Er zijn anders best argumenten aan te voeren die niet per se religieus van aard zijn. Wat te denken van milieuvervuiling, geldverspilling, geluidsoverlast of gevaar voor eigen en andermans ledematen?Adorote schreef:Niets is mooier en heerlijker dan vrij te zijn in Christus Jezus, en plezier te hebben in de dingen van het leven , daar hoort ook vuurwerk bij niets mis mee totaal niet.
VUURWERKmet oud en nieuw.
Ja.Erasmiaan schreef:Voor mij is vuurwerk van een ander kaliber als verjaardagen en aangelegenheden. De Heere zegt: Vier uw vierdagen. En de blijdschap en vreugde die bij het leven van een vrome horen, daar schaar jij ook vuurwerk onder? Versta je dat onder de vrijheid in Christus?memento schreef:Ach, die redenering heb ik zo vaak gehoord. Alleen waarom zou je m niet toepassen op bijvoorbeeld verjaardagen of andere aangelegenheden waarop de mensen die deze regel zo graag uitspreken zich goed vermaken? Blijdschap en vreugde horen net zo goed bij het leven van een vrome, als droevenis en ernst.Erasmiaan schreef:Al dat vuurwerk kan je nooit de vreugde geven die de dienst van de Heere geeft. En ik geloof als je dat in gaat zien, dat je je verre van het vuurwerk gaat houden.
En Josphus, kijk, nu praten we ergens over, dat zijn tenminste argumenten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Maak het jezelf niet te moeilijk Erasmiaan.Erasmiaan schreef:
Voor mij is vuurwerk van een ander kaliber als verjaardagen en aangelegenheden. De Heere zegt: Vier uw vierdagen. En de blijdschap en vreugde die bij het leven van een vrome horen, daar schaar jij ook vuurwerk onder? Versta je dat onder de vrijheid in Christus?
Als we zulke pietluttigheden stellig tot zijn of schijn gaan rekenen, rekenen we wel fout.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Dat weet ik. Daarom was het ook niet tot jou gericht.Marnix schreef:Ja.Erasmiaan schreef:Voor mij is vuurwerk van een ander kaliber als verjaardagen en aangelegenheden. De Heere zegt: Vier uw vierdagen. En de blijdschap en vreugde die bij het leven van een vrome horen, daar schaar jij ook vuurwerk onder? Versta je dat onder de vrijheid in Christus?memento schreef:Ach, die redenering heb ik zo vaak gehoord. Alleen waarom zou je m niet toepassen op bijvoorbeeld verjaardagen of andere aangelegenheden waarop de mensen die deze regel zo graag uitspreken zich goed vermaken? Blijdschap en vreugde horen net zo goed bij het leven van een vrome, als droevenis en ernst.Erasmiaan schreef:Al dat vuurwerk kan je nooit de vreugde geven die de dienst van de Heere geeft. En ik geloof als je dat in gaat zien, dat je je verre van het vuurwerk gaat houden.
Als zulke dingen zoals vuurwerk in de overtuiging (dus niet als het voortleven van de oude mens) in overeenstemming gebracht worden met genade, dan zou ik het nog maar eens nakijken.Gian schreef:Maak het jezelf niet te moeilijk Erasmiaan.
Als we zulke pietluttigheden stellig tot zijn of schijn gaan rekenen, rekenen we wel fout.
Jij drinkt zeker ook geen wijntje of biertje met oud en nieuw. Iedere vorm van feestvieren (buiten kerkdiensten om) lijken zo te zien verboden te zijnErasmiaan schreef:Dat weet ik. Daarom was het ook niet tot jou gericht.Marnix schreef:Ja.Erasmiaan schreef:Voor mij is vuurwerk van een ander kaliber als verjaardagen en aangelegenheden. De Heere zegt: Vier uw vierdagen. En de blijdschap en vreugde die bij het leven van een vrome horen, daar schaar jij ook vuurwerk onder? Versta je dat onder de vrijheid in Christus?memento schreef: Ach, die redenering heb ik zo vaak gehoord. Alleen waarom zou je m niet toepassen op bijvoorbeeld verjaardagen of andere aangelegenheden waarop de mensen die deze regel zo graag uitspreken zich goed vermaken? Blijdschap en vreugde horen net zo goed bij het leven van een vrome, als droevenis en ernst.
Als zulke dingen zoals vuurwerk in de overtuiging (dus niet als het voortleven van de oude mens) in overeenstemming gebracht worden met genade, dan zou ik het nog maar eens nakijken.Gian schreef:Maak het jezelf niet te moeilijk Erasmiaan.
Als we zulke pietluttigheden stellig tot zijn of schijn gaan rekenen, rekenen we wel fout.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Het gaat gewoon om manieren waarop je de feestelijkheden vormgeeft.Erasmiaan schreef:'t Gaat hier alleen over vuurwerk, hoe kom je hierbij?Jij drinkt zeker ook geen wijntje of biertje met oud en nieuw. Iedere vorm van feestvieren (buiten kerkdiensten om) lijken zo te zien verboden te zijn
Als je ik je laatste qoute erbij pak zou de vraag dan kunnen zijn:
Als zulke dingen zoals een wijntje/biertje drinken in de overtuiging (dus niet als het voortleven van de oude mens) in overeenstemming gebracht worden met genade, dan zou ik het nog maar eens nakijken.
Die dingen hebben met de genade an sich nog niet zoveel te maken toch?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Op zo'n manier ga ik niet discussieren. Iets drinken vergelijken met vuurwerk is irreeel.Marnix schreef:Het gaat gewoon om manieren waarop je de feestelijkheden vormgeeft.Erasmiaan schreef:'t Gaat hier alleen over vuurwerk, hoe kom je hierbij?Jij drinkt zeker ook geen wijntje of biertje met oud en nieuw. Iedere vorm van feestvieren (buiten kerkdiensten om) lijken zo te zien verboden te zijn
Als je ik je laatste qoute erbij pak zou de vraag dan kunnen zijn:
Als zulke dingen zoals een wijntje/biertje drinken in de overtuiging (dus niet als het voortleven van de oude mens) in overeenstemming gebracht worden met genade, dan zou ik het nog maar eens nakijken.
Die dingen hebben met de genade an sich nog niet zoveel te maken toch?
Jurist ofzo?Erasmiaan schreef:
Op zo'n manier ga ik niet discussieren. Iets drinken vergelijken met vuurwerk is irreeel.
De argumenten die je gebruikt zijn wel 1 op 1 over te brengen naar het vieren van een verjaardag of iets bijzonders doen met Oud en nieuw zonder er direct een Godsdienstige betekenis aan te geven.
Er zijn dus andere onbenoemde argumenten die je een onderscheid doen maken tussen het afsteken van vuurwerk en het drinken van een wijntje met oud en nieuw.
Inderdaad. Waarom zijn ze niet vergelijkbaar? Ik heb duidelijk aangegeven dat het feit dat vroeger vuurwerk werd gebruikt in China om geesten weg te jagen, niet voor ons geldt. Het is dus puur een invulling van feestelijkheden. Dat kan met een lekker biertje, met wat mooi siervuurwerk...of allebei
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hoho, de vervuilende factor maakt ze wel degelijk onderscheidbaar en ethisch gezien heel verschillend. (Om terug te komen op een eerdere opmerking, ja ik ben ook tegen karten)Marnix schreef:Inderdaad. Waarom zijn ze niet vergelijkbaar? Ik heb duidelijk aangegeven dat het feit dat vroeger vuurwerk werd gebruikt in China om geesten weg te jagen, niet voor ons geldt. Het is dus puur een invulling van feestelijkheden. Dat kan met een lekker biertje, met wat mooi siervuurwerk...of allebei
Vuurwerk is niet verkeerd.Marnix schreef:Inderdaad. Waarom zijn ze niet vergelijkbaar? Ik heb duidelijk aangegeven dat het feit dat vroeger vuurwerk werd gebruikt in China om geesten weg te jagen, niet voor ons geldt. Het is dus puur een invulling van feestelijkheden. Dat kan met een lekker biertje, met wat mooi siervuurwerk...of allebei
Oude heidense gebruiken echter wel.
Geldt deze tekst niet voor ons allemaal?
Maar alzo zult gij hun doen: hun altaren zult gij afwerpen, en hun opgerichte beelden verbreken, en hun bossen zult gij afhouwen, en hun gesnedene beelden met vuur verbranden.
Want gij zijt een heilig volk den HEERE, uw God; u heeft de HEERE, uw God, verkoren, dat gij Hem tot een volk des eigendoms zoudt zijn uit alle volken, die op den aardbodem zijn.
Als de Heere nadrukkelijk gebiedt het heidendom inclusief de objecten van het heidendom te verbreken, hoe kunnen wij dan als Nieuw Testamentisch verbondsvolk (we geloven toch?) mee doen aan oude gebruiken die de heidenen hebben gebracht?
Wij kunnen toch laten zien als lichtend licht en zoutend zout dat Efeze 5 meer feestelijkheid bevat dan het vuurwerk?
Vuurwerk is geen oud heidens gebruik.
Vuurwerk afsteken om kwade goden te verjagen is een oud heidens gebruik.
Als we deze nuance uit het oog verliezen is het einde zoek. Dan mogen we niet meer genieten van een mooie oude eik, omdat de oude Germanen eiken in een ver verleden bewonderden als Goden.
Overigens vind ik het milieuvervuilende aspect een goede reden om geen of in ieder geval niet veel vuurwerk af te steken.
Vuurwerk afsteken om kwade goden te verjagen is een oud heidens gebruik.
Als we deze nuance uit het oog verliezen is het einde zoek. Dan mogen we niet meer genieten van een mooie oude eik, omdat de oude Germanen eiken in een ver verleden bewonderden als Goden.
Overigens vind ik het milieuvervuilende aspect een goede reden om geen of in ieder geval niet veel vuurwerk af te steken.
Vuurwerk tijdens de jaarwisseling is wel degelijk in zijn oorsprong om kwade goden te verjagen.Zosinus schreef:Vuurwerk is geen oud heidens gebruik.
Vuurwerk afsteken om kwade goden te verjagen is een oud heidens gebruik.
Als we deze nuance uit het oog verliezen is het einde zoek. Dan mogen we niet meer genieten van een mooie oude eik, omdat de oude Germanen eiken in een ver verleden bewonderden als Goden.
Om geen enkele andere reden is die traditie van vuurwerk tijdens de jaarwisseling tot stand gekomen.
Als je enkel een gewijzigde motivatie voldoende vind om een heidens gebruik in stand te houden, kan ik niet uit de voeten met Deut. 7. Daar gaat de Bijbel duidelijk uit van niet alleen het verbieden van dienen van de afgoden, maar gebiedt God ook het verbreken van alles waaruit de afgodendienst bestond.
En nogmaals, wij hebben bovendien Efeze 5. Dat is toch veel rijker van inhoud? Moeten wij dan zo nodig een oud heidens ritueel in stand houden, enkel voor de lol?
Als het afsteken van vuurwerk door niemand daadwerkelijk ervaren wordt als het verjagen van de kwade goden, dan kan er geen sprake zijn van afgoderij. De afgoderij is dan allang overwonnen. Door het geven van een historisch argument wordt er paradoxaal opnieuw een betekenis ingelegd die het al feitelijk al lang niet meer heeft. Dat vind ik wat kunstmatig. Ik lees Deut.7 in het kader van afgoderij die nog levend en krachtig is. Of wil je ook alle eikenbomen gaan omhakken omdat die ooit als heilige bomen. vereerd werden.Klavier schreef:Vuurwerk tijdens de jaarwisseling is wel degelijk in zijn oorsprong om kwade goden te verjagen.Zosinus schreef:Vuurwerk is geen oud heidens gebruik.
Vuurwerk afsteken om kwade goden te verjagen is een oud heidens gebruik.
Als we deze nuance uit het oog verliezen is het einde zoek. Dan mogen we niet meer genieten van een mooie oude eik, omdat de oude Germanen eiken in een ver verleden bewonderden als Goden.
Om geen enkele andere reden is die traditie van vuurwerk tijdens de jaarwisseling tot stand gekomen.
Als je enkel een gewijzigde motivatie voldoende vind om een heidens gebruik in stand te houden, kan ik niet uit de voeten met Deut. 7. Daar gaat de Bijbel duidelijk uit van niet alleen het verbieden van dienen van de afgoden, maar gebiedt God ook het verbreken van alles waaruit de afgodendienst bestond.
En nogmaals, wij hebben bovendien Efeze 5. Dat is toch veel rijker van inhoud? Moeten wij dan zo nodig een oud heidens ritueel in stand houden, enkel voor de lol?