VUURWERKmet oud en nieuw.

Adorote

VUURWERKmet oud en nieuw.

Bericht door Adorote »

Vuurwerk afsteken met oud en nieuw is een pracht traditie moet ook zo blijven, en zal altijd zo blijven.De STELLING---- wil men er geld voor uit geven of niet.
limosa

Re: VUURWERKmet oud en nieuw.

Bericht door limosa »

Adorote schreef:Vuurwerk afsteken met oud en nieuw is een pracht traditie moet ook zo blijven, en zal altijd zo blijven.De STELLING---- wil men er geld voor uit geven of niet.
geen cent, dit goddeloze gebeuren zou ik liefst zover mogelijk vanaf blijven
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Ga een beetje mijn geld de lucht in schieten ben me daar een beetje gek!
Wel goed maar niet gek.

En slecht begin van het nieuwe jaar al die luchtvervuilling.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: VUURWERKmet oud en nieuw.

Bericht door memento »

limosa schreef:
Adorote schreef:Vuurwerk afsteken met oud en nieuw is een pracht traditie moet ook zo blijven, en zal altijd zo blijven.De STELLING---- wil men er geld voor uit geven of niet.
geen cent, dit goddeloze gebeuren zou ik liefst zover mogelijk vanaf blijven
Ik zou het niet goddeloos willen noemen. Sommig vuurwerk is gewoon mooi. Ik vind het alleen zonde van het geld...
limosa

Re: VUURWERKmet oud en nieuw.

Bericht door limosa »

memento schreef:
limosa schreef:
Adorote schreef:Vuurwerk afsteken met oud en nieuw is een pracht traditie moet ook zo blijven, en zal altijd zo blijven.De STELLING---- wil men er geld voor uit geven of niet.
geen cent, dit goddeloze gebeuren zou ik liefst zover mogelijk vanaf blijven
Ik zou het niet goddeloos willen noemen. Sommig vuurwerk is gewoon mooi. Ik vind het alleen zonde van het geld...
het oorspronkelijke doel van vuurwerk is goddeloos heb ik mij altijd laten vertellen
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: VUURWERKmet oud en nieuw.

Bericht door Oude-Waarheid »

limosa schreef:
memento schreef:
limosa schreef:
Adorote schreef:Vuurwerk afsteken met oud en nieuw is een pracht traditie moet ook zo blijven, en zal altijd zo blijven.De STELLING---- wil men er geld voor uit geven of niet.
geen cent, dit goddeloze gebeuren zou ik liefst zover mogelijk vanaf blijven
Ik zou het niet goddeloos willen noemen. Sommig vuurwerk is gewoon mooi. Ik vind het alleen zonde van het geld...
het oorspronkelijke doel van vuurwerk is goddeloos heb ik mij altijd laten vertellen
Tja dat heb ik ook gehoord "vuurwerk om de boze geesten te verdrijven"
Adorote

Bericht door Adorote »

het is geen godloos gebeuren , want dit nieuwe jaar krijgen we weer van de Allerhoogste, dus zijn we daar blij om en verwelkomen het nieuwe jaar met gebed een vuurwerk, en het is een prachtig gezicht.Met oud jaarsavond wordt de dank en de lof gebracht aan God voor het oude jaar en wordt besloten met het Te Deum, in het kader daar van wordt het nieuwe jaar uit bundig begroet met vuurwerk als een nieuw jaar een geschenk van Hem die wij aanbidden , in die vreugde wordt er vuurwerk afgestoken.De een wil daar geld vooruit geven de ander weer niet. Een ieder is daar vrij in totaal vrij.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: VUURWERKmet oud en nieuw.

Bericht door memento »

Oude-Waarheid schreef:Tja dat heb ik ook gehoord "vuurwerk om de boze geesten te verdrijven"
Tenzij aangetoond kan worden dat dit nog steeds de reden is achter vuurwerk, acht ik dit als een non-argument.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Het zou misschien een overweging kunnen zijn dat vuurwerk extreem milieuvervuilend is. Nu vergaat de wereld toch wel, dus "na ons de zondvloed", maar misschien, heel misschien, zouden Christenen allleen al om milieuredenen van vuurwerk af moeten zien.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

afschuwelijk dat vuurwerk. Ik vind het zo zielig voor honden en vogels.... hebben we daar al eens bij stilgestaan???
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: VUURWERKmet oud en nieuw.

Bericht door Oude-Waarheid »

memento schreef:
Oude-Waarheid schreef:Tja dat heb ik ook gehoord "vuurwerk om de boze geesten te verdrijven"
Tenzij aangetoond kan worden dat dit nog steeds de reden is achter vuurwerk, acht ik dit als een non-argument.
Heb toch gehoord dat het daar oorspronkelijk vandaan komt en
daar reageerde ik op :wink:
Maar ik kan me natuurlijk ook vergissen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

als wij voor 50 euro vuurwerk kochten moesten wij ook 50 euro aan een goed doel geven.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: VUURWERKmet oud en nieuw.

Bericht door Marnix »

limosa schreef:
memento schreef:
limosa schreef:
Adorote schreef:Vuurwerk afsteken met oud en nieuw is een pracht traditie moet ook zo blijven, en zal altijd zo blijven.De STELLING---- wil men er geld voor uit geven of niet.
geen cent, dit goddeloze gebeuren zou ik liefst zover mogelijk vanaf blijven
Ik zou het niet goddeloos willen noemen. Sommig vuurwerk is gewoon mooi. Ik vind het alleen zonde van het geld...
het oorspronkelijke doel van vuurwerk is goddeloos heb ik mij altijd laten vertellen
Het oorspronkelijke doel van het kerstfeest ook. Demonen verdrijven enzo. Germaanse religie. De lichtjes hadden ook een occulte betekenis. Kortom, met jou manier van redeneren zou iedere christen die met kerst kaarsen in de woonkamer heeft staan goddeloos... en vuurwerk... is chinees toch? Zelfde doel. Gelukkig is het inmiddels heel anders en wordt het voor de sier gedaan. Ik ga er geen geld aan uitgeven, maar ik vind het wel mooi om te zien. Alleen jammer dat er zoveel geld aan wordt uitgegeven. Maar die goede vriend van me die vuurwerk afsteekt is daarmee nog niet goddeloos. Kijk nou gewoon eens uit met dit soort spontana uitlatingen Limosa, je hebt er een beetje een handje van om gelijk met enorm zware termen te gaan gooien, heb ik eerder ook wel eens gezien. En zonder er bij na te denken veroordeel je gelijk weer een groep mensen. O, en als je mensen kent die vuurwerk afsteken om boze geesten te verdrijven mag je je inderdaad wel zorgen maken. Maar je haalt wel heel makkelijk door elkaar waarom mensen dit een paar duizend jaar geleden deden en waarom ze het nu doen. In China werd het daarvoor gebruikt, maar het is naar Europa gekomen en daar nooit voor dergelijke doeleinden gebruikt. Dus, wat doe ik verkeerd als ik een sierpijl de lucht in schiet? Niets, ik doe het omdat het mooi is en niet om boze geesten te verdrijven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Lassie schreef:als wij voor 50 euro vuurwerk kochten moesten wij ook 50 euro aan een goed doel geven.
volgens dat principe doen wij dat ook.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: VUURWERKmet oud en nieuw.

Bericht door Oude-Waarheid »

Marnix schreef:
limosa schreef:
memento schreef:
limosa schreef: geen cent, dit goddeloze gebeuren zou ik liefst zover mogelijk vanaf blijven
Ik zou het niet goddeloos willen noemen. Sommig vuurwerk is gewoon mooi. Ik vind het alleen zonde van het geld...
het oorspronkelijke doel van vuurwerk is goddeloos heb ik mij altijd laten vertellen
Het oorspronkelijke doel van het kerstfeest ook. Demonen verdrijven enzo. Germaanse religie. De lichtjes hadden ook een occulte betekenis. Kortom, met jou manier van redeneren zou iedere christen die met kerst kaarsen in de woonkamer heeft staan goddeloos... en vuurwerk... is chinees toch? Zelfde doel. Gelukkig is het inmiddels heel anders en wordt het voor de sier gedaan. Ik ga er geen geld aan uitgeven, maar ik vind het wel mooi om te zien. Alleen jammer dat er zoveel geld aan wordt uitgegeven. Maar die goede vriend van me die vuurwerk afsteekt is daarmee nog niet goddeloos. Kijk nou gewoon eens uit met dit soort spontana uitlatingen Limosa, je hebt er een beetje een handje van om gelijk met enorm zware termen te gaan gooien, heb ik eerder ook wel eens gezien. En zonder er bij na te denken veroordeel je gelijk weer een groep mensen. O, en als je mensen kent die vuurwerk afsteken om boze geesten te verdrijven mag je je inderdaad wel zorgen maken. Maar je haalt wel heel makkelijk door elkaar waarom mensen dit een paar duizend jaar geleden deden en waarom ze het nu doen. In China werd het daarvoor gebruikt, maar het is naar Europa gekomen en daar nooit voor dergelijke doeleinden gebruikt. Dus, wat doe ik verkeerd als ik een sierpijl de lucht in schiet? Niets, ik doe het omdat het mooi is en niet om boze geesten te verdrijven.
Marnix,
Zelf heb ik het hele jaar kaarsen in mijn kamer staan heeft ook niets
maar dan ook niets met kerst te maken :wink:
Alleen maar makkelijk als het licht een keer uitvalt of als eventuele
rookverdrijver!!!
Plaats reactie