Éénheid

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Éénheid

Bericht door jvdg »

Hoe denkt u over een samengaan in de breedte van OGG in Ned (BV) tot en met Bewaar het Pand (ik noem maar wat). Ooit heeft Ds. G.H. Kersten een aantal afgescheidenen mogen verenigen onder de Ger. Gem. vlag.

Is iets dergelijks anno 2006 nog mogelijk?

Even afgezien van de "kwaliteit", zou de kwantiteit heel veel kunnen "opleveren".
Daarnaast en bovenal ook de Bede van onze Heere Jezus: Vader ik wil dat diegenen die U mij gegeven hebt één zijn.

Dat één zijn: Schaamte moest ons allen bedekken.
Éénzijn betekent in de praktijk ook heel vaak bukken en buigen.

Ziende op onze Leermeester: Volg mij!

Graag uw gedachten, en ook: Hoe kunnen we dit (naast bidden) praktisch realiseren.
limosa

Bericht door limosa »

goed plan !
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Een 10 voor de (vrome) wens en een 1 voor de praktische uitvoerbaarheid...
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Mister schreef:Een 10 voor de (vrome) wens en een 1 voor de praktische uitvoerbaarheid...
Als u zo begint, lijkt het mij maar beter om deze topic direct te stoppen. Éenmakers in het verleden hebben daar gelukkig niet zo over gedacht!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Het grote verschil tussen verband vormen zoals Ds. Kersten die geleid heeft met de Gereformeerde Gemeenten, en een verband opnieuw vormen nu, is dat de kerken die verbonden worden onder leiding van Ds. Kersten niet van elkaar gescheurd waren, waar dit wel waar is nu. De gereformeerde gezinde komen uit de Afscheiding en Doleantie. De (Oud)Gereformeerde Gemeenten(inNed)(BV) zijn gescheurd uit elkaar en uit de Christelijk Gereformeerde Kerken. De Gereformeerde Kerken (Vrijgemaakt) zijn gescheurd uit de Gereformeerde Kerken. En de Christelijk Gereformeerden(Bewaard het Pand) zouden uit hun kerkverband moeten stappen.

Vragen zoals voorwaarden in het verbond (ik zeg dat er geen voorwaarden zijn die wij moeten voldoen)
Vragen zoals een (welmenend) aanbod van genade aan alle hoorders (ik zeg dat er geen aanbod van genade is, in die zin dat er een gebod van geloof en bekering is)
Vragen zoals of wij de gemeente moeten zien als grotendeels onbekeerd - ik zeg dat wij de gemeente moeten zien als geliefde heiligen in de Heere Jesus Christus, hoewel er natuurlijk wel hypocrieten in de kerk zijn. Het is aller lid dan ook verplicht deel te nemen aan het Heilig Avondmaal)

Zelfs als zouden al de kerkgenootschappen die geinteresseerd waren tot 1 gezamelijke geloofsbelijdenis kunnen komen, want de belijdenis moet centraal staan, want de kerk van Christus is een belijdende kerk,

dan zie ik toch als een groot probleem dat veel van de kerkscheuringen die ongedaan moeten gedaan worden te veel oude wonden zal openscheuren.

Komt er op neer dat we het toch zo moeten zien, dat het natuurlijk zo is dat God's kerk 1 moet zijn. Maar dat door onze zonden die eenheid verscheurd is.

Ook hoewel het waar is dat in veel kerkscheuringen menselijke dingen grote parten speelden, het wel zo is dat de meeste scheuringen gekomen zijn om een leergeschil.
18 Kinderkens, het is de laatste ure;61) en gelijk gij gehoord hebt, dat de antichrist62) komt, zo zijn ook63) nu vele antichristen64) geworden; waaruit wij kennen, dat het de laatste ure65) is.
19 Zij zijn66) uit ons67) uitgegaan, maar68) zij waren uit ons niet;69) want indien zij uit ons geweest waren, zo zouden zij met ons70) gebleven zijn;71) maar dit is geschied, opdat zij zouden openbaar worden, dat zij niet allen uit ons zijn.72)
20 Doch gij hebt73) de zalving74) van den Heilige,75) en gij weet alle dingen.76)
21 Ik heb u niet geschreven, omdat gij de waarheid niet weet,77) maar omdat gij die weet,78) en omdat geen leugen uit de waarheid is.79)
22 Wie is de leugenaar, dan80) die loochent, dat Jezus is de Christus?81) Deze is de antichrist, die den Vader en82) den Zoon loochent.83)
23 Een iegelijk, die den Zoon loochent, heeft ook den Vader niet.84)
24 Hetgeen gijlieden dan85) van den beginne gehoord hebt, dat blijve in u.86) Indien in u blijft, wat gij van den beginne gehoord hebt, zo zult gij ook in den Zoon87) en in den Vader blijven.
25 En dit is de belofte,88) die Hij ons beloofd heeft, namelijk het eeuwige leven.89)
26 Dit heb ik u geschreven van degenen, die u verleiden.90)
27 En de zalving, die91) gijlieden van Hem ontvangen hebt, blijft in u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere;92) maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen,93) zo is zij ook waarachtig,94) en is geen leugen; en gelijk zij u geleerd heeft, zo zult gij95) in Hem blijven.96)
28 En nu, kinderkens, blijft in Hem; opdat,97) wanneer Hij zal geopenbaard zijn,98) wij vrijmoedigheid hebben,99) en wij van Hem niet100) beschaamd gemaakt worden101) in Zijn toekomst.
29 Indien gij weet, dat Hij rechtvaardig is,102) zo weet gij, dat een iegelijk, die de rechtvaardigheid103) doet, uit Hem geboren is.104)
(Ik kom van huis uit van de Gereformeerde Gemeente in Nederland

Ben nu lid van de Protestant Reformed Churches, in 1924 van de Christian Reformed Church(Gereformeerde Kerk) afgescheiden over het leerstuk van de algemene genade. In 1953 zijn veel gemeentes van ons afgescheurd over het leerstuk of het verbond van genade voorwaardelijk is.)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Hoe zou je dat praktisch in het vat willen gieten? Om een voorbeeld te noemen: Binnen het kerkverband waar mijn eigenlijke wortels liggen, de Hervormde Kerk, zijn er binnen de voortzetting daarvan zoveel verschillen (simplistisch gezegd Van Kooten vs. Tj. de Jong) dat ik niet zie hoe het dan tussen verschillende kerkverbanden nog eens tot eenheid kan komen.

Ik sluit me verder aan bij Bert Mulder, treffend heb jij e.e.a. verwoord.

Teveel eenheidsstreven kan tot meer breuken leiden. Men zie het SOW-proces. Op weer een heel andere manier was dat bij de vrijgemaakten het geval: het ging hen om de eenheid en niets dan dat (zie bijv. JJC Dee, "Schilder oecumenicus", over K.S.' visie op zichtbare en onzichtbare kerk etc.). Welnu, een scheur was het gevolg.

Een zeker congregationalisme is écht de enige uitweg (zo ook P. den Butter). Maar hoe precies en in welke mate? Je ne sais pas.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Bert Mulder: Met alles wat u stelt ben ik het helemaal eens.
Maar zo komen we nooit verder! En dat terwijl het gebed van de Heere Jezus (dus) niet verhoord wordt. Wij houden dat, menselijkerwijs gesproken (dus) tegen.
Al die leergeschillen houden geen stand als wij allen eens voor de Rechterstoel worden gedaagd om verantwoording af te leggen.
Kunnen wij ons dan verantwoorden door te zeggen: Piet zag het niet goed... Klaas interpreteerde het verkeerd....... Ik wist beter wat U bedoelde....... En wat betreft aanbod van Genade (begrijp me aub niet verkeerd: Geen denominatie kan mensen uit de hel, noch uit de hemel helpen. Het vaste Fundament: Jezus Christus is voor al de door mij beoogde kerkverbanden toch het Enige Fundament.
Hoe kunnen we dan ooit verantwoorden dat wij gescheiden optrekken?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Vincent schreef: Een zeker congregationalisme is écht de enige uitweg (zo ook P. den Butter). Maar hoe precies en in welke mate?
Waardevolle opmerking! Ik hoop dat meerdere mensen dit in gaan zien!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Gian schreef:
Vincent schreef: Een zeker congregationalisme is écht de enige uitweg (zo ook P. den Butter). Maar hoe precies en in welke mate?
Waardevolle opmerking! Ik hoop dat meerdere mensen dit in gaan zien!
Met congregationalisme -als start- zou ik al ontzettend blij zijn.

Hoe ging dat toch allemaal in de eerste Christengemeentes?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:
Gian schreef:
Vincent schreef: Een zeker congregationalisme is écht de enige uitweg (zo ook P. den Butter). Maar hoe precies en in welke mate?
Waardevolle opmerking! Ik hoop dat meerdere mensen dit in gaan zien!
Met congregationalisme -als start- zou ik al ontzettend blij zijn.

Hoe ging dat toch allemaal in de eerste Christengemeentes?
Dan ga je toch echt de andere kant op, want congregationalism betekend juist dat IEDERE gemeente doet net wat ze zelf willen, dus HELEMAAL GEEN VERBAND.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Bert Mulder schreef:Dan ga je toch echt de andere kant op, want congregationalism betekend juist dat IEDERE gemeente doet net wat ze zelf willen, dus HELEMAAL GEEN VERBAND.
Wandelen door de Geest en toch doen wat je zelf wilt?
Vele leden, 1 lichaam. Het lichaam van Christus.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:
jvdg schreef:
Gian schreef:
Vincent schreef: Een zeker congregationalisme is écht de enige uitweg (zo ook P. den Butter). Maar hoe precies en in welke mate?
Waardevolle opmerking! Ik hoop dat meerdere mensen dit in gaan zien!
Met congregationalisme -als start- zou ik al ontzettend blij zijn.

Hoe ging dat toch allemaal in de eerste Christengemeentes?
Dan ga je toch echt de andere kant op, want congregationalism betekend juist dat IEDERE gemeente doet net wat ze zelf willen, dus HELEMAAL GEEN VERBAND.[/quot

U hebt helemaal gelijk, maar er ontstaat toch een vorm van samenwerking en samenkomen. En dit feit is, hoe droevig ook, al een hele stap voorwaarts. En dat in de wetenschap, en dat doet me echt pijn, dat de diverse denominaties op elkaar neerzien in de geest van: Des Heeren Tempel zijn wij...... Vreselijk, vreselijk.... Begrijpt u dat ik bijna met elke vorm van samenspreken al blij ben? De wereld draait door, en dat handjevol refo's bestrijdt elkaar te vuur en te zwaard.
limosa

Bericht door limosa »

de kerkverbanden als instituten in de rechterflank van de gereformeerde gezindte hebben stuk voor stuk de muren hoog opgetrokken en de deuren dicht, binnen is het een muffe stinkende bende geworden

samenwerking is broodnodig als we zien op de wereld die in brand staat maar alleen te realiseren als mensen op het grondvlak van de kerk elkaar gaan vinden en tot samenwerking en tenslotte samengaan kunnen komen, van de kerkverbanden zelf hoef je niks te verwachten
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

limosa schreef:de kerkverbanden als instituten in de rechterflank van de gereformeerde gezindte hebben stuk voor stuk de muren hoog opgetrokken en de deuren dicht, binnen is het een muffe stinkende bende geworden

samenwerking is broodnodig als we zien op de wereld die in brand staat maar alleen te realiseren als mensen op het grondvlak van de kerk elkaar gaan vinden en tot samenwerking en tenslotte samengaan kunnen komen, van de kerkverbanden zelf hoef je niks te verwachten
U hebt gelijk! Maar toch is het onze taak om als een druppel die de rots uitholt te blijven aanhouden, desnoods zeuren, om eenheid te bereiken. Ik besef echt de menselijke onmogelijkheid, maar God gebruikt soms mensen! Daarom, nogmaals (dan maar een Don Quichote), wie weet hoe?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

jvdg schreef:
limosa schreef:de kerkverbanden als instituten in de rechterflank van de gereformeerde gezindte hebben stuk voor stuk de muren hoog opgetrokken en de deuren dicht, binnen is het een muffe stinkende bende geworden

samenwerking is broodnodig als we zien op de wereld die in brand staat maar alleen te realiseren als mensen op het grondvlak van de kerk elkaar gaan vinden en tot samenwerking en tenslotte samengaan kunnen komen, van de kerkverbanden zelf hoef je niks te verwachten
U hebt gelijk! Maar toch is het onze taak om als een druppel die de rots uitholt te blijven aanhouden, desnoods zeuren, om eenheid te bereiken. Ik besef echt de menselijke onmogelijkheid, maar God gebruikt soms mensen! Daarom, nogmaals (dan maar een Don Quichote), wie weet hoe?
ophouden met zeuren en samen gaan zingen en bidden.bijvoorbeeld?
Plaats reactie