pop/rock/house van de duivel????

rutger nation

Bericht door rutger nation »

Je redenering over het anders zijn klopt volgens mij niet. Je zegt je moet anders zijn, nou en als je klassieke muziek luistert als jongere dan ben je anders, onderscheid je je van de wereld, dus dat is een goed teken. Maar het is niet onze opdracht allemaal ouderwetse dingen te gaan doen of dingen die de wereld raar vindt of iets dergelijks. Het is onze opdracht anders te zijn in de zin van: wij eren God en zetten Hem op de eerste plaats van ons leven.
Verder: Oordeel niet te snel over de jongen met een rij oorbelletjes en een hanekam. Want dat zegt werkelijk helemaal niets. En wat voor muziek hij luisterde zegt ook helemaal niks. Soms zien mensen er uit dat je denkt van dat moet wel een heiden zijn, maar dan blijkt het een zeer oprecht gelovige te zijn. Je moet niet in de eerste plaats voor je geloof uit komen door de manier waarop je je kleedt of wat je verder doet, maar meer door te getuigen, gewoon met je mond. En dat kan met een hanekam maar ook met een normaal kapsel.
En je getuigt niet dat je christen bent met zulke muziek op, maar zeker evengoed niet met klassieke muziek op. Het is volgens mij een misvatting te denken dat klassieke muziek christelijker is omdat het rustiger is. In de bijbel werd er gedanst met cimbalen en weet ik wat niet al, en reken maar dat daar ook een drum in zat, en dat er gedanst werd op dat ritme. En dan voor God. Fout? Nee, natuurlijk niet. Oprecht? Ja zeker. Zou God dat fijn gevonden hebben? Ik twijfel er niet aan. En ik weet ook zeker dat God mij niet afkeurt omdat ik de muziek leuk vind die ik leuk vind. Ik vind klassieke muziek gewoon niet mooi (trouwens wel sommige moderne klassieke muziek maar over het algemeen niet) en koormuziek vind ik al helemaal niet mooi. Dat is gewoon een kwestie van smaak, heeft niets te maken met of dat christelijker is of niet. Je hebt gelijk dat je enorm opvalt als je koormuziek laat schallen uit je auto, dat je je enorm onderscheidt van de rest. Maar niet op een manier zoals de bedoeling is denk ik. Niet dat het verkeerd is, maar ook niet extra goed.
En uiteraard kan muziek iemands afgod zijn, maar dat komt niet zo erg vaak voor, de meeste mensen maken muziek voor de hobby omdat ze dat leuk vinden. Of om er geld mee te verdienen. Dat heeft niet zo veel te maken met een wandeling naar het eeuwige verderf.
Ik ben echt helemaal gerust als ik naar die muziek luister. Ik ben zelfs erg verbaasd dat je er zo onzeker over bent.
docwil

Bericht door docwil »

Een van de eerste zaken waarmee ik na mijn bekering brak was de popmuziek. Wat een erotische, troosteloze hersenspoeling is popmuziek zeg! Ik heb het geen moment gemist. Toen ik later dingen terugzag en las , zag ik pas in wat er werkelijk gezongen werd, hoe velen rechtstreeks hun teksten van satan krijgen en men immuun wordt voor enige invloed van het christelijke geloof. Zoals alle zonde, verblindt ook deze muziek. Er zal vast ook wel veel onschuldigs bijzitten, maar ik moet het niet.....
Aanrader: de videoserie: "They sold their souls for Rock and Roll" van Fight the Good Fight ministries (http://www.goodfight.org)
rutger nation

Bericht door rutger nation »

Ik geef je gelijk dat er veel fouts tussen zit, maar je kan niet zeggen dat popmuziek in het algemeen een erotische, troosteloze hersenspoeling is.
roseline

Bericht door roseline »

alles is geoorloofd maar niet is nuttig<br>

alles is geoorloofd maar niet alles bouwt op<br>

alles is mij geoorloofd, maar ik zal mij door niets laten knechten<br>

toets alles en behoud het goede...
RonaldRW

Bericht door RonaldRW »

Rutger,

Je zegt dat niet alles troosteloze hersenpoeling is, maar wil je dan de grens trekken tussen popmuziek goed en popmuziek kwaad?

Een beetje vaag vind ik je stelling dan.
TheEdge

Bericht door TheEdge »

Toets alles en behoud het goede. Ik kan het alleen maar eens zijn met Rosaline.

ALLE STIJLEN KENNEN GOEDE EN SLECHTE MUZIEK
Je hebt (in alle stijlen muziek) goede muziek en slechte muziek. Er is bijvoorbeeld zeer occulte koorzang, maar bijvoorbeeld ook christelijk bands die Death Metal maken (al heb ik bij die laatste stijl ook wel ernstig mijn twijfels hoor...)

GRIJS GEBIED TUSSEN GOED EN SLECHT
Maar... er is (mijns inziens) ook grijs gebied. Niet specifiek christelijk, maar ook niet anti-christelijk. (En kom niet aanzetten met 'wie niet voor Mij is is tegen Mij', want dat is hier niet van toepassing).

Voorbeeld: Seculiere bands die kritiek leveren op de maatschappij ("If you tolerate this then your children will be next" / Manic Street Preachers, of "New Year's Day" / U2), of zangers die vrolijke meezingers (alles van Andre van Duin) ofzo.
(Iets recenters kan ik zo gauw trouwens niet bedenken, ik hou me niet meer zo bezig met hitlijsten)

MUZIEK IS EEN GAVE VAN GOD
Muziek kunnen maken zie ik als een gave van God. Ik kan in de schepping geen mooier ding bedenken dat muziek. Bijbelstudies worden bij onze studentenvereniging steevast begonnen met de Ichthusbundel, begeleid op gitaar (en eventueel tamboerijn of piano). Of is dat soms ook verkeerd?

Waarom zou popmuziek ineens verderfelijk en van de duivel zijn? Dat is toch in feite ook niets anders dan een gitaar, piano, slaginstrument, aangevuld met een hoop elektronica?

Wanneer je je kunt vinden in de tekst, de normen en waarden die de bandleden hanteren niet in strijd zijn met wat de Bijbel vraagt, dan kan ik die muziek niet afkeuren.

En trouwens.... waarom zou God seculiere popmuziek niet kunnen gebruiken om mensen te helpen en te bekeren? Er zijn mensen bekeerd na het zien van de (seculiere) musical Jesus Christ Superstar. U2 gebruikt zijn populariteit en bekendheid om met politieke leiders in contact te komen en zo maatschappelijke problemen op te lossen. Dat zie ik een gemiddelde organist nog niet doen!
KurtYo

Bericht door KurtYo »

oj, ik reageer ook even... Ik geloof wel degelijk dat pop en rock e.d. (muziek in het algemeen) ook gebruikt kan worden ter ere van de Allerhoogste!!! Muziek kan inderdaad een negatieve invloed hebben maar ook een zeer positieve... (wat christelijk betreft, ik houd het rustig, kijk naar delerious...) Waarom moet altijd alles wat niet in het straatje past van de duivel zijn? De duivel misbruikt dingen die door God gegeven zijn, zo ook muziek.. Ohohoh wat heb ik een hekel aan die satan (meen ik!)
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door KurtYo
oj, ik reageer ook even... Ik geloof wel degelijk dat pop en rock e.d. (muziek in het algemeen) ook gebruikt kan worden ter ere van de Allerhoogste!!! Muziek kan inderdaad een negatieve invloed hebben maar ook een zeer positieve... (wat christelijk betreft, ik houd het rustig, kijk naar delerious...) Waarom moet altijd alles wat niet in het straatje past van de duivel zijn? De duivel misbruikt dingen die door God gegeven zijn, zo ook muziek.. Ohohoh wat heb ik een hekel aan die satan (meen ik!)
Lees onderstaand de bijbelse visie van Dhr. Vreugdenhil (neef van jouw favo-dominee!!) die hij gaf op http://www.refoweb.nl

Pim.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vraag: Ik heb een vraag over muziek. Persoonlijk heb ik veel troost ontvangen uit muziek van christelijke metal- en gothic-bands. Is het mogelijk om uit 'verkeerde' (zo wordt het door de heer J. Vreugdenhil toch bestempeld) muziek troost te ontvangen? Of mag ik nu de conclusie trekken dat die muziek niet verkeerd is? Misschien zou deze vraag in breder verband gesteld kunnen worden: is het überhaupt mogelijk om troost en rust te ontvangen (troost moet hier niet gelijkgesteld worden met duivelse rust, duivelse rust leidt m.i. niet tot aanbidding) uit van zichzelf 'verkeerde' zaken?

Antwoord: Wat is troost? In Zondag 1. van de Catechismus staat het zo: Vr.1. Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven? Antw. Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven, niet mijn, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben, Die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft, en alzo bewaart, dat zonder den wil mijns hemelsen Vaders geen haar van mijn hoofd vallen kan, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heiligen Geest van het eeuwige leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.

Op vele manieren en vele situaties kunnen we troost ontvangen. Bijvoorbeeld als je verkering is uitgegaan kan een goede vriend die veel met je praat en je wat extra aandacht geeft voor veel troost zorgen. Dus welke troost heb je het over? De enige echte geestelijke troost is alleen te vinden zoals het in Zondag 1 is verwoord.

Een dominee vertelde mij het volgende. Hij was op ziekenbezoek in het ziekenhuis geweest en had met drie patiënten gesproken en alle drie vertelden ze dat ze op dat moment het gevoel hadden dicht bij de Heere te leven. De dominee wilde het graag overnemen, maar vernam later dat de pijnstillers en de kalmerende middelen een grote invloed hadden op hun waarnemingsvermogen. Ook deze mensen waren op dat moment zeer vertroost.

Dus het is heel erg belangrijk biddend te onderzoeken wat voor een soort troost je hebt ontvangen. Uit verkeerde zaken zou je dus best wel troost kunnen ontvangen, maar is dat ook vrede met God?

Probeer uit te vinden wat de volgorde is van je aanbidding. Kick je op de muziek en wil je dan God behagen door muziek te luisteren waar "goede" teksten in gebruikt worden, of ben je zo geraakt en verwonderd door de liefde en goedheid van de Heere, dat je Hem wilt loven en prijzen met de muziek die je in je vraag aangaf?

De satan kan je zelfs in een soort aanbidding brengen tot God en dan lijkt alles goed te zijn, maar 1 Johannes 4:1 zegt: "Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele
valse profeten zijn uitgegaan in de wereld."

2 Korinthe 11:14: En het is geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts.

Beste vraagsteller, het is zo ongelooflijk moeilijk om exact aan te geven wat goede of verkeerde muziek is. Ik probeer mijn uiterste best te doen om grenzen aan te geven, maar ik ben een beperkt mens. Aan het eind van je leven worden de boeken geopend en dan zal alles openbaar zijn en dan zul je precies weten wat verkeerd of goed was. Dan is het enige wat telt of je Jezus Christus als je Zaligmaker kennen mag.

Je hebt de vraag nu aan mij gesteld. Ik hoop dat je het ook met eerbied en met ernst aan de Heere Jezus vraagt. In een persoonlijke worsteling, want er zullen steeds weer zaken in je leven opdoemen waar je je als christen af
moet vragen: is dit wel tot Gods eer.

Hij weet echt het antwoord en wil het geven ook. Daar mag ik uit eigen ervaring van getuigen. Blijf wel volharden in het vragen!

Markus 13:13: "En gij zult gehaat worden van allen, om Mijns Naams wil; maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden."

Hartelijke groeten en Gods onmisbare zegen.

Johan Vreugdenhil

[Aangepast op 12/6/03 door Pim]
KurtYo

Bericht door KurtYo »

wat wil je hier mee zeggen. En ja ik weet dat het een neef van...is. Maa rhij zei een keer bij ons dat ook gospelrock fout was (rock was sowieso fout zei ie) en daar kan ik niet zo goed tegen.. maar als ie van mening veranderd is sta ik open..
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

KurtYo

Helaas lees ik uit jouw reactie geen bijbelse onderbouwing of Christelijke ootmoed in tegenstelling tot het antwoord van Dhr. Vreugdenhil.

Als een inhoudelijke discussie met jou derhalve niet mogelijk is houdt het wat mij betreft hier op.

Pim.
KurtYo

Bericht door KurtYo »

ik wil wel inhoudelijk reageren hoor. Ik moet het even goed lezen en door laten dringenvoordat ik er wat op zeg... Maar ik kan best ootmoedig zijn hoor :) maareuh: ik heb te veel negatieve ervaringen met mensen die op allerhande manieren mijn levenswijze afkraken, mij afkraken, mijn muziek afkraken e..d of dat nu bewust is of niet. Ik heb het daar moeilijk mee en kan er moeilijk mee overweg... ekscuses (sorry eks toets doet het niet ;))
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door KurtYo
ik wil wel inhoudelijk reageren hoor. Ik moet het even goed lezen en door laten dringenvoordat ik er wat op zeg...
Jouw reacties deze avond waren dus niet inhoudelijk cq die hoef ik dus verder niet serieus te nemen? Je kan pas inhoudelijk reageren als je het helemaal hebt gelezen! Dat heb je tot nu toe volgens mij nog geen 1 keer gedaan! Het (goed lezen en inhoudelijk reageren) zou het niveau van jouw postings en dus dit forum wel ten goede komen!
mensen die op allerhande manieren mijn levenswijze afkraken, mij afkraken, mijn muziek afkraken e..d of dat nu bewust is of niet. Ik heb het daar moeilijk mee en kan er moeilijk mee overweg... ekscuses
Dhr. Vreugdenhil schermt duidelijk niet met zijn eigen woorden; het is de Bijbel en het zijn Gods getuigenissen die onze levenswijze afkraken. Is dat niet het kenmerk van de Christen? Dat je jezelf af moet leggen? En het Leven uit Christus moet ontvangen?

Pim.

P.S. Dit is een hot onderwerp. Hier wordt dus nog steeds een INHOUDELIJK standpunt van je verwacht.
KurtYo

Bericht door KurtYo »

ik zal mijn best doen en lezen. Maar beschuldig me niet zo van alles... Jullie zijn zo goed en zo christelijk dat weet ik nu wel, daar heb ik genoeg (lees: te veel) kaas van gegeten... Ik doe mijn best okey? En nee, het is niet mijn doel om te schoppen, dat heb ik al genoeg gedaan....
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door KurtYo
ik zal mijn best doen en lezen. Maar beschuldig me niet zo van alles... Jullie zijn zo goed en zo christelijk dat weet ik nu wel, daar heb ik genoeg (lees: te veel) kaas van gegeten... Ik doe mijn best okey? En nee, het is niet mijn doel om te schoppen, dat heb ik al genoeg gedaan....
Beste meneer,

1. Ik beschuldig je nergens van, ik geef slechts citaten en feiten weer
2. Ik zeg niet dat ik goed ben! Ik sluit me zelfs in (lees het ONS in mijn topic) bij het menselijke/foute van jouw reactie.
3. Mijn eerste quote had niets met het inhoudelijk Christelijke te maken. Slechts met het niveau van je postings. Als dat vaker tegen je gezegd wordt (te veel kaas van gegeten) heb je wellicht een probleem.
4. Als je eerlijk naar jezelf kijkt schop je nog steeds.

Ik kijk er naar uit een inhoudelijke posting van je te lezen! Succes met het inlezen van de topics!

Een vraag/moraal voor iedere OSW-er (te beginnen bij mezelf): Waarom post je? Bedenk bij iedere posting: Waarom doe ik dit?

Pim.
Plaats reactie