Kinderlijk geloof

Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Christiaan schreef:En goede theologische boeken spreken de schrift niet tegen, maar citeren de schrift en zijn gefundeerd in de schriften.
Waarom zijn er dan zoveel elkeer tegensprekende (goede) theologen, die het niet met elkaar eens zijn over allerhande zienswijzen, ook al zijn ze, zoals jij stelt, de Schrift citerend en daarin gefundeerd????
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Labyrinth schreef:
Christiaan schreef:En goede theologische boeken spreken de schrift niet tegen, maar citeren de schrift en zijn gefundeerd in de schriften.
Waarom zijn er dan zoveel elkeer tegensprekende (goede) theologen, die het niet met elkaar eens zijn over allerhande zienswijzen, ook al zijn ze, zoals jij stelt, de Schrift citerend en daarin gefundeerd????
Goede theologen kunnen op bijzaken verschil van inzicht hebben, maar op de hoofdzaken zullen ze elkaar niet tegenspreken.
Of heb je een concreet voorbeeld daarvan?
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Mijn advies: Ga samen met andere Christenen Bijbelstudie doen. Nodig mensen uit bij je thuis en laat je onderwijzen net als Paulus onderwezen werd door Ananias toen hij geroepen werd.
En wees als de mensen in Berea. Onderzoek maar met de Bijbel in de hand of al die dominees en theologen wel zuiver zijn.
Toets het zelf maar. Maar werk vooral aan je eigen Bijbelkennis.
Oeps Klavier!

Dat is nu juist niet de bedoeling!!
Daarom is deze topic juist gestart...
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Ariene schreef:
Mijn advies: Ga samen met andere Christenen Bijbelstudie doen. Nodig mensen uit bij je thuis en laat je onderwijzen net als Paulus onderwezen werd door Ananias toen hij geroepen werd.
En wees als de mensen in Berea. Onderzoek maar met de Bijbel in de hand of al die dominees en theologen wel zuiver zijn.
Toets het zelf maar. Maar werk vooral aan je eigen Bijbelkennis.
Oeps Klavier!

Dat is nu juist niet de bedoeling!!
Daarom is deze topic juist gestart...
Dus kun je concluderen dat Bijbelkennis onontbeerlijk is om uit deze impasse te komen. En daarvoor zijn middelen die we te gebruiken hebben.
limosa

Bericht door limosa »

het geloven als een kind is waardevol, als je studeert is het van belang steeds weer dat kinderlijk geloof vast te houden, anderzijds kan lezen/studeren een feest van herkenning opleveren, ook 'kinderen' zitten weleens met vragen, en antwoorden daarop vinden kan heel nuttig zijn
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Kinderlijk geloof

Bericht door wim »

Labyrinth schreef:[...] Niets geen onbevangenheid meer, nee, alles moet tot op de letter beredeneerd kunnen worden waaróm er staat wat er staat. En waarom er een komma staat ipv een punt.

"Laat de kinderkens tot Mij komen, want hunner is het Koninkrijk der Hemelen", en die woorden van de Heere worden vokomen veronachtzaamt!! [...]
ds. P. van Ruitenburg gaat ook in op wat nu een kinderlijk geloof is in het boekje "Echt geloven".

Hier wat citaten:

"Bekend zijn uitdrukkingen als: 'Kinderen kunnen zo makkelijk geloven dat volwassenen er jaloers op zijn' en 'Ze vertrouwen zo ongedwongen in God, zonder last te hebben van dogmatiek en moeilijke vragen'. Is dat wat Gods Woord noemt: 'worden als een kind'? [...] Moeten we zonder redeneren gewoon geloven? In welke zin moeten we kind worden?"

[...]

"Kinderen telden in de tijd van Jezus nauwelijks mee. Kinderen werden over het hoofd gezien en de discipelen hadden het zelfs vernederend voor Christus gevonden dat men de kleine kinderen tot Hem bracht. Hij antwoordde daarop echter: 'Laat de kinderkens tot Mij komen en verhindert hen niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods. [...] Let op hete woord: 'derzulken'. Zij die de kinderen gelijk worden, gaan het Koninkrijk Gods binnen. Of met andere woorden gezegd: allen die tot kinderhoogte afdalen zullen verhoogd worden. [...] Dat Christus dit bedoelde is duidelijk uit een tekst als: 'Zo wie dan zichzelf zal vernederen gelijk dit kindeke, deze is de meeste in het Koninkrijk der hemelen'."

En dan is de stap klein naar de zelfvernedering:

[...]
"We moeten een onwaardige worden, klein voor God en schuldig aan Zijn geboden. [...] Als een kind worden is alle pretenties opgeven, alle rechten verliezen, jezelf verloochenen. Kinderen hebben dat evengoed nodig als volwassenen"


"Geloven is niet kinderachtig. Het is niet je ogen dichtdoen en een sprong in het duister maken [...] Genade maakt je een arme zondaar die Christus nodig heeft. Zij die op een kinderachtige manier geloven hebben dat niet begrepen en zijn nooit als een kind zo klein geworden voor God."

Op zich allemaal goed gevonden, maar wat ik me wel afvraag:
geeft een kind wel alle pretenties op? Verloochent een kind wel zichzelf? Mijn ervaring met kinderen is anders.
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

limosa schreef:het geloven als een kind is waardevol, als je studeert is het van belang steeds weer dat kinderlijk geloof vast te houden, anderzijds kan lezen/studeren een feest van herkenning opleveren, ook 'kinderen' zitten weleens met vragen, en antwoorden daarop vinden kan heel nuttig zijn
Dit is in essentie wat mij voor ogen staat, uitgezonderd het woord "studeert/studeren".

Het lézen van de Schrift, én het overdénken daarvan wat het Woord tot je te zeggen heeft in het leven van alledag, dát is hetgeen ik wil zeggen: maar doe dat met een "kinderlijke onbevangenheid". En als je er geen syllabe van snapt wát er nu precies staat, wat het voor jou kán bedoelen, ja, DAN is het nuttig om een antwoord te zoeken op de gerezen vragen.

Of dat nu af en toe nodig is, of veelvuldig, dat is per situatie of per dag weer ánders.

Maar het onbevangen "als een kind" het Woord lezen en overdenken, God zoeken in Zijn Woord, dat is wat mij voor ogen staat.

Niet het hele boekenkasten vol moeten bestuderen om "een gelovig mens" te kunnen zijn, maar heel eenvoudig rechtstreeks vanuit Gods Woord.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Labyrinth schreef:
limosa schreef:het geloven als een kind is waardevol, als je studeert is het van belang steeds weer dat kinderlijk geloof vast te houden, anderzijds kan lezen/studeren een feest van herkenning opleveren, ook 'kinderen' zitten weleens met vragen, en antwoorden daarop vinden kan heel nuttig zijn
Dit is in essentie wat mij voor ogen staat, uitgezonderd het woord "studeert/studeren".

Het lézen van de Schrift, én het overdénken daarvan wat het Woord tot je te zeggen heeft in het leven van alledag, dát is hetgeen ik wil zeggen: maar doe dat met een "kinderlijke onbevangenheid". En als je er geen syllabe van snapt wát er nu precies staat, wat het voor jou kán bedoelen, ja, DAN is het nuttig om een antwoord te zoeken op de gerezen vragen.

Of dat nu af en toe nodig is, of veelvuldig, dat is per situatie of per dag weer ánders.

Maar het onbevangen "als een kind" het Woord lezen en overdenken, God zoeken in Zijn Woord, dat is wat mij voor ogen staat.

Niet het hele boekenkasten vol moeten bestuderen om "een gelovig mens" te kunnen zijn, maar heel eenvoudig rechtstreeks vanuit Gods Woord.
Labyrinth, natuurlijk wordt je door het Woord van God zalig. Maar sluit dat uit dat theologische boeken hun waarde kunnen hebben!!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Christiaan schreef:
Labyrinth, natuurlijk wordt je door het Woord van God zalig. Maar sluit dat uit dat theologische boeken hun waarde kunnen hebben!!
Als je mijn antwoord goed leest, dan lees je mijn antwoord op je vraag daarin.

m.a.w. theologische boeken kunnen zeker hun waarde hebben, maar zijn niet het uitgangspunt zoals menigeen wil doen voorhouden.

Het Wóórd Góds, dát is het enige uitgangspunt, én de daaruit in samenvatting gebrachte HC en 3FvE als uitnemende geleide. En als je een gedeelte leest wat niet helder voor je is, en ook nog niet na de HC, dán kun je desgewenst een theologisch boek raadplegen. Maar pas als sluitstuk!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Labyrinth, volgens mij ben je tegen windmolens aan het vechten. Niemand hier op dit forum beweert dat je theologische boeken moet lezen voor je christen kunt zijn.
Sterker nog: je kunt christen zijn zonder dat je ooit de Bijbel hebt gelezen. Het gaat er maar om dat je de boodschap van het Evangelie kent en die gelooft.

Anderzijds: de Bijbel is zo'n goudmijn, dat de eeuwen door velen daar oude en nieuwe schatten uit hebben opgedolven. En we zouden onszelf te kort doen als we daar onze ogen voor zouden sluiten en zeggen: nee hoor, alle schatten die ik niet zelf uit de Bijbel opgedolven heb, hebben voor mij geen waarde. Of, nou ja, ze hebben alleen waarde voor me als ik dat nodig vind (als ik iets niet begrijp of zo).
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Afgewezen schreef:Labyrinth, volgens mij ben je tegen windmolens aan het vechten. Niemand hier op dit forum beweert dat je theologische boeken moet lezen voor je christen kunt zijn.
Nee, niet "voordat je christen kunt zijn" hoewel de teneur wel in die richting gaat: telkens weer wordt in diverse topics verwezen naar bepaalde theologische werken als of DIE alleenzaligmakend zouden zijn.

Misschien niet sterk geformuleerd mijnerzijds, maar ik bedoel met "theologische boeken pas als sluitstuk" niet dat ze pas mijlenver áchter de Bijbel, de HC en de 3FvE komen aansukkelen.

abstract gesproken: een metertje.......éérst en vooral de Schrift, onmiddelijk gevolgd door de HC en de 3FvE, en een kort moment daarachter de theologische boeken die je kunt/moet raadplegen als iets je niet helder is.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Labyrinth schreef:
Afgewezen schreef:Labyrinth, volgens mij ben je tegen windmolens aan het vechten. Niemand hier op dit forum beweert dat je theologische boeken moet lezen voor je christen kunt zijn.
Nee, niet "voordat je christen kunt zijn" hoewel de teneur wel in die richting gaat: telkens weer wordt in diverse topics verwezen naar bepaalde theologische werken als of DIE alleenzaligmakend zouden zijn.

Misschien niet sterk geformuleerd mijnerzijds, maar ik bedoel met "theologische boeken pas als sluitstuk" niet dat ze pas mijlenver áchter de Bijbel, de HC en de 3FvE komen aansukkelen.

abstract gesproken: een metertje.......éérst en vooral de Schrift, onmiddelijk gevolgd door de HC en de 3FvE, en een kort moment daarachter de theologische boeken die je kunt/moet raadplegen als iets je niet helder is.
Ben het zeer met je eens in die volgorde, Labyrinth!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Een aantal opmerkingen:
1. De behoefte aan studeren heeft ook te maken met wie je bent. Als je bijvoorbeeld student bent aan een academische opleiding en je bent ook christen, dan zou het m.i. vreemd zijn als je niet zou studeren in theologische werken. Studie is in zo'n geval je dagelijkse bezigheid, en weetgierigheid vaak een persoonlijksheidskenmerk.
2. Juist het feit dat er zoveel verschillende opvattingen bestaan, maakt studie nodig. Het is een illusie te menen dat je de Bijbel 'gewoon onbevangen' kunt lezen. Je neemt namelijk altijd je eigen achtergrond en vooroordelen mee. Lezend wat anderen hebben geschreven over de Bijbel en het christelijk geloof, kom je er steeds meer achter wat die achtergrond en vooroordelen precies zijn. Dat kan twijfels met zich meebrengen, maar het verlost je in elk geval van vermeende zekerheden die bij nader inzien helemaal niet zo zeker zijn.
3. Ik vind het wat merkwaardig dat er 3 categorieen boeken zouden bestaan: de Bijbel, de belijdenisgeschriften en de overige theologische werken. M.i. zijn er maar twee: het goddelijke woord in de Bijbel, en het menselijke woord als reactie daarop in de theologie. In de laatste categorie vallen ook de belijdenissen. Overigens: de HC is een van de 3FVE.
Plaats reactie