houd mij in evenwicht

Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

??
Laatst gewijzigd door Christiaan op 30 sep 2006, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

wim schreef: Wat Christiaan kan bedoelen is misschien het volgende (uit hetzelfde artikel):
Uiteindelijk wordt de berijming van Datheen vervangen door de Statenberijming van 1773.
Het monument heeft een flinke opknapbeurt gehad. Psalmen zijn soms fraai berijmd. Maar het
monument is ook aangepast aan de eisen van de moderne tijd. Een modern interieur in een
oude kamer. In de Statenberijming proef je geest van de verlichting. [...] De opknapbeurt betreft ook de wijze van zingen. De korte zingtrant wordt
ingevoerd. Voor het eerst wordt er tussen de regels even gewacht (dat was dus niet meer het
geval!) en gepoogd wordt om de eerste en de laatste noot van de regel wat langer te zingen
dan de tussenliggende noten. Het is bekend dat deze vernieuwing in Maassluis en Vlaardingen
enorme volksberoerten teweeg bracht en de bevolking in schisma bracht: je had de korte en
lange zingers.
De korte zingtrant, heet dat. Ja, daarover gaat het in de roman van Maarten 't Hart "Het psalmenoproer".
Maar da's heel iets anders.

Nou Christiaan, ik heb gisteravond hevig zitten zoeken in het boek van Jongepier, maar zolang jij niet met paginanummers komt, blijf ik erbij dat het onzin is. Lees die dissertatie van Luth maar, of kom met paginanummers en goede argumenten.
limosa

Bericht door limosa »

ik haak ff af jongens, zouden jullie als het weer ergens over begint te gaan een nieuw topic willen openen?
Plaats reactie