pop/rock/house van de duivel????

rutger nation

pop/rock/house van de duivel????

Bericht door rutger nation »

wie kan me goed uitleggen waarom pop/rock/house van de duivel is???
rutger nation

Bericht door rutger nation »

lees ook wat er over gezegd wordt onder het onderwerp klassieke muziek...
Frans

Bericht door Frans »

Volgens mij bedoelt rutger niet dat alle rockmuziek goed is, maar vraagt hij het zich in het algemeen af. Ik denk zeker dat er heel slechte groepen zijn die een slechte invloed op je kunnen hebben.<P>- Bericht is gewijzigd door Frans op 18-06-2002 -
Frans

Bericht door Frans »

Ik denk dat er zeker christelijke maar ook seculiere groepen zijn die best een goede invloed op je kunnen hebben. Een voorbeeld hiervan is U2. Ook gaat het mij bij het beluisteren (meestal) niet om de goede boodschap maar omdat ik het leuk vind om naar te luisteren.
rutger nation

Bericht door rutger nation »

Empee jij denkt dus dat als bepaalde muziek (seculiere muziek) negatieve invloed heeft gehad op iemand (waarvan jij niet weet hoe gek deze verder was) dat dan vervolgens alle seculiere muziek verder verkeerd en van de duivel is?
Je vraagt op wat voor manier deze muziek dan een goede invloed op je kan hebben. Nou bijvoorbeeld dat het mooie muziek is, zodat je het prettig vindt er naar te luisteren. Dat vind ik een hele goed invloed.
Als ik je vertel dat een klassieke componist een keer iemand vermoord heeft, vind jij dan meteen alle klassieke muziek verkeerd?
Frans

Bericht door Frans »

Ze hebben bijvoorbeeld teksten die niet per sé christelijk hoeven te zijn maar toch wel raakvlakken hebben met het christendom. Zo kunnen ze bijvoorbeeld zingen dat er vrede moet komen in de wereld.
Ik ben nu een nummer van Queen aan het luisteren, (een seculiere groep met wiens ideeën over homofilie ik het totaal niet eens ben) en die hebben het er over over hoe mooi de wereld zou zijn als iedereen eens om elkaar zou geven en iedereen elkaar zou helpen. Dat is toch een aardig christelijke boodschap van een seculiere band.
Frans

Bericht door Frans »

empee,

even als reactie of ik denk dat het samen kan gaan; ik denk dat de band queen over het algemeen slechte ideeën had/heeft, maar dat andere meningen die ze hebben/hadden, wel goed kunnen zijn. Omdat één idee of mening van iemand niet bijbels is wordt die persoon niet helemaal verwerpelijk. Je kan van zo'n persoon nog steeds heel veel leren.
En ik luister niet alleen naar muziek om religieuze redenen. Ik vind het ook gewoon leuk en ontspannend. Niet alles wat ik doe heeft direct met het dienen van God te maken.

Als ik toch voor religieuze redenen muziek wil maken, dan ga ik naar een sing-in want ik denk dat zelf zingen nog veel beter is dan er alleen naar luisteren.
Misschien zou je eens naar bijvoorbeeld de muziek van U2 moeten gaan luisteren om zelf te ervaren of dat een slechte invloed op je heeft.
rutger nation

Bericht door rutger nation »

Ik kan me voorstellen dat het je een goed gevoel geeft naar christelijke muziek te luisteren. Dan heb je ten eerste de zekerheid dat er niks verkeerds mee is, bovendien word God er mee geeerd.

Maar eerlijk gezegd vind ik in de christelijke muziek maar weinig talenten, in elk geval geen talenten die mij erg aanspreken (muziektechnisch gezien dan).

Uiteraard is de seculiere wereld van de muziek veel uitgebreider, en ik denk niet dat er veel mis mee is naar mooie muziek te luisteren die niet direkt op God gericht is, zolang het geen verkeerde invloed op je heeft. Overigens ontken ik dat muziek zoveel invloed op je heeft. Tenminste, de muziek die ik luister niet, puur ontspannend en voor het mooi.

Maar ik zou graag willen dat je ook even gewoon antwoord geeft op mijn oorspronkelijke vraag: is het per definitie van de duivel? Want dat werd echt gezegd onder het onderwerp klassieke muziek op dit forum.
Frans

Bericht door Frans »

Empee,

Hoe wil je dit rijmen met gospelartiesten? Er zijn genoeg gospelartiesten die dit soort muziek maken en zij zijn toch ook christelijk en proberen zich ook zo te gedragen.
Ik geloof wel dat sommige dingen, zoals Britney Spears, van de duivel kunnen komen of door de duivel gebruikt wordt tegen ons. Er zijn inderdaad heel wat artiesten die je kan veroordelen op grond van hun levenswijze. Maar waarom veroordeel je dan meteen de muziek?
Er zijn ook genoeg foute componisten van klassieke muziek. Moet je dan ook meteen zeggen dat klassieke muziek van de duivel komt?
Ik vind jouw argumentatie niet erg zuiver.
Je kan de muziek op zich toch los zien van de artiesten? Het ging nu om de muziek op zich, en niet over de artiesten en hoe die zich gedragen. Zoals ik aan het begin ook al heb gezegd, kijk eens naar de vele gospelartiesten.
Frans

Bericht door Frans »

Empee,

Ik zag het berichtje waarin je op mij reageerde nu pas dus zal ik daar nu op reageren. ;) Ik denk dat je wel moet proberen God te dienen, maar dat je ook wel mag genieten van de wereld zolang dat niet tegen Gods geboden ingaat.
rutger nation

Bericht door rutger nation »

Empee, het lijkt als of jij eigenlijk vindt dat alles wat je doet speciaal tot Gods eer moet zijn, en dat het anders tegen Gods wil is. Vervolgens pas je dat toe op muziek. Toch snap ik dan iets niet. Ik doe bijv. aan wielrennen, dit is niet iets wat speciaal tot eer van God is. Het is voor mijn eigen plezier, maar ik kan God er wel voor danken. Als je er op deze manier tegen aan kijkt, en je past dat toe op muziek, wil dat zeggen dat ook al is de muziek niet speciaal gericht op de eer van God, je er wel naar kan luisteren. Maar je moet wel zorgen dat de muziek die je uitgekozen zodanig is, dat je God kan danken dat je er naar hebt mogen luisteren.
rutger nation

Bericht door rutger nation »

Maar ben je het dan ook met me eens op het punt van de muziek?
millibrt

Bericht door millibrt »

Hoi,
ik las dit onderwerp, en daar wil ik ook graag op reageren.
Ik worstel er ook mee wat ik met muziek (pop) moet/kan/mag?
Ik vind de muziek van U2 ook erg mooi, maar moet je zo'n groep dan niet dieper proberen te doorgronden, of het kan om als christen hier van te houden??

Bert
Frans

Bericht door Frans »

Empee,

Natuurlijk is niet alles wat wij mooi vinden ook meteen goed. Dat bedoel ik ook niet. Het gaat mij erom wat volgens jou het principiële verschil is tussen klassieke muziek en pop/rock/house. En gospelartiesten doen het wel voor God, om hem te eren, en ik vind juist dat we blij moeten zijn dat ze dat doen.
rutger nation

Bericht door rutger nation »

Ja empee, daar kan ik zeker eerlijk en oprecht voor danken. Ik vind het leuk om naar moderne muziek te luisteren, die met moderne muziek zijn gemaakt, nou dat is nou eenmaal pop/rock/house. En werkelijk: het enige verschil tussen klassieke muziek en pop/rock/house is dat klassieke muziek iets vroeger modern was dan pop/rock/house. Volgens mij is het pure traditie om tegen pop/rock/house te zijn.

Welke deel van de wet wordt er volgens jou dan overtreden in seculiere muziek in het algemeen? En dan hebben we het dus niet over de teksten met lastering van de naam van God e.d., daar is het duidelijk, maar de seculiere muziek waarin al dat soort dingen niet voorkomen.

Volgens mij kunnen jullie geen redenen geven die laten zien waarom je tegen deze muziek bent. Je bent er een beetje bang voor, omdat het niet in de traditie thuis hoort, dat is het enige.
Plaats reactie