Afstudeerproject bijbelclub bij kinderen met verst. hand.

Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Afstudeerproject bijbelclub bij kinderen met verst. hand.

Bericht door Dianne »

Hallo allemaal,
Mijn vriendin en ik zijn net begonnen met afstuderen.
Ik werk op wwn Kindercentrum voor kinderen en tieners met een (ernstige) verstandelijke beperking. Per 1 maart 2007 hopen we samen met een ZML-school naar 1 gebouw te verhuizen (http://www.oranjeschelp.nl).
Elke maandagochtend hebben wij als KC met alle groepen Bijbelclub. Hierbij worden alleen maar christelijke liedjes gezongen en daar blijft het bij. Wij willen hier graag inhoud aan geven (een bijbels verhaal met korte zinnetjes, iets snoezelachtigs (dus meer gericht op de beleving), enz.) Hoe we alles vorm gaan geven weten we nog niet. We willen wel graag een programma samen stellen in de volgorde van het kerkelijk jaar.
Daar kunnen we jullie hulp ook goed bij gebruiken! 8) :wink:
Het maakt niet uit in wat voor zorginstelling je werkt, alle tips zijn welkom.
Dus:
:arrow: Wordt er in de instelling waar je werkt wat gedaan aan Bijbels onderwijs
:arrow: Zo ja, wat wordt er aan gedaan?
:arrow: Wat voor doelgroep heeft je instelling?

Alvast bedankt! :D
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

Wat een goed idee zeg. Ik denk inderdaad dat je op zo'n manier beter aansluit bij je doelgroep. Mijn ervaring is dat het soms erg moeilijk is om de boodschap over te brengen. En flanelplaten zijn ook niet altijd even duidelijk. Ooit heb ik wel eens verhalen gehoord van collega's die hadden gezien dat een dominee het verhaal van de plagen vertelde, dat het water in bloed veranderde. Hij had een glaasje water voor zich op de preekstoel staan, waarin hij rode kleurstof deed. Op zich wel duideiljk, maar dat kan natuurlijk niet met alle geschiedenissen.
Heb je al contact gehad met fildefia (of philedelfia)? Een van deze stichtingen heeft zelf een bijbel uitgegeven die aansluit bij verst. gehandicapten, en met hele concrete voorbeelden voor vertellingen, creatieve ideeën en liedjes. Misschien dat je daar wat aan heeft. Ik weet niet of het het kerkelijkjaar volgt, maar wel het gewone 'kalenderjaar'. Op valentijn ging de vertelling over valentijn bijvoorbeeld....

Succes met je opdracht!
Hartelijke groetjes, Edele strijdster
Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Bericht door Dianne »

edele strijdster schreef:Wat een goed idee zeg. Ik denk inderdaad dat je op zo'n manier beter aansluit bij je doelgroep. Mijn ervaring is dat het soms erg moeilijk is om de boodschap over te brengen. En flanelplaten zijn ook niet altijd even duidelijk. Ooit heb ik wel eens verhalen gehoord van collega's die hadden gezien dat een dominee het verhaal van de plagen vertelde, dat het water in bloed veranderde. Hij had een glaasje water voor zich op de preekstoel staan, waarin hij rode kleurstof deed. Op zich wel duideiljk, maar dat kan natuurlijk niet met alle geschiedenissen.
Heb je al contact gehad met fildefia (of philedelfia)? Een van deze stichtingen heeft zelf een bijbel uitgegeven die aansluit bij verst. gehandicapten, en met hele concrete voorbeelden voor vertellingen, creatieve ideeën en liedjes. Misschien dat je daar wat aan heeft. Ik weet niet of het het kerkelijkjaar volgt, maar wel het gewone 'kalenderjaar'. Op valentijn ging de vertelling over valentijn bijvoorbeeld....

Succes met je opdracht!
Hartelijke groetjes, Edele strijdster
Heej, wat gaaf! Dat wist ik niet. Ik zal eens even op de sites van beide stichtingen gaan kijken. :)
Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Bericht door Dianne »

Ik kan het zowel op beide sites als via google helaas niet vinden. Ik ga er nog verder naar op zoek, zal het ook aan anderen vragen.
Bedankt voor je reactie in ieder geval!
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

Jammer dat je het niet kunt vinden, ik zal kijken of ik het ISBN nummer kan achterhalen voor je......
Succes in ieder geval!
Hart groeten,
Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Bericht door Dianne »

edele strijdster schreef:Jammer dat je het niet kunt vinden, ik zal kijken of ik het ISBN nummer kan achterhalen voor je......
Succes in ieder geval!
Hart groeten,
Dat zou heel mooi zijn! :)
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

Ben even voor je op zoek gegaan op google. Ik wist namelijk nog wel de titel: "Stap voor stap het jaar rond". Op de website van arduin kwam ik hem tegen.
Op de site hadden ze nog meer tips staan waar je m.i. misschien wel wat aan hebt. http://www.arduin.nl/pastoraal/GV26.htm

Hopelijk heb je er wat aan!
Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Bericht door Dianne »

edele strijdster schreef:Ben even voor je op zoek gegaan op google. Ik wist namelijk nog wel de titel: "Stap voor stap het jaar rond". Op de website van arduin kwam ik hem tegen.
Op de site hadden ze nog meer tips staan waar je m.i. misschien wel wat aan hebt. http://www.arduin.nl/pastoraal/GV26.htm

Hopelijk heb je er wat aan!
Bedankt voor de link! Ik ga direct kijken! :)

*even gekeken* 8)
Wauw, dat is geweldig! Staan ook links op voor snoezelvieringen en dergelijke! Deze week nog naar de bieb! :) 8)
Zoeffie
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 mei 2006, 11:37

Bericht door Zoeffie »

Dianne schreef:
edele strijdster schreef:Ben even voor je op zoek gegaan op google. Ik wist namelijk nog wel de titel: "Stap voor stap het jaar rond". Op de website van arduin kwam ik hem tegen.
Op de site hadden ze nog meer tips staan waar je m.i. misschien wel wat aan hebt. http://www.arduin.nl/pastoraal/GV26.htm

Hopelijk heb je er wat aan!
Bedankt voor de link! Ik ga direct kijken! :)

*even gekeken* 8)
Wauw, dat is geweldig! Staan ook links op voor snoezelvieringen en dergelijke! Deze week nog naar de bieb! :) 8)
Hey Dianne,

interesantte topic!
Zelf werk ik ook in de gehandicaptenzorg (laag niveau)
Wij doen niet echt bijzonder veel aan Bijbels onderwijs, we lezen na het eten uit een kinderbijbel, de naam vd auteur is me even ontschoten, we hebben nl net een nieuwe.
Rondom feestdagen wordt de huiskamer versierd en draaien we cd's (kersliederen, liederen rondom pasen)
OOk gaan we (bijna) elke zondag naar een aangepaste kerkdienst.
Deze zijn vaak wel leuk/ mooi. Ligt ook aan de voorganger/ gangster, het thema en hoe het wordt gebracht natuurlijk.

Waar ik ook wel benieud naar is de snoezelvieringen, dit ken ik nl niet. Het komt mij ook ietwat 'bijzonder' over, weet nie tgoed wat ik ervan denken moet. Als je er mee gaat werken evt. ben ik wel is benieuwd hoe je dat ervaart...
Ik zal ook is op het werk kijken of we er evt nog wat van hebben liggen.

Succes met de opdracht.
Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Bericht door Dianne »

Bedankt voor je reactie!
Op de site van de EO kan je een aflevering zien van 't Zal je maar gebeuren, een TV-programma van de EO. Dit gaat over snoezelkerst en heeft dus ook weg van een snoezelviering.
Bij een snoezelviering gaat het vooral om het beleven. Je kunt hierbij denken (en zoiets willen wij ook doen voor de groepen met meervoudig gehandicapte kinderen) aan kaarsjes, het kind op schoot nemen, voorwerpen laten voelen die met het verhaal te maken hebben (met de gelijkenis van het verloren schaap bijvoorbeeld een schaapje van wol, of watjes o.i.d), enzovoorts.
We hopen nog wat instellingen te gaan bezoeken waar ze dit al wel in de praktijk brengen, zoals Bartimeüshage.
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

Wat leuk dat jullie op een andere instelling gaan kijken! Daar kun je vast een hoop info opdoen ook!
Heerlijk om te zien die uitzending! Leuk om te zien hoe iedereen dit op zijn eigen manier mee beleeft! Weet je, wat mij dan alleen wel altijd bezig houd: Is dit een goede manier om 'de boodschap' over te brengen? Tuurlijk, we willen het met elkaar zo duidelijk mogelijk maken. En dat is ook onze verantwoording! Maar: Kan een bewoner met laag niveau de koppeling maken tussen bijvoorbeeld het licht (kaarsjes, lichtslang) en Het Licht (de Heere Jezus)? Vooral wanneer je er vanuit gaat dat de verbale boodschap niet altijd overkomt. Daardoor pikken ze vooral het non-verbale op. Maar doen ze dit dan op een goede manier?
Ik vind het wel positief hoor, dat deze mensen zich zo inzetten! De manier waarop uitgebeeld wordt hoe Jozef en Maria op zoek zijn naar een 'slaapplaats'vind ik heel sterk, De schaapjes uitbeelden met wol vindt ik ook een goed idee. Het staat heel dicht bij de belevingswereld van de doelgroep.
Zelf heb ik wel altijd moeite over de manier waarop we de Heere Jezus kunnen uitbeelden. En zowieso of dat wel bijbels verantwoord is om de Heere Jezus af- en/ of uit te beelden.

Godsdienstige begeleiding blijf ik een van de meest moeilijke punten in mijn werk vinden..... (maar wel een mooie taak!)
Maar dat is voor jullie vast herkenbaar, of niet?

Hartelijke groeten, edele strijdster
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hm wij hebben in de kerk af en toe aangepaste diensten voor mensen met verstandelijke beperkingen....

Maak het interactief, beeldend, laat ze dingen doen. Drama vinden ze bijvoorbeeld leuk en makkelijker om er dingen van te leren dan een verhaal voorlezen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

Ja, daar ben ik het helemaal mee eens hoor! Het is wel duidelijk dat ze het meer aanspreekt.
Maar ik vraag mezelf wel eens of owij door al deze ondersteunde middelen de boodschap duidelijker/ begrijpelijker overbrengen, of dat de boodschap alleen maar moeilijker te begrijpen is. Vooral wanneer mensen diep verstandelijk gehandicapt zijn en zich zelf niet verbaal kunnen uiten.....

Dus denken wij niet te moeilijk om voor hen de boodschap zo makkelijk mogelijk te maken?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hoezo? Het is toch niet zo onbekend dat visualisatie van dingen voor kinderen en ook voor mensen die verstandelijk beperkt zijn vaak heel verhelderend is?

Waarom zou de boodschap moeilijker te begrijpen worden daardoor?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

Natuurlijk! Daar geef ik je helemaal gelijk in. En ik sta ook echt wel positief tegenover visualisren. Maar mijn ervaring is, dat de doelgroep waarbij ik de dagopening visueel maakte, met bijvoorbeeld flanelplaten of voorwerpen, dacht dat dát ook de spullen waren die in het 'echt' in de bijbel bestonden.
Dus: wanneer het verhaal over Johannus de Doper ging, en we hingen een flanelplaat op van Johannus de Doper, dan dachten de mensen dat de echte Johanus de Doper aan de muur hing.
Nu vind ik dat bij personen uit de bijbel niet zo heel verwarend. Maar hoe ervaren ze dan de Heere Jezus? Als je de aflevering van de 'snoezelviering' bekijkt dan wordt het verhaal opzich heel duidelijk uitgebeeld. Maar ik vind het ook voor deze doelgroep belangrijk dat ze weten wat kerst precies inhoud. Waarom is de Heere Jezus op aarde gekomen. En Wie is de Heere Jezus. Wordt dat duidelijk voor hen door ze een kaarsje in hun handen te geven en een lichtslang door het gebouw te laten slingeren?
Mijn angst is dat wij, goedbedoeld, de nadruk te veel leggen op de sfeer/ belvingswereld, waardoor de werkelijke boodschap niet duidelijk overkomt...
Maar ook hierin speelt verstandelijke ontwikkeling een hele grote rol!
Misschien komt het niet helemaal duidelijk over, ik vind het een beetje lastig om dit op deze manier te doen en niet mondeling. Dat went nog wel denk ik! :)
Plaats reactie