Trouwen enzo....

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Pim schreef:behoefte aan familyplanning, gebruik van voorbehoedsmiddelen, financiële draagkracht
Tja zoek eerst het koninkrijk van God en de rest zal u gegeven worden? De musjes hoeven zich ook niet druk te maken over wat ze de volgende dag eten? Zal God dan niet beter voor ons zorgen dan voor die musjes?

Misschien wel een beetje te eenvoudig gesteld, maar ik zie in mijn omgeving naar mijn mening een wel erg grote bewustwording omtrent financiele draagkracht dat van zichzelf natuurlijk een erg relatief begrip is. We (G en ik) wilden al wel na een jaar trouwen. Ik zal eerlijk zeggen dat het maar goed is dat dat niet gebeurd is, want wat waren we naief over alles! Maar er is echt ook een andere kant waar doorgespaard wordt voor een volledig Mart Kleppe ingerichte tweeverdienershypotheekhuis.
We hebben nu een flatje gekocht dat gunstig genoeg al behoorlijk gestoffeerd is en waar we niet veel aan hoeven te doen. En wat van de zus van mijn vriendin is, waardoor we een vriendenprijsje kregen.
En in mijn omgeving toch van die steekjes onder water... Een flatje? Geen nieuwe keuken? Ah, dat bed dat jullie via marktplaats hebben gekocht... Je gaat daar echt op slapen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:Ah, dat bed dat jullie via marktplaats hebben gekocht... Je gaat daar echt op slapen?
Antwoord: je kan beter op een bed van marktplaats slapen dan op een bed van de bank.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:Ah, dat bed dat jullie via marktplaats hebben gekocht... Je gaat daar echt op slapen?
Antwoord: je kan beter op een bed van marktplaats slapen dan op een bed van de bank.
Je kunt idd ook op de bank slapen ;)
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Kaw schreef:
Pim schreef:behoefte aan familyplanning, gebruik van voorbehoedsmiddelen, financiële draagkracht
Tja zoek eerst het koninkrijk van God en de rest zal u gegeven worden? De musjes hoeven zich ook niet druk te maken over wat ze de volgende dag eten? Zal God dan niet beter voor ons zorgen dan voor die musjes?

Misschien wel een beetje te eenvoudig gesteld, maar ik zie in mijn omgeving naar mijn mening een wel erg grote bewustwording omtrent financiele draagkracht dat van zichzelf natuurlijk een erg relatief begrip is. We (G en ik) wilden al wel na een jaar trouwen. Ik zal eerlijk zeggen dat het maar goed is dat dat niet gebeurd is, want wat waren we naief over alles! Maar er is echt ook een andere kant waar doorgespaard wordt voor een volledig Mart Kleppe ingerichte tweeverdienershypotheekhuis.
We hebben nu een flatje gekocht dat gunstig genoeg al behoorlijk gestoffeerd is en waar we niet veel aan hoeven te doen. En wat van de zus van mijn vriendin is, waardoor we een vriendenprijsje kregen.
En in mijn omgeving toch van die steekjes onder water... Een flatje? Geen nieuwe keuken? Ah, dat bed dat jullie via marktplaats hebben gekocht... Je gaat daar echt op slapen?
Volgens mij ga je maar op 1 punt van de 6 in, en dan nog wel een van de minst belangrijke.
Verder. Denk jij dat zorgen omtrent financiele draagkracht ophoudt bij de trouwdag? Hoe gaat het verder als er kinderen komen en 1 van de ouders misschien stopt met werken of minder gaat werken, etc.?

Inderdaad een beetje te eenvoudig gesteld, dus ik zie geen reden om de stelling te heroverwegen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Pim schreef:
Kaw schreef:
Pim schreef:behoefte aan familyplanning, gebruik van voorbehoedsmiddelen, financiële draagkracht
Tja zoek eerst het koninkrijk van God en de rest zal u gegeven worden? De musjes hoeven zich ook niet druk te maken over wat ze de volgende dag eten? Zal God dan niet beter voor ons zorgen dan voor die musjes?

Misschien wel een beetje te eenvoudig gesteld, maar ik zie in mijn omgeving naar mijn mening een wel erg grote bewustwording omtrent financiele draagkracht dat van zichzelf natuurlijk een erg relatief begrip is. We (G en ik) wilden al wel na een jaar trouwen. Ik zal eerlijk zeggen dat het maar goed is dat dat niet gebeurd is, want wat waren we naief over alles! Maar er is echt ook een andere kant waar doorgespaard wordt voor een volledig Mart Kleppe ingerichte tweeverdienershypotheekhuis.
We hebben nu een flatje gekocht dat gunstig genoeg al behoorlijk gestoffeerd is en waar we niet veel aan hoeven te doen. En wat van de zus van mijn vriendin is, waardoor we een vriendenprijsje kregen.
En in mijn omgeving toch van die steekjes onder water... Een flatje? Geen nieuwe keuken? Ah, dat bed dat jullie via marktplaats hebben gekocht... Je gaat daar echt op slapen?
Volgens mij ga je maar op 1 punt van de 6 in, en dan nog wel een van de minst belangrijke.
Verder. Denk jij dat zorgen omtrent financiele draagkracht ophoudt bij de trouwdag? Hoe gaat het verder als er kinderen komen en 1 van de ouders misschien stopt met werken of minder gaat werken, etc.?

Inderdaad een beetje te eenvoudig gesteld, dus ik zie geen reden om de stelling te heroverwegen.
Ik geloof niet dat ik ergens beweer dat je financiele draagkracht ophoudt bij je trouwdag. En wij proberen onze uitgavepatronen zo te stroomlijnen dat een kind krijgen geen probleem is. Dat kind krijgen is misschien idd wel een probleem wanneer je als student trouwt, maar als je als kerk een regel hebt dat trouwen ook betekent dat je kiest voor het openstellen van kinderen... Dan moet er ook gesproken kunnen worden over de problemen die je krijgt wanneer je een kind krijgt in je studententijd. De GKV bijv. helpt je financieel een beetje, maar je kunt ook andere dingen in samenspraak met de gemeenschap vaak wel voor elkaar krijgen zoals dat het kind een ochtendje bij een gemeentelid kan verkeren. (Terwijl het in die kerk helemaal niet zo sterk is dat je na het trouwen gelijk kinderen hoort te krijgen.)
Overigens over de financiele draagkracht... Is het vaak niet het probleem dat de grens gelegt wordt door de bank en het stelletje zelf niet goed genoeg nadenkt over de maandlasten? Bij ons was de bank behoorlijk verbaast dat we niet het maximum wilde lenen. Dat was tegenwoordig vrij ongebruikelijk.

Mja, zelfontplooing vind ik een goed punt. Iets waar nog te weinig vrouwen een kans toe krijgen. Maar aan de andere kant? Hoe ver ga je er in en wanneer nader je het punt dat je het punt cariëre te ver doorvoerd?
Gebrek aan levenswijsheid vind ik een zwakpunt. Iedereen heeft een gebrek aan levenswijsheid en volgens mij is er in een huwelijk in elk geval te zeggen dat er nog heel wat levenswijsheid te ontdekken valt.
Het zwaartepunt van de verantwoordelijkheid voor opvoeden zou ik niet zo zeer op een financieel zwaartepunt leggen (tenzij het welzijn van het kind er zwaar onder lijdt), maar meer op een "hoe-staan-we-in-het-geloof"-zwaartepunt, wat nu haast niet lijkt te gebeuren. Je kunt na een belijdenis van de leer trouwen met een ja-woord zonder God en dan kinderen krijgen die gedoopt worden uit gewoonte. Vervolgens worden die kinderen opgevoed met een gewoontegeloof waarin ouders moreel weinig uit te dragen hebben. Dan is het echt een wonder als de kinderen dan nog lid blijven van de kerk. Maar ook het huwelijk is niet zoals ze wel eens zeggen een drievoudig snoer en komen er sneller scheidingen. Ik ben het eens met ds. Pieters (heb het artikel niet gezien, maar mijn schoonmoeder was er zeer lovend over) die hierop ook wijst.
Familyplanning dat in mijn ogen inclussief niet abortieve voorbehoedsmiddelen is, zal biddend moeten uitgevoerd worden. Als je het niet kan doen met God, dan zit je fout. Eigenlijk begint familyplanning al voor het huwelijk. Feitelijk is wachten met trouwen ook een voorbehoedsmiddel. Je kunt voor je trouwen ook op een gegeven moment hebben dat je gewoon bikkelhard voelt dat je met je besluitvoering niet voor God kan verschijnen, al zijn het voor de mensen prima geaccepteerde redenen.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Pim schreef: Bijzondere stellingnames hier, die ik niet deel.

Zou er in onze gezindte niet juist vaak aan de vroege kant getrouwd worden om bepaalde principes te handhaven (geen sex voor het huwelijk, niet samenwonen), maar vervolgens loop je tegen andere (principiële) problemen aan
- (gebrek aan levenswijsheid,
- verantwoordelijkheid voor opvoeding,
- behoefte aan familyplanning,
- gebruik van voorbehoedsmiddelen,
- financiële draagkracht,
- behoefte aan zelfontplooïng, etc).
Volgens mij zijn de door jou genoemde "principieele" bezwaren, om juist af te zien van een vroeg huwelijk, juist argumenten die doordrenkt zijn van de hedendaagse tijdgeest.

Als je in het vertrouwen op God het huwelijksleven , (dat door God zelf is ingesteld), in mag gaan dan geloof ik dat je ook wijsheid ontvangt om met de door jou genoemde punten om te gaan.
Je maakt het jezelf juist extra moeilijk , ook op sexueel gebied, om maar te wachten met een huwelijk.
Loreine

Bericht door Loreine »

Loreine trouwt lekker nog lang niet! Eerst nog wat jaren alles doen wat leuk is, daarna pas met manlief op de bank zitten hehe!
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Loreine schreef:Loreine trouwt lekker nog lang niet! Eerst nog wat jaren alles doen wat leuk is, daarna pas met manlief op de bank zitten hehe!
zo oud ben je nou ook niet he.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

geledu schreef:
Pim schreef: Bijzondere stellingnames hier, die ik niet deel.

Zou er in onze gezindte niet juist vaak aan de vroege kant getrouwd worden om bepaalde principes te handhaven (geen sex voor het huwelijk, niet samenwonen), maar vervolgens loop je tegen andere (principiële) problemen aan
- (gebrek aan levenswijsheid,
- verantwoordelijkheid voor opvoeding,
- behoefte aan familyplanning,
- gebruik van voorbehoedsmiddelen,
- financiële draagkracht,
- behoefte aan zelfontplooïng, etc).
Volgens mij zijn de door jou genoemde "principieele" bezwaren, om juist af te zien van een vroeg huwelijk, juist argumenten die doordrenkt zijn van de hedendaagse tijdgeest.

Als je in het vertrouwen op God het huwelijksleven , (dat door God zelf is ingesteld), in mag gaan dan geloof ik dat je ook wijsheid ontvangt om met de door jou genoemde punten om te gaan.
Je maakt het jezelf juist extra moeilijk , ook op sexueel gebied, om maar te wachten met een huwelijk.
Eens met Geludu. Daarbij zie ik in de argumenten die Pim noemt maar één ding:

IK-gerichtheid

En daar zit het probleem. Wie aan een huwelijk begint, moet zichzelf leren verzaken. Dat betekend heel simpel: De partner voorop zetten. Of, als er kinderen mogen komen: het gezin vóór eigen belang. Ik denk trouwens dat het gebrek aan die 'nederige' en 'ootmoedige' houding, de oorzaak is achter veel scheidingen. De rechte verhouding in een christelijke huwelijk is (in volgorde van belangrijkheid): God, de partner, kinderen, jezelf.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Loreine schreef:Loreine trouwt lekker nog lang niet! Eerst nog wat jaren alles doen wat leuk is, daarna pas met manlief op de bank zitten hehe!
Ja ja Loreine hoop dat je daar van de Heere de tijd voor krijgt
om jaren alles kan doen wat leuk is D.V. :wink:
Adorote

Bericht door Adorote »

Waarom wordt sex en huwlijk toch aan elkaar gekoppeld die twee hebben niets met elkaar te maken , daar men sex heeft in een huwelijk is een andere zaak.

Te meer zou iedere man en vrouw bij zich zelf te rade moeten gaan ben ik wel geschikt voor en huwelijk , dat zelfonderzoek in deze zou geboden zijn.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Adorote schreef:Waarom wordt sex en huwlijk toch aan elkaar gekoppeld die twee hebben niets met elkaar te maken , daar men sex heeft in een huwelijk is een andere zaak.

Te meer zou iedere man en vrouw bij zich zelf te rade moeten gaan ben ik wel geschikt voor en huwelijk , dat zelfonderzoek in deze zou geboden zijn.

Mee eens. Zelfonderzoek is in dezen van node. :wink: Voorkomt ook veel eventuele narigheid.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Lassie schreef:
Loreine schreef:Loreine trouwt lekker nog lang niet! Eerst nog wat jaren alles doen wat leuk is, daarna pas met manlief op de bank zitten hehe!
zo oud ben je nou ook niet he.

misschien juist daarom :wink:

maar gelijk heb je.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Adorote schreef:Waarom wordt sex en huwlijk toch aan elkaar gekoppeld
Zo heel bijzonder is dat nou ook weer niet.
De gangbare exegese van Genesis 2 : 24 is, dat het eerste deel van die tekst (Daarom zal de man zijn vader zijn en moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven) wijst op het huwelijk en het tweede deel (en zij zullen tot een vlees zijn) op sexualiteit die alleen binnen het huwelijk gestalte behoort te krijgen.
Adorote schreef:Te meer zou iedere man en vrouw bij zich zelf te rade moeten gaan ben ik wel geschikt voor en huwelijk , dat zelfonderzoek in deze zou geboden zijn.
Daar heb je op zichzelf wel gelijk in.
Alhoewel het 2 kanten heeft, zoals Paulus hier zegt:
Doch ik zeg den ongetrouwden, en den weduwen: Het is hun goed, indien zij blijven, gelijk als ik.
Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Loreine schreef:Loreine trouwt lekker nog lang niet! Eerst nog wat jaren alles doen wat leuk is, daarna pas met manlief op de bank zitten hehe!
Rare tegenstelling. Je hoeft echt niet altijd met manlief op de bank te zitten hoor. Je mag ook best leukere dingen doen. :mrgreen:
Plaats reactie