Protest van de Gereformeerde Gemeente

Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Protest van de Gereformeerde Gemeente

Bericht door geledu »

Reformatorisch Dagblad schreef:Deputaatschap GG vraagt protest tegen Albert Heijn
Inzet open winkels op zondag voor Kerst


WOERDEN - Het deputaatschap bij de hoge overheid van de Gereformeerde Gemeenten heeft de kerkenraden in een brief opgeroepen om „zo mogelijk met andere kerkgenootschappen een waardig protest aan te tekenen” bij de lokale vestigingsmanagers van Albert Heijn. Het protest is gericht tegen de zondagsopenstelling van de supermarkten op 24 december.

Dat meldt het kerkelijk weekblad De Saambinder van deze week. Onlangs meldde de supermarktketen Albert Heijn van plan te zijn om de zondag voor Kerst alle winkels -indien de vestigingsmanager ermee instemt- de hele dag te openen. De openstelling past in het plan voor een groot kerstoffensief van Albert Heijn.

In de brief vraagt het deputaatschap de kerkenraden ook om de leden van de gemeente eveneens op te wekken bezwaar aan te tekenen. Een voorbeeld van een bezwaarschrift is bij de brief aan de kerkenraden gevoegd.

Het deputaatschap bij de hoge overheid heeft zijn bezwaren tegen openstelling van de supermarkten geuit in een brief aan de raad van bestuur en de hoofddirectie van Albert Heijn in Zaandam. Het is de wens van het deputaatschap dat de Heere „het biddend gebruiken van de mogelijkheid om te protesteren wil zegenen, opdat de ontheiliging van Zijn dag teruggedrongen mag worden.”

Volgens drs. J. N. van de Poel uit Zwijndrecht, secretaris van het deputaatschap, hebben de kerkenraden de brief vorige week ontvangen. Hij geeft aan dat de raad van bestuur van Albert Heijn inmiddels „een positieve reactie” heeft gestuurd. Daarin wijst Albert Heijn erop dat met betrekking tot de openstelling van winkels op zondag iedereen zijn eigen opvattingen mag hebben. Albert Heijn geeft aan dat lokale vestigingsmanagers de ruimte hebben gekregen om rekening te houden met religieuze gevoelens binnen de plaatselijke gemeenschap.
Positieve ontwikkeling !
Goede zaak om meer van ons te laten horen.
Laten we meer reageren op de zaken die tegen Gods Woord ingaan in de maatschappij.
Hierin moet de kerk meer van zich laten horen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Inderdaad een goed idee. En dat brengt me gelijk op een ander idee. Ik werk namelijk nog steeds parttime bij de Albert Heijn en enkele andere uit onze kerk met mij. 't Is misschien een idee om ook vanuit het personeel een protest te laten horen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23869
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Komt bij mij een beetje over als een selectieve verontwaardiging.
Er gebeurt al van alles op zondag en nu wordt AH op de korrel genomen. Waarom zou dat nu gebeuren?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12074
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Ze kunnen nog wat leren van de 17e eeuwse Schotten. Daar kreeg je een boete als je op de kerstdagen dicht was.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Ik snap er niks meer van. De dominee's staan op de SGP lijst, en de kerk gaat Albert Heijn op de vingers tikken.....
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

refo schreef:Komt bij mij een beetje over als een selectieve verontwaardiging.
Er gebeurt al van alles op zondag en nu wordt AH op de korrel genomen. Waarom zou dat nu gebeuren?
Tsja je hebt gelijk, we kunnen niet overal iets van zeggen. Laten we onze mond maar houden.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

En zo word het stereotype bevestigd van gristenen die op van alles en nog wat tegen zijn. Hopenlijk hebben we naast de boodschap waar we tegen zijn, ook een boodschap waar we voor zijn voor deze wereld.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Dathenum schreef:En zo word het stereotype bevestigd van gristenen die op van alles en nog wat tegen zijn. Hopenlijk hebben we naast de boodschap waar we tegen zijn, ook een boodschap waar we voor zijn voor deze wereld.
Christus preekte niet alleen het Evangelie. Waarmee dat wel het hoofddoel van zijn prediking was, dat moet dus ook het belangrijkste in ons getuigenis zijn. Maar tegelijk werd de tempel gereinigd om maar een voorbeeld te geven.

Ik vind dit een positieve ontwikkeling, hoewel je gelijk hebt als stereotypen bevestigd kunnen worden. Maar het is de vraag bij wie dan de fout ligt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Dathenum schreef:En zo word het stereotype bevestigd van gristenen die op van alles en nog wat tegen zijn. Hopenlijk hebben we naast de boodschap waar we tegen zijn, ook een boodschap waar we voor zijn voor deze wereld.
Wat een vreemde tegenstelling creëer je hier. Laten we maar nergens tegen zijn, want dan wordt een stereotype bevestigd.

Maar goed, het had misschien beter positief geformuleerd kunnen worden: protest aantekenen voor de zondagsrust en -heiliging, zodat het personeel van de laatste adventsrustdag kan genieten.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Overigens vind ik het antwoord van de AH wel redelijk positief. Vooral w.b. de lokale vestigingsmanagers.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Tiberius schreef:Wat een vreemde tegenstelling creëer je hier. Laten we maar nergens tegen zijn, want dan wordt een stereotype bevestigd.

Maar goed, het had misschien beter positief geformuleerd kunnen worden: protest aantekenen voor de zondagsrust en -heiliging, zodat het personeel van de laatste adventsrustdag kan genieten.
Ik hoop enkel dat het protest samen gaat met een warm en geestelijk getuigenis, en niet enkel bestaat uit bijbelteksten als "wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen". Dat eerste maakt m.i. meer indruk, en maakt dat het protest niet wettisch en uit de hoogte over komt. That's all...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Dathenum schreef:
Tiberius schreef:Wat een vreemde tegenstelling creëer je hier. Laten we maar nergens tegen zijn, want dan wordt een stereotype bevestigd.

Maar goed, het had misschien beter positief geformuleerd kunnen worden: protest aantekenen voor de zondagsrust en -heiliging, zodat het personeel van de laatste adventsrustdag kan genieten.
Ik hoop enkel dat het protest samen gaat met een warm en geestelijk getuigenis, en niet enkel bestaat uit bijbelteksten als "wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen". Dat eerste maakt m.i. meer indruk, en maakt dat het protest niet wettisch en uit de hoogte over komt. That's all...
Ik heb de brief niet gezien, maar dhr. Van de Poel kennende komt dat wel goed.
Petrus

Bericht door Petrus »

Dathenum schreef:En zo word het stereotype bevestigd van gristenen die op van alles en nog wat tegen zijn. Hopenlijk hebben we naast de boodschap waar we tegen zijn, ook een boodschap waar we voor zijn voor deze wereld.
Ach, ze kunnen nog een voorbeeld nemen aan de SP: die waren ook altijd óveral tégen, maar in de loop van de tijd is dat langzaam maar zeker veranderd in constructief méédenken. :mrgreen:
Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Bericht door Geka »

Als ik dit zo lees snap ik niet goed waarom men hier nu zoveel commentaar op heeft. Soms krijg je het idee dat mensen werkelijk het positieve niet willen zien.

Natuurlijk; je kunt je afvragen waarom bij andere mogelijkheden dit geluid niet gehoord is, akkoord. Maar daarmee hoef je toch dit iniatief niet negatief te benaderen? Integendeel; ik zou zeggen: prima deputaatschap, doe het aub nog veel vaker wanneer er de gelegenheid toe is! En probeer het eventueel met deputaatschappen van andere kerken tot een gezamenlijk protest te maken. Ga zo door en liefst nog veel vaker.

Zeker, de toon waarop het protest geschreven wordt is heel belangrijk; maar de zaak op zich (protest tegen de zonde) is voluit Bijbels en legitiem. Misschien laten wij juist veel te weinig van ons horen...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23869
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Voor 1 euro per jaar ben je lid van de Vereniging ter bevordering van de Zondagsrust en de Zondagsheiliging.
Plaats reactie