Gedicht Dietrich Bonnhoeffer

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Dathenum schreef:Ik heb hier een Nederlandse versie. Als Bonhoeffer bedoelt wat ik erin leest vind ik het zeer dubieus.

Christen en heiden

mensen gaan naar God toe in hun nood,
smeken om hulp, vragen om voorspoed, brood,
redding uit ziekte, verlossing uit schuld en dood.
Zo doet elk mens, elk mens, christen en heiden.

Mensen gaan naar God toe in zijn nood
Vinden Hem arm, gehoond, geen onderdak, geen brood,
Zien hem verslonden door zonde, zwakte en dood.
Een christen staat naast God in al zijn lijden.

God gaat tot alle mensen in hun nood,
Verzadigt lijven en zielen met zijn brood,
Lijdt voor christen en heiden aan’t kruis de dood,
En vergeeft ze beiden.


Of interpreteer ik Bonhoeffer verkeert als ik vermoed dat hij hier de alverzoening leert? (het zou kunnen dat hij inderdaad alverzoening leerde, Bonhoeffer was Barthiaan)
Kweenie, Jezus vroeg ook aan zijn Vader om hen die Hem kruisigden de vergeven, omdat ze niets wisten wat ze deden. Christus stierf voor ons toen wij nog zondaren waren, toen we nog heidenen waren. Maar toen nog niet geloofden. Zo kan je het ook bekijken. Of vanuit 1 Joh 2:1 2 Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Het is een groot wonder,
dat het eeuwige woord van de almachtige God
in mij woning zoekt,
in mij geborgen wil zijn
als de zaadkorrel in de akker.
Gods woord is niet geborgen in mijn verstand,
maar in mijn hart.
Het doel van het woord dat uit Gods mond komt is niet,
tot het einde doordacht en geanalyseerd te worden,
maar in het hart te resoneren,
zoals het woord van iemand van wie wij houden
in ons hart woont,
ook wanneer wij er niet bewust aan denken.
Heb ik Gods woord alleen in mijn verstand,
dan zal mijn verstand vaak door andere zaken in beslag worden genomen
en ik zal tegen God zondigen.
Daarom zijn wij er nooit mee klaar Gods woord gelezen te hebben;
het moet diep in ons zijn ingegaan,
in ons wonen,
zoals het allerheiligste woont in het heiligdom,
opdat wij niet zondigen in gedachten, woorden en daden.
Het is vaak beter,
weinig en langzaam in de Schrift te lezen
en te wachten tot het tot ons is doorgedrongen,
dan van Gods woord veel te weten,
maar het niet in zich te 'bergen'.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Dathenum schreef:Ik heb hier een Nederlandse versie. Als Bonhoeffer bedoelt wat ik erin leest vind ik het zeer dubieus.

Christen en heiden

mensen gaan naar God toe in hun nood,
smeken om hulp, vragen om voorspoed, brood,
redding uit ziekte, verlossing uit schuld en dood.
Zo doet elk mens, elk mens, christen en heiden.

Mensen gaan naar God toe in zijn nood
Vinden Hem arm, gehoond, geen onderdak, geen brood,
Zien hem verslonden door zonde, zwakte en dood.
Een christen staat naast God in al zijn lijden.

God gaat tot alle mensen in hun nood,
Verzadigt lijven en zielen met zijn brood,
Lijdt voor christen en heiden aan’t kruis de dood,
En vergeeft ze beiden.


Of interpreteer ik Bonhoeffer verkeert als ik vermoed dat hij hier de alverzoening leert? (het zou kunnen dat hij inderdaad alverzoening leerde, Bonhoeffer was Barthiaan)
Je kijkt nu vanuit een comfortabele positie naar een diep gelovig man , die in zeer zware tijden rechtopbleef en anderen een hart onder de riem stak met zijn brieven gedichten en geschriften. Bonhoeffer zegt hier niets over alverzoening, maar over het feit dat het niet exclusief is. Wij kunnen er allemaal toebehoren. Als we hem horen.Ook als we gevangen zitten en ons de doodstraf wacht
Bonhoeffer Barthiaan???? Noch Bonhoeffer noch Barth hebben ooit van die termen gehoord!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Dathenum schreef: Lijdt voor christen en heiden aan’t kruis de dood,
En vergeeft ze beiden.[/i]

Of interpreteer ik Bonhoeffer verkeert als ik vermoed dat hij hier de alverzoening leert? (het zou kunnen dat hij inderdaad alverzoening leerde, Bonhoeffer was Barthiaan)
Je kunt dit op zoveel verschillende manieren invullen. Het "vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen" zou een uitleg kunnen zijn. Het gold voor de christen en heiden ten tijde van de kruiziging.
Een ander punt is de "alverzoenings"tekst uit timotheus. Ook Paulus spreekt daar in een voor ons vreemde bewoording over het lijden van Christus en Zijn verzoening voor allen maar allermeest voor de gelovigen. Ik las helaas in een reformatorisch blad wederom een poging (in een jeugdkatern) om deze tekst weg te redeneren. (al was het stuk op zichzelf in mijn ogen positief) Misschien begreep deze man die tekst wel beter als dat wij dat doen. Wie zal het zeggen...
Plaats reactie