Hoe was jou sexuelevoorlichting?

Op welke manier heb jij sexuele voorlichting ontvangen?

Ik kreeg helemaal geen voorlichting
38
51%
Het was heel geheimzinnig.
11
15%
Bij mij thuis ging het op een heel open manier.
26
35%
 
Totaal aantal stemmen: 75

Gebruikersavatar
myster
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24
Locatie: gelderland

Bericht door myster »

ik behoor dus wederom bij de meerderheid.
Om eerlijk te zijn, zat ik er ook totaal niet op te wachten. We hebben onze oudsten wel voorlichting gegeven, maar ik vond het wel bepaald een moeilijk iets. Dan merk je dat het niet helemaal "gewoon" is om over zulke dingen te praten.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

myster schreef:ik behoor dus wederom bij de meerderheid.
Om eerlijk te zijn, zat ik er ook totaal niet op te wachten. We hebben onze oudsten wel voorlichting gegeven, maar ik vond het wel bepaald een moeilijk iets. Dan merk je dat het niet helemaal "gewoon" is om over zulke dingen te praten.
Het benoemen van de diverse aspecten vinden sommigen ook moeilijk. Hierbij bedoel ik de geslachtsorganen, de diverse daden en uitingen etc.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

--
Laatst gewijzigd door helma op 20 apr 2007, 12:45, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Unionist schreef:Wij zijn bezig met het boekje "Je groeit in liefde" van Jetze Baas. Dat geeft op een heel fijne manier voorlichting, vanuit de lijn Gods liefde-liefde tot elkaar-seksualiteit. Ook moeilijke thema's als homoseksualiteit en incest komen aan de orde. Heel expliciet, maar op een kiese manier.

Maar soms is de feedback heel verrassend. BIj het hoofdstuk "Vrijen" werd uitgelegd hoe dat in zijn werk gaat. Reactie van onze kinderen: "Doet dat dan geen zeer?". "Nou", zei ik, "bij de vrouw eerst wel, maar bij de man niet". "O gelukkig", reageert mijn zoontje van vijf, "dan kan ik gewoon rustig mijn gang gaan..."
ik heb het boekje ook, maar bij mij staat er echt voorin dat het voor kinderen vanaf 8 jaar is........ :wink:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Rens schreef:Kan het niet zo zijn dat diegenen die in hun kinder/jeugdjaren het allemaal zélf hebben moeten uitzoeken, sneller geneigd zijn te ontsporen dan diegenen die wél in deze materie zijn opgevoed??
heeft vooral te maken met taboes die ergens oprusten. Vrij vaak hoor je verhalen over misbruik in gereformeede / reformatorische hoek. Het zelfde heb je met roomse priesters etc. Waar het nou precies aan ligt... ik weet het niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

Marnix schreef:
Rens schreef:Kan het niet zo zijn dat diegenen die in hun kinder/jeugdjaren het allemaal zélf hebben moeten uitzoeken, sneller geneigd zijn te ontsporen dan diegenen die wél in deze materie zijn opgevoed??
heeft vooral te maken met taboes die ergens oprusten. Vrij vaak hoor je verhalen over misbruik in gereformeede / reformatorische hoek. Het zelfde heb je met roomse priesters etc. Waar het nou precies aan ligt... ik weet het niet.
Misschien komt het misbruik in andere groepen van de samenleving ook voor. Ik denk alleen dat het dan niet zo breed uitgemeten wordt. Wanneer dit binnen een groepering voorkomt die gelovig is, wijzen mensen toch sneller met de vinger...
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Er staan 2 fouten in de topictitel:

Correct is: Hoe was jouw sexuele voorlichting?

Waarvan akte.
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

Breekijzertje schreef:Er staan 2 fouten in de topictitel:

Correct is: Hoe was jouw sexuele voorlichting?

Waarvan akte.
En nog correcter is Hoe was jouw seksuele voorlichting?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Ma Vis
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 jan 2007, 21:26
Locatie: Zvwovp

Bericht door Ma Vis »

Bijzonder slecht.
Maar ik ben momenteel op het spoor.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

maar goed.... 49% hier kreeg dus geen voorlichting en bij 13 procent was het heel geheimzinnig. Dat is wel verontrustend veel he....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Marnix schreef:maar goed.... 49% hier kreeg dus geen voorlichting en bij 13 procent was het heel geheimzinnig. Dat is wel verontrustend veel he....
Och........de meesten weten wel hoe e.e.a. in elkaar steekt toch? :D
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Breekijzertje schreef:
Marnix schreef:maar goed.... 49% hier kreeg dus geen voorlichting en bij 13 procent was het heel geheimzinnig. Dat is wel verontrustend veel he....
Och........de meesten weten wel hoe e.e.a. in elkaar steekt toch? :D
Wat druk je dat leuk uit.

maar uiteraard snappen ze dat... het ging mij meer om alles daar omheen en fdan vooral: Hoe ga je met seksualiteit. Hoe het anatomisch allemaal werkt, dat leer je met biologie wel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Breekijzertje schreef:
Marnix schreef:maar goed.... 49% hier kreeg dus geen voorlichting en bij 13 procent was het heel geheimzinnig. Dat is wel verontrustend veel he....
Och........de meesten weten wel hoe e.e.a. in elkaar steekt toch? :D
Misschien moet je de vraag anders stellen: hoe geef jij sexuele voorlichting. Lijkt mij actueler. We weten toch dat er vroeger een groter taboe op ruste dan tegenwoordig?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ma Vis
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 jan 2007, 21:26
Locatie: Zvwovp

Bericht door Ma Vis »

Vroeger was het taboe wel groter, dat geloof ik zeker.
Maar tegenwoordig gaat het ook wel erg ver hoor.

Een buurmeisje kwam bij ons spelen.
Mijn zoontje kreeg een schone luier. Haar reactie was letterlijk
"Jij hebt een gek klein piemeltje. Die van mijn vader is veel groter."
:shock:
3 jaar.

Er lopen hier ook aardig wat peuters gewoon bloot over straat.
Warm weer; spelen in de tuin in een badje.
Even wat halen bij de buurvrouw; huppakee daar gaan ze dan over straat.

Misschien ben ík preuts, maar ik sta nog steeds :shock:
Gebruikersavatar
myster
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24
Locatie: gelderland

Bericht door myster »

Ma Vis schreef:Misschien ben ík preuts, maar ik sta nog steeds :shock:
Nou, wees dan maar lekker preuts toch? Ik sta er net zo tegenover als jij hoor. En daarom maar wat blij dat ik in een dorp woon waar dat gelukkig niet aan de orde is. (bible-belt hè? Is toch ergens goed voor :wink: )
Plaats reactie