Vervloekte afgoderij' uit catechismus VS

Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Vervloekte afgoderij' uit catechismus VS

Bericht door Matthijs »

Vervloekte afgoderij' uit catechismus VS

van onze redactie kerk

GRAND RAPIDS - Op de synode van de Christian Reformed Church (CRC) is zes uur lang gediscussieerd over een voorstel om vraag en antwoord 80 van de Heidelbergse Catechismus iets te wijzigen. Daarin wordt de rooms-katholieke mis een 'vervloekte afgoderij' genoemd. Besloten werd dat de passage gewijzigd moet worden.


Een commissie had over deze passage overleg gevoerd met rooms-katholieke bisschoppen. Ze wilde op deze manier een beter begrip krijgen van de rooms-katholieke leer over de eucharistie.

De commissie deed daarom de aanbeveling aan de catechismustekst een voetnoot toe te voegen, waarin wordt gezegd dat wanneer de mis op de officiële rooms-katholieke manier wordt opgedragen dit niet het unieke offer van Christus ontkent en daarom geen afgoderij is. De commissie meent dat de passage indertijd is ingevoegd als waarschuwing tegen verkeerde praktijken van de eucharistie. Daarom wordt aanbevolen de passage niet te schrappen, maar in de catechismus in een kleiner lettertype af te drukken.

Nieuw voorstel

De synode reageerde verdeeld. Sommige afgevaardigden wilden de complete tekst van het vraag-en-antwoord schrappen, anderen wilden niets veranderden of slechts gedeeltelijk.

Zo werd onder meer voorgesteld de vraag en het antwoord dusdanig te veranderen dat ze niet afstotend waren voor rooms-katholieken die lid van de CRC willen worden. Anderen stelden voor de rooms-katholieke leer op dit punt nog beter te bestuderen.

Uiteindelijk werd vlak voor sluiting door de synode besloten dat de passage in z'n huidige vorm niet langer in de tekst van de catechismus kan blijven staan. De commissie kreeg opdracht met de opmerkingen uit de synode een nieuw voorstel te maken. Dat zal uiteindelijk aan de orde komen op de synode van 2006.

De CRC is een kerk die oorspronkelijk door Nederlandse immigranten is gesticht. De kerk is een zusterkerk van de Protestantse Kerk (PKN) en van de Nederlands Gereformeerde Kerken.
En zo wordt er weer een hindernis verwijderd om een fusie aan te gaan met Rome! Ze vinden de roomsen nog niet zo vals hoor...

De PKN komt met een nieuwe belijdenis (daar sprak vorig jaar Plaisier al over) of ze wijzigen een heleboel, maar ik denk dat ze meer voelen voor een nieuwe belijdenis. Dus over een zeer snelle tijd is ook de HC, NGB en de DL weg. En want denken de PKN-ers onderons dan te doen? Denken ze wel aan hun nageslacht? Of interesseert hun dat geen zier?
Liever Turks dan Paaps
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ik denk dat het belangrijker is wat je zelf vind , dan te zeggen wat een ander fout doet. Dit zijn wel erfenissen uit een tijd vol strijd . Ik ben benieuwd wat er uitkomt , want dat is nog niet beslist dacht ik!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
En want denken de PKN-ers onderons dan te doen? Denken ze wel aan hun nageslacht? Of interesseert hun dat geen zier?
Wat denk je zelf? Je vraagt terecht wat we dan gaan doen. Zolang we dus gereformeerd kunnen zijn binnen de PKN scheuren we niet.

Erg jammer trouwens, zo'n suggestieve opmerking alsof alles ons geen zier interesseert. Dat komt de sfeer niet ten goede. Zo kunnen we over en weer dergelijke 'geen zier' vragen stellen. Dat werkt alleen maar verwijdering en hete hoofden in de hand. Niet meer doen dus.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door LecramErg jammer trouwens, zo'n suggestieve opmerking alsof alles ons geen zier interesseert. Dat komt de sfeer niet ten goede. Zo kunnen we over en weer dergelijke 'geen zier' vragen stellen. Dat werkt alleen maar verwijdering en hete hoofden in de hand. Niet meer doen dus.
Ok, excuses daarvoor.
Liever Turks dan Paaps
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Matthijs,

Hoe zeker weet jij dat de Roomsen nog leren dat de ouwel verandert in het lichaam van Christus?
Waar staat dat of heb jij dat gehoord?
Waar heb jij gelezen of gehoord dat dat veranderd is dan?

[Aangepast op 21/6/04 door Matthijs]
Liever Turks dan Paaps
Adorote

Bericht door Adorote »

Matthijs zou eerst maar is echt studie gaan maken van wat het Christendom nou eigenlijk is,als maar stomweg trappen en schoppen tegen je mede Christenen die staan in de traditie van Rome.

En dat vraag 80 van zondag 30 eindelijk geschrapt gaat worden is niet meer dan terecht.


Weleens echte Oud Katholieke of Rooms Katholieke Christenen ontmoet,staan heel dicht bij de echte Hervormden(PKN) met een echte omgang met de Heer zo ook Gem .Gem CGK enz enz .

De echte gereformeerde gezinte die weet hebben van Onze Heilige Verlosser ,heb ik altijd met liefde horen praten over hun mede Christenen in de Traditie van Rome.

O ja voor hen die het nog niet wisten de Romana is wel de Moederkerk.En 1054 1517 1870 ,zijn breuken die niet de bedoeling waren .
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Waar bespeur je dan geen liefde? Als er gewaarschuwd wordt voor dwalingen, is dat geen liefde?

Ik kan er nou verder op in, want moet weer aan het werk..

Groeten,
Liever Turks dan Paaps
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
En dat vraag 80 van zondag 30 eindelijk geschrapt gaat worden is niet meer dan terecht.
Ik denk niet dat dat gaat gebeuren in de kerken waar de doelgroep van OSW in zit. Ik weet het eigenlijk wel zeker.
Oorspronkelijk gepost door Adorote
Weleens echte Oud Katholieke of Rooms Katholieke Christenen ontmoet,staan heel dicht bij de echte Hervormden(PKN) met een echte omgang met de Heer . . .
Dat die dicht bij elkaar staan heb ik een tijdje geleden al op OSW gelezen. Maar de echte Hervormden (die zitten in de HNHK volgens mij) zijn daar niet zo blij mee hoor.

Ik vraag me trouwens af hoe jij in staat ben geweest de forumregels te onderschrijven bij het registreren. Of heb je zomaar op "Ja" ofzo geklikt?
MB

Bericht door MB »

Het is misschien goed om te weten waarover we praten.
De rkk zegt dat de eucharistie :
Zijn handelen gaat de tijd te boven, wat deel is van de schepping. “De tent van zijn priesterschap is groter en volmaakter dan de vorige: ze is niet gemaakt door mensenhand, dat wil zeggen, ze behoort niet tot onze geschapen wereldâ€
MB

Bericht door MB »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Ik heb Roomsen gesproken die wel geloven dat het symbolisch is en dat de ene offerande van Christus aan het kruis onvervangbaar en niet te herhalen is. vandaar...


Het klopt half als je het zo zegt Rhodé. De rkk leert inderdaad dat het geen herhaling is. Maar het is ook niet symbolisch.
Het is het tegenwoordigstellen van het ene offer.


De rkk zegt dat de eucharistie geen herhaling is maar een tegenwoordig stellen van het offer. Geen herhaling.
En het ouwel wordt vlg de rkk wel het lichaam van Christus.


Bron http://www.eucharistie.nl

[Aangepast op 21/6/04 door MB]

[Aangepast op 21/6/04 door MB]

[Aangepast op 21/6/04 door MB]

[Aangepast op 21/6/04 door MB]
MB

Bericht door MB »

Zelfde discussie volgen op een rk forum.

HIER
Plaats reactie