Vader ik klaag u aan - Hegger

Plaats reactie
schaap

Vader ik klaag u aan - Hegger

Bericht door schaap »

Wie heeft dit boek gelezen en wat vindt je ervan?

Ikzelf vond precies verwoord wat ik al jaren zit te bevroeden. Wel vlijmscherp af en toe, maar ik ben het bijna met elke zin eens...

Ja ik hoop echt dat dominees dit eens serieus zullen nemen en zich zullen afvragen of ze niet op een verkeerd spoor zitten.

Vooral de manier van omgaan met kritiek en het hele machtsverhaal heeft me wel aan het denken gezet.


:cry:
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Vader ik klaag u aan - Hegger

Bericht door Afgewezen »

schaap schreef:Wie heeft dit boek gelezen en wat vindt je ervan?

Ikzelf vond precies verwoord wat ik al jaren zit te bevroeden. Wel vlijmscherp af en toe, maar ik ben het bijna met elke zin eens...

Ja ik hoop echt dat dominees dit eens serieus zullen nemen en zich zullen afvragen of ze niet op een verkeerd spoor zitten.

Vooral de manier van omgaan met kritiek en het hele machtsverhaal heeft me wel aan het denken gezet.


:cry:
Dag schaap,
Welkom op het forum.
Ik vind het boek van ds. Hegger overigens een vreselijk boek.
Ik denk ook niet dat ds. Hegger de geschikte man is om een dergelijk boek te schrijven. Je merkt dat hij de ger. gezindte toch niet van binnenuit kent.
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Re: Vader ik klaag u aan - Hegger

Bericht door plebe »

Afgewezen schreef:
schaap schreef:Wie heeft dit boek gelezen en wat vindt je ervan?

Ikzelf vond precies verwoord wat ik al jaren zit te bevroeden. Wel vlijmscherp af en toe, maar ik ben het bijna met elke zin eens...

Ja ik hoop echt dat dominees dit eens serieus zullen nemen en zich zullen afvragen of ze niet op een verkeerd spoor zitten.

Vooral de manier van omgaan met kritiek en het hele machtsverhaal heeft me wel aan het denken gezet.


:cry:
Dag schaap,
Welkom op het forum.
Ik vind het boek van ds. Hegger overigens een vreselijk boek.
Ik denk ook niet dat ds. Hegger de geschikte man is om een dergelijk boek te schrijven. Je merkt dat hij de ger. gezindte toch niet van binnenuit kent.
Wat een volstrekte flauwekul!!!
Net als broeder Hegger ben ik niet in de gereformeerde gezindte opgegroeid maar er wèl ingegroeid. Ik heb er de Heere leren KENNEN. Ds. Hegger is een buitengewoon wijze broeder in Christus die m.i. de geref. gezindte goed kent.
Zelf merk ik ook regelmatig dat ik de gezindte meer ken/doorgrondt dan menig geboren refo.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Het zal altijd wel de vraag blijven, zeker in een vakgebied als de sociologie: wie is in staat het beste een religie / verschijnsel te beschrijven? Is dat iemand die het van binnen uit kent, of is dat iemand van buiten af? Daar tussen liggen vele mogelijkheden.

Een combinatie van beide lijkt me het beste voor een evenwichtige beschrijving.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Inderdaad. Het ontbreekt ds Hegger aan meelezers. Ik herken wat hij bedoelt, maar slaat af en toe de plank mis in z'n beschrijving. Dat geeft de SB voldoende reden om het boek maar gewoon links te laten liggen. En dat was vast niet de bedoeling.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Het feit dat het boek toch voor veel mensen herkenbare elementen bevat geeft wel aan dat Ds. Hegger niet zomaar wat in de ruimte geschreven heeft.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

refo schreef:Inderdaad. Het ontbreekt ds Hegger aan meelezers. Ik herken wat hij bedoelt, maar slaat af en toe de plank mis in z'n beschrijving. Dat geeft de SB voldoende reden om het boek maar gewoon links te laten liggen. En dat was vast niet de bedoeling.
Het boek is indertijd door velen meegelezen. Ik heb het ook in de ontwerpfase langs zien komen. Een collega van mij heeft er toen ook kritisch op gereageerd.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Wat een volstrekte flauwekul!!!
Net als broeder Hegger ben ik niet in de gereformeerde gezindte opgegroeid maar er wèl ingegroeid. Ik heb er de Heere leren KENNEN. Ds. Hegger is een buitengewoon wijze broeder in Christus die m.i. de geref. gezindte goed kent.
Zelf merk ik ook regelmatig dat ik de gezindte meer ken/doorgrondt dan menig geboren refo.
Het is prettig als je zoveel vertrouwen in jezelf hebt.
Maar zoals het voor mij als geboren GG'er heel moeilijk is om de spiritualiteit van de GKV en zelfs van de GB (waar ik nu lid van ben), te doorgronden, is het voor iemand als ds. Hegger te moeilijk gebleken om de spiritualiteit van de GG te doorgronden.
Hij slaat regelmatig de plank mis, roept harde verwijten en stelt zich op als profeet. Ik heb daar grote moeite mee en vind dat weinig stichtend.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Vader ik klaag u aan - Hegger

Bericht door Jongere »

plebe schreef: Zelf merk ik ook regelmatig dat ik de gezindte meer ken/doorgrondt dan menig geboren refo.
Leg eens uit, plebe, op welke manier je dit merkt? Als geboren refo ben ik benieuwd.
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Re: Vader ik klaag u aan - Hegger

Bericht door plebe »

Jongere schreef:
plebe schreef: Zelf merk ik ook regelmatig dat ik de gezindte meer ken/doorgrondt dan menig geboren refo.
Leg eens uit, plebe, op welke manier je dit merkt? Als geboren refo ben ik benieuwd.
Ik heb niet de behoefte hier een heel epistel aan te wijden. Het heeft veel te maken met:het hebben van contacten in de breedte van de gezindte en luisterend vermogen. Ik ben veel mensen tegengekomen sinds mijn toetreding tot de kerk die zijn opgesloten in hun eigen verband en nooit eens een broeder/zuster uit een ander verband werkelijk spreken.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Vader ik klaag u aan - Hegger

Bericht door Gian »

Jongere schreef:
plebe schreef: Zelf merk ik ook regelmatig dat ik de gezindte meer ken/doorgrondt dan menig geboren refo.
Leg eens uit, plebe, op welke manier je dit merkt? Als geboren refo ben ik benieuwd.
Wel eens van bedrijfsblindheid gehoord?
Ik denk dat mensen van buitenaf daarom meer visie hebben dan iemand die geboren en getogen is in de ger.gez.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Vader ik klaag u aan - Hegger

Bericht door Jongere »

Gian schreef:
Jongere schreef:
plebe schreef: Zelf merk ik ook regelmatig dat ik de gezindte meer ken/doorgrondt dan menig geboren refo.
Leg eens uit, plebe, op welke manier je dit merkt? Als geboren refo ben ik benieuwd.
Wel eens van bedrijfsblindheid gehoord?
Ik denk dat mensen van buitenaf daarom meer visie hebben dan iemand die geboren en getogen is in de ger.gez.
Ja weleens van gehoord. En in zekere zin ook heel logisch. Plebe zegt dat hij/zij het regelmatig merkt, dus ik was alleen even benieuwd naar concrete voorbeelden ter verduidelijking.
Adorote

Bericht door Adorote »

Priester /dominee Hegger,want eens Priester altijd Priester in eeuwigheid,klaagde de Romana niet aan in het organisme als Kerk en haar Liturgie ,in tegendeel,maar de misstanden en misverstanden die er toen waren,zo ook Pater Dr. M.Luther deed.

Hegger houdt ook tergelijkertijd aan de verscheurde kleine reformatie(gerf.gezinte) met dat boek een spiegel voor.

Voor dat alles zal iedereen die klaagt zich eerst zelf beklagen, en zich bewust zijn van zijn/haar onvolmaaktheid, die pas te niet gedaan zal worden als wij mogen komen uit Genade in het Huis van vele woningen en kamers.
Plaats reactie