Homoseksualiteit in Bijbels licht

Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door denkertje21 »

Afgewezen schreef: En ik geloof er niks van. Zo min als er een christelijk bordeel bestaat, zo min kun je als homo met liefdevolle homovrienden de Heere dienen.
Dat laatste weet ik uit ervaring.
Dat eerst is redelijke stupide: hier komt geen liefde aan te pas en de Bijbel is hier wél heel duidelijk over!
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Afgewezen »

denkertje21 schreef:
Afgewezen schreef: En ik geloof er niks van. Zo min als er een christelijk bordeel bestaat, zo min kun je als homo met liefdevolle homovrienden de Heere dienen.
Dat laatste weet ik uit ervaring.
Dat eerst is redelijke stupide: hier komt geen liefde aan te pas en de Bijbel is hier wél heel duidelijk over!
Ik gebruik het slechts als voorbeeld om aan te geven hoe onverenigbaar de twee door jou voorgestelde zaken zijn.
En by the way: liefde maakt niet alles goed. Er is ook foute liefde.
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door denkertje21 »

Afgewezen schreef: Je verwart nu de zonde zelf met de gevolgen van de zonde. Dat is niet juist. Zoals ik je steeds probeer duidelijk te maken, gaat het bij het huwelijk om een verordening van God, een ordening waar Jezus en Paulus weer op teruggrijpen. Daartegenin gaan is zonde.
Maar dat snijdt toch geen hout!!!
De homoseksuele geaardheid is geen zonde, invaliditeit is geen zonde. Het zijn gevolgen van de zonde.
En logisch dat o.a. Jezus en Paulus terug grijpen op het huwelijk. Dat is ook de standaard. Maar als ik met een vrouw zou trouwen, zou ik contra naturam handelen.
Je vraagt aan een invalide niet om te gaan rennen, aan een blinde niet ok eens goed te kijken.
Nog steeds vind ik het uiterst bijzonder dat Jezus zelf nooit iets heeft gezegd dat ook maar in de richting van homoseksualiteit gaat.
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door denkertje21 »

Afgewezen schreef:En by the way: liefde maakt niet alles goed. Er is ook foute liefde.
Ja, ook foute hetero liefde. Maar ik vrees dat we in wellus/nietus gaan verzanden.

Wist je dat:
De Bijbel 31.103 verzen heeft?
Daarvan 7 verzen gaan over zaken die met homoseksualiteit te maken lijken te hebben: dat is 0,02%
Veel Bijbeldeskundigen van mening zijn dat deze 7 verzen over heel andere dingen gaan dan wat wij nu homoseksualiteit zijn gaan noemen?
Heteroseksuele gelovigen vaak drukker zijn met deze 0,02% dan dat ze aandacht schenken aan de andere 99,98% van de verzen die gaan over belangrijker zaken zoals liefde, vergeving, hoogmoed en het omgaan met de armen, zaken die henzelf aangaan?
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Afgewezen »

denkertje21 schreef:
Afgewezen schreef: Je verwart nu de zonde zelf met de gevolgen van de zonde. Dat is niet juist. Zoals ik je steeds probeer duidelijk te maken, gaat het bij het huwelijk om een verordening van God, een ordening waar Jezus en Paulus weer op teruggrijpen. Daartegenin gaan is zonde.
Maar dat snijdt toch geen hout!!!
De homoseksuele geaardheid is geen zonde, invaliditeit is geen zonde. Het zijn gevolgen van de zonde.
Of de homoseksuele geaardheid aangeboren is en of deze op zich zondig is, zijn twee vragen apart.
Maar het leven als homoseksueel is heel duidelijk wél zonde.
Vanuit jouw argumentatie kun je dan ook kleptomanie, pyromanie en pedofilie verdedigen. Het is 'aangeboren', dús toegestaan.
Denkertje21 schreef:En logisch dat o.a. Jezus en Paulus terug grijpen op het huwelijk. Dat is ook de standaard. Maar als ik met een vrouw zou trouwen, zou ik contra naturam handelen.
Is dat de reden waarom Jezus en Paulus erop teruggrijpen? Nee, maar ze verwijzen naar Gods Woord in Gen. 2. Niet de standaard, maar Gods Woord moet ons de richting wijzen.
Denkertje21 schreef:Je vraagt aan een invalide niet om te gaan rennen, aan een blinde niet ok eens goed te kijken.
Nog steeds vind ik het uiterst bijzonder dat Jezus zelf nooit iets heeft gezegd dat ook maar in de richting van homoseksualiteit gaat.
Stel nu eens dat iemand Hem de vraag gesteld zou hebben? Net als dat Hem de vraag over die scheidbrief van Mozes gesteld werd, je weet wel.
Zou Jezus dan níét naar Genesis 2 hebben verwezen? Zou Hij dan niet hebben gewezen op het feit dat de man zijn vader en moeder zal verlaten en zijn vrouw aan zal hangen en dat die twee één vlees zullen zijn?
Is het denkbaar dat de Heere Jezus gezegd zou hebben: In sommige gevallen mag je van die scheppingsinstelling afwijken?
Zou Hij werkelijk expliciet naar deze woorden verwijzen in het éne geval, en in het ándere geval er even gemakkelijk weer van afstappen?
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 10 aug 2009, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Democritus »

denkertje21 schreef: Nog steeds vind ik het uiterst bijzonder dat Jezus zelf nooit iets heeft gezegd dat ook maar in de richting van homoseksualiteit gaat.
Is dat dan noodzakelijk? God spreekt niet alleen door de bijbelboeken waarin Jezus in zijn menselijke natuur naar voren komt. Als we er zo naar gaan kijken kunnen we alle bijbelboeken behalve de evangeliën we verscheuren.

Er staat ook nergens in het NT dat vrouwen aan het avondmaal deelnemen!

Kan het misschien ook niet zo zijn dat in Israel ten tijde van Jezus rondwandeling het gewoon 'not done' was en dat het daarom geeneens benoemt hoefde te worden.

Dit itt waarmee Paulus in de Griekse/Romeinse omgeving mee werd geconfronteerd?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Afgewezen »

denkertje21 schreef:
Afgewezen schreef:En by the way: liefde maakt niet alles goed. Er is ook foute liefde.
Ja, ook foute hetero liefde. Maar ik vrees dat we in wellus/nietus gaan verzanden.

Wist je dat:
De Bijbel 31.103 verzen heeft?
Daarvan 7 verzen gaan over zaken die met homoseksualiteit te maken lijken te hebben: dat is 0,02%
Veel Bijbeldeskundigen van mening zijn dat deze 7 verzen over heel andere dingen gaan dan wat wij nu homoseksualiteit zijn gaan noemen?
Heteroseksuele gelovigen vaak drukker zijn met deze 0,02% dan dat ze aandacht schenken aan de andere 99,98% van de verzen die gaan over belangrijker zaken zoals liefde, vergeving, hoogmoed en het omgaan met de armen, zaken die henzelf aangaan?
Dit soort argumenten komen aan bod, als er geen andere argumenten meer voorhanden zijn. Ik zie dus ook geen noodzaak erop in te gaan.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door sela »

memento schreef:
sela schreef:even tussendoor een vraag: hoe zien jullie Leviticus 20:13b?
als er eerder over gesproken is dan heb ik dat per abuis gemist.
Precies zoals het er staat, ik citeer (NBV):

Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.

Met Calvijn houdt ik het erop, dat de mate waarin gestraft moet worden per maatschappij mag verschillen. Ik ben daarom niet voor de doodstraf voor homo-sexualiteit. Wel vindt ik dat de overheid deze zonde met een boete of gevangenisstraf moet straffen.
bijzonder eigenlijk dat calvijn deze vrijheid neemt.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Democritus »

denkertje21 schreef:
Afgewezen schreef:En by the way: liefde maakt niet alles goed. Er is ook foute liefde.
Ja, ook foute hetero liefde. Maar ik vrees dat we in wellus/nietus gaan verzanden.

Wist je dat:
De Bijbel 31.103 verzen heeft?
Daarvan 7 verzen gaan over zaken die met homoseksualiteit te maken lijken te hebben: dat is 0,02%
Veel Bijbeldeskundigen van mening zijn dat deze 7 verzen over heel andere dingen gaan dan wat wij nu homoseksualiteit zijn gaan noemen?
Heteroseksuele gelovigen vaak drukker zijn met deze 0,02% dan dat ze aandacht schenken aan de andere 99,98% van de verzen die gaan over belangrijker zaken zoals liefde, vergeving, hoogmoed en het omgaan met de armen, zaken die henzelf aangaan?
Totaal mee eens..... maar dat betekent niet dat wij daarmee maar moeten zwijgen over dit onderwerp en er geen mening over mogen hebben.

Net zo goed als we gemeenteleden er op moeten aanspreken als deze stelen, handelen uit hoogmoed moet dat ook voor de gemeenteleden die menen dat een homosexuele relatie in liefde en trouw een Bijbelse optie is.

Je bent evenals in de vorige nu dingen tegen elkaar aan het uitspelen!
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Afgewezen »

sela schreef:
memento schreef:
sela schreef:even tussendoor een vraag: hoe zien jullie Leviticus 20:13b?
als er eerder over gesproken is dan heb ik dat per abuis gemist.
Precies zoals het er staat, ik citeer (NBV):

Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.

Met Calvijn houdt ik het erop, dat de mate waarin gestraft moet worden per maatschappij mag verschillen. Ik ben daarom niet voor de doodstraf voor homo-sexualiteit. Wel vindt ik dat de overheid deze zonde met een boete of gevangenisstraf moet straffen.
bijzonder eigenlijk dat calvijn deze vrijheid neemt.
Welk punt wil je nu maken? ;)
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door sela »

Afgewezen schreef:
sela schreef:
memento schreef:
sela schreef:even tussendoor een vraag: hoe zien jullie Leviticus 20:13b?
als er eerder over gesproken is dan heb ik dat per abuis gemist.
Precies zoals het er staat, ik citeer (NBV):

Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.

Met Calvijn houdt ik het erop, dat de mate waarin gestraft moet worden per maatschappij mag verschillen. Ik ben daarom niet voor de doodstraf voor homo-sexualiteit. Wel vindt ik dat de overheid deze zonde met een boete of gevangenisstraf moet straffen.
bijzonder eigenlijk dat calvijn deze vrijheid neemt.
Welk punt wil je nu maken? ;)
ik denk dat ik niet zozeer een punt wil maken, maar me gewoon verbaas over de vrijheid die calvijn hier nam.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door memento »

denkertje21 schreef:Wetboeken in hun verband

Deuteronomium en Leviticus zijn wetboeken geschreven voor het volk van Israël nadat ze uit Egypte zijn gevoerd. Vanuit de 70 mensen die ten tijde van Jozef in Egypte kwamen wonen, was een heel volk ontstaan, een volk dat vele jaren zwaar onderdrukt had geleefd, de laatste tijd zelfs als dwangarbeiders.

Na de strijd tussen Mozes en de farao, waren de Joden eindelijk vrij en mochten ze Egypte verlaten. Maar als een volk generaties lang als slaven behandeld is, is het logisch dat de algemene opleiding nihil is. Daarnaast bracht de plotselinge vrijheid ook risico's op ontsporing met zich mee. Maar dit volk moest wel een nieuw land gaan opbouwen, een land waarin het geloof in Jaweh een centrale rol moest spelen.

Vandaar dat er drastische maatregelen nodig waren. Deze drastische maatregelen bestonden uit een strenge en duidelijke wetten. Streng en duidelijk, zodat er voor het laag opgeleide volk geen misverstanden konden zijn. De behoefte aan duidelijkheid leidde er zelfs toe dat alles wat niet duidelijk in een vakje paste afgewezen werd; zelfs het dragen van kleding gemaakt uit twee verschillende grondstoffen was verboden.

De oude generatie had moeite met deze nieuwe wetten, vandaar dat het volk zelf door de woestijn moest blijven dwalen tot de hele oudere generatie overleden zou zijn. De nieuwe generatie die het beloofde land mocht binnentrekken, was dus van kinds af aan opgevoed met deze nieuwe wetten en konden zo een frisse start maken. Daarnaast konden deze kinderen tijdens hun verblijf in de woestijn een betere algemene opleiding krijgen, zodat zij beter in staat waren zelfstandige sociale structuren op te zetten in het nieuwe land.
Ho, je vergeet dat die wetten Góds wetten waren. En dus niet drastisch ofzo, maar gewoon een uiting van Gods wil met Israël. De oude generatie zondigde tegen God, toen zij die wetten ongehoorzaam waren.
Wat staat er in de wet?

Er staat in dat homoseksueel handelen verboden is, maar er staat nog veel meer in, bijv. in Leviticus;
1: wetten voor het brandoffer (nu niet meer van toepassing)
2: wetten voor het spijsoffer (nu niet meer van toepassing)
3: wetten voor het dankoffer (nu niet meer van toepassing)
4: wetten voor het zondoffer (nu niet meer van toepassing)
5: wetten voor het schuldoffer (nu niet meer van toepassing)
6: strafmaat voor diefstal en leugens (nu achterhaald)
6: wetten voor het bereiden van het brandoffer (nu niet meer van toepassing)
11: wetten over reine en onreine dieren (alleen van toepassing voor Joden)
12: wetten voor reiniging van kraamvrouwen (kunnen nu als vreemd en discriminerend worden opgevat)
19:9 een deel van de oogst laten staan voor de armen (nu niet meer van toepassing)
19:10 afgevallen oogst laten liggen voor de armen (nu niet meer van toepassing)
19:19 verschillende beesten mogen niet samenwerken (?? nu niet meer van toepassing)
19:19 geen 2 verschillende zaden tegelijk zaaien. (biologisch achterhaald en nu niet meer van toepassing)
19:9 alleen kleding van één grondstof (welke Christen let op de labels van zijn kleding?)
19:20 overspel met een dienstmaagd (slavin) wordt alleen bestraft met geseling i.p.v. de dood bij seks met een vrij iemand. (klasse onderscheid; het zou juist zwaarder bestraft moeten worden!)
19:27 gij zult de hoeken uws hoofd niet rond afscheren .. (wat was dat nu?)
19:18 seks met een ongestelde vrouw leidt tot verbanning (hoor ik nooit iemand over)
21:18-22 kreupelen, blinden, en ander gehandicapten, extreem lange of dwergen mogen niet aan God offeren: want dan ontheiligen zij zijn heiligdom! (discriminatie! wel een tekst die het in de 2e wereldoorlog waarschijnlijk wel aansloeg bij bepaalde groepen)
Kortom: een hele rij met regels en wetten waar geen zinnig mens zich nu nog aan zou houden. T.a.v. homofilie wordt ineens een onverzettelijk standpunt ingenomen. Het kan niet anders zijn dat deze selectiviteit het gevolg is van angst voor homofilie of het resultaat van historisch gegroeide "normen".
Er is onderscheid tussen heiligheidswetten en morele wetten. De heiligheidswetten waren gekoppeld aan het Joodse volk en de Joodse eredienst, en zijn met Christus komst vervallen. De morele wetten, in ieder geval de 10 geboden en de gruwel-teksten, gelden in de NT-bedeling nog. Een argument hiervoor is, dat deze in het NT (en ja, ook het verbod op homo-sexualiteit) herhaald worden.
Wat staat er in de brieven?

Romeinen 1:27 "En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende."

Deze tekst moet in verband gelezen worden. Het beste kun je Romeinen 1 en 2 helemaal lezen:

In 1:20 "Want zijn onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan en doorzien"
Hier wordt dus verteld dat ieder mens Christen of heiden een besef heeft van God en een besef van goed en kwaad. Vervolgens wordt verteld dat de mensen zich niet naar dit besef luisteren en God niet hebben verheerlijkt.

In 1:24 "Daarom heeft hen God ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren."
Hier wordt dus aangegeven dat seksuele losbandigheid de straf is voor het niet luisteren naar God. Maar behalve seksuele losbandigheid wordt in 1:29 ook andere straffen genoemd: "Vervuld zijnde met alle ongerechtigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, kwaadheid; vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid: ..."
Boosheid, gierigheid, valt hier dus in dezelfde categorie als homofilie. Hoeveel Christenen realiseren zich dat?
Klopt. Dat de zonde van praktiserende homofilie steeds vaker openbaar komt, en dat de overheid er alles aan doet om homosexualiteit als "normaal" voor te stellen, is inderdaad een gruwelijke straf van God. Net als een toenemend aantal gevallen van ongerechtigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, kwaadheid; vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid
Maar dan in 1:31 "Onverstandigen, verbondbrekers, zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijken, onbarmhartigen"
Het lijkt hier dat homofilie verbonden wordt met lust en seks zonder natuurlijke liefde. In veel gevallen zal dit misschien ook zo zijn, maar wat met de oprechte homofiel die gewoon een liefdevolle relatie met één persoon wil opbouwen? Valt die wel in die categorie?
Exegetisch is er geen enkele reden om de link die jij hier wil leggen, te zien. De tekst kan het beste gelezen als opsomming. Homo-sexualiteit is één van de zaken die opgesomd wordt. Een verbinding met "zonder natuurlijke liefde" is puur willekeurig, en dus exegetisch onverantwoord.
Vervolgens gaan we Romeinen 2:1 lezen: "Daarom zijn gij niet te verontschuldigen, o mens, wie gij zijt , die anderen oordeelt; want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelven; want gij die anderen oordeelt, doet dezelfde dingen."
De tekst in Romeinen 1 en 2 is dus niet geschreven om de homofielen te veroordelen, maar om aan te tonen dat elke mens een zondaar is, en dat wij elkaar niet om onze zonden mogen veroordelen, omdat wij zelf minstens net zo erg zondaar zijn!!
Dat is niet juist. Paulus veroordeeld wel degelijk in zijn brieven. Hij gebruikt een rhetorisch stijlfiguur, om die zaken te veroordelen, en tegelijkertijd degenen aan wie hij de Romeinenbrief schrijft, schuldig te stellen. De NBV vertaald dit erg goed:

Rom 2:1 Natuurlijk, u veroordeelt dit alles. Maar u bent evenmin te verontschuldigen. Het oordeel dat u over anderen velt, velt u over uzelf, want de dingen die u veroordeelt doet u zelf ook. 2 Wij weten dat God hen die dergelijke dingen doen terecht veroordeelt. 3 Of denkt u soms dat u, die zelf doet wat u in anderen veroordeelt, de straf van God kunt ontlopen?
1 Cor. 6:10 "Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beerven."
En vervolgens: 1 Cor.6:11 "En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt geheiligd in den Naam van den Heere Jezus, en door den Geest onzes Gods"
Waar het in deze brief over gaat, is dat de gemeenschap in Korinthe geen eenheid vormt. Onderling hebben ze ruzie en ze gaan naar de rechters om hun gelijk te halen. Paulus vraagt hun of er dan niemand binnen de gemeenschap is die kan bemiddelen of niemand de schulden van de ander kan vergeven. En vervolgens herinnert hij ze er aan dat ze alleen maar geheiligd zijn doordat hun zonden hun vergeven zijn. Met andere woorden: Uw schulden zijn u vergeven, vergeef dus nu ook de schulden van uw broeders. Door alleen naar 1 Corr 6:10 te wijzen, gebruikt men het voorbeeld als argument. Een omgekeerde redenatie kan dan volgen. Vergelijk: "Als het regent wordt het gras nat" omgekeerd: Als het gras nat is heeft het dus geregend! Deze conclusie is vaak waar, maar kan niet als maatgevend worden gebruikt.
Vers 10 is duidelijk een vermaning, het begint immers met "dwaalt niet".

9 Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven?
10 Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.

De enige juiste lezing is gewoon de meest voor de hand liggende. De tekst, geparafraseerd, luidt:

"Weten jullie niet dat onrechtvaardigen niet in het Koninkrijk der hemelen zullen komen? Hou jezelf niet voor de gek! Hoerenlopers, (...), homosexuelen, (...) en dieven komen echt het Koninkrijk Gods niet in!"

Het Bijbelgedeelte zegt veel meer, dat is waar, maar bovenstaande zegt het ook heel duidelijk. En hoe je het ook wendt of keert, die woorden staan er in hun volle kracht.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Afgewezen »

denkertje21 schreef:
Afgewezen schreef: Je verwart nu de zonde zelf met de gevolgen van de zonde. Dat is niet juist. Zoals ik je steeds probeer duidelijk te maken, gaat het bij het huwelijk om een verordening van God, een ordening waar Jezus en Paulus weer op teruggrijpen. Daartegenin gaan is zonde.
Maar dat snijdt toch geen hout!!!
De homoseksuele geaardheid is geen zonde, invaliditeit is geen zonde. Het zijn gevolgen van de zonde.
Ik wil nog even ingaan op dit argument, omdat ik dit eigenlijk het beste vind in de hele discussie.
Je beschouwt de homoseksuele geaardheid dan in feite als een soort ziekte, een invaliditeit (waarmee je het zelf vergelijkt).
Laten we aannemen dat dit zo is. Maar mogen we daar dan de conclusie uit trekken, dat daar een oplossing voor 'moet' zijn, een 'zieke' oplossing dus in feite, in de vorm van een afwijkende vorm van (geslachts?)gemeenschap? Is God bereid om die reden Zijn scheppingsordening aan de kant te zetten?
Wijst de Bijbel ons die kant op? Ik meen van niet.
Ook bigamie zou wellicht een afwijking kunnen zijn. Toch geloof ik niet dat iemand onder ons serieus op Bijbelse gronden een huwelijk van één man met twee vrouwen of andersom zou willen verdedigen.
Ik heb het voorbeeld van kleptomanie en pedofilie genoemd.
Er zijn nog meer voorbeelden. Onderzoek heeft aangetoond dat vrouwen vlak vóór de menstruatie agressiever zijn dan anders. Een gevolg van de zonde. Geeft dit vrouwen het recht zich agressiever te gedragen?
Iemand heeft door hersenletsel een gedragsafwijking gekregen. Mag zo iemand maar doen wat in hem opkomt? Immers, dat ongeval is hem overkomen, zijn afwijking is een gevolg van de zonde.
Hier betreden we een moeilijk gebied. Ik meen dat serieus. Toch geloof ik dat we onder ogen moeten zien, dat de Bijbel hierin niet 'voorziet'. En dan moeten wij dat zelf ook niet willen. Want wij worden altijd weer geconfronteerd met het feit dat God Zijn geboden gehandhaafd wil zien, al levert dat voor de een ongetwijfeld méér strijd op dan voor de ander.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door sela »

van pedofilie en pedoseksualiteit ben ik zeer afkerig.
we kijken zelfs in onze kringen over het algemeen anders aan tegen homofilie.
ik zou zelf deze begrippen liever niet met elkaar in verband brengen.
eerder staan wij als mensheid naast homo's, door de gebrokenheid van de zonden?
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door denkertje21 »

Afgewezen schreef: Vanuit jouw argumentatie kun je dan ook kleptomanie, pyromanie en pedofilie verdedigen. Het is 'aangeboren', dús toegestaan.
Ik schat je redelijk slim in. Dus je kunt zelf vast wel bedenken, dat deze veelgebruikte en misplaatste dooddoener erg mank gaat: de liefde doet de naaste geen kwaad. Het bovenstaande wel.
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Gesloten