Homoseksualiteit in Bijbels licht

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Luther »

Inderdaad, Afgewezen! Helemaal eens!
Ik ben ook nog steeds benieuwd hoe D21 in zijn visie Efeze 5:21-32 (en m.n. het laatste vers) definieert.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
questionmark
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2009, 16:11

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door questionmark »

Luther schreef:Maar hoe weet je zo zeker dat jouw visie ook Gods geopenbaarde wil is?
Luther schreef:Ik heb eerder in deze discussie al opgemerkt dat de uitleg van een tekst overeen moet komen met het geheel van de Schrift.
Op basis waarvan kun je concluderen dat Gods geopenbaarde wil aan het bovenstaande criterium 'moet' voldoen?
2 Petrus 1:16
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Jean le Fontain »

questionmark schreef:
Luther schreef:Maar hoe weet je zo zeker dat jouw visie ook Gods geopenbaarde wil is?
Luther schreef:Ik heb eerder in deze discussie al opgemerkt dat de uitleg van een tekst overeen moet komen met het geheel van de Schrift.
Op basis waarvan kun je concluderen dat Gods geopenbaarde wil aan het bovenstaande criterium 'moet' voldoen?
Misschien helpen deze citaten uit de NGB je verder:
Artikel 2 Door welke middelen God door ons gekend wordt schreef:(...)
Ten tweede, geeft Hij Zichzelf nog klaarder en volkomener aan ons te kennen door Zijn heilig en Goddelijk Woord, te weten, zo veel als ons nodig is in dit leven, tot Zijn eer en de zaligheid der Zijnen.
Artikel 5: Waarvan de Heilige Schrift haar aanzien en gezag heeft schreef: Al deze boeken alleen ontvangen wij voor heilig en kanoniek, om ons geloof daarnaar te regelen, daarop te gronden en daarmee te bevestigen. En wij geloven zonder enige twijfel al wat daarin begrepen is; en dat niet zozeer, omdat de kerk ze aanneemt en voor zodanig houdt; maar in het bijzonder, omdat de Heilige Geest ons getuigenis geeft in onze harten dat zij van God zijn; en omdat zij ook het bewijs daarvan bij zichzelf hebben; aangezien de blinden zelf tasten kunnen dat de dingen die daarin voorzegd zijn, geschieden.
Artikel 5: Waarvan de Heilige Schrift haar aanzien en gezag heeft schreef: Al deze boeken alleen ontvangen wij voor heilig en kanoniek, om ons geloof daarnaar te regelen, daarop te gronden en daarmee te bevestigen. En wij geloven zonder enige twijfel al wat daarin begrepen is; en dat niet zozeer, omdat de kerk ze aanneemt en voor zodanig houdt; maar in het bijzonder, omdat de Heilige Geest ons getuigenis geeft in onze harten dat zij van God zijn; en omdat zij ook het bewijs daarvan bij zichzelf hebben; aangezien de blinden zelf tasten kunnen dat de dingen die daarin voorzegd zijn, geschieden.
Artikel 7: Volkomenheid van de Heilige Schrift om alleen te zijn regel van het geloof schreef: Wij geloven dat deze Heilige Schrift Gods wil volkomen bevat, en dat al wat de mens verplicht is te geloven om zalig te worden, daarin genoegzaam geleerd wordt. Want aangezien de hele manier van de dienst die God van ons eist, daar uitgebreid beschreven is, zo is het de mensen, al waren het zelfs apostelen, niet geoorloofd anders te leren, dan ons nu geleerd is door de Heilige Schriften; ja, al was het ook een engel uit de hemel, zoals de apostel Paulus zegt. Want omdat het verboden is aan het Woord van God iets toe of iets af te doen, zo blijkt daaruit wel, dat de leer daarvan zeer volmaakt en in alle manieren volkomen is.

Men mag ook de geschriften van geen mensen, hoe heilig zij ook geweest zijn, gelijk stellen met de Goddelijke Schriften, noch de gewoonte met de waarheid Gods (want de waarheid is boven al), noch de grote menigte, noch de oudheid, noch de opeenvolging van tijden of personen, noch de concilies, decreten of besluiten; want alle mensen zijn uit zichzelf leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelf.

Daarom verwerpen wij van ganser harte al wat met deze onfeilbare regel niet overeenkomt, zoals de apostelen ons hebben geleerd, zeggende: "Beproeft de geesten, of zij uit God zijn." Insgelijks: "Indien iemand tot u komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis."
questionmark
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2009, 16:11

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door questionmark »

Luther schreef:Misschien helpen deze citaten uit de NGB je verder
Maar hoe weet je zo zeker dat jouw visie (de NGB in dit geval) ook Gods geopenbaarde wil is?
2 Petrus 1:16
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Jean le Fontain »

questionmark schreef:
Luther schreef:Misschien helpen deze citaten uit de NGB je verder
Maar hoe weet je zo zeker dat jouw visie (de NGB in dit geval) ook Gods geopenbaarde wil is?
Deze vraag is irrelevant als je deelneemt aan dit forum. Je hebt immers instemming betuigd aan de grondslag: Gods Woord en de 3FE.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door sela »

Luther schreef:
refo schreef:Maar de Bijbel zegt NIETS over samenwonende mensen met homo-geaardheid. Er valt dan ook weinig Schrift met Schrift te vergelijken.

Dan moet je eerst je een voorstelling maken wat er allemaal achter die voordeur zou kunnen gebeuren. Dan pas kun je er 7 bijbelteksten bijhalen.

Het loutere samenwonen van 2 mannen of 2 vrouwen komt in iedere gemeente voor. Niemand die er problemen mee heeft. Ze krijgen zelfs als stel huisbezoek. Maar als ze 'bekennen' homo/lesbisch te zijn is er opeens een probleem. Dat kan toch niet juist zijn?
Maar daar gaat deze discussie ook niet over!
De discussie gaat over de vraag of iemand met een homosexuele geaardheid in liefde en trouw een (sexuele) relatie mag hebben met iemand van hetzelfde geslacht. En daarover is de Bijbel duidelijk.
@ memento: geheel eens met de wijze waarop je de gereformeerde Schriftvisie definieert.
om nog even hierop terug te komen. op zich is het niet erg om te waken voor een juiste Schriftvisie, maar het lijkt nu een beetje alsof er door de stelligheid 'dit is de juiste Schriftvisie' geen plaats is voor eventuele vragen. een paar bladzijden terug bijvoorbeeld ging het er even over wat er niet in de Bijbel staat, maar wat wel een vraag kan zijn. vanuit die draad begrijp ik bijvoorbeeld de vraag van refo?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Luther »

questionmark schreef:
Luther schreef:Ik heb eerder in deze discussie al opgemerkt dat de uitleg van een tekst overeen moet komen met het geheel van de Schrift.
Op basis waarvan kun je concluderen dat Gods geopenbaarde wil aan het bovenstaande criterium 'moet' voldoen?
Omdat Gods openbaring zichzelf niet kan tegenspreken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door memento »

sela schreef:om nog even hierop terug te komen. op zich is het niet erg om te waken voor een juiste Schriftvisie, maar het lijkt nu een beetje alsof er door de stelligheid 'dit is de juiste Schriftvisie' geen plaats is voor eventuele vragen. een paar bladzijden terug bijvoorbeeld ging het er even over wat er niet in de Bijbel staat, maar wat wel een vraag kan zijn. vanuit die draad begrijp ik bijvoorbeeld de vraag van refo?
De Schrift zegt inderdaad niet dat homo's niet mogen samenwonen zonder er een sexuele relatie op na te houden. Maar de Schrift roept wel op om (1) de schijn des kwaads te vermijden, en (2) om jezelf niet nodeloos in verleiding te begeven.
questionmark
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2009, 16:11

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door questionmark »

Jean La Fontain schreef:Je hebt immers instemming betuigd aan de grondslag: Gods Woord en de 3FE.
Het feit dat ik hierover een vraag stel betekent niet dat ik er niet aan betuigd heb of het ermee oneens zou zijn.

Ik probeer erachter te komen op basis van welke criteria we beslissen of iets Gods openbaring is en hoe we aan die criteria komen en waarom we juist die criteria aanhouden en niet andere... Ik hoop niet dat dat een probleem is.
2 Petrus 1:16
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Jean le Fontain »

questionmark schreef:
Jean La Fontain schreef:Je hebt immers instemming betuigd aan de grondslag: Gods Woord en de 3FE.
Het feit dat ik hierover een vraag stel betekent niet dat ik er niet aan betuigd heb of het ermee oneens zou zijn.

Ik probeer erachter te komen op basis van welke criteria we beslissen of iets Gods openbaring is en hoe we aan die criteria komen en waarom we juist die criteria aanhouden en niet andere... Ik hoop niet dat dat een probleem is.
Gods Woord en onze belijdenisgeschriften zijn niet bedoeld om in te grasduinen. Ze gelden onverkort!
questionmark
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2009, 16:11

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door questionmark »

Luther schreef:Omdat Gods openbaring zichzelf niet kan tegenspreken.
Wat zijn de criteria voor 'tegenspreken'? Wie bepaald dat?
2 Petrus 1:16
questionmark
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2009, 16:11

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door questionmark »

Jean le Fontain schreef:Ze gelden onverkort!
Ik ben benieuwd of men kan benoemen op basis waarvan ze onverkort gelden. Daar zal toch over nagedacht zijn mag ik aannemen.
2 Petrus 1:16
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door sela »

questionmark schreef:
Jean le Fontain schreef:Ze gelden onverkort!
Ik ben benieuwd of men kan benoemen op basis waarvan ze onverkort gelden. Daar zal toch over nagedacht zijn mag ik aannemen.
ik denk dat er weinig mis is met de intentie waarmee scholen, kranten, bedrijven of fora binnen de reformatorische traditie de Bijbel en de 3FE vragen te onderschrijven, al zou ik het helemaal niet gek vinden als het ook uit gewoonte of kopieergedrag gebeurde.

['ben vast offtopic bezig]
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Luther »

questionmark schreef:
Luther schreef:Omdat Gods openbaring zichzelf niet kan tegenspreken.
Wat zijn de criteria voor 'tegenspreken'? Wie bepaald dat?
Is dit een examen?
Zie http://www.vandale.nl bij de t van tegenspreken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Jean le Fontain »

Oké, on-topic graag. Er staan nog vragen open richting Denkertje21; laten we daar mee verder gaan. Anders :lock
mvg Jean
Gesloten