Pagina 2 van 3

Geplaatst: 22 jul 2005, 01:29
door Marnix
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Inderdaad gaat het in deze topic niet om zondag 7, maar we moeten wel voor ogen houden dat we alle vragen stellen aan iemand die weet wat zondag 1 [volledig!] inhoudt.

Nog een vraagje. Behandelen we de zondag[en] deel voor deel, of proberen we de hoofdlijn in gedachten te houden. Zelf prefereer ik het laatste. Helaas zie je steeds meer en meer dat predikanten de HC woord voor woord of zin voor zin uitleggen. Het lijkt wel alsof ze uit de Heidelberger preken en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Vraag 4 luidt: waaruit kent u, uw ellende.
Is het nu, waaruit kent u, uw zonde of is het ellende. Of vinden jullie dat er geen verschil in zit? Romeinen 3,20 spreekt zelf van zonde.
Zonde en ellende sluiten op elkaar aan. Voor de zondeval was er ook geen ellende. Toen de mens zondigde kwam dit in de wereld. Ellende is gevolg van zonde.

Maar goed, volgens de Van Dale betekent ellende:

el·len·de (de ~, ~n)
1 rampzalige, zeer beklagenswaardige toestand => jammer, kommer en kwel, malaise, misère, miserie, rampzaligheid
2 narigheid

beklagenswaardige toestand, komer en kwel... ik denk dat het daarmee wel duidelijk is :)

Geplaatst: 22 jul 2005, 08:58
door Egbert
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
.
In Joh. 16:8,9 gaat het over overtuigen van zonde, en gaat het over de zonde van het ongeloof. Ik ben er (mede door een discussie op dit forum) nog niet uit hoe deze twee gegevens in verhouding tot elkaar staan.
Wie overtuigd wordt van zonde, wordt toch van meer overtuigd dan van de zonde van ongeloof?Ik vraag jullie hierover mee te denken.
Is niet de zonde van het ongeloof de samenvatting van alle zonde. Het geloof in de vergeving van zonde door het bloed van Christus is toch onlosmakelijk verbonden met het geloof in Christus?

Geplaatst: 22 jul 2005, 11:03
door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Vraag:
In Rom. 3:20 (waarnaar de HC verwijst) gaat het erover dat de wet zonde doet kennen.
In Joh. 16:8,9 gaat het over overtuigen van zonde, en gaat het over de zonde van het ongeloof. Ik ben er (mede door een discussie op dit forum) nog niet uit hoe deze twee gegevens in verhouding tot elkaar staan.
Wie overtuigd wordt van zonde, wordt toch van meer overtuigd dan van de zonde van ongeloof?
Ik vraag jullie hierover mee te denken.
Heel moeilijk Afgewezen. Zelf denk ik dat onze zonden zeker een rol spelen. De wet overtuigt ons van onze zonde. Toch vind de ziel geen rust, totdat hij rust vindt in de Rustaanbrenger. Er kan dus veel gebeuren in het leven van een mens. Augustinus schreef 'onrustig is het hart, totdat het rust vindt in u, o God.' Onrustig omdat hij of zij weet van zijn of haar zonden. Toch brengt dit geen rust. Rust is alleen in Hem te vinden. Ik denk wel dat de zonde van het ongeloof het scharnierpunt is. Wanneer een mens overtuigd is van de noodzaak om in Hem te geloven, dat alle rust hem definitief is opgezegd. Deze mens schreeuwt naar het levende Water, hunkert naar de Bron en mag de Bron ook vinden.

Geplaatst: 22 jul 2005, 11:06
door ndonselaar
el·len·de (de ~, ~n)
1 rampzalige, zeer beklagenswaardige toestand => jammer, kommer en kwel, malaise, misère, miserie, rampzaligheid
2 narigheid

beklagenswaardige toestand, komer en kwel... ik denk dat het daarmee wel duidelijk is
Daarom heb ik ook moeite met de term 'ellende'. Er is zoveel ellende. Het is zoals met een wond op onze arm. De etter, de zweer, het is allemaal ellendig, maar waar ligt nu de oorzaak van die etter, de zweer. Dat is toch onze zonde?

Als we sterk de nadruk gaan leggen op onze 'ellende', dan kan het gebeuren dat we de zonde overslaan.

Geplaatst: 22 jul 2005, 11:59
door Marnix
Niet als je blijft beseffen waar de ellende vandaan komt en hoe we het kennen. Daaro is hetgoed om over zondag 2 na te denken.

Geplaatst: 22 jul 2005, 12:03
door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Marnix
Niet als je blijft beseffen waar de ellende vandaan komt en hoe we het kennen. Daaro is hetgoed om over zondag 2 na te denken.
Dat ontken ik ook niet Marnix. Ik bedoel dat we [bij ons] teveel in de preek dit horen:

Waaruit kent gij uw ellende. Gemeente weten wat ellende betekent: 'uitlandig' zijn. De mens is hier niet thuis .....

Dat de mens hier niet thuis is, zal waar zijn. De mens is echter zondaar en dat is de bron van alles. De Wet van God vervloekt mij bij iedere Wet. Dát bedoel ik.

Geplaatst: 22 jul 2005, 13:37
door Marnix
Oke, duidelijk :)

Ik hoop dat je in de kerk ook genoeg hoort hoe je van die slavernij van de wet/zonde verlost wordt ;)

Geplaatst: 22 jul 2005, 15:16
door Afgewezen
Ik ben blij dat een aantal al hebben meegedacht. Toch heb ik de indruk dat we er met zijn allen nog niet uit zijn.
De vraag is natuurlijk: wat bedoelt de Heere Jezus precies met dat 'overtuigen van zonde, omdat ze in Mij niet geloven'?

Geplaatst: 22 jul 2005, 20:01
door Lydianne
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
De vraag is natuurlijk: wat bedoelt de Heere Jezus precies met dat 'overtuigen van zonde, omdat ze in Mij niet geloven'?
Als eerste zal ik een stukje van Matthew Henry posten wat hierover gaat:
Zie, waarvan de Geest de wereld zal overtuigen.

a. Van zonde, vers 9, <#Joh 16.9> omdat zij in Mij niet geloven. De Geest is gezonden om de zondaren te overtuigen van zonde, niet bloot om er hun van te spreken: in overtuiging is meer dan dat opgesloten; het is haar voor hen te bewijzen, hen te noodzaken haar te bekennen, zoals zij, Hoofdst. 8:9, <#Joh 8.9> die van hun geweten overtuigd waren. De Geest overtuigt van het feit der zonde, dat wij zo en zo gedaan hebben; van de schuld der zonde, dat wij, door dit te doen, kwaad gedaan hebben; van de dwaasheid der zonde, dat wij tegen rede en verstand hebben gehandeld en tegen ons waar belang; van de onreinheid der zonde, dat wij er afzichtelijk door zijn geworden in Gods oog; van de bron der zonde: de verdorven natuur, en eindelijk: van de vrucht der zonde, dat het einde er van de dood is. De Geest toont de verdorvenheid en de ontaarding aan van de gehele wereld; Hij toont dat de gehele wereld schuldig is voor God. In Zijn overtuigen legt de Geest voornamelijk het zwaartepunt op de zonde van ongeloof, van hun niet geloofd hebben in Christus. Ten eerste. Als de grote heersende zonde. Er was, en is, ene wereld van mensen, die niet in Jezus Christus geloven, en zij zijn er zich niet van bewust, dat dit hun zonde is. Het natuurlijk geweten zegt hun, dat moord en diefstal zonde zijn; maar het is een bovennatuurlijk werk des Geestes om hen er van te overtuigen, dat het zonde is dat zij hun geloof aan het Evangelie opschorten en de zaligheid verwerpen, die het Evangelie aanbiedt. Nadat de natuurlijke Godsdienst ons zijn beste ontdekkingen en aanwijzingen heeft gegeven, legt hij ons en laat hij ons onder de verdere verplichting, dat wij alle Goddelijke openbaringen, die ons te eniger tijd gedaan worden, met genoegzame bewijzen dat zij Goddelijk zijn, zullen aannemen, en er ons aan zullen onderwerpen. Deze wet wordt door diegenen overtreden, die, als God tot ons spreekt door Zijn Zoon, Hem, die spreekt, verwerpen, en daarom is het zonde.

Ten tweede. Als de grote verderf-aanbrengende zonde. Elke zonde is dit in haren aard; gene zonde is dit voor hen, die in Christus geloven, zodat het het ongeloof is, dat de zondaren veroordeelt. Het is daarom, dat zij niet kunnen ingaan tot de ruste, dat zij den toorn Gods niet kunnen ontvlieden; het is ene zonde tegen het geneesmiddel. Ten derde. Als hetgeen op den bodem is van alle zonde; aldus wordt het door Calvijn opgevat. De Geest zal de wereld overtuigen, dat de ware reden, waarom de zonde over hen heerst, is, dat zij niet door het geloof met Christus zijn verenigd. "Laat ons niet denken, dat er, zonder Christus, een greintje rechtheid in ons is", zegt Calvijn.
Ik wil nog verder nadenken over je eerste vraag, Afgewezen. Maar ik ben er ook nog niet helemaal uit.

Geplaatst: 22 jul 2005, 21:06
door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik ben blij dat een aantal al hebben meegedacht. Toch heb ik de indruk dat we er met zijn allen nog niet uit zijn.
De vraag is natuurlijk: wat bedoelt de Heere Jezus precies met dat 'overtuigen van zonde, omdat ze in Mij niet geloven'?
Zou het kunnen zijn Afgewezen dat Christus verwijst naar de eerste prediking op het pinksterfeest? Hier werd de Geest uitgestort en werd de schare overtuigd van de zonde van het ongeloof, namelijk ze hadden Christus verworpen / gekruisigd.

Geplaatst: 22 jul 2005, 21:28
door Lydianne
Zomaar wat gedachten ...

- De tekst in Romeinen en de tekst in Johannes staan in een heel verschillende context. In Johannes gaat het over de Heilige Geest Die de wereld zal overtuigen van ... In Romeinen 3 gaat het meer over de ellendige staat van de mens: vs 10 tot 18. Hierom vind ik het ook niet vreemd dat zondag 2 over ellende spreekt. Mijns inziens is ellende een breder begrip dan alleen het woord 'zonde'. De ellende wordt nader uitgewerkt in de voorgaande verzen.

- Is ongeloof ook niet één van de ergste zonden, waardoor we onze ellendestaat vergroten? Hierdoor maken we het (menselijk gezegd) alleen maar beroerder.

- Dat de dominee in de preek zegt dat ellendig 'uitlandig' betekent, is waar. Door de zonde zijn we verbannen uit Gods gemeenschap en verdreven uit het paradijs.

- Wel denk ik dat je het woord 'ellende' breder kunt nemen. Een stukje van ds. E. Fransen:
Waarom spreekt de Catechismus van des mensen ellendigheid?
Omdat het woord 'ellendigheid' de onuitsprekelijke ellendestaat des mensen uitdrukt, boven de dieren der aarde, die hun bestaan in de dood eindigen.

Waarom wordt er gevraagd naar uwe ellendigheid?
Omdat wij allen persoonlijk kennis van onze rampzalige staat moeten krijgen met geloof en pijnlijk gevoel des harten (Ps. 38 en 88)

Waarin bestaat des mensen ellendigheid?
In de beroving van Gods beeld met alle rampzalige gevolgen naar ziel en lichaam in dit leven en na de dood de verschrikkelijke toorn Gods in de hel (Joh. 3:36, Rom. 5:18).

Wat vergroot des mensen ellendigheid?
Zijn onkunde, geestelijke blindheid, verhardheid en verdoemelijk ongeloof van zijn ellendigheid en daar tegenover zijn eigen inbeeldingen (Openb. 3:17).

Waarom wordt er gevraagd: waaruit kent gij uw ellendigheid?
Om het enige middel aan te wijzen dat daartoe van den Heere verordineerd en gebruikt wordt, namelijk de Wet Gods (Rom. 3:20).

Geplaatst: 22 jul 2005, 21:34
door Lydianne
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik ben blij dat een aantal al hebben meegedacht. Toch heb ik de indruk dat we er met zijn allen nog niet uit zijn.
De vraag is natuurlijk: wat bedoelt de Heere Jezus precies met dat 'overtuigen van zonde, omdat ze in Mij niet geloven'?
Zou het kunnen zijn Afgewezen dat Christus verwijst naar de eerste prediking op het pinksterfeest? Hier werd de Geest uitgestort en werd de schare overtuigd van de zonde van het ongeloof, namelijk ze hadden Christus verworpen / gekruisigd.
In een andere verklaring las ik dat in deze tekst met 'wereld' vooral de wereld van de Joden werd bedoeld. Zij waren het die de Heere Jezus in deze rede vooral bedoelde. En dan kun je inderdaad zeggen dat dit vervuld is op de pinksterdag. Zij waren het geweest die de Heere Jezus niet geloofd hadden.

Geplaatst: 23 jul 2005, 12:44
door ndonselaar
[...]En dan kun je inderdaad zeggen dat dit vervuld is op de pinksterdag.[...]
En een dagelijkse vervulling?

Geplaatst: 23 jul 2005, 13:11
door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Lydianne
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik ben blij dat een aantal al hebben meegedacht. Toch heb ik de indruk dat we er met zijn allen nog niet uit zijn.
De vraag is natuurlijk: wat bedoelt de Heere Jezus precies met dat 'overtuigen van zonde, omdat ze in Mij niet geloven'?
Zou het kunnen zijn Afgewezen dat Christus verwijst naar de eerste prediking op het pinksterfeest? Hier werd de Geest uitgestort en werd de schare overtuigd van de zonde van het ongeloof, namelijk ze hadden Christus verworpen / gekruisigd.
In een andere verklaring las ik dat in deze tekst met 'wereld' vooral de wereld van de Joden werd bedoeld. Zij waren het die de Heere Jezus in deze rede vooral bedoelde. En dan kun je inderdaad zeggen dat dit vervuld is op de pinksterdag. Zij waren het geweest die de Heere Jezus niet geloofd hadden.
Ja, dat geloof ik ook. Maar welke voortgaande betekenis heeft deze tekst dan of is die er niet? M.a.w. is deze voorzegging slechts vervuld op de Pinksterdag of gaat deze door tot het einde van de wereld? En zo ja, dan komen we weer bij het uitgangspunt terug: hoe lezen we dan deze tekst?

Geplaatst: 23 jul 2005, 13:23
door ndonselaar
Moeten we voor de beantwoording van deze vraag niet terug naar dé zonde van Israël. De Geest overtuigde het volk op het pinksterfeest van een zonde. Hoe vergelijkbaar is die zonde?