Vervloekte afgoderij' uit catechismus VS

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vervloekte afgoderij' uit catechismus VS

Bericht door refo »

memento schreef:
Faramir schreef:
memento schreef: Eén van de hoofdbezwaren die de Reformatie had tegen de Roomse mis, was het opnieuw offeren van Christus.
Het spijt me zeer hoor. Maar er is geen sprake van opnieuw offeren. Dat heb ik je al gezegd, dat hebben mede protestanten al gezegd, en nergens uit de katholieke leer kun je een dergelijk punt halen. Frustreer je het gesprek bewust op deze manier, of lees je de bijdragen gewoon niet of negeer je simpelweg datgene wat je niet wil zien? Wat je citeerde laat ook helemaal niet zien hetgeen je hier beweert.
Dit is wat de RK catechismus zegt:

Het offer van Christus vormt met het offer van de eucharistie één enkel offer: 'De offergave is een en dezelfde: door het priesterlijk dienstwerk offert nu dezelfde die eertijds aan het kruis zichzelf ten offer opdroeg; alleen de wijze van offeren is verschillend': 'In dit goddelijk offer dat tijdens de mis voltrokken wordt, is dezelfde Christus, die zichzelf eenmaal op het altaar van het kruis op bloedige wijze offerde, aanwezig en wordt Hij op onbloedige wijze geofferd'.

Hoe je het ook wendt of keert, daar staat toch echt 3 x dat Christus tijdens de mis geofferd wordt (zie de 3 onderstrepingen). Dat is trouwens helemaal in overeenstemming met de RK theologen uit de Middeleeuwen (zoals Thomas van Aquino), die de RK als heilig hebben bestempeld, en wiens leer autoritair is, waar men niet vanaf mag wijken.
Dat staat er inderdaad. Maar het is een beetje klank-exegese, ben ik bang. Net als Luther op de tafel schreef: dit IS mijn lichaam, zo zegt de RK dat Christus op onbloedige wijze geofferd WORDT.
Het Luthers standpunt wijzen we af. De RK zienswijze ook, geen misverstand. Maar of het ook een 'vervloekte afgoderij' is? Ik weet het niet. Het blijkt dat de Roomse mensen dat zelf toch niet zo zien als wij denken dat ze het zien.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Vervloekte afgoderij' uit catechismus VS

Bericht door Rens »

refo schreef: Het blijkt dat de Roomse mensen dat zelf toch niet zo zien als wij denken dat ze het zien.
kom je er ook uiteindelijk eens achter.............???
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Vervloekte afgoderij' uit catechismus VS

Bericht door GJdeBruijn »

Faramir schreef:Je wil dus gewoon niet horen dat de katholieke Kerk tegenwoordigstelling leert. Kan hoor, maar dan zijn we snel uitgepraat. Jij houd vast aan een bewezen drogreden zoals die ook in de HC staat. Prima, met jou zullen het er steeds minder zijn zoals we aan de jaarlijks terugkerende berichten uit de protestantse wereld kunnen zien. Ik vind het prima maar vraag me wel af welke Waarheid verdedigt dient te worden met drogredenen?
Dit schreef Beza in 1559 aan zijn Rooms Katholieke vader om aan te geven waar de reformatie voor stond:
Theodorus Beza schreef:De aangeduide zaak is Jezus Christus met al het goede dat in Hem besloten ligt,
waardoor wij met Hem verenigd worden om eeuwig leven te verkrijgen.
De tekenen worden beslist niet veranderd in de aangeduide zaak maar worden
daaraan verbonden, echter niet door het uitspreken van bepaalde woorden, maar
krachtens de instelling door Jezus Christus die de auteur van de sacramenten is. En
dit niet op een lichamelijke en natuurlijke wijze, maar alleen in die zin dat God altijd
geestelijk aanbiedt wat op lichamelijke wijze door de tekenen wordt aangeduid
Het middel om deel te krijgen aan de tekenen is zichtbaar en natuurlijk. Maar de aangeduide
zaak, namelijk Jezus Christus met al het goede dat Hij geeft, wordt op geestelijke
wijze ontvangen, alleen door het geloof, zoals we hierboven gezegd hebben.
Daaruit volgt dat zij die niet met geloof komen, alleen maar de tekenen ontvangen.
Maar ze zijn desondanks schuldig, zowel omdat ze de tekenen onwaardig ontvangen
hebben, als omdat ze er geen rekening mee gehouden hebben dat ze de inhoud
die hun daarmee was aangeduid en aangeboden, namelijk Jezus Christus en al
het goede dat we door Hem ontvangen, in hun slechtheid verworpen hebben.
In het heilig avondmaal van onze Heer, dat krachtens zijn heilige instelling gevierd
wordt, zonder daar iets aan te wijzigen, aan toe te voegen of van af te doen, is het
brood het sacrament voor ons, dat wil zeggen het zegel en teken van het echte lichaam
van Jezus Christus die na zijn dood en opstanding opgevaren is naar de rechterhand
van de Vader.
Evenzo is de wijn voor ons het sacrament van zijn echte bloed dat voor ons vergoten
is.
Het breken van het brood wijst ons erop dat het kostbaar lichaam van Jezus Christus
verbroken is door de smarten van de dood. Het uitgieten van de wijn beeldt het
vergieten van zijn bloed uit. Wanneer de dienaar ons het brood en de wijn geeft, stelt
dit ons Jezus Christus voor die zichzelf aan ons geeft.
Wanneer we nu het brood en de wijn nemen, eten en drinken, betuigt en verzegelt
dat in onze harten de vereniging van onze personen met de persoon van Jezus Christus,
zodat wij Hem steeds meer bezitten met al het goede dat Hij geeft voor het eeuwige
leven. Dat gebeurt niet met de tanden of de mond, maar met een waar en levend
geloof dat ons opheft naar de hemel om Hem op geestelijke wijze en toch tegelijk heel
werkelijk te omhelzen. Ja, Hij is ons voedsel tot het eeuwige leven, evenals het brood
en de wijn die wij op lichamelijke wijze en zichtbaar ontvangen ons lichamelijk leven
onderhouden. Want wij twijfelen er niet aan dat God vervult wat Hij door zijn Woord
belooft en door zijn sacramenten aan alle gelovigen aanbiedt.
De tweede vrucht van het heilig avondmaal is dat het ons samen verenigt als leden
van één lichaam, zoals wij eten van hetzelfde brood dat gemaakt is uit een veelheid
van graankorrels en drinken van dezelfde wijn die uit veel druiven bereid is, om deel
te krijgen aan dezelfde Jezus Christus.

Geheel zoals wij elke dag moeten eten voor de instandhouding van ons tijdelijk leven,
zo is het ook noodzakelijk zo vaak mogelijk aan deze geestelijke tafel te komen.
Dit is niet van toepassing op de doop. Want het is voldoende eenmaal binnengekomen
te zijn in de kerk om die nooit meer te verlaten.
Het is eveneens noodzakelijk dat wij onszelf beproeven en in het avondmaal de
dood des Heren verkondigen, dat wil zeggen deze in het openbaar belijden met dankzegging.
Hieruit blijkt voldoende dat zij die daartoe niet in staat zijn, het avondmaal
niet behoren te vieren, namelijk de kleine kinderen, die desondanks toch zalig worden,
daar ze met hun vaders in het heilverbond begrepen zijn. Het is ook niet voor
hen die nog niet in het geloof onderwezen zijn of voor hen die nog niet voldoende
vorderingen gemaakt hebben om belijdenis van hun geloof te kunnen doen. Evenmin
is het bestemd voor hen van wie verklaard is dat zij geëxcommuniceerd zijn, dat
wil zeggen krachtens een wettig vonnis van de kerk buiten de gemeenschap en de
vergadering van de gelovigen geworpen zijn.
Dit is in het kort de leer van ons heil in Jezus Christus alleen door middel van het
geloof.

Ieder die deze leer aanvaardt (wat alleen maar kan waar zij trouw gepreekt wordt
en de sacramenten zuiver bediend worden volgens de instelling die door het Woord
van God bepaald is), die is lid van de kerk van Jezus Christus, die katholiek genoemd
wordt, dat wil zeggen de universele kerk waarbuiten geen heil is.
Zover ik kan zien, had Beza heel goed door wat Rome leerde!
De HC zegt niets anders dan Beza hier schrijft.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Vervloekte afgoderij' uit catechismus VS

Bericht door memento »

refo schreef:
memento schreef:
Faramir schreef:
memento schreef: Eén van de hoofdbezwaren die de Reformatie had tegen de Roomse mis, was het opnieuw offeren van Christus.
Het spijt me zeer hoor. Maar er is geen sprake van opnieuw offeren. Dat heb ik je al gezegd, dat hebben mede protestanten al gezegd, en nergens uit de katholieke leer kun je een dergelijk punt halen. Frustreer je het gesprek bewust op deze manier, of lees je de bijdragen gewoon niet of negeer je simpelweg datgene wat je niet wil zien? Wat je citeerde laat ook helemaal niet zien hetgeen je hier beweert.
Dit is wat de RK catechismus zegt:

Het offer van Christus vormt met het offer van de eucharistie één enkel offer: 'De offergave is een en dezelfde: door het priesterlijk dienstwerk offert nu dezelfde die eertijds aan het kruis zichzelf ten offer opdroeg; alleen de wijze van offeren is verschillend': 'In dit goddelijk offer dat tijdens de mis voltrokken wordt, is dezelfde Christus, die zichzelf eenmaal op het altaar van het kruis op bloedige wijze offerde, aanwezig en wordt Hij op onbloedige wijze geofferd'.

Hoe je het ook wendt of keert, daar staat toch echt 3 x dat Christus tijdens de mis geofferd wordt (zie de 3 onderstrepingen). Dat is trouwens helemaal in overeenstemming met de RK theologen uit de Middeleeuwen (zoals Thomas van Aquino), die de RK als heilig hebben bestempeld, en wiens leer autoritair is, waar men niet vanaf mag wijken.
Dat staat er inderdaad. Maar het is een beetje klank-exegese, ben ik bang. Net als Luther op de tafel schreef: dit IS mijn lichaam, zo zegt de RK dat Christus op onbloedige wijze geofferd WORDT.
Het Luthers standpunt wijzen we af. De RK zienswijze ook, geen misverstand. Maar of het ook een 'vervloekte afgoderij' is? Ik weet het niet. Het blijkt dat de Roomse mensen dat zelf toch niet zo zien als wij denken dat ze het zien.
Tegenwoordig zien vele Roomsen dat anders. Ik zei al, dat steeds meer RK theologen daar moeite mee hebben. Maar officieel moeten ze de kerkleer blijven verdedigen. De RK heeft namelijk een systeem, waarbij de leer niet veranderd kan worden. En de leken, ach, die weten vaak praktisch niets van de leer. Dat hoeft ook niet, want het geloof is bij Rome niet uit het gehoor, maar uit de sacramenten (gratia infusia).

Ten tijde van de Reformatie was de visie die nog steeds de officiële kerkleer is, wél de heersende visie. Men leze één van de vele geschriften van RK-ers uit die tijd. De HC was dus heel actueel en terecht, door die opvatting te bestrijden. En nóg is die opmerking terecht, omdat het nog steeds de officiële kerkleer van Rome is.

Neemt niet weg, dat m.i. er een catechismus moet komen, die de dwalingen van vandaag moet weerspreken, in plaats van de dwalingen van honderden jaren heen. Als het gaat om het avondmaal/mis/kerkgang, dan denk ik aan de dwaling dat trouwe kerkgang en/of deelname aan het avondmaal genade bewerkstelligt (een idee wat onder Roomsen en onder veel protestanten leeft). Etc.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Vervloekte afgoderij' uit catechismus VS

Bericht door GJdeBruijn »

refo schreef:Het blijkt dat de Roomse mensen dat zelf toch niet zo zien als wij denken dat ze het zien.
Toch niet, Refo. De onkunde onder de gemiddelde roomse kerkganger is net zo groot als bij de gemiddelde refo. Dat levert dit door jouw gesignaleerde 'probleem' op.
Onkunde geeft misvattingen en daar kun je alle kanten mee op....
De officiële leer van Rome is niet gewijzigd ten aanzien van de sacramentsleer en ook niet ten aanzien van de exclusiviteit van de sacramenten in de heilsbemiddeling. Zonder de roomse mis is er geen verzoening mogelijk. De bediening van de mis staat in de plaats waar de reformatie het geloof stelt. Dát is het echte probleem! Geloof is slechts een aandrang om tot de noodzakelijke heilsmiddelen van de sacramenten te komen in de visie van Rome. Het instrumentele karakter van het geloof bij Rome staat dan ook in een heel ander (heils)perspectief dan bij de reformatie.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 30 mar 2010, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Vervloekte afgoderij' uit catechismus VS

Bericht door Zonderling »

Het citaat dat Memento geeft is inderdaad veelzeggend.

Ook deze passages in de RK Catechismus kwam ik tegen waar te zien is dat naast offeren ook sprake is van aanbidding van brood en wijn. Daarom mogen we ook terecht spreken van 'afgoderij'.

Het concilie van Trente geeft de volgende samenvatting van het katholieke geloof: 'Omdat onze verlosser Christus gezegd heeft dat hetgeen Hij onder de gedaante van brood opdroeg werkelijk zijn lichaam was, is dit ook altijd de overtuiging geweest van de kerk van God, en daarom verklaart dit heilig concilie het ook nu weer: door de consecratie van brood en wijn komt de verandering tot stand van de gehele substantie van het brood in de substantie van het lichaam van Christus onze Heer, en van de gehele substantie van de wijn in de substantie van zijn bloed. Deze verandering nu is door de katholieke kerk gepast en treffend wezensverandering (transsubstantiatie) genoemd'.1
1377
De eucharistische tegenwoordigheid van Christus begint op het ogenblik van de consecratie en duurt zolang de eucharistische gedaanten blijven bestaan. Christus is geheel aanwezig in elk van beide gedaanten en geheel in elk deel ervan, zodat door het breken van het brood Christus niet opgedeeld wordt.1
1378
De verering van de eucharistie. In de misliturgie drukken wij ons geloof in de werkelijke tegenwoordigheid van Christus onder de gedaanten van brood en wijn onder andere uit door te knielen of door een diepe buiging te maken als teken van aanbidding. 'De katholieke kerk kent deze eredienst van aanbidding toe aan het sacrament van de eucharistie, niet alleen gedurende de mis, maar ook buiten deze viering. Met de grootste zorg bewaart zij de geconsacreerde hosties, biedt zij ze de christengelovigen ter plechtige verering aan en draagt zij ze in processie rond'.1
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Vervloekte afgoderij' uit catechismus VS

Bericht door Auto »

Zonderling schreef:Het citaat dat Memento geeft is inderdaad veelzeggend.

Ook deze passages in de RK Catechismus kwam ik tegen waar te zien is dat naast offeren ook sprake is van aanbidding van brood en wijn. Daarom mogen we ook terecht spreken van 'afgoderij'.

Het concilie van Trente geeft de volgende samenvatting van het katholieke geloof: 'Omdat onze verlosser Christus gezegd heeft dat hetgeen Hij onder de gedaante van brood opdroeg werkelijk zijn lichaam was, is dit ook altijd de overtuiging geweest van de kerk van God, en daarom verklaart dit heilig concilie het ook nu weer: door de consecratie van brood en wijn komt de verandering tot stand van de gehele substantie van het brood in de substantie van het lichaam van Christus onze Heer, en van de gehele substantie van de wijn in de substantie van zijn bloed. Deze verandering nu is door de katholieke kerk gepast en treffend wezensverandering (transsubstantiatie) genoemd'.1
1377
De eucharistische tegenwoordigheid van Christus begint op het ogenblik van de consecratie en duurt zolang de eucharistische gedaanten blijven bestaan. Christus is geheel aanwezig in elk van beide gedaanten en geheel in elk deel ervan, zodat door het breken van het brood Christus niet opgedeeld wordt.1
1378
De verering van de eucharistie. In de misliturgie drukken wij ons geloof in de werkelijke tegenwoordigheid van Christus onder de gedaanten van brood en wijn onder andere uit door te knielen of door een diepe buiging te maken als teken van aanbidding. 'De katholieke kerk kent deze eredienst van aanbidding toe aan het sacrament van de eucharistie, niet alleen gedurende de mis, maar ook buiten deze viering. Met de grootste zorg bewaart zij de geconsacreerde hosties, biedt zij ze de christengelovigen ter plechtige verering aan en draagt zij ze in processie rond'.1
Deze wilde ik ook aan halen. Zelfs nog het brood aanbidden .......
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Vervloekte afgoderij' uit catechismus VS

Bericht door memento »

Mag ik Faramir vragen in te gaan op de geciteerde stukken (door mij en Zonderling), met name de onderstreepte gedeelten? En als wij die stukken verkeerd begrijpen, uit te leggen hoe we onderstreepte gedeelten dan moeten interpreteren?
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Vervloekte afgoderij' uit catechismus VS

Bericht door Joannah »

`De RK heeft namelijk een systeem, waarbij de leer niet veranderd kan worden`
Het geborchte(limbo)en de aflaten lijken anders een van de ingredienten van de leer die te pas en te onpas door de "onfeilbare" paus worden veranderd.
Wat erg vreemd is voor een onfeilbaar instituut.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Vervloekte afgoderij' uit catechismus VS

Bericht door Faramir »

Joannah schreef:`De RK heeft namelijk een systeem, waarbij de leer niet veranderd kan worden`
Het geborchte(limbo)en
Iets met klok en klepel? Verdiep je er eens in, dan weet je dat je hier de plan misslaat. Het voorgeborchte was en is nog steeds een van de mogelijkheden. Door de katholieke geschiedenis zijn er altijd mensen geweest die dit aangehangen hebben en mensen die dit afgewezen hebben. De huidige paus heeft aangegeven er geen aanhanger van te zijn. En dat is zo'n beetje alles op dat punt, het staat elke katholiek vrij om er wel of niet in te geloven.
de aflaten
Ook hier is de leer niet veranderd. Misbruik wat er in de praktijk (dus niet de leer) ingeslopen was is uitgebannen.
lijken anders een van de ingredienten van de leer die te pas en te onpas door de "onfeilbare" paus worden veranderd.
2 uit 2 sla je mis. Daarnaast toon je dat je het begrip onfeilbaar icm met paus niet helemaal begrijpt.
Wat erg vreemd is voor een onfeilbaar instituut.
De Kerk is het Lichaam van Christus en zodanig dus onfeilbaar. Haar dienaren zijn zeker niet onfeilbaar. De Kerk is ook geen instituut, maar binnen de Kerk vind je vele instituten.

Kortom, hou je bij het onderwerp.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Vervloekte afgoderij' uit catechismus VS

Bericht door Mister »

Faramir schreef:Kortom, hou je bij het onderwerp.
In dat kader ben ik benieuwd naar je reactie op de bijdragen van Memento en Zonderling.
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Vervloekte afgoderij' uit catechismus VS

Bericht door Faramir »

memento schreef:Mag ik Faramir vragen in te gaan op de geciteerde stukken (door mij en Zonderling), met name de onderstreepte gedeelten? En als wij die stukken verkeerd begrijpen, uit te leggen hoe we onderstreepte gedeelten dan moeten interpreteren?
Het spijt me zeer, maar wat valt er verder nog toe te voegen. De katholieke Kerk leert de tegenwoordigstelling van het offer. En het leert transsubstantie waardoor het Brood en de Wijn daadwerkelijk het Lichaam en het Bloed van Christus zijn.

Dat kun je geloven of niet (en het is logisch dat protestanten dat niet doen), maar dat is wat anders als een stropop opzetten zoals de HC doet bij antwoord 80 en wat erkend is door enkele protestantse stromingen.

Over de rechtvaardiging heb ik al een document gelinkt: http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 00&doc=338

Gemeenschappelijke Verklaring over de Rechtvaardigingsleer door de Rooms Katholieke Kerk en Lutherse Wereld Federatie
Een document wat ik een ieder kan aanraden omdat het het protestantisme (althans het lutherse deel) en het katholicisme de voornaamste reden van de reformatie bespreken. En daarbij uitkomen dat men elkaar verkeerd verstaan heeft. Schijnbaar is het calvinistische deel nog niet toe aan het daadwerkelijk onderzoeken van de geschillen op hoog niveau om te kijken wat de overeenkomsten en geschillen zijn en waar men elkaar verkeerd verstaat.

Ik ben nu van plan om hier uit te loggen en eigenlijk niet meer terug te komen. Voor verdere informatie over het gereformeerde christendom wend ik mij wel tot refoweb.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Vervloekte afgoderij' uit catechismus VS

Bericht door Joannah »

Faramir schreef:
memento schreef:Mag ik Faramir vragen in te gaan op de geciteerde stukken (door mij en Zonderling), met name de onderstreepte gedeelten? En als wij die stukken verkeerd begrijpen, uit te leggen hoe we onderstreepte gedeelten dan moeten interpreteren?
Het spijt me zeer, maar wat valt er verder nog toe te voegen. De katholieke Kerk leert de tegenwoordigstelling van het offer. En het leert transsubstantie waardoor het Brood en de Wijn daadwerkelijk het Lichaam en het Bloed van Christus zijn.

Dat kun je geloven of niet (en het is logisch dat protestanten dat niet doen), maar dat is wat anders als een stropop opzetten zoals de HC doet bij antwoord 80 en wat erkend is door enkele protestantse stromingen.

Over de rechtvaardiging heb ik al een document gelinkt: http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 00&doc=338

Gemeenschappelijke Verklaring over de Rechtvaardigingsleer door de Rooms Katholieke Kerk en Lutherse Wereld Federatie
Een document wat ik een ieder kan aanraden omdat het het protestantisme (althans het lutherse deel) en het katholicisme de voornaamste reden van de reformatie bespreken. En daarbij uitkomen dat men elkaar verkeerd verstaan heeft. Schijnbaar is het calvinistische deel nog niet toe aan het daadwerkelijk onderzoeken van de geschillen op hoog niveau om te kijken wat de overeenkomsten en geschillen zijn en waar men elkaar verkeerd verstaat.

Ik ben nu van plan om hier uit te loggen en eigenlijk niet meer terug te komen. Voor verdere informatie over het gereformeerde christendom wend ik mij wel tot refoweb.
Dat doe je iedere keer, als je je punten niet hard kunt maken.
Uitermate zwak, als je het mij vraagt.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Vervloekte afgoderij' uit catechismus VS

Bericht door Mister »

Faramir schreef:Ik ben nu van plan om hier uit te loggen en eigenlijk niet meer terug te komen. Voor verdere informatie over het gereformeerde christendom wend ik mij wel tot refoweb.
Dat is natuurlijk ook een veelzeggend antwoord.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vervloekte afgoderij' uit catechismus VS

Bericht door Luther »

Mister schreef:
Faramir schreef:Ik ben nu van plan om hier uit te loggen en eigenlijk niet meer terug te komen. Voor verdere informatie over het gereformeerde christendom wend ik mij wel tot refoweb.
Dat is natuurlijk ook een veelzeggend antwoord.
Jammer dat Faramir wegblijft. Ik zou de discussie wel aan willen gaan. Hij discusieerde altijd op een waardige toon; dat kan ik niet van alle anti-roomschen zeggen hier. Er wordt hier over de RKK soms gesproken, alsof men de pikhouweel van de beeldenstorm nog in de hand heeft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie