Hendrikus schreef:refo schreef:Weergave kan werkelijk geen probleem meer zijn. Met de moderne spullen zou het zelfs beter moeten kunnen.
Het is net als een audio-installatie om cd's af te spelen.
Je hoort een orgel maar de auccoustische weergave is die van de huiskamer. Ook al komt de accoustiek van het kerk waarin het orgel opgenomen is mee, je hoort enkel de nagalm in de accoustische omstandigheden van de woonkamer.
Dat levert een soort miniatuurbeeld op van het origineel.
De live-ervaring van een orgel is in klank een overtreffende trap van een cd-weergave.
Dan electronica tegenover pijporgel.
Elke bouwer van electronische orgels bouwt op basis van samples een pijporgel na. Bezoek een willekeurige website van zo'n fabrikant en je ziet vooral foto's met hun producten geillustreerd door pijporgels!
Nou vraag ik in alle redelijkheid: Hoe kun je nou verwachten dat een electronische imitatie voor 100% gelijkheid oplevert?
Ik durf te stellen dat een electronisch orgel dat 100% identiek klink aan een pijporgel in dezelfde ruimte duurder is dan het pijporgel dat als voorbeeld dient. De audioweergave die dezelfde accoustische resultaten levert als orgelpijpen is met de huidige techniek niet te realiseren. Om het te benaderen, en waarbij je klankkwaliteit inlevert ben je een vermogen kwijt.
Ter illustratie: Een Electronisch kabinetorgel uit het standaard assortiment van Johannus kost rond de 40.000 euro.
Een echt kabinetorgel kun je voor de helft krijgen en klinkt vele malen beter.
Da's het orgel-an-sich verhaal.
Om te zingen bij een electronisch orgel moet je vooral in grote ruimten klankkleur van het orgel inleveren. Puur functioneel gezien is er geen enkele belemmering. Maar verwacht niet het effect van een pijporgel waarbij je zonder al te veel herrie al lekker steun hebt aan een gedragen klank. Een electronisch orgel moet versterkt worden. Versterking is per definitie vervorming en toename van volume in plaats van klankkracht.
Test maar uit, Zet een electronium (wel een kerk-model) in de kerk naast een pijporgel.
Beide een basisregistratie van Prestant 8 en 4 en zing maar eens met een groep mensen bij beide orgels.
De kans is groet dat je bij het electronische orgel registers bij gaat trekken als organist en de volumeknop moet opendraaien. Dan wordt de laatste bijzonder vermoeiend om bij te zingen!
Anderzijds ken ik veel gemeenten waar men toch weer na een periode van electronische orgels terug kwam bij een pijporgel.
Een klein pijporgel in een grote kerk, mits van goede kwaliteit, is tot meer in staat dan een electronisch orgel dat het moet hebben van veel registers en veel versterking. Die is dan nog eens duurder dan het kleine pijporgel.
Het probleem dat bij afwegingen speelt is altijd weer de kosten.
Wat mag het kosten, wat kunnen we naar ons geweten verantwoorden. Maar ik wil wel wijzen op het gevaar voor de gedachte dat een electronisch orgel per definitie een goedkoop orgel is. Dat klopt gewoon niet. Ik ken teveel orgelkwesties van binnenuit om dit te kunnen stellen!
Voor hen die niet overtuigd zijn: Het is gelukkig maar een bijzaak.
Als we maar kunnen zingen! Dat kan zelfs met gesloten monden zonder klanken voort te brengen. Het hart kan jubelen zonder dat je buurman in de kerk het merkt!
Een orgel is ook maar een functioneel apparaat als het erop aankomt. Jammer voor mij als organist maar wel de realiteit
PS: Moet dit geen nieuw topic zijn?