"Echtscheiding is geen zonde" (?)

Plaats reactie
Breekijzertje

"Echtscheiding is geen zonde" (?)

Bericht door Breekijzertje »

'Echtscheiding is geen zonde'
Publicist ds. H.G. Koekkoek na onderzoek bijbelse gegevens

Echtscheiding wordt nergens in de Bijbel als een zonde gezien. Tot deze wel zeer opmerkelijke conclusie komt ds. H.G. Koekkoek in zijn boek Echtscheiding en hertrouwen- ­ Wat zegt de Bijbel?, dat in een nieuwe (uitgebreide) editie wordt uitgegeven door Stichting Het Licht des Levens te Alphen aan den Rijn. 'De mogelijkheid tot echtscheiding die God gegeven heeft, is een teken van Gods medelijden met de mens in nood'.

Ds. Koekkoek, voorganger van een baptistengemeente in Alphen aan den Rijn en voorzitter van Stichting Het Licht des Levens, is zich ervan bewust dat zijn visie haaks staat op de in evangelische en reformatorische kringen gangbare gedachten over echtscheiding en hertrouwen in de Bijbel. Maar op grond van exegetisch onderzoek, waarbij hij ook veel aandacht besteedt aan de Joodse achtergronden van het Oude en het Nieuwe Testament en aan de visie van de rabbijnen, komt hij tot de slotsom dat de Bijbel wel echtbreuk (overspel) als zonde bestempelt, maar echtscheiding niet. 'God heeft de echtscheiding gegeven, opdat mensen uit onoplosbare situaties toch nog een beetje leven zouden hebben', stelt ds. Koekkoek.

In Echtscheiding en hertrouwen -­ Wat zegt de Bijbel? behandelt hij uitvoerig bekende teksten over deze thematiek, zoals Maleachi 2:16, Mattheüs 5:31-32 en 19:8, Romeinen 7:2,3 en I Korinthe 7:10,27,28. Deze en andere Schriftgedeelten worden volgens hem vaak verkeerd gelezen en uitgelegd, waardoor mensen een onjuist beeld krijgen van Gods visie op stukgelopen relaties. Hij geeft voorbeelden uit de Bijbel van bekende gelovigen van wie de Bijbel zelf vertelt dat zij gescheiden waren. Ook laat hij zien dat een aantal mensen zelfs in opdracht van God gescheiden was.

De wijze waarop in reformatorische en evangelische kerken over echtscheiding en hertrouwen gedacht wordt, berust volgens ds. Koekkoek niet op de leer van de Bijbel, maar op traditie en theologie. Vaak wordt de Bijbel uitgelegd alsof hij geschreven is vanuit Grieks-heidense levenswijze of vanuit de kerkelijke leer. De Bijbel is echter geschreven vanuit een Joodse achtergrond. Veel kerken worstelen met de vraag of gemeenteleden na een echtscheiding mogen hertrouwen, en zo ja, of zo'n huwelijk ook kerkelijk bevestigd mag worden.

In de kerk wordt vergeving gepredikt aan wie de ernstige zonde van overspel begaan heeft, terwijl men slechts tolerant is voor gescheidenen, die in de Bijbel niet veroordeeld worden, aldus ds. Koekkoek. Hij is er op grond van zijn analyse van de bijbelse gegevens van overtuigd dat hertrouwen na een echtscheiding mag, en dat zo'n huwelijk kerkelijk bevestigd behoort te worden. Dit alles betekent overigens niet, dat ds. Koekkoek de echtscheiding zou toejuichen.



Een 'breekje' van Breekijzertje
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

:$:$:$:$:$:$:$:$:$:$:$:$:$:$
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Pim
:$:$:$:$:$:$:$:$:$:$:$:$:$:$
:u


Een 'breekje' van Breekijzertje
jacob

Bericht door jacob »

heej Tante Beppie,

Ik weet niet of dit ook jou mening is maar als je iemand trouw zweert dan lijkt mij het gewoon een eed breuk als je toch overgaat tot een scheiding.

Er staan in de bijbel m.i. 2 legitieme redenen om te scheiden. heb je de volledige studie van die ds?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Oorspronkelijk gepost door jacob
heej Tante Beppie,

Ik weet niet of dit ook jou mening is maar als je iemand trouw zweert dan lijkt mij het gewoon een eed breuk als je toch overgaat tot een scheiding.

Er staan in de bijbel m.i. 2 legitieme redenen om te scheiden. heb je de volledige studie van die ds?
Dag Jacob,

Het artikel wat ik heb geplaatst is een citaat.

'k Ben er nog niet uit of het ook mijn mening in meer of mindere mate vertolkt.

Zeker is, dat er interessante punten in zitten.

De volledige studie heb ik helaas niet.


Een 'breekje' van Breekijzertje
M.i. kunnen we met het aangehaalde stuk niet zoveel, omdat we niet inhoudelijk in kunnen gaan op het gedachtengoed van deze man. De statements die in het stuk staan doen mij wel een beetje met de oren klapperen en :$:$:$ In mijn beleving is echtbreuk gewoon hetzelfde als echtscheiden c.q. een paraplu waar echtscheiden onder valt.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie