VUURWERKmet oud en nieuw.

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Al dat vuurwerk kan je nooit de vreugde geven die de dienst van de Heere geeft. En ik geloof als je dat in gaat zien, dat je je verre van het vuurwerk gaat houden. Het is rommel die op geen enkele manier tot nut is op een moment waar juist de vergankelijkheid van het leven wordt beleden en waar we stil staan bij Gods goedertierenheid over ons en bidden om de Gods bewaring in het komende jaar. Het is een middel van de satan om de ernst van de oudejaarsdienst te laten verdwijnen.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Josephus schreef:
Klavier schreef:En daarom meen ik dat vuurwerk als dankbetuiging voor het nieuwe jaar tegen Gods Woord is (...)
Ik vraag me af hoeveel mensen met deze intentie hun vuurwerk afsteken... :?
Zie de argumentatie van de topic starter.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Klavier schreef:
Josephus schreef:
Klavier schreef:En daarom meen ik dat vuurwerk als dankbetuiging voor het nieuwe jaar tegen Gods Woord is (...)
Ik vraag me af hoeveel mensen met deze intentie hun vuurwerk afsteken... :?
Zie de argumentatie van de topic starter.
Hmm, de topicstarter vindt alleen dat het een mooie traditie is...
Katie
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 jul 2006, 18:02

Bericht door Katie »

Erasmiaan schreef:....Het is een middel van de satan om de ernst van de oudejaarsdienst te laten verdwijnen.
Daar zit heel wat in denk ik!! Eén van de redenen waarom ik er absoluut geen voorstander van ben.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Tiberius schreef:
Lassie schreef:als wij voor 50 euro vuurwerk kochten moesten wij ook 50 euro aan een goed doel geven.
Een soort aflaatje, dus?
Dit komt ook bij mij heel bekend over.
Wij moesten ook een zelfdebedrag aan de zending geven.
Wel kregen we uiteraard een max bedrag mee wat we mochten besteden aan vuurwerk.

De discussie over vuurwerk is ook al een oude.
Laten we wel wezen dat het voor jongeren (en voor ouderen :wink: ) ontzettend spannend is om wat met vuur en kruit te spelen.
Dit is ook niet nieuw, vroeger gooiden ze asbest in het vuur of speelde ze met carbit.
Het jammere is dat vuurwerk alleen rond oud en nieuw verkrijgbaar is.
Het moment van afsteken is relevant om vuurwerk als zondig of niet te beoordelen.

Zelf kan ik de weerzin begrijpen tov vuurwerk zeker als het afgestoken wordt op een moment dat door de kerk is ingevuld als gedenkdag aan de vergankelijkheid van het leven.
We moeten wel in oogenschouw blijven nemen dat oud en nieuw geen kerkelijke feest of gedenkdag is, het is puur een moment van tijdsbepaling om ons systeem van data en tijd in ere te houden.

Het is natuurlijk niet verkeerd om deze gebeurtenis als gedenkmoment te houden en als deze zaken een indruk achterlaten is het ongepast om vuurwerk af te steken.
Laatst gewijzigd door geledu op 18 dec 2006, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

geledu schreef:Het jammere is dat vuurwerk alleen rond oud en nieuw verkrijgbaar is.
Dat is niet bepaald het geval hoor! In de grote(re) steden kun je echt het hele jaar door wel aan vuurwerk komen. En anders hoef je alleen maar even naar onze zuiderburen te rijden (dat "even" hangt natuurlijk wel af van waar je woont).
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Ik vind het prachtig om naar het vuurwerk van een ander te kijken :mrgreen:
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Ik vind het prachtig om naar het vuurwerk van een ander te kijken :mrgreen:
Ik houd van vuurwerk met grote knallen. Maar ik vind het wel gevaarlijk...
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Josephus schreef:
geledu schreef:Het jammere is dat vuurwerk alleen rond oud en nieuw verkrijgbaar is.
Dat is niet bepaald het geval hoor! In de grote(re) steden kun je echt het hele jaar door wel aan vuurwerk komen. En anders hoef je alleen maar even naar onze zuiderburen te rijden (dat "even" hangt natuurlijk wel af van waar je woont).
Hij bedoelt natuurlijk "Het jammere is dat vuurwerk alleen legaal rond oud en nieuw verkrijgbaar is." :wink:
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:Ik vind het prachtig om naar het vuurwerk van een ander te kijken :mrgreen:
Ik houd van vuurwerk met grote knallen. Maar ik vind het wel gevaarlijk...
Ik heb een beetje moeite met het zien van knallen, dus doe mij maar siervuurwerk :D
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

ik ben over gegaan op champagne schieten. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Eva
Berichten: 110
Lid geworden op: 01 okt 2005, 22:25

Bericht door Eva »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:Ik vind het prachtig om naar het vuurwerk van een ander te kijken :mrgreen:
Ik houd van vuurwerk met grote knallen. Maar ik vind het wel gevaarlijk...
Haha, meen je dat? Grappig! Sommige mensen blijven me verrassen...;)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:Al dat vuurwerk kan je nooit de vreugde geven die de dienst van de Heere geeft. En ik geloof als je dat in gaat zien, dat je je verre van het vuurwerk gaat houden.
Ach, die redenering heb ik zo vaak gehoord. Alleen waarom zou je m niet toepassen op bijvoorbeeld verjaardagen of andere aangelegenheden waarop de mensen die deze regel zo graag uitspreken zich goed vermaken? Blijdschap en vreugde horen net zo goed bij het leven van een vrome, als droevenis en ernst.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:Al dat vuurwerk kan je nooit de vreugde geven die de dienst van de Heere geeft. En ik geloof als je dat in gaat zien, dat je je verre van het vuurwerk gaat houden.
Ach, die redenering heb ik zo vaak gehoord. Alleen waarom zou je m niet toepassen op bijvoorbeeld verjaardagen of andere aangelegenheden waarop de mensen die deze regel zo graag uitspreken zich goed vermaken? Blijdschap en vreugde horen net zo goed bij het leven van een vrome, als droevenis en ernst.
Voor mij is vuurwerk van een ander kaliber als verjaardagen en aangelegenheden. De Heere zegt: Vier uw vierdagen. En de blijdschap en vreugde die bij het leven van een vrome horen, daar schaar jij ook vuurwerk onder? Versta je dat onder de vrijheid in Christus?
Adorote

Bericht door Adorote »

Niets is mooier en heerlijker dan vrij te zijn in Christus Jezus, en plezier te hebben in de dingen van het leven , daar hoort ook vuurwerk bij niets mis mee totaal niet.
Plaats reactie