antwoorden, maar geeft de antwoorden opdat dat het antwoord is dat de kerkeraad wil horen....

Helaas
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re:

Bericht door Lapressa »

jvdg schreef:Ik kan het niet rijmen, elders voedsel gaan halen, en vervolgens in de eigen gemeente het Heilig Avondmaal vieren.
Is het voedsel bij die gelegenheid dan wel voedzaam?

Het Heilig Avondmaal is toch ook het oefenen van de gemeenschap der heiligen?
Als dat voor andere diensten niet geldt dan hink je toch op twee (vreemde) gedachten.
Soms heeft een mens behoefte aan niet 1 soort voedsel maar meerdere soorten.

Zo is dat ook met geestelijk leven. Ik merk dat ik af en toe echt even behoefte heb aan een andere soort kerkdienst. IS dit slecht? Lijkt mij niet.

Je kan het ook andersom zetten: waarom wel in een andere kerk aangaan maar niet in de gemeente waar je lid bent?

Is het echt zo belangrijk dat je in 1 kerk kerkt? Het komt op mij beklemmend over als ik alleen maar naar de kerk mag gaan waar ik lid ben. Ik kerk waar ik op dat moment behoefte aan heb. Ook in andere kerken is voedsel te halen.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Gebruikersavatar
Franny
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 jun 2008, 09:20
Locatie: In de buurt van Utrecht.

Re: Re:

Bericht door Franny »

Lapressa schreef:
jvdg schreef:Ik kan het niet rijmen, elders voedsel gaan halen, en vervolgens in de eigen gemeente het Heilig Avondmaal vieren.
Is het voedsel bij die gelegenheid dan wel voedzaam?

Het Heilig Avondmaal is toch ook het oefenen van de gemeenschap der heiligen?
Als dat voor andere diensten niet geldt dan hink je toch op twee (vreemde) gedachten.
Soms heeft een mens behoefte aan niet 1 soort voedsel maar meerdere soorten.

Zo is dat ook met geestelijk leven. Ik merk dat ik af en toe echt even behoefte heb aan een andere soort kerkdienst. IS dit slecht? Lijkt mij niet.

Je kan het ook andersom zetten: waarom wel in een andere kerk aangaan maar niet in de gemeente waar je lid bent?

Is het echt zo belangrijk dat je in 1 kerk kerkt? Het komt op mij beklemmend over als ik alleen maar naar de kerk mag gaan waar ik lid ben. Ik kerk waar ik op dat moment behoefte aan heb. Ook in andere kerken is voedsel te halen.
Maar vind je dan niet dat je erg individualistisch? Enne gaat het alleen om consumeren ofzo? :slurp
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Avondmaal

Bericht door Lapressa »

Het gaat er om dat je geestelijk leven zo goed mogelijk gevoed wordt.

Somige mensen halen genoeg uit 1 kerk, 1 gemeente. Andere hebben wel af en toe (anderen weer net wat meer) de behoefte om ook af en toe ergens anders wat te halen.

Het afgelopen 2 jaar kerk ik in verschillende kerken en dat heeft mij meer verrijkt dan dat het mijn geloofsleven heeft aangetast. Daarom verlang ik echt regelmatig is naar een andere gemeente. Als ik daar dan 1 keer weer geweest ben, dan is het ook weer even genoeg.
Zo ervaar ik dat ook met de jongerenavonden. 1 x in de maand is prima, maar tegende tijd dat die avond er aan zit te komen merk ik dat ik daar ook echt weer aan toe ben.

Al ontken ik niet dat het wel goed is om 1 thuis gemeente te hebben. Maar dat betekend niet dat je niet is ergens anders naar de kerk mag gaan, welke kerk dat dan ook is.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Plaats reactie