behoefte aan stilte

Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Als rustpunt luister ik ook regelmatig op zaterdagavond,
een preek.

Wordt je echt rustig van. En mooie afsluiting van de week!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Adorote

Bericht door Adorote »

De stilte bewaren en behoefte aan stilte hebben ,is niet ergens naar luisteren al zo niet naar een of andere preek.

Stil zijn is stil zijn en in stilte zijn totaal, en je open stellen wat Hij tegen jou te zeggen heeft rechtstreeks.Kortom contemplatie.
Laatst gewijzigd door Adorote op 16 dec 2006, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Adorote schreef:De stilte bewaren en behoefte aan stilte hebben ,is niet ergens naar luisteren al zo niet naar een of andere preek.

Stil zijn is stil zijn en in stilte zijn totaal, en je open stellen wat Hij tegen jou te zeggen heeft rechtstreeks.
God speekt niet door de prediking van Zijn Woord? :wink:
Nou dat lijkt mij niet hard te maken.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

"Immers is mijn ziel stil tot God. Van Hem is mijn heil".

Dat dàt de ware behoefte aan stilte is, lijkt niet ter discussie te staan.
Alleen over de manier waarop je dat "stil zijn tot God" invult, blijkt verschil van opvatting te bestaan.

De Calvinistische traditie focust wel heel sterk op het gepredikte Woord. Misschien heeft men toen mèt het badwater ook wel een aantal waardevolle kinderen weggegooid....
Adorote

Bericht door Adorote »

Dat de Calvijnse reformatie heel wat kinderen met het badwater weg geworpen heeft is wel zeker,zeer zeker het stil zijn en de meditatie zo ook de Getijden diensten,om maar een paar belangrijke dingen te noemen die met het dagelijkse geloofsleven te maken hebben , maar er is altijd herstel mogelijk.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Adorote schreef:maar er is altijd herstel mogelijk.
zolang men het badwater maar niet terughaalt 8)
Plaats reactie